Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gisteren reed ik weg van de oprit met de kabel (de KIA standaard meegeleverde oranje met 220V gewone huistuinkeuken stekker) nog aangesloten. Vreemd dat dit mogelijk is, want dat hoort geblokkeerd te zijn met als melding "Haal stekker uit de wagen om te starten". Hij zat er ook goed in, want had sinds de vorige dag keurig bijgeladen.... Ik kreeg geen enkele waarschuwing tot ik 4 meter achteruit gereden was en de kabel losgetrokken werd uit de trafo. 

Trafo opengemaakt. Alles ziet er prima uit, dus oplossing is draadjes opnieuw aansluiten. Maar....  welk draadje op welke aansluitklem?

In de trafo zitten 4 aansluitklemmen met de letters L, N, G, CP en de draden zijn de bekende bruin, blauw, geel/groen en rood. Dus je zou zeggen: standaardkleuren, bruin: fase (L), blauw : nuldraad (N), geel/groen: grond (G) en de rode dan op de CP.

Iemand dit al eens gedaan? Is de aanname hierboven correct? en kan ik op een of andere manier verifiëren op de mennekes stekker of de aansluitingen OK zijn? Zou niet graag het laadsysteem in de KIA of de accu's opblazen met een verkeerde aansluiting.

WhatsApp Image 2022-04-17 at 4.03.06 PM.jpeg

WhatsApp Image 2022-04-17 at 4.03.07 PM.jpeg

Posted

Wat je zelf al gededuceerd hebt zou ook mijn manier zijn.
Het is overigens geen trafo, maar een schakelkastje met een stukje beveiliging en communicatie.

Is dit overigens de kabel naar het stopcontact, of naar de auto? Ik vermoed de laatste, omdat CP staat voor Control Pilot; daarmee geeft de kabel door aan de auto hoeveel stroom er beschikbaar is.

Wat je beschrijft zou idd niet mogen gebeuren; in de stekker op de auto zit nog een PP-pen, Proximity Pilot, deze laat de auto weten dat de kabel ingeplugd is.
Volgens mij vertelt deze ook nog de MAXIMALE stroom die mogelijk is, maar dat weet ik niet zeker. Het lijkt me verstandig deze PP na te (laten) kijken in de type 2 stekker.
Dit hoort namelijk te werken los van het feit of de charger in het stopcontact zit of niet...

• Like 1
Posted

Dank voor jullie reacties. Klopt: Het is het kabeldeel richting auto.

Ik neem dinsdag contact op met mijn KIA garage om dit na te laten kijken, want het had niet mogen gebeuren dat ik gewoon aan kon rijden.

Weet iemand nog met zekerheid te zeggen of dit de juiste wijze is of weet iemand een manier om de correcte aansluiting te verifieren op de mennekens stekker? 

Posted

Ha, bedankt! Rood en geel/groen zijn niet helemaal goed te zien, maar de bruin en blauw zitten inderdaad netjes op L en N waar je ze zou verwachten. 

Posted
Weet iemand nog met zekerheid te zeggen of dit de juiste wijze is of weet iemand een manier om de correcte aansluiting te verifieren op de mennekens stekker?

De geposte foto hierboven laat je iig zien waar bruin en blauw heen moeten. En als je die omwisselt is er nog niks aan de hand, want dat is hetzelfde als de Schuko stekker omkeren.
Als CP los ligt zal de auto niet communiceren met de lader en doet deze niets. En als je fase aansluit op de aarde zal eerder de lader in storing of stuk gaan, of je aardlek dan de auto.

In de type 2 staan misschien ook asnduidingen als L1, L2, L3, N, een aarde tekentje en PP + CP, maar er kunnen ook enkel pennummers staan...

Het is aan jou, maar ik zou de kabel volgens de aangegeven kleuren durven aansluiten en gebruiken.

Persoonlijk vind ik het overigens positief dat de kabel op deze wijze los komt EN aan deze kant. Zou de aanvoer los laten dan heb je potentieel bloot liggende spanning voerende aders en nu niet...
  • Like 1