Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Ik ga binnenkort door Frankrijk rijden met de e-Niro. Nu schijn je voor de rondweg langs Parijs een sticker te moeten hebben omdat dat een lage emissie zone is. Weet iemand daar wat meer van?

Posted (edited)

Ja, die kun je aanvragen bij: Le site officiel de la vignette Crit'Air (certificat qualité de l'air) - Ministère de la Transition écologique (certificat-air.gouv.fr)

Of bijvoorbeeld bij de ANWB. Direct op die Franse site is goedkoper (<5 euro), en duurt ongeveer (ruim) een week dacht ik.

Edit: die sticker is geldig in alle milieuzones in Frankrijk.

Edited by Peter-036
Edit
Posted

Ik heb gelezen dat het niet nodig is als je op doorreis bent en de peripherique niet afkomt. Punt is, ik woon in Spanje en vertrek over anderhalve week dus die sticker in huis krijgen lukt me nooit meer....

Posted (edited)
15 minuten geleden, zei Elhovo:

Ik heb gelezen dat het niet nodig is als je op doorreis bent en de peripherique niet afkomt. Punt is, ik woon in Spanje en vertrek over anderhalve week dus die sticker in huis krijgen lukt me nooit meer....

Das niet erg. Je hebt ‘m in jouw geval niet nodig. Ten eerste (belangrijkste voor jou) is die sticker pas nodig binnen de périphérique. Wel kan het gebeuren dat –bij slecht weer zoals smog– het héle gebied binnen de péripherique de strengste milieuzone wordt. Dat kan per dag toegewezen worden.

Zie de ANWB, onderaan bij ‘Waar is een milieusticker nodig?’ en klap de titel Parijs uit voor een uitgebreide uitleg.

Edited by Hippe lip
Posted

Bedankt voor jullie reacties. Op basis van wat gegoegel heb ik ontdekt dat je na aanvraag een tijdelijk bewijs krijgt in de vorm van een PDF met factuur en QR code. Ik heb dus de aanvraag gedaan en kreeg inderdaad vandaag keurig een mail met de provisorische 'sticker'.

Mocht ik op de peripherique een verkeerde afslag nemen, dan krijg ik in elk geval (hopelijk) geen boete aan mijn broek.

Posted
1 uur geleden, zei Elhovo:

Bedankt voor jullie reacties. Op basis van wat gegoegel heb ik ontdekt dat je na aanvraag een tijdelijk bewijs krijgt in de vorm van een PDF met factuur en QR code. Ik heb dus de aanvraag gedaan en kreeg inderdaad vandaag keurig een mail met de provisorische 'sticker'.

Mocht ik op de peripherique een verkeerde afslag nemen, dan krijg ik in elk geval (hopelijk) geen boete aan mijn broek.

Dat valt nog te bezien, want als die boetes geautomatiseerd (lees: met camera) opgespoord en uitgedeeld worden, dan ziet die camera geen vignet op je ruit en krijg je toch een bon. En ga dan maar achteraf procederen…

Als je staande gehouden wordt dan kun je je tijdelijke papiertje laten zien…

• Like 1
Posted

Net als in Duitsland wordt de sticker op kenteken uitgegeven..............dus zal een cameracontrole ook geen prent opleveren.

En wanneer je de voorruit (met sticker) moet laten vervangen, kun je met de kwitantie/QR code bij staandehouding aantonen dat je de sticker hebt.

• Like 1
Posted
39 minutes ago, Peter-036 said:

Net als in Duitsland wordt de sticker op kenteken uitgegeven..............dus zal een cameracontrole ook geen prent opleveren.

En wanneer je de voorruit (met sticker) moet laten vervangen, kun je met de kwitantie/QR code bij staandehouding aantonen dat je de sticker hebt.

Ah, bedankt voor deze bevestiging.

Overigens is het van de gekke dat elk land in Europa weer zijn eigen stickertje en procedures moet hebben. Ik heb een sticker van Spanje (blauw) en ik moet weer een andere sticker hebben voor Frankrijk (groen). Er zullen vast ook nog andere landen zijn met hun eigen ideetjes. Aljs je met de auto door Europa wilt kun je straks niet eens meer door de voorruit naar buiten kijken.

Kunnen we dat in Europa nou niet op elkaar afstemmen? Allemaal dezelfde sticker met een plekje voor het eigen vlagje en symbooltje ipv ieder voor zich?

• Like 3