Jump to content

winter modus e-niro

Deniz Buurman

Recommended Posts

Bedenk nu als jou auto een MY19 is heeft ie waarschijnlijk een 1 fase lader, latere modeljaren hebben een 3fase lader, misschien maakt dit verschil voor het al dan niet aanwezig zijn van de batterijverwarming cq wintermodus

9 uur geleden, zei Elhovo:

Volgens mij vanaf +10 en lager.

Werkt alleen als je gaat snelladen en pas op het moment dat laden is gestart. De batterij wordt dan verwarmd tot 25 graden. Maar voordat dat bereikt is ben je dus al een tijdje verder.

@Elhovo

Steeds meer/vaker word ik nieuwsgierig waar al die wijsheid toch vandaan komt. Niet dat ik het allemaal niet geloof, maar wel vraag ik me af waar het vandaan komt. Ik weet dat er in het verleden veel over die winterstand is geschreven, maar als ik het nu bekijk lijkt dit allemaal giswerk. Kan dus waar zijn, maar ook heel anders zijn.

Edited by Hippe lip

8 uur geleden, zei gjcvro:

@gjcvro

Ah so. Ja, ik heb ‘m permanent aan gezet, omdat (zoals destijds beweerd werd) het toch pas bij -10ºC actief wordt. Dus waar zal ik me druk om maken. Het is dus niet zo dat het permanent aan staat omdat ik het in mijn model niet uit kan zetten. Zo kwam het een beetje op me over.

3 uur geleden, zei Elhovo:

Even voor de goede orde en nogmaals: Wintermodus verwarmt de batterij NIET voor je gaat rijden NOCH tijdens het rijden.

De verwarming van de batterij wordt ALLEEN ingeschakeld als je snellaadt EN als de batterij kouder is dan 10 graden.

De handleiding is misleidend: rijprestaties worden niet verhoogd.

@Elhovo

Ook hier: waar komt die info vandaan? Nogmaals: niet dat ik het niet geloof, maar ik ben altijd nieuwsgierig wat de bron is voor zulke opmerkingen.

• Like 1

2 uur geleden, zei Kia pannenkoek:

Bedenk nu als jou auto een MY19 is heeft ie waarschijnlijk een 1 fase lader, latere modeljaren hebben een 3fase lader, misschien maakt dit verschil voor het al dan niet aanwezig zijn van de batterijverwarming cq wintermodus

@Kia pannenkoek

Nee, dat zal het niet zijn. Mijn MY19 is van de eerste serie en heeft daarom ook niet meer dan een 1-fase lader. En bij mij zit die optie er toch echt op.

3 uur geleden, zei Hippe lip:

@gjcvro

Ah so. Ja, ik heb ‘m permanent aan gezet, omdat (zoals destijds beweerd werd) het toch pas bij -10ºC actief wordt. Dus waar zal ik me druk om maken. Het is dus niet zo dat het permanent aan staat omdat ik het in mijn model niet uit kan zetten. Zo kwam het een beetje op me over.

@Hippe lip Ik heb ook geen idee waar de opmerking vandaan kwam, maar zag in dat andere topic toevallig jouw post 🤣

Verder zal het me worst wezen, bij ons staat hij nu uit, want ik laad bijna nooit aan de snellader

• Like 1

17 uur geleden, zei Hippe lip:

@Kia pannenkoek

Nee, dat zal het niet zijn. Mijn MY19 is van de eerste serie en heeft daarom ook niet meer dan een 1-fase lader. En bij mij zit die optie er toch echt op.

Ik heb een 3 fase lader, komt het daardoor? Geen wintermodus nodig? MY21

Edited by Adrie Koorn
  • Like 1

22 hours ago, Hippe lip said:

@Elhovo

Ook hier: waar komt die info vandaan? Nogmaals: niet dat ik het niet geloof, maar ik ben altijd nieuwsgierig wat de bron is voor zulke opmerkingen.

O.a. van videos op Youtube van Finlandtony maar ook van Bjorn. Daarnaast participeer ik in een engelstalig forum (SpeakEV) waar dit meerdere malen ter sprake is gekomen,

Het is zeer eenvoudig te checken door personen die de Wintermodus hebben. In het verbruiksoverzicht in het EV scherm zul je zien dat 'Battery maintenance' (of wat dat in het Nederlands moge zijn) gedurende een rit altijd op 0 blijft, Op het moment dat je gaat snelladen en de batterij is koud, dan zul je verbruik zien.

Bjorn heeft overigens ook de term Coldgate geïntroduceerd vanwege de beroerde laadprestaties van de e-Niro bij kou.

Een duideljke video is bijvoorbeeld deze:

• Thanks 2