Bram B Geplaatst 9 Januari Geplaatst 9 Januari (aangepast) Hallo, Ik heb een vraagje. Als ik nu mijn auto update dan doe ik dat door de update op een USB stick te zetten. En deze in in de auto te steken en dan nu bijwerken en dan rij ik naar huis (15km) als ik nu thuis kom dan is de auto nog niet klaar met updaten. Hij is dan rond de 70-80% Fase 1. (Fase 2 is sneller). Er staat dan ook in het scherm motor niet uitzetten. Het is mij ook opgevallen dat de motor ook niet uit gaat door middel van Start stop systeem. Maar er is ook een optie updaten wanneer de auto uitgeschakeld word. Is het mogelijk om een druppel lader aan te sluiten op de accu en dan de update uit te voeren via update als auto is uitgeschakeld? Zeg maar met de motor uit. En een druppel lader zodat de accu niet leeg raakt. Ik vraag mij ook wel een beetje af hoe de garage dit doet want het lijk mij niet dat ze de auto('s) laten lopen binnen. Edit: Ik had dit topic beter in een algemenen Forum kunnen plaatsen... Mijn fout. 9 Januari aangepast door Bram B Quote
ehombie Geplaatst 10 Januari Geplaatst 10 Januari Ja dat kan...dat doe ik ook met xceed. Als je overtuigd bent dat je accu nog goed is, en goed vol is kan het. Bedenk wel dat een auto* met "contact aan motor uit" ruwweg 20A trekt en een druppellader rond de 5A geeft. (zie verder je lader specs) De betere garages hebben over het algemeen wel een betere/duurder lader staan (van rond de 750 euro) *hangt natuurlijk af van merk model (bijv enkele bmw modellen kan dit al 40A of meer zijn!) Quote
Bram B Geplaatst 10 Januari Topic Starter Geplaatst 10 Januari Ik was niet van plan om een druppel ladder aan te schaffen voor dit die €750 kost. Maar als ik de motor uit zet en verder ook alles (lampen enzo) dan zou het denk ik moeten kunnen de accu was met de APK nog goed maar ik denk niet dat die met 1x naar werk rijden weer vol is. aangezien die pas rond de 12Km echt goed warm is. (kan ik merken aan de verwarming) Maar wat levert een dynamo ongeveer op dan want het lijkt mij dat je dat wilt simuleren voor een update. Quote
Breeze Geplaatst 10 Januari Geplaatst 10 Januari 6 uur geleden, zei ehombie: Bedenk wel dat een auto* met "contact aan motor uit" ruwweg 20A trekt ’k Neem aan dat je de achtergrond hiervan goed weet, want 20 A is een fors verbruik. Wat gebeurt er dan allemaal in het voertuig met ‘kontakt uit’? Adri 1 Quote
ehombie Geplaatst 10 Januari Geplaatst 10 Januari @breeze ik heb het over "contact aan, motor uit" vaak stand 2 met ouderwetse sleutel. Quote
Breeze Geplaatst 10 Januari Geplaatst 10 Januari Daar heb ik het ook over en daar gaat mijn verbazing ook over. Adri 1 Quote
ehombie Geplaatst 11 Januari Geplaatst 11 Januari (aangepast) - in een doorsnee auto zitten tientallen modules die aangaan als jij auto op contact zet. dan zit je er al snel aan. Het zijn (ruwweg 4 tot 5 halogeen koplampen) ga maar even na, zie jij nog een mechanische knopje? buiten een evt tankklep of motorkap? - evt achtergrond verlichtingen, instrumentcluster, media headunit, klimaat unit gaat aan (deze klima kun je dan wel uitzetten) - doorsnee dynamo levert 70 tot 110 ampere misschien nog wel meer (zal wel op een sticker staan) -een druppellader laad ongeveer 2 tot 5 ampere, je hebt ook laders die 10 tot 20ampere kunnen. - toen ik een update deed, heb ik dit even gemeten met een amperetang. Maar nogmaals het hangt af van merk/model 11 Januari aangepast door ehombie Quote
