Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo mede Rio rijders, ik heb deze forum al doorgespit en ik wil echt niet de forum vervuilen met dubbele posts, ik kan het echt niet vinden of het lijkt er net niet op.

Ik heb mijn Rio 2012 tweedehands gekocht.

Net voordat de 7 jaar  garantie voorbij was.

Sinds een half jaar (misschien wel langer) schokt mijn Rio bij het optrekken, hier komt de kicker, wanneer hij warm is. De teller staat nu trouwens bijna op de 150000.

Sinds de 7 jaar garantieperiode, is er een en ander vervangen. Het enige waarvan ik denk dat te maken heeft met het optrekken is een nieuwe koppeling, die is in juni 2021 vervangen.

Vandaag is het ook weer gebeurd, ik heb ongeveer 80km gereden voordat dit voorkwam.

Kent iemand dit probleem?

Posted

Het probleem ken ik wel alleen niet bij warme koppeling ? Normaal bij koud en of nat weer maar ik zou maar even terug gaan naar die gene die de koppeling hebben vervangen waarschijnlijk is er iets niet goed gegaan 

Posted
26 minutes ago, xtra40 said:

Het probleem ken ik wel alleen niet bij warme koppeling ? Normaal bij koud en of nat weer maar ik zou maar even terug gaan naar die gene die de koppeling hebben vervangen waarschijnlijk is er iets niet goed gegaan 

Hoi, ik ken het verhaal van de koude motor.

Ik heb al contact gehad met de garage en die kan/gaat me niet helpen zonder de constatering maw ik moet pas langs gaan wanneer het probleem op komt.

Ik weet helaas nooit wanneer de klacht naar boven komt.

• 7 months later...
Posted

Hi, 

Ik heb dit probleem ook. Eigenlijk heb ik precies hetzelfde verhaal. Kia Rio uit 2012, vorig jaar tweedehands gekocht, teller op 130000, alleen bij warme motor, alleen in z’n 1 en een beetje in z’n achteruit. Bij andere versnellingen niet. Het is ook niet altijd, alleen soms. Ik heb het idee dat het meer is als het warm weer is. 

Ik las net ergens anders op een Engels forum dat het zou kunnen komen door een slechte koppelingskit van Valeo die er standaard in zit. Het staal van die koppeling zou te zacht zijn. Dat zou wel verklaren waarom het alleen met een warme motor (of warm weer) is want staal wordt zachter bij hogere temperaturen. Klinkt als een logisch verhaal? Misschien kan je vragen aan je monteur welk merk koppeling hij erin heeft gezet? Dan weet je of dit verhaal klopt of niet. En dan weet ik ook wat ik wel of niet moet doen ;-).