KIArijder Posted February 8, 2022 Posted February 8, 2022 Ik ben sinds eergisteren de gelukkig bezitter van een e-Niro ExecutiveLine 64kWh uit april 2019 en ben alle mogelijkheden aan het ontdekken, en dat zijn er heel wat - wat een mooie auto! Ik heb u ook de Kia Connect App op mijn telefoon en probeer nu de e-Niro te koppelen met mijn telefoon; in de App moet ik dan eerst de auto 'toevoegen': dat kan ik doen met 2 opties: 'QR CODE' en 'ENTER VIN'. Eerst proberen via de 'QR CODE SCAN': in de App staat 'Access [Kia Connect] > [Kia Connect settings] > [Modem information] on your vehicle's touchscreen display to scan the QR code.', maar het icoon 'Kia Connect' staat niet tussen de icoontjes in het hoofdmenu (Ook geen icoontje met UVO oid). Dus een QR code scannen met de app werkt dus niet. Dan maar de andere mogelijkheid via de VIN code van de auto proberen: 'ENTER VIN' in de App: als ik de VIN invoer krijg ik in de App terug: 'The VIN is invalid or the vehicle is not equipped with Kia Connect'. De VIN is goed (gecheckt), dus dat zou betekenen dat er geen Kia Connect op mijn e-Niro zit? Het is een ExecutiveLine uit 2019 (MY19), ik lees in alle berichten op dit forum dat een e-niro uit 2019 gewoon uitgerust is met Connect optie. Heeft er iemand een idee wat ik fout doe of waar ik kan zien of mijn auto uitgerust is met Connect optie? Als dit niet zo is, is dat met een software update te verhelpen? Graag jullie wijze raad! Quote
Marcel038 Posted February 8, 2022 Posted February 8, 2022 Zou het niet kunnen zijn dat de auto nog gekoppeld is aan het account van de vorige eigenaar? Of wellicht eerst even de laatste update van november 2021 in het systeem laden via https://update.kia.comVerstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk Quote
KIArijder Posted February 8, 2022 Author Posted February 8, 2022 1 minuut geleden, zei Marcel038: Zou het niet kunnen zijn dat de auto nog gekoppeld is aan het account van de vorige eigenaar? Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk Misschien wel, maar zou ik dan niet in ieder geval een icoontje 'Kia Connect' of 'UVO Connect' in het hoofdmenu moeten kunnen vinden? Dat is er nu niet... Quote
Hippe lip Posted February 8, 2022 Posted February 8, 2022 (edited) @KIArijder De oplossing is heel eenvoudig: MY19 is de eerste lichting e-Niro’s en die hadden vanuit de fabriek nog geen communicatie (UVO) ingebouwd. Dat heeft de NL-importeur gedaan en dat is een heel eenvoudig éénwegsysteem met vrij basale mogelijkheden. Voor de MY19 moet je de ‘Mijn Kia’ app hebben. Die gaat wel werken. Jammer, maar tis niet anders. Edited February 8, 2022 by Hippe lip 2 Quote
KIArijder Posted February 9, 2022 Author Posted February 9, 2022 16 uur geleden, zei Hippe lip: @KIArijder De oplossing is heel eenvoudig: MY19 is de eerste lichting e-Niro’s en die hadden vanuit de fabriek nog geen communicatie (UVO) ingebouwd. Dat heeft de NL-importeur gedaan en dat is een heel eenvoudig éénwegsysteem met vrij basale mogelijkheden. Voor de MY19 moet je de ‘Mijn Kia’ app hebben. Die gaat wel werken. Jammer, maar tis niet anders. Net even gebeld met de Kia dealer; omdat het hier een e-niro uit 2019 betreft moet e.e.a. inderdaad via de MijnKia app, die beperkte gegevens zichtbaar maakt (maar voor mij voldoende; laadniveau van de accu en status van opladen). Hiervoor moet echter wel eerst de Kia Connected Services Kit worden ingebouwd. Ik heb de kit meteen besteld. @Hippe Lip: jij zegt dat deze standaard door de NL-importeur is ingebouwd... Kan ik daar op een of andere manier achter komen of dat ook daadwerkelijk al gebeurd is? In dat geval kan ik de kit weer afbestellen. Waar zit die module en hoe ziet die er uit? Quote
