Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste Sportage'rs,

 

Nu mijn Sportage over twee weken wordt geleverd ben ik benieuwd naar het volgende:

In mijn Ceed tank ik loodvrije benzine met een octaangehalte van 98. Enkelen van jullie wijzen hier al bij voorbaat naar hun voorhoofd, want 98 is 8 tot 12 cent duurder dan 95, en waarom zou je dat doen!

Dat is begrijpelijk tenzij je weet dat ik met 98 met gemak 100 km meer uit een volle tank haal dan met 95.................. Daarnaast blijft de motor schoner en trekt de motor wat beter, althans dat is mijn ervaring.

De rekenaars onder ons halen hun wijsvinger van hun voorhoofd en pakken de zakjapanner. 

Gemiddeld 10 cent x 50 liter maakt de 98 dus 5 euro per tank duurder. Je verdient daarmee 100 km. Rekenend met 1 op 15 spaar je dus 6,5 liter uit. Vermenigvuldig dat nu eens met pakweg 2,50 euro en voila, je spaart per tank 16,5 euro uit tegen een investering van 5 euro.

 

Nu ben ik benieuwd of er al onder ons zijn die in hun nieuwe Sportage 98 tanken en wat hun ervaring(en) daarmee zijn.

Posted

Dat is een keuze denk ik... 
In mijn 2e auto Honda S2000 tank ik wel altijd 98, beter voor de motor. Ook omdat deze vaker voor langere tijden stil staat.
Eerlijk gezegd tank ik met de Sportage gewoon 95, ik rij er dagelijks genoeg km mee en ik denk dat deze motoren 95 ook wel aan kunnen. Maar ik begrijp je wel. 

Posted

Ik doe het dan ook voornamelijk uit economische motieven. Op 95 zal het absoluut prima gaan, maar een tientje per tankbeurt laat ik niet lopen.

Posted (edited)
18 uur geleden, zei Geer00:

Beste Sportage'rs,

 

Nu mijn Sportage over twee weken wordt geleverd ben ik benieuwd naar het volgende:

In mijn Ceed tank ik loodvrije benzine met een octaangehalte van 98. Enkelen van jullie wijzen hier al bij voorbaat naar hun voorhoofd, want 98 is 8 tot 12 cent duurder dan 95, en waarom zou je dat doen!

Dat is begrijpelijk tenzij je weet dat ik met 98 met gemak 100 km meer uit een volle tank haal dan met 95.................. Daarnaast blijft de motor schoner en trekt de motor wat beter, althans dat is mijn ervaring.

De rekenaars onder ons halen hun wijsvinger van hun voorhoofd en pakken de zakjapanner. 

Gemiddeld 10 cent x 50 liter maakt de 98 dus 5 euro per tank duurder. Je verdient daarmee 100 km. Rekenend met 1 op 15 spaar je dus 6,5 liter uit. Vermenigvuldig dat nu eens met pakweg 2,50 euro en voila, je spaart per tank 16,5 euro uit tegen een investering van 5 euro.

 

Nu ben ik benieuwd of er al onder ons zijn die in hun nieuwe Sportage 98 tanken en wat hun ervaring(en) daarmee zijn.

Ik dacht ook dat je meer zou besparen met 98 maar bij mij was dat hooguit 15 km op een tank maar zeker geen 100 km dan zou je van 1 op 15 naar 1 op 17 gaan ik denk dat als dat zo zou zijn er niemand meer 95 zou tanken.

 Ik zou toch maar eens een nieuwe berekening maken want 100 km is wel héél er veel.

Edited by Marinus 22
Posted (edited)

Ga maar eens Googlen. Er is genoeg te vinden. Ligt misschien ook aan de rechter voet.

Edited by Geer00
Posted
2 uur geleden, zei Geer00:

Ga maar eens Googlen. Er is genoeg te vinden. Ligt misschien ook aan de rechter voet.

Mijn rechtervoet is heel gevoelig op het gas pedaal. 

Ik geef toe het is beter voor de motor maar dat het 2 km per liter benzine veschilt is wel héél erg veel.

Als dit daadwerkelijk zo zou zijn gaat toch iedereen op 98 rijden en inderdaad is er via google iets te vinden dat je iets verder komt op een liter benzine maar geen 2 km.

Als ik jou was zou ik toch eens een nieuwe meting doen met 95.  

