Jump to content

Hoe zit het met de APK keuring van een afneembare trekhaak voor de Niro Hybrid?


zoef40

Recommended Posts

Olá,

Mijn Hybride Niro van Juli 2016 krijgt een afneembare trekhaak van GDW (type T60). Nadat ik eerst via trekhaakcentrum.nl een Brink RMC trekhaak had aangevraagd, bleek die niet te passen qua frame, en dat bleek weer te komen doordat mijn Niro een van de eerste was. De allereerste Niro's mochten geen aanhanger trekken, en dat wist ik bij de koop in 2017. Nu willen we echter wél een fietsendrager op een trekhaak gebruiken, en dat kan ook. Volgens een oude brochure uit 2016 is de maximale kogeldruk 75Kg, op kentekencheck.nl is dat 100Kg. Ik ga daarom maar uit van 75Kg.

Ik wilde me aan de regels houden met de speciale RMC trekhaak. Deze heeft een pin er doorheen, waardoor effectief géén aanhanger kan worden geplaatst, maar wel bepaalde fietsendragers.
Omdat deze dus toch niet blijkt te passen, en men maar 1 alternatief heeft die nog wél past (zonder pin, en dus geen RMC trekhaak), neem ik die dus.

Ik zit nu de wet en regelgeving v.w.b. trekhaken en APK na te pluizen, maar daar zie ik niet staan dat zij een controle uitoefenen v.w.b. de RMC trekhaak i.c.m. de kogeldruk en géén aanhanger gewicht zoals mijn hybride en volgens mij ook de E-niro (mag ook niets trekken?). Ik had al gelezen dat meer mensen hier tegenaan liepen en wel een RMC trekhaak hadden aangeschaft, waardoor hun fietsendrager niet meer paste door die pen. Die werd er dan doodleuk af geflext met een slijpschijf. Ik vraag mij dus af hoeveel risico ik nu loop op een afkeuring tijdens een APK.

Het RDW hanteert deze regels: https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/verbinding-personenauto-en-aanhangwagen/koppelinrichting
Brink roept dit: https://brink.eu/nl-nl/trekhaken/wet-en-regelgeving/
Of deze: https://trekhaakmonteren.com/keuring-trekhaak/
En deze: https://www.apkkeuringseisen.nl/trekhaak/

Ik kon een aantal maanden geleden middels de KIA webshop nog een trekhaak bestellen voor mijn Niro. Vervolgens gingen ze ermee aan de gang en werd ik opgebeld dat het niet mocht en dat ik een speciale RMC trekhaak moest bestellen á €1200...dit gedaan, en recentelijk te horen gekregen dat deze niet meer leverbaar is. Vandaar de bestelling bij trekhaakcentrum.nl

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Edited by zoef40
Link to comment
Share on other sites


Als je je trekhaak bij de keuring achterin de auto plaatst is er geen keurmeester die de auto dan afkeurt 

Ik keur alleen de trekhaak als deze op de auto gemonteerd zit zit ie er niet is het voor mij ook geen noodzaak om te kijken of het wel of niet mag 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites


59 minuten geleden, zei xtra40:

Als je je trekhaak bij de keuring achterin de auto plaatst is er geen keurmeester die de auto dan afkeurt 

Ik keur alleen de trekhaak als deze op de auto gemonteerd zit zit ie er niet is het voor mij ook geen noodzaak om te kijken of het wel of niet mag 

Hi,

Bedankt voor je snelle reactie, hier kan ik wat mee. Zeker als het van een keurmeester komt ;-)

Link to comment
Share on other sites


Kleine correctie, latere e-niro's mogen wel een aanhanger trekken, max 300kg. En het nieuwe model zelf meer, dacht tot 750kg

En lijkt het me inderdaad dat als jij de kogel er niet op hebt zitten, dat ze die ook niet meenemen in de keuring. Sterker nog ik denk dat als hij er wel op zit dat er nog weinig van gezegd wordt. Pas als ze je op de weg aanhouden met een aanhangertje, of er is iets gebeurt met je aanhanger, dan heb je pas echt een probleem.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...