Hippe lip Posted February 9, 2022 Posted February 9, 2022 (edited) @KIArijder Die kit kun je niet zien; die zit achter het dashboard ingebouwd. Als deze auto meteen nieuw op de NL-markt is gekomen kun je die kit meteen weer afbestellen. Als je twijfelt, kijk dan even op rdw.nl. Daar kun je de historie van je auto zien. Wel vreemd dat je dealer niet zou weten dat die kit er al in zit (uitgaande van een auto die vanaf het begin in NL is geweest). Hij zal toch niet op die manier proberen om er extra aan te verdienen? Zoek even op (google?) hoe je die koppeling met een MY19 in kunt stellen. Mijn auto is van mei 2019, dus ik weet het niet meer precies hoe dat toen ging. Of wie weet kan iemand anders hier je helpen? Edited February 9, 2022 by Hippe lip Quote
Terp1234 Posted February 10, 2022 Posted February 10, 2022 Sinds afgelopen zomer heb ik al wat issues met mijn MY19-kastje gehad en gemerkt dat de kennis hiervan zeer beperkt is bij de dealer en Kia importeur. De meesten zijn er niet eens bewust van dat er geen UVO connectiviteit is in MY19. In de zomer begon het dat de geregistreerde ritten begonnen te haperen of onvolledig waren. Onder garantie een nieuw kastje geplaatst. Die gaf echter steeds de onterechte melding dat de deuren niet op slot waren. Weer een nieuw kastje die het vervolgens helemaal niet meer deed vanaf november. Sinds 2 weken doet die het ineens spontaan weer, ik vermoed dat de aanmelding op de server eerder niet goed is gegaan. Maar goed, vanaf 1 april neemt mijn zwager mijn huidige e-Niro over, dus was ik voor hem al even aan het kijken wat hij moet doen om de app te kunnen koppelen. Je moet je bij Mijn Kia aanmelden met de meldcode die je van RDW hebt gekregen. Ik ben benieuwd of het bij jou dan goed gaat en gelijk van het oude account loskoppelt. De meest basale informatie als accustand, laadstatus, bandenspanning zijn gratis. Voor positie en rittenadministratie moet je maandelijks een paar € betalen. 2 Quote
KIArijder Posted February 10, 2022 Author Posted February 10, 2022 5 uur geleden, zei Terp1234: Sinds afgelopen zomer heb ik al wat issues met mijn MY19-kastje gehad en gemerkt dat de kennis hiervan zeer beperkt is bij de dealer en Kia importeur. De meesten zijn er niet eens bewust van dat er geen UVO connectiviteit is in MY19. In de zomer begon het dat de geregistreerde ritten begonnen te haperen of onvolledig waren. Onder garantie een nieuw kastje geplaatst. Die gaf echter steeds de onterechte melding dat de deuren niet op slot waren. Weer een nieuw kastje die het vervolgens helemaal niet meer deed vanaf november. Sinds 2 weken doet die het ineens spontaan weer, ik vermoed dat de aanmelding op de server eerder niet goed is gegaan. Maar goed, vanaf 1 april neemt mijn zwager mijn huidige e-Niro over, dus was ik voor hem al even aan het kijken wat hij moet doen om de app te kunnen koppelen. Je moet je bij Mijn Kia aanmelden met de meldcode die je van RDW hebt gekregen. Ik ben benieuwd of het bij jou dan goed gaat en gelijk van het oude account loskoppelt. De meest basale informatie als accustand, laadstatus, bandenspanning zijn gratis. Voor positie en rittenadministratie moet je maandelijks een paar € betalen. Bedankt Terp1234 voor de duidelijke informatie! Ik heb inderdaad gelezen dat je basic informatie gratis moet kunnen zien in de MijnKia app. Ik heb vanmiddag nog gebeld met de dealer maar die kon me niet vertellen hoe ik kon controleren of de Kia Connect Kit (zoals het kastje officieel heet) was geïnstalleerd of niet, terwijl de