Dsil Geplaatst 22 Januari, 2025 Geplaatst 22 Januari, 2025 De Ceed PHEV met semi analoog dashboard cluster heeft helaas geen toerenteller. Die heb je niet vaak nodig, maar die enkele keer dat ik met een caravan rij vind ik het wel fijn om handmatig te kunnen schakelen in de bergen etc en dan wil ik wel een toerenteller kunnen zien ipv afgaan om mijn gehoor. Heeft iemand een OBD2 adapter in gebruik met de Ceed PHEV en zo ja, kan het aantal toeren worden getoond? Als dat zo is dan ga ik op zoek naar een betaalbare en goed werkende adapter. Als die ook olie/koelvloeistof temperatuur kan tonen is dat mooi meegenomenen. Quote
Murcielaygo Geplaatst 23 Januari, 2025 Geplaatst 23 Januari, 2025 Ik heb al jaren in mijn auto's een ScanGauge II, die kan een viertal waarden tegelijk tonen (in tekst/cijfers), waaronder motortemperatuur, toeren, boordvoltage en nog veel meer.Dat zijn allemaal gegevens die standaard op de OBD-poort aanwezig zijn, dus ik zie niet in waarom dat bij jouw auto ook niet zo zou zijn.Als je Googlet op "OBD tach" kom je bij de Chinese handelsplaatsen genoeg tegen voor een paar tientjes. 1 Quote
Dsil Geplaatst 23 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 23 Januari, 2025 Bedankt voor je reactie @Murcielaygo Goed om te horen dat die waarden worden doorgegeven door de OBD poort. Ik heb hier niet veel verstand van, dus vandaar de vraag voordat ik iets zinloos aanschaf. Ik ga de ScanGauge eens opzoeken Quote
Murcielaygo Geplaatst 23 Januari, 2025 Geplaatst 23 Januari, 2025 Mijn ScanGauge is al een wat oudere (bijna 15 jaar), volgens mij hebben de nieuwere ook functies voor (P)(H)EV's.Maar er is natuurlijk veel meer verkrijgbaar, als toerenteller issie minder geschikt, want enkel tekst/cijfers... Quote
Dsil Geplaatst 23 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 23 Januari, 2025 Het is zo te zien idd kiezen tussen een dedicated apparaat zoals de ScanGauge of UltraGauge enerzijds of een OBD lezer + telefoon anderzijds. Die laatste geeft iets meer mogelijkheden qua visuele weergave. Specifieke PHEV mogelijkheden zijn zeker extra leuk. Lijkt me erg leuk om te zien hoeveel Wh recuperatie het remmen of coasted bijvoorbeeld geeft. Quote
Breeze Geplaatst 23 Januari, 2025 Geplaatst 23 Januari, 2025 (aangepast) Goeie tip Murcielaygo bedankt. ‘k Ga m’n ouwe ODB2 lezer maar weer eens aanzwengelen, hoewel een nieuwe, met PHEV funkties ook wel aantrekkelijk is. Adri 23 Januari, 2025 aangepast door Breeze Quote
Murcielaygo Geplaatst 23 Januari, 2025 Geplaatst 23 Januari, 2025 Het is zo te zien idd kiezen tussen een dedicated apparaat zoals de ScanGauge of UltraGauge enerzijds of een OBD lezer + telefoon anderzijds.Voor mij was de keus (destijds) simpel; ik gebruik al jaren een iPhone en TOEN was er eigenlijk niks aan dongles dat fatsoenlijk met een iPhone gekoppeld kon worden.Inmiddels wel, maar de SG II voldoet nog steeds voor mij, dus ik heb geen behoefte aan iets nieuws. Quote
Dsil Geplaatst 23 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 23 Januari, 2025 Als het nog werkt is er idd geen reden voor iets nieuws, helemaal mee eens. En een dedicated apparaat is toch ook wel fijn, maar ik ga het eerst maar eens met de telefoon en een dongle proberen. Quote
Breeze Geplaatst 24 Januari, 2025 Geplaatst 24 Januari, 2025 'k Denk dat het deze wordt: Met deze spec: Hij heeft de voor mij belangrijkste funkties. Ben wel benieuwd over welke generator het gaat bij 'generator charging voltage', of is er maar één dynamo? Adri 1 Quote
Dsil Geplaatst 24 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 24 Januari, 2025 (aangepast) dubbel 24 Januari, 2025 aangepast door Dsil Dubbel Quote
Dsil Geplaatst 24 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 24 Januari, 2025 Die ziet er netjes uit! Idd de belangrijkste metertjes in een handig formaat en voor een nette prijs. Zo te zien uit China dus duurt nog even voordat die binnen is. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen zodra je m binnen hebt. Ik heb een Bluetooth OBD lezer besteld en wil deze met CAR Scanner gebruiken. Die werkt tegenwoordig als het goed is ook met Android Auto dus dan kan ik de meters op het infotainment scherm tonen. Ik vind het wel leuk om zelf een dashboard samen te kunnen stellen met de info die ik graag wil zien. En ik hoop dat deze al wat handige PHEV metingen heeft. edit: ben ook benieuwd of het actuele Wh verbrui getoond kan worden. Wat me namelijk opvalt is dat de cruise control minder eco rijdt dan ikzelf op dezelfde snelheid. Wanneer ik zelf gas geef zit de naald in het dikke gedeelte van ECO en op de CC gaat de naald meer naar power, dus aan het einde van ECO. Dat verbaasde me wel, maar zal wellicht te maken hebben met de electrische rijhulpjes die dan worden ingeschakeld. Zou leuk zijn om te kunnen meten of er echt een verschil is. Quote
Murcielaygo Geplaatst 26 Januari, 2025 Geplaatst 26 Januari, 2025 Hij heeft de voor mij belangrijkste funkties. Ben wel benieuwd over welke generator het gaat bij 'generator charging voltage', of is er maar één dynamo?Dat zal de boordspanning zijn, niet die van het HV-systeem."Generator" is dan een slechte vertaling, moderne auto's hebben een "alternator", maar op 1 of andere manier is aan deze kant van de oceaan "dynamo" blijven hangen. Quote
Breeze Geplaatst 26 Januari, 2025 Geplaatst 26 Januari, 2025 (aangepast) Vroegah noemden we een alternator 'gewoon' een wisselstroomdynamo. Adri 26 Januari, 2025 aangepast door Breeze 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 27 Januari, 2025 Geplaatst 27 Januari, 2025 Ik zit redelijk veel op Engelstalige sites en forums. Dan raak je de Nederlandse termen nog wel eens uit het vizier, zeker als ze weinig gebruikt worden in het Nederlands. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.