Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo.

Ik heb een vreemd probleem met de elektrische raambediening.

Ik was de buitenspiegel aan het demonteren (3 bouten en een stekker) en plots gingen de beide ramen rechts (zowel voor als achter) vanzelf dicht. Sindsdien werkt de elektrische raambediening van beide rechter portierramen niet meer. Ze gaan dus niet meer open maar blijven gesloten.

Links werkt alles wel gewoon normaal.

Heb gezien dat de raambedieningen links en rechts afzonderlijk gezekerd zijn in het zekering kastje (links onder het stuur) maar beide zekeringen zijn goed. Heb ze zelfs omgewisseld, maar de rechterkant blijft weigeren en links doet het prima.

Iemand enig idee?

Geplaatst

Dank voor het meedenken.

De buitenspiegel werkt wel normaal. Eigenlijk werkt verder alles goed. Ook de sloten etc.

Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat zowel het raam in het voorportier als ook in het achterportier niet meer open gaan. 

Geplaatst

Ik zou het probleem in eerste instantie zoeken bij de bediening op de bestuurdersportier.
Daar komt immers alle bedrading voor deze elementen samen.

Doet linksachter het nog wel?

Geplaatst

Links doet het prima. Zowel achter als voor.

Geplaatst

Dan zou ik toch beginnen met de massa verbindingen bij de bediening controleren.
Mij lijkt namelijk dat als er separate voedingen (zekeringen) zijn, dat ook de massa separaat is uitgevoerd.
En ivm de manier waarop raambediening werkt is de massa NIET in de deuren zelf, maar bij de bediening.

Geplaatst

@Derrek Stonden de ramen rechts allebei open toen je met de spiegel bezig was?

Als dat zo is, dan “riekt” het naar “miscommunicatie” tussen wat de auto nog weet en wat de huidige stand van zaken nu is.

De auto “weet” dan dat je de ramen rechts met de knoppen hebt laten zakken en toen heb je vervolgens die bewuste stekker los gemaakt waardoor de stroom van de ruitenmotors is afgegaan.
Op het moment dat je die stekker weer aansluit krijgen de motors weer spanning en blijkbaar is dat een puls/commando waardoor de motors de ramen dicht doen maar daar weet de auto niets van! De auto weet niet beter dan dat de ramen nog open zijn en dan kan je op de knopjes drukken tot je een baard hebt maar “open” is nu eenmaal “open”....

je hebt uiteraard al een paar keer geprobeerd om de ramen met de knoppen dicht te doen neem ik aan?

Geplaatst
[mention=5925]Derrek[/mention]dan “riekt” het naar “miscommunicatie” tussen wat de auto nog weet en wat de huidige stand van zaken nu is.
De auto “weet” dan dat je de ramen rechts met de knoppen hebt laten zakken

Ik denk dat je de auto nu te slim inschat. Eindstops worden op autoruiten meestal niet toegepast, omdat de ruit toch wel stopt en de gebruiker dan de knop los laat. Gebeurt dit niet dan onderbreekt meestal een thermische beveiliging de stroom.
En de raamautomaat gebruikt stroommeting, of bijv. een hall-sensor die kijkt naar het magneetveld van het motortje.

Voor mij klinkt dit nog steeds als een probleem met massa en/of voeding aan het bedieningselement in de bestuurdersdeur.
Geplaatst

Dank zover voor het meedenken.

Ik ga dit wekend er weer naar kijken.

Wat ik nog steeds opmerkelijk vind is dat de ramen die open waren vanzelf dicht gingen toen ik het contact aanzette zonder dat ik aan de bedieningsknoppen zat. Dan moeten de ramen zijn aangestuurd door iets anders dan de bedieningsknoppen lijkt mij.

Kan het zijn dat een of ander ingebouwd veiligheidssysteem dit doet?

Geplaatst

Het klinkt eerder dat er gewoon een bedradingsprobleem zit. Daar gok ik eerder op dan op een veiligheidssysteem. Misschien wel een continu signaal van sluiten, dan gaat het signaal openen vanzelf verloren.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...