auto nota bene bij deze dealer als nieuwe auto is verkocht 2 ½ jaar geleden... Ik vond vanavond toevallig in het instructieboekje een sticker geplakt met daarop de melding dat 'Deze auto is voorzien van een Kia Connect Kit' - dus het kastje zit er wel degelijk in!! Probleem is dat ik niet weet hoe het systeem aan de praat te krijgen. Ik heb me succesvol aangemeld in de MijnKia app op de telefoon (inderdaad met RDW meldcode), maar ik zie slechts informatie over de auto, VIN, onderhouds- en garantiedatums etc. Ik weet dat ik de basic informatie moet kunnen zien in de MijnKia app, zoals op deze webpagina wordt getoond: https://www.kia.com/nl/service/onderweg/connected-services/. Maar ík zie deze informatie niet! Ik heb het vermoeden dat de dealer dit op een of andere manier moet activeren of zo, maar de 'Kia connection expert' bij mijn dealer wist dit niet. Er gaat binnenkort een trekhaak onder de auto om onze fietsen mee te nemen, dan gaan ze er naar kijken. Ben benieuwd of dat iets oplevert. Ze lijken me niet erg 'gemotiveerd' om mijn probleem voor me op te lossen Heeft iemand nog een idee hoe dit op te lossen, of weet een Kia e-niro rijder uit 2019 nog hoe dat activeren van deze service destijds ging? Quote
Hippe lip Posted February 11, 2022 Posted February 11, 2022 (edited) @KIArijder Goh, dat die kennis zó snel wegebt had ik niet verwacht. Zoals ik al zei: als die auto nieuw in NL is geleverd, dan zit dat kastje er 100% zeker in. En als ik het me goed herinner moet de dealer dat activeren. Ze zullen wellicht eens moeten graven in het dossier van de auto, want daarin zal het nummer van dat kastje staan, verwacht ik. En met dat nummer (de identificatie, of hoe je het ook wilt noemen) kan het gekoppeld worden. Een ander traject dat je zou kunnen bewandelen is KIA NL benaderen en zeggen dat je dealer niet weet hoe die de koppeling moet activeren. En dan is er ergens hier op kiaclub.nl nog een oud forum van de e-Niro dat gebruikt werd vóórdat dit forum voor de e-Niro in het leven werd geroepen. Dat stamt uit eind 2018, begin 2019. Wellicht dat dáár nuttige info in staat? Heb je vanaf het hoogste niveau hier op kiaclub.nl gezocht op “kia connect”? Edit 1: Dat oude forum is uiteindelijk hier terechtgekomen. Let op: daar zit alles door elkaar; geen onderverdeling naar onderwerpen. Edit 2: Of was het hier? Het was in die tijd nog wat hannesen, nog wat pionieren hier op kiaclub.nl. Edit 3: Nog eens verder gezocht. De dienst heet “Kia Connected Services”. Zie hier de pagina van Kia daarover. Duw dat eens onder de neus van je dealer. Dan zal die toch wakker moeten worden en op zijn minst verder kunnen graven! Edited February 11, 2022 by Hippe lip 2 Quote
Hippe lip Posted February 11, 2022 Posted February 11, 2022 (edited) @KIArijder En hier is de folder daarover. Heb je hier al een account aangemaakt? Misschien zit daarin de sleutel voor succes? Edited February 11, 2022 by Hippe lip 2 Quote
KIArijder Posted February 11, 2022 Author Posted February 11, 2022 53 minuten geleden, zei Hippe lip: @KIArijder Goh, dat die kennis zó snel wegebt had ik niet verwacht. Zoals ik al zei: als die auto nieuw in NL is geleverd, dan zit dat kastje er 100% zeker in. En als ik het me goed herinner moet de dealer dat activeren. Ze zullen wellicht eens moeten graven in het dossier van de auto, want daarin zal het nummer van dat kastje staan, verwacht ik. En met dat nummer (de identificatie, of hoe je het ook wilt noemen) kan het gekoppeld worden. Een ander traject dat je zou kunnen bewandelen is KIA NL benaderen en zeggen dat je dealer niet weet hoe die de koppeling moet