Jump to content

Automatische deurvergrendeling bij weglopen, Kia Ceed SW gen3 facelift.

Bart Burger
 Share

Recommended Posts

Beste Leden,

Afgelopen week heb ik een derde generatie Kia Ceed SW DynamicPlusLine ontvangen, inclusief de nieuwe facelift. Ondanks het zoeken op deze fora, in de handleiding en online kan ik hierover niks vinden. Dus mogelijk dat het niet bestaat bij de Kia Ceed, al verbaast mij dat.

De auto weet doormiddel van de smartkey wanneer ik mij dicht bij de auto bevind, want de spiegels klappen open, de lampjes in de deurhendels voor gaan aan en/of achterklep gaat automatisch open. Toch als we de auto verlaten, vergrendelen de portieren niet automatisch. Dit was ik bij onze andere auto's de afgelopen jaren gewent: Mazda 3, Renault Clio en Peugeot 5008. We kunnen bij de Kia alleen de deuren vergrendelen doormiddel van de sleutel, het knopje op de handgrepen voor en/of het vergrendelknopje op het dashboard. Klopt dit?

Met vriendelijke groet, Bart

IMG_20211115_115444.jpg

Edited by Bart Burger

Ja dat klopt. Ik was ook al 12 jaar gewend aan Renault met automatisch openen en sluiten bij benadering en weglopen.

Als je een electrische achterklep hebt kun je die wel opensturen. Maar dat is irritant want als je bij de achterkant komt gaat ie al open

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

• Thanks 1

Dat is balen. lk hoop toch echt dat hier iets aangedaan kan worden vanuit de Dealer, maar betwijfel het dan.
Denk het niet. Mijn vader heeft een nieuwe Captur en daar is het nu ook anders.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Na wat langer zoeken heb ik iets gevonden. Op deze (onbeveiligde) webpagina van kia.com geeft in de installatie handleiding van type 2 navigatie systemen, onder het kopje "deur" het volgende aan:
"[Vergrendeling bij weglopen]: alle deuren worden vergrendeld wanneer de slimme sleutel niet meer in de buurt is. Als u deze functie wilt gebruiken, moet u alle deuren sluiten."
"[Ontgrendelen bij naderen] : de deurhendel(s) komen omhoog en worden ontgrendeld wanneer de slimme sleutel in de buurt is.
"

Het bestaat dus wel, zou je zeggen...

Op dit forum hebben Amerikanen blijkbaar een after-market manier gevonden om 'proximity locking' toe te voegen, of zoals Kia het zelf op hun bovengenoemde site noemt 'walk-away lock'. Dit is gedaan met het volgende product, 'Proximity Smart Door Lock Module van sharkracing.com'. Geen idee of dit op een europese Kia werkt, gezien de Ceed niet in de lijst staat.

Maar helaas is dat niet wat ik zoek. Gezien ik de officiële van Kia wens te gebruiken, zoals genoemd in de digitale handleiding welke ik hierboven in mijn vorige post aanhaal.