Jump to content

Recommended Posts

Posted

Het leek me handig om een apart draadje te hebben voor het gebruik van ABRP en zo ervaringen en handigheidjes uit te wisselen.

Mijn rode monster mag ik  15 mei in ontvangst nemen en goed een week later gaan we naar Papenburg. Omdat daar achteraan nóg een langere rit zit en er weinig tijd tussen die twee zit wil ik die reis goed plannen. Wat voeren jullie bij het verbruik als reële waarde in? Het gaat dus om de waarde van de 'Reference Consumption' in 'Wh/km at 110 km/h".

Ik kan daar wel wat invullen, maar ik heb liever een waarde die, na ervaringen van andere e-Niro-rijders, bij deze auto past.

Posted

Mijn verbruik bij 114@gps/120@teller is tussen de 220 en 180 W/km bij temperaturen van 2 tot 18 graden, en mijn ritten zijn doorgaans 109 km waarvan 100 snelweg op de cruisecontrol.

Posted

Wat ik hier en daar lees is dat ABRP te pessimistisch is over het verbruik van de e-Niro. Dat mensen alle vooraf geplande stops overslaan en, zeker in Duitsland, gewoon gaan laden wanneer het uitkomt want snelladers in overvloed.

Zelf nog geen ervaring opgedaan, maar minder dan 200 Wh/km is prima haalbaar als je onder de 120km/u blijft, zeker nu je met de huidige temperaturen geen verwarming nodig hebt.

Hangt wel echt sterk van je rechtervoet af en van de hoeveelheid tegenwind (een storm tegen hakt er echt in).

De tripstatistieken geven je gemiddelde aan, dus daar kun je dan op sturen eventueel. Heel erg jammer overigens dat je de tripmeter niet kan resetten, dat gebeurt automatisch als je langer dan 4u stilstaat.

Posted (edited)
1 uur terug, jwv zei:

Wat ik hier en daar lees is dat ABRP te pessimistisch is over het verbruik van de e-Niro. Dat mensen alle vooraf geplande stops overslaan en, zeker in Duitsland, gewoon gaan laden wanneer het uitkomt want snelladers in overvloed.

Nou, dat vond ik dus nogal tegenvallen. Ik probeerde een inschatting te maken met ABRP, maar vond in Duitsland richting Papenburg (NW Dld) maar weinig snelladers. En de laders dié ik vond waren enkele (solitaire dus) laders. En aangezien ik weinig speling in mijn reistijd heb, begin ik het dan toch wat benauwd te krijgen. Er zal maar net een minuut eerder iemand aangehaakt zijn en van 20 naar 80% willen laden met zijn grote accu. Dan ben je mooi de sjaak. Iemand zoiets al eens aan de hand gehad?

En in ABRP kan je niet even snel zien welke alternatieven er zijn, toch?

Waar kan ik een kaartje vinden waarop alle snelladers (alle merken dus) staan? Kaartje voor NL? Kaartje voor Duitsland?

Edited by Hippe lip
Posted
9 minuten geleden, Hippe lip zei:

Waar kan ik een kaartje vinden waarop alle snelladers (alle merken dus) staan? Kaartje voor NL? Kaartje voor Duitsland?

Kaartje voor NL: http://chargefast.nl/

Voor Duitsland weet ik het niet. Niet heel ruim bezaaid rond Papenburg inderdaad.

Maar er zijn heel veel opties: wat eerder snelladen, of in Papenburg een 22kW lader zoeken waar je met 7,4kW de auto weer richting de 100% laadt in de nacht. Of de volgende dag eerst langs een snellader.

Ga pas van de zomer een echte lange trip maken (Noorwegen), ben ook wel benieuwd hoe het allemaal in de praktijk gaat uitpakken. Zeker in de vakantiemaanden in de weekends..

  • Like 1
  • Thanks 1
Posted

Was dat kaartje er maar. helaas zijn er vele Apps met ieder hun beste kanten. Voor NL vind ik dat TNM dit het beste voor elkaar heeft (ook voor snelladers). Voor snelladen gebruik ik de App van Fastned (die zijn er meestal waar ik kom). Omdat alle andere merken hun eigen Apps hebben 'verraden' die natuurlijk niet waar je de concurrentie kun vinden.

Posted
51 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Mooi! Die kende ik nog niet.

Toch wel heel mooi en waardevol, zo’n forum!

Posted

Is ABRP als navi te gebruiken trouwens? Ik kan dat nergens vinden. 

Zo niet, dan moet je eerst uitvlooien waar het ingeolande laadpunt zit en dat dan overnemen in je navi? Da’s wel erg omslachtig....

Kan dat beter?

Posted
Is ABRP als navi te gebruiken trouwens? Ik kan dat nergens vinden. 
Zo niet, dan moet je eerst uitvlooien waar het ingeolande laadpunt zit en dat dan overnemen in je navi? Da’s wel erg omslachtig....
Kan dat beter?

Route aanmaken en dan ‘Share’ volgens mij. Dan kun je die route openen in Google Maps, Apple Maps, Waze...
  • Like 1
Posted
2 uur geleden, ronnydewit zei:


Route aanmaken en dan ‘Share’ volgens mij. Dan kun je die route openen in Google Maps, Apple Maps, Waze...

Hmm, een statische koppeling dus. Dan heb je dus geen profijt van die live updates als ABRP gekoppeld is met een dongel in de auto en vanwege voortschrijdend inzicht besluit om naar een andere laadpaal te gaan?

Posted
12 uur geleden, jwv zei:

Kaartje voor NL: http://chargefast.nl/

Voor Duitsland weet ik het niet. Niet heel ruim bezaaid rond Papenburg inderdaad.

Maar er zijn heel veel opties: wat eerder snelladen, of in Papenburg een 22kW lader zoeken waar je met 7,4kW de auto weer richting de 100% laadt in de nacht. Of de volgende dag eerst langs een snellader.

Ga pas van de zomer een echte lange trip maken (Noorwegen), ben ook wel benieuwd hoe het allemaal in de praktijk gaat uitpakken. Zeker in de vakantiemaanden in de weekends..

Wellicht is dit kaartje handig?

http://ccs-map.eu/

  • Like 1
  • Thanks 1
Posted
18 hours ago, Hippe lip said:

Het leek me handig om een apart draadje te hebben voor het gebruik van ABRP en zo ervaringen en handigheidjes uit te wisselen.

Mijn rode monster mag ik  15 mei in ontvangst nemen en goed een week later gaan we naar Papenburg. Omdat daar achteraan nóg een langere rit zit en er weinig tijd tussen die twee zit wil ik die reis goed plannen. Wat voeren jullie bij het verbruik als reële waarde in? Het gaat dus om de waarde van de 'Reference Consumption' in 'Wh/km at 110 km/h".

Ik kan daar wel wat invullen, maar ik heb liever een waarde die, na ervaringen van andere e-Niro-rijders, bij deze auto past.

;-)

165kWh bij 110km dus. Waypoints overgenomen op de interne navigatie. Je kunt natuurlijk voor routeplanning je eindpunt invoeren in je navigatie en ABPR er naast houden voor extra opties. Mijn ervaring is dat er in de praktijk toch eigenlijk wel genoeg laders zijn. Zeker als je de marge van 20% (= ong 80km) aanhoud. En die 20% is ook weer handig omdat je direct op volle snelheid kunt laden.

Je kunt ook de  https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/  erbij gebruiken voor een lijst van laders langs je route.

Wat ik eigenlijk een beetje mis is de optie om snel langs de route over ong. 120km vanaf de huidige positie makkelijk een snellader aan te kunnen wijzen. Maar misschien heb ik niet goed genoeg gekeken.

Posted (edited)
3 uur geleden, Petertenboer zei:

Wellicht is dit kaartje handig?

http://ccs-map.eu/

Hee, dát is een mooi kaartje!

Daarop is overigens weer eng duidelijk dat er in die hele NW-hoek van Duitsland bijzonder weinig snelladers zijn. Die route daar naar Papenburg heeft bij Wietmarschen een enkele lader staan en bij Papenburg zelf, ook een enkele. Aangezien ik die dag veel kilometers maak en weinig speling in de tijd heb vraag ik me af of dat goed gaat. Als de paal toevallig bezet is ben ik de sjaak :-(

Edited by Hippe lip
Posted
24 minutes ago, Hippe lip said:

Hee, dát is een mooi kaartje!

Daarop is overigens weer eng duidelijk dat er in die hele NW-hoek van Duitsland bijzonder weinig snelladers zijn. Die route daar naar Papenburg heeft bij Wietmarschen een enkele lader staan en bij Papenburg zelf, ook een enkele. Aangezien ik die dag veel kilometers maak en weinig speling in de tijd heb vraag ik me af of dat goed gaat. Als de paal toevallig bezet is ben ik de sjaak :-(

De 'taktiek' zou dan kunnen zijn om voordat je dat gebied in rijdt er voor zorgt dat je weer op 80% zit met een (korte) stop. Vanuit Meppel naar Bremen hetzelfde gedaan door even een kwartiertje bij Fastned lageveen te staan.

Posted

heb de trip eens gepland naar een vakantie adres in spanje.... estartit.

Maar hij geeft 7 laad stops aan op 1439km, als je dan bekijkt hoe en waar, en dus inzoomt op de route zie je veel meer laadpunten.
Volgens mij kan dit veel efficienter.
En ja, ik heb het verbruik goed gezet voor de auto.
maar laden na 153 of 160 km al lijkt me echt onzinnig.  (dan nemen we de gewone auto wel)

Link naar route : https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=f9429dbe-bab5-4aaf-bdba-25146c7efa6e
 

estartit stops.jpg

Posted (edited)

Als je met 100% vertrekt ben je die eerste gekke 5 minuten pitstop bij FastNed ook kwijt.

deze routeplanner stamt uit de tijd van EVs met beperkte range in combinatie met dun gezaaide snelladers. De afgelopen 2 jaar zijn er volgens mij ontzettend veel bijgekomen, maar alsnog zijn er gaten in de kaart, zeker in Frankrijk.

Edited by jwv
Posted
Op 3-5-2019 om 13:37, Engelseruiter zei:

Zet hem maar eens op 100% start en 165Wh/km at 110 km/h, max 120km en dan ziet het er al een stuk realistischer uit.

maar 120 rijden is niet realistisch.

gros van de tolwegen mag je 130.

Posted
On 5/5/2019 at 1:16 PM, stevedem said:

maar 120 rijden is niet realistisch.

gros van de tolwegen mag je 130.

Volgens mij moet je niet 130, toch? Maar ik bedoelde meer dat je een beetje kunt spelen met de instellingen die beter passen bij jouw werkelijkheid. Als jij een gemiddelde hebt van 185wh/km  en je ziet onderaan het overzichtstabel 210Wh/km staan, dan kun je wel aanvoelen dat de planning van ABRP weleens erg voorzichtig is. Door dan bijvoorbeeld het verbruik bij 110km/h aan te passen kun je een resultaat krijgen dat beter past bij je eigen rijstijl en je normale verbruik.

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Vandaag ben ik er toe gekomen om de eerste stap te nemen om ABRP op het scherm in de auto te krijgen. Ik ben het Android-systeem in gegaan en heb de browser opgestart om te zien of het überhaupt mogelijk is.

En ja, het is mogelijk. ABRP stond op het scherm in mijn auto. Nu kijken of er een knop te maken is zodat bij een rit van ABRP gebruik kunt maken zonder dat je ingewikkelde trucs hoeft uit te halen.

443162663_IMG_6343klein.JPG.3142dfbc5d7c22081bcbc9914d726f48.JPG

1578399929_IMG_6344klein.JPG.a4f109676e3d782157f05d5f83cc90a4.JPG

  • Like 1
Posted
2 hours ago, Hippe lip said:

Vandaag ben ik er toe gekomen om de eerste stap te nemen om ABRP op het scherm in de auto te krijgen. Ik ben het Android-systeem in gegaan en heb de browser opgestart om te zien of het überhaupt mogelijk is.

En ja, het is mogelijk. ABRP stond op het scherm in mijn auto. Nu kijken of er een knop te maken is zodat bij een rit van ABRP gebruik kunt maken zonder dat je ingewikkelde trucs hoeft uit te halen.

443162663_IMG_6343klein.JPG.3142dfbc5d7c22081bcbc9914d726f48.JPG

1578399929_IMG_6344klein.JPG.a4f109676e3d782157f05d5f83cc90a4.JPG

Kan heel makkelijk, dit al gelezen? https://mohammad.moghtader.net/meer-controle-over-je-kia-of-hyundai-hebben/

  • Like 1
  • Thanks 1
Posted (edited)

Jazeker heb ik dat gelezen. Heb je mijn tekst ook gelezen?

Quote

Nu kijken of er een knop te maken is zodat bij een rit van ABRP gebruik kunt maken zonder dat je ingewikkelde trucs hoeft uit te halen.

Mohammad heeft een hoop beschreven, maar dit punt niet. Of heb ik ergens iets gemist?
Sterker nog, ik heb Mohammad daar vanmiddag gevraagd hoe die knop te maken is....

Edited by Hippe lip

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...