Breeze Geplaatst 11 Januari Geplaatst 11 Januari Ben nog steeds niet overtuigd. Waarom zou de nullast gelijk staan aan 4 à 5 halogeen koplampen? Neem voor het gemiddelde vermogen van een halogeen koplamp 50 W, dan kom je dus inderdaad op een stroom van ongeveer 20 A. En dan is mijn hulpakku van 45 Ah in 2 h helemaal leeg. Ik laat me graag overtuigen door feitelijke info, maar voorlopig heb ik moeite met zo’n grote nullast, zelfs van tientallen modules. En een uurtje overzetten van info van een geheugenstaafje naar het autosysteem zonder draaiende motor, is nog steeds geen probleem, hetgeen ook is gebleken bij mijn laatste infotainment update. Nog afgezien van het feit dat bij een HEV het nogal lastig is om de ICE draaiend te houden. Adri 1 Quote
ehombie Geplaatst 11 Januari Geplaatst 11 Januari (aangepast) Neem voor het gemiddelde vermogen van een halogeen koplamp 50 W, dan kom je dus inderdaad op een stroom van ongeveer 20 A. En dan is mijn hulpakku van 45 Ah in 2 uur leeg. Ja dat klopt ongeveer..dat wil ik ook zeggen. Maar een nieuwe accu is 45ah... een 5 of 7 jaar oude accu heeft niet de specs meer van een nieuwe....(even lost van korte/lange ritjes etc) Ben je niet overtuigd, bestel een stroomtang (hoeven niet zo duur te zijn) zet je auto op contact en ga het meten.... Of laat ik het zo stellen: hoe lang denk jij dat jij in een hedendaagse auto: op contact laten en radio aan om bijv de auto te wassen? Hij geeft bij mij de melding na x minuten "denk aan accu spanning" (iets in die strekking...) De stroomhuishouding in een PHev wil ik even buitenbeschouwing laten dit is kan weer totaal voertuig specifiek zijn. Hier 12a motoruit en op stand 2. tijdens Het maken van de foto. hij is 17a geweest... 11 Januari aangepast door ehombie Quote
Breeze Geplaatst 11 Januari Geplaatst 11 Januari Aha duidelijke foto en bewijs voor jouw XCeed (neem ik aan) en met stand 2 bedoel je de accessoire stand? Maar: - De conditie van een akku gaat in de loop van de tijd achteruit uiteraard, maar niet zodanig dat hij al na een paar jaar onbruikbaar is. Denk meer in procenten dan in tientallen procenten. - 'k Heb heel wat stroommetingen verricht aan mijn vorige voertuigen, o.a. omdat er lastig te vinden lekstromen liepen, die de akku langzaam lieten leeglopen. Dat kan gewoon met een ampèremeter die je in serie schakelt. 'k Geef toe zo'n ampèrerang is mooier, maar net zo funktioneel. En al die metingen van mij waren in de orde van grootte van mA (milliampère). - Daaarom neem ik aan, totdat het tegendeel is bewezen, dat de nullast van een (P)HEV niet wezenlijk verschilt van die van een voertuig met een ICE. Uiteraard heeft het motormanagement van een HEV meer complexiteit, dus meer modules, chips, enz., maar al dat e geneuzel in ruste zal toch echt geen ampères aan vermogen trekken. Maar nogmaals ik laat me graag overtuigen. Adri Quote
Breeze Geplaatst 11 Januari Geplaatst 11 Januari @ehombie, k heb nog eens nagedacht en kan je die stroommeting nog eens herhalen met contact UIT en motor UIT? Dan wordt, voor mij althans, de zaak een stuk duidelijker. Adri Quote