activeren. En dan is er ergens hier op kiaclub.nl nog een oud forum van de e-Niro dat gebruikt werd vóórdat dit forum voor de e-Niro in het leven werd geroepen. Dat stamt uit eind 2018, begin 2019. Wellicht dat dáár nuttige info in staat? Heb je vanaf het hoogste niveau hier op kiaclub.nl gezocht op “kia connect”? Edit 1: Dat oude forum is uiteindelijk hier terechtgekomen. Let op: daar zit alles door elkaar; geen onderverdeling naar onderwerpen. Edit 2: Of was het hier? Het was in die tijd nog wat hannesen, nog wat pionieren hier op kiaclub.nl. Edit 3: Nog eens verder gezocht. De dienst heet “Kia Connected Services”. Zie hier de pagina van Kia daarover. Duw dat eens onder de neus van je dealer. Dan zal die toch wakker moeten worden en op zijn minst verder kunnen graven! Hallo Hippe Lip, Bedankt voor alle info! Toen ik gisteren belde met mijn Kia dealer werd ik door de 'Kia connect specialist' van die garage ook gewezen op de "Kia Connected Services" -pagina die jij hier naar me doorstuurt. 'Daar moest ik maar eens verder zoeken' was het antwoord. Ik kom via die pagina niet verder, er staat alleen maar algemene info op over de Connected Services - wat je er mee kunt etc.. Ik heb geen ervaring met Kia dealers (dit is mijn eerste Kia), maar dit antwoord bevalt me helemaal niet; ik dacht dat Kia service hoog in zijn vaandel heeft staan. Dit is verre van servicevriendelijk. Het voelt een beetje als kluitje in het riet en zo. Quote
KIArijder Posted February 11, 2022 Author Posted February 11, 2022 29 minuten geleden, zei Hippe lip: @KIArijder En hier is de folder daarover. Heb je hier al een account aangemaakt? Misschien zit daarin de sleutel voor succes? Ja, hier had ik aan het begin van de week ook al een account gemaakt. Dit is de internet versie van de MijnKia app; er is dezelfde informatie en functionaliteit te vinden als in de app op de telefoon. Hier kom ik ook niet verder mee. Ik weet inmiddels dat er een Connected Services Module in de auto zit (er zit een sticker in het originele handleiding boekje dat ik bij de auto kreeg waarop staat dat de module is ingebouwd). Ik heb het gevoel dat er één stap mist, namelijk de activatie van die dienst (waarschijnlijk een vinkje ergens in een database bij Kia), maar kom met mijn huidige dealer niet verder. Misschien toch maar eens Kia Nederland bellen... Quote
Steeck03 Posted February 11, 2022 Posted February 11, 2022 41 minuten geleden, zei Hippe lip: @KIArijder En hier is de folder daarover. Heb je hier al een account aangemaakt? Misschien zit daarin de sleutel voor succes? Volgens mij moet de dealer dat account aanmaken. Tenminste dat gebeurde bij me 2 jaar geleden. Daarna moet je het zelf activeren 1 Quote
KIArijder Posted February 11, 2022 Author Posted February 11, 2022 21 minuten geleden, zei Steeck03: Volgens mij moet de dealer dat account aanmaken. Tenminste dat gebeurde bij me 2 jaar geleden. Daarna moet je het zelf activeren Klopt helemaal, en is ook al gebeurd door de dealer. Maar tot nu toe geen Kia Connected Services... Quote
KIArijder Posted February 11, 2022 Author Posted February 11, 2022 Ik heb nu maar de centrale Kia klantenservice gebeld en de dame die ik aan de telefoon kreeg was uiterst vriendelijk en nam alle tijd om me te proberen te helpen (heel anders dan de dealer, waarbij ik steeds het gevoel kreeg dat die man zo snel mogelijk van me af wilde...). Uiteindelijk niet gevonden maar neergelegd bij de technische dienst die erop terug gaat komen. Dus maar even afwachten weer. Quote
TwArbo Posted February 11, 2022 Posted February 11, 2022 Misschien wat ver gezocht, maar kun je hier eens inloggen met je Kia Account (dus niet MijnKia) https://eu-account.kia.com/auth/realms/eukiaidm/account/#/ Onderaan de pagina staat bij mij het volgende: Quote
KIArijder Posted February 11, 2022 Author Posted February 11, 2022 9 minuten geleden, zei TwArbo: Misschien wat ver gezocht, maar kun je hier eens inloggen met je Kia Account (dus niet MijnKia) https://eu-account.kia.com/auth/realms/eukiaidm/account/#/ Onderaan de pagina staat bij mij het volgende: Meteen even geprobeerd: na inloggen krijg ik onderstaand scherm, dus helaas ik ben blijkbaar al verbonden met de Connect service. Maar geen auto data in de Connect App of MijnKia app... Quote
KIArijder Posted February 11, 2022 Author Posted February 11, 2022 Ik word net teruggebeld door Kia Nederland klantenservice (dat is snel, ik heb 15min geleden pas gebeld!) Ik moet de Kia Connected Services in de auto laten activeren door een Kia dealer. Maar dat hadden ze me bij de dealer toch ook al kunnen vertellen??? Meteen een paar minpunten voor deze dealer! Dan maar even een bezoekje aan de dealer inplannen (...met de MijnKia app ). Wordt vervolgd... en voorlopig iedereen die heeft gereageerd op mijn vraag: hartelijk dank! 2 Quote
Hippe lip Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Op 11-2-2022 om 11:21, zei KIArijder: Klopt helemaal, en is ook al gebeurd door de dealer. Maar tot nu toe geen Kia Connected Services... Stel aan de dealer eens de open vraag: welk email adres van jou hebben ze gebruikt bij het aanmaken van dat account? Laat het ze opschrijven en geef niet jouw mailadres. Misschien hebben ze een ander mailadres gebruikt als dat wat jij gebruikte bij het account dat je zelf aanmaakte. Dat moet natuurlijk wel hetzelfde mailadres zijn. En misschien heeft de dealer een tikvoutje gemaakt bij het invoeren van je mailadres? Dat zie je dus als ze opschrijven wat ze hebben ingevoerd. Daar lezen ze gemakkelijk overheen als jij het ze geeft en laat controleren. 2 Quote
Hippe lip Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 (edited) Het is duidelijk: veel dealers doen hun nu verouderde MY21 van de hand met (soms zeer) lage kilometerstand en tegen een laag prijsje. Dat ziet er toch waarlijk interessant uit soms! Tis dak er al eentje heb, maar anders… https://www.anwb.nl/auto/kopen/zoeken/merk=kia/model=niro/vanaf-bouwjaar=2020/tot-en-met-bouwjaar=2022/brandstof=elektrisch Edited February 12, 2022 by Hippe lip Quote
KIArijder Posted February 12, 2022 Author Posted February 12, 2022 1 uur geleden, zei Hippe lip: Stel aan de dealer eens de open vraag: welk email adres van jou hebben ze gebruikt bij het aanmaken van dat account? Laat het ze opschrijven en geef niet jouw mailadres. Misschien hebben ze een ander mailadres gebruikt als dat wat jij gebruikte bij het account dat je zelf aanmaakte. Dat moet natuurlijk wel hetzelfde mailadres zijn. En misschien heeft de dealer een tikvoutje gemaakt bij het invoeren van je mailadres? Dat zie je dus als ze opschrijven wat ze hebben ingevoerd. Daar lezen ze gemakkelijk overheen als jij het ze geeft en laat controleren. Ze hebben maar één email adres en dat is het juiste (heb ik gecheckt). Anders had ik zowieso niet op de MijnKia app en website kunnen inloggen. Dat heb ik wel geprobeerd vóórdat ik de auto had opgehaald, maar pas nadat ik de auto daadwerkelijk in bezit had, kon ik inloggen... 1 Quote
majdr Posted July 7, 2022 Posted July 7, 2022 En hoe is dit afgelopen? Ik zit met 100% hetzelfde issue. Dealer roept maar wat. En volgens die eu-account pagina is kia connected bij mij ook enabled... Quote
KIArijder Posted July 7, 2022 Author Posted July 7, 2022 Hallo Majdr, Uiteindelijk is het bij mij opgelost! Ik had een tweede klacht over de Kia e-Niro, namelijk ik had een 'ratelaar': een elektromotor die ratelt (zie ander topic hier op dit forum). Ik heb de auto ingeleverd voor de vervanging van de drive motor (want dat is de enige remedie), en toen heb ik gezegd dat ze ook moesten kijken naar de 'connected services' en doe moesten 'activeren'. Dat was het advies van Kia Nederland (hoofdkantoor): de werkplaats moet die connected services activeren. En dat hebben ze gedaan, toen ik de auto ophaalde werkte het gewoon. Wat ze precies hebben gedaan in de werkplaats weet ik niet, maar die verkopers en mensen achter de balie pletsen vaak maar wat, de monteurs zijn de mensen die er echt verstand van hebben. Je kunt ook niet controleren of er connected module in je auto is ingebouwd, dat kunnen ze je bij Kia Nederland wel vertellen overigens, dat staat ergens in een database denk ik. Bij mij zit er ook (dat zag ik veel later pas) een klein stickertje op de ruit van de bestuurders deur met daarop 'Deze Kia is voorzien van connected services'. Als die er op zit mag je er vanuit gaan dat de module is ingebouwd. De 'connected services' optie is superhandig: je kunt altijd de laadstatus (SOC; State Of Charge) controleren met je app, en ook de GPS locatie van waar de auto staat wordt op de kaart app van je telefoon getoond (handig na het winkelen in een vreemde stad). Je krijgt ook meldingen van het laadproces op je telefoon, b.v. als de auto overschakelt naar druppelladen en wanneer hij vol is. Veel succes, laat even weten wat er uit is gekomen! Quote
majdr Posted July 7, 2022 Posted July 7, 2022 1 hour ago, KIArijder said: Hallo Majdr, Uiteindelijk is het bij mij opgelost! Ik had een tweede klacht over de Kia e-Niro, namelijk ik had een 'ratelaar': een elektromotor die ratelt (zie ander topic hier op dit forum). Ik heb de auto ingeleverd voor de vervanging van de drive motor (want dat is de enige remedie), en toen heb ik gezegd dat ze ook moesten kijken naar de 'connected services' en doe moesten 'activeren'. Dat was het advies van Kia Nederland (hoofdkantoor): de werkplaats moet die connected services activeren. En dat hebben ze gedaan, toen ik de auto ophaalde werkte het gewoon. Wat ze precies hebben gedaan in de werkplaats weet ik niet, maar die verkopers en mensen achter de balie pletsen vaak maar wat, de monteurs zijn de mensen die er echt verstand van hebben. Je kunt ook niet controleren of er connected module in je auto is ingebouwd, dat kunnen ze je bij Kia Nederland wel vertellen overigens, dat staat ergens in een database denk ik. Bij mij zit er ook (dat zag ik veel later pas) een klein stickertje op de ruit van de bestuurders deur met daarop 'Deze Kia is voorzien van connected services'. Als die er op zit mag je er vanuit gaan dat de module is ingebouwd. De 'connected services' optie is superhandig: je kunt altijd de laadstatus (SOC; State Of Charge) controleren met je app, en ook de GPS locatie van waar de auto staat wordt op de kaart app van je telefoon getoond (handig na het winkelen in een vreemde stad). Je krijgt ook meldingen van het laadproces op je telefoon, b.v. als de auto overschakelt naar druppelladen en wanneer hij vol is. Veel succes, laat even weten wat er uit is gekomen! Top, dank voor je reactie! Ik heb die sticker ook. Morgen maar eens een poging wagen bij de lokale dealer. Quote
KvdB Posted March 22, 2023 Posted March 22, 2023 Heeft iemand een suggestie waar ik een module voor Kia Connected Services kan aanschaffen? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.