Posted (edited)

Ga ik zeker doen al was het maar vanwege het feit dat de nieuwe Sportage met 95 wordt afgeleverd. Het gaat dus wel even duren voordat ik vergelijkingsmateriaal heb.

Ik heb eergisteren (in Luxemburg 😜) 95 getankt. Heb daar nu nog fiks wat van over, en ik merk in mijn ritjes hier in de buurt wel degelijk verschil in verbruik. Kan op basis van ritjes minder dan 25 km niet veel zeggen over het verschil, maar ik merk het duidelijk.

Maar don't shoot me, mijn constateringen zijn niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek .........

Edited by Geer00
Posted

98 voor een PHEV wat weinig gebruik maakt van de benzine/meestal elektrisch rijdt.

Posted
2 uur geleden, zei Rick:

98 voor een PHEV wat weinig gebruik maakt van de benzine/meestal elektrisch rijdt.

Ik begrijp niet helemaal goed wat je hier mee bedoelt.

Posted

Op een rit van ongeveer 30 km die ik veel rijd, was mijn verbruik met 98 altijd 1:15 tot 15,5. Nu op 95 1 :14 .....................

Op basis hiervan kom ik inderdaad niet op 100 km met een tank, maar de weegschaal slaat nog steeds in mijn voordeel door.

  • 2 weeks later...
Posted
Op 30-6-2022 om 22:44, zei Geer00:

Ik begrijp niet helemaal goed wat je hier mee bedoelt.

Oh sorry haha.

benzine 98. beter als je weinig gebruik maakt van de benzine motor en dus de benzine er lang inzit.
Plus rijdt gewoon wat lekkerder..

  • 2 weeks later...
Posted
Op 30-6-2022 om 00:19, zei Auke Riemsma:

@Geer00, hou ons even op de hoogte met je verbruik van Ron 98 benzine in de Sportage.

Dit postte ik een paar dagen geleden in het " Verbruik Sportage 5" draadje:

Sportage werd afgeleverd uiteraard met E10 95. 765 km mee gereden 1: 17,6. Boordcomputer gaf aan dat er nog 90 km mee kon worden gereden.

Vandaag E5 98 getankt 51,5 liter nokkie nokkie vol. Dagtocht gemaakt 397 km. Afgetankt opnieuw nokkie vol met opnieuw E5 98. 19,5 liter 1: 20,3 dus ...................

Alle gereden km's 1/3 stad en binnenwegen en 2/3 snelweg 100 km/u.

Boordcomputer gaf overigens exact het goede verbruik aan .......................... heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Omdat het verbruik in z'n algemeenheid de komende periode nog wel wat zal dalen, is het nog geen goede vergelijkingsmogelijkheid. Ieder moet er voor zich maar uithalen waar hij of zij voordeel mee denkt te kunnen behalen.

Posted (edited)
1 uur geleden, zei Geer00:

Dit postte ik een paar dagen geleden in het " Verbruik Sportage 5" draadje:

Sportage werd afgeleverd uiteraard met E10 95. 765 km mee gereden 1: 17,6. Boordcomputer gaf aan dat er nog 90 km mee kon worden gereden.

Vandaag E5 98 getankt 51,5 liter nokkie nokkie vol. Dagtocht gemaakt 397 km. Afgetankt opnieuw nokkie vol met opnieuw E5 98. 19,5 liter 1: 20,3 dus ...................

Alle gereden km's 1/3 stad en binnenwegen en 2/3 snelweg 100 km/u.

Boordcomputer gaf overigens exact het goede verbruik aan .......................... heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Omdat het verbruik in z'n algemeenheid de komende periode nog wel wat zal dalen, is het nog geen goede vergelijkingsmogelijkheid. Ieder moet er voor zich maar uithalen waar hij of zij voordeel mee denkt te kunnen behalen.

Hallo Geer00,

Jij hebt toch een PHEV?

Is hier dan toch een grotere tank ingebouwd ik dacht dat hier 42 ltr. max in kan, dit omdat jij aangeeft 51,5 ltr te hebben getankt.

Ik ben benieuwd of de PHEV toch tank inhoud van 54 of 52 ltr heeft.

 

Edited by Marinus 22
Posted (edited)

Ik heb een HEV.

Overigens schat ik de inhoud van de tank op minimaal 55 liter. Dat is dan wel tot aan de rand en ik weet dat niet iedereen daar een fan van is, maar als je direct een flinke tocht gaat maken, is dat geen probleem volgens mij.

Ik tankte 51,5 liter. Ik kon nog 90 km op het restant rijden, en mijn ervaring is dat de tank ook dan nog niet helemaal leeg is.

Voor wat het waard is ................

 

Edited by Geer00
Posted

Voordat ik een e-Niro reed tankte ik met mijn Ford Focus altijd E5. Was toen bij BP een cent of 12 duurder per liter dan E10. Afgelopen week zag ik dat het prijsverschil tussen E10 en E5 fors groter is geworden. Geen idee waarom, maar bij sommige tankstations is het verschil inmiddels 25 tot 30 cent per liter.  Zou de winst nog niet hoog genoeg zijn?

  • 3 weeks later...
Posted

Ik heb van de dealer gehoord dat als je een PHEV hebt en veel kleine stukjes rijd en je dat electrische doet, je bijna geen benzine verbruikt je beter E10 kunt tanken.

Dit volgens de dealer omdat E5 als die lang in de tank zit er een bezinksel onderin de tank kan onstaan die op de lange duur mogelijk schade kan veroorzaken.

Ik dacht hier inderdaad al eens iets ergen op internet over te hebben gelezen, maar kan het niet meer vinden.

Iemand die hier misschien meer van weet?

 

Posted (edited)
33 minuten geleden, zei Marinus 22:

Ik heb van de dealer gehoord dat als je een PHEV hebt en veel kleine stukjes rijd en je dat electrische doet, je bijna geen benzine verbruikt je beter E10 kunt tanken.

Dit volgens de dealer omdat E5 als die lang in de tank zit er een bezinksel onderin de tank kan onstaan die op de lange duur mogelijk schade kan veroorzaken.

Ik dacht hier inderdaad al eens iets ergen op internet over te hebben gelezen, maar kan het niet meer vinden.

Iemand die hier misschien meer van weet?

 

E10 ? 😂
Niks zo slecht als alcohol (Ethanol) dus absolute geen E10. Zover ik alles na lees is het beste E0 als je de benzine niet gebruikt.

Mijn dealer zei juist 98 E5 of lager E te tanken. In Duitsland hebben we nog 98 Suprime ofzoiets, en dan is E0. Die gaat er bij mij iig in. 
Never e10.

Edited by Rick
Posted
Op 16-8-2022 om 21:12, zei Rick:

E10 ? 😂
Niks zo slecht als alcohol (Ethanol) dus absolute geen E10. Zover ik alles na lees is het beste E0 als je de benzine niet gebruikt.

Mijn dealer zei juist 98 E5 of lager E te tanken. In Duitsland hebben we nog 98 Suprime ofzoiets, en dan is E0. Die gaat er bij mij iig in. 
Never e10.

Je hebt gelijk het is net andersom foutje van mijn kant

Posted

Alle 98 in Nederland is in principe ook E0 alleen moet er verplicht E5 op staan.
Je kan er veilig vanuit gaan dat premium benzine in Nederland geen ethanol bevat.

Posted
49 minuten geleden, zei meeder:

Alle 98 in Nederland is in principe ook E0 alleen moet er verplicht E5 op staan.

Dat klopt voor BP en Shell, bij de andere merken ben ik daar niet zeker van.

Posted
3 minuten geleden, zei Peter-036:

Dat klopt voor BP en Shell, bij de andere merken ben ik daar niet zeker van.

Je kunt het ergens vinden, zon overzicht van wat E0 is. Esso 98 Suprime was ook E0, Shell ook 

Posted

Gezien het beperkte aantal raffinaderijen in Nederland is de meeste basisbenzine gelijk.

OK heeft ook gezegd dat er geen ethanol in hun 98 zit. Er is geen verplichting bij 98 om er ethanol in te doen.

  • 1 month later...
Posted

Bij mijn vorige Sportage model 4 tankte ik altijd Schell V power, simpel omdat ik een Shell clubpas had waarmee je V power kunt tanken voor de prijs van normaal. (alleen in duitsland van toepassing) 

Na verhuizing woonde ik niet meer aan de Duitse grens en ging ik in België tanken...werd dus E10. Verschil was direct merkbaar...ipv 1:15 werd het 1:14. 

Nu met de Sportage 5 HEV heb ik een verbruik met Belgische E10 1:17 

  • Thanks 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...