ehombie Geplaatst 11 Januari Geplaatst 11 Januari Nu moet ik even goed bedenken..ik ben inmiddels veel startknoppen gewend. 1 acc 2 auto op contact 3 is startmotor aan waar hij terug valt naar 2. (mijn porsche heeft geen stand 1, volgens mij bedenk ik nu...) auto ontgrendelen in de stand motor uit en openen deur (eigenlijk niks op contact) 3A stand 1 op acc is hetzelfde. (er zijn autos die bijv bij ontgrendelen de auto gaan voorgloeien of voordruk opbouwen of de radio gaat spelen of followhome lampen gaan branden....) maar stroomverbruik is voor elke auto anders. MAAR auto in rust, en op slot, is de (vuist)regel onder de 0,050A. Daarboven heb je mijn inziens last van lekstroom. maar wij hadden het niet over een auto in rust...maar op "contact aan en motor" uit. (in rust zal een phev en een ice niet anders zijn denk ik...) amperetang is ook niet alles., Lekstroom meting doe ik met een multimeter in serie. aAmperetangen gaan driften...bij die testen Maar mijn advies aan topic starter is: doe je update gewoon onder rijden of met een adequate lader zodat je evt je headunit niet vastloopt. De staat van een accu...daar ga ik niet over uitwijden...op youtube genoeg overtuigende testen te vinden met voor en nadelen. Quote
Breeze Geplaatst 11 Januari Geplaatst 11 Januari (aangepast) 1 uur terug, zei ehombie: in rust zal een phev en een ice niet anders zijn denk ik... 'k Denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Sorry voor de verwarring. Bij mijn PHEV Ceed SW is de startknopvolgorde als volgt: 1 Accessoire stand (dacht even dat je met 'acc' de adaptieve snelheidsregelaar bedoelde) 2A Contact aan zonder tractie 2B Contact aan (met ingedrukt rempedaal) met tractie. Ik ga voor mijn eigen gemoedsrust z.s.m. in deze 3 standen de stroomsterkte meten. Daarvoor leen ik bij mijn dorpsgarage een amperèretang, dat geeft genoeg indicatie. Adri N.B. 'k Heb nog even mijn lekstroom-metingen opgezocht (bij een Xantia V6) en daar was er een probleem bij: Na contact uit 1,06 A, na 10 min 0,085 A. Na reparatie 50 mA, na 10 min 16 mA. Dus inderdaad bij I < 0,050 A zit je goed. 11 Januari aangepast door Breeze Quote
Breeze Geplaatst 17 Januari Geplaatst 17 Januari Op 11-1-2026 om 20:21, zei Breeze: Bij mijn PHEV Ceed SW is de startknopvolgorde als volgt: 1 Accessoire stand 2A Contact aan zonder tractie 2B Contact aan (met ingedrukt rempedaal) met tractie. Ik ga voor mijn eigen gemoedsrust z.s.m. in deze 3 standen de stroomsterkte meten. Daarvoor leen ik bij mijn dorpsgarage een amperèretang, dat geeft genoeg indicatie. Vandaag de metingen uitgevoerd: 0. Contact uit Van 5 A naar 1,2 A 1. Accessoirestand 5 A 2A. Contact aan 13 A 2B. Contact aan met tractie 42 A De stand 0. Contact uit vergt wat toelichting. Na het uitzetten van het contact en het sluiten van de achterklep, gaf de stroomsterkte van de ampèretang een waarde aan van 5 A. Na een half uur was dat langzaam gezakt naar 1,2 A. Toen ging de automatische afslag van de ampèretang werken en zag ik niets meer. Als je dan de achterklep opent gaan er weer allerlei lampjes enzo aan, dus is de meting verder nutteloos. 1,2 A is natuurlijk veuls te veul, want daarmee trek je de hulpaccu in ongeveer 1,5 dag leeg. Dat gebeurt bij mij gelukkig niet, dus zal die stroomsterkte wel minder zijn (worden). De accessoirestand test deed ik met de radio aan, dus de waarschuwing die na enige tijd verschijnt dat je de accu leegtrekt zonder draaiende motor, is wel terecht. Nog een ontdekking gedaan: Als je de sleutel in het voertuig laat zitten, lukt het niet om handmatig (met het zwarte knopje op de deurhandel) te vergrendelen. Dat is wel een mooie veiligheidsmaatregel tegen het vergeten van de sleutel in een afgesloten voertuig. Als je daarna met KIA Connect het voertuig vergrendelt, lukt het wel. Dan kan je het voertuig weer ontgrendelen met een reservesleutel (of natuurlijk weer met KIA Connect). Goed om te weten. Adri Quote
Murcielaygo Geplaatst 18 Januari Geplaatst 18 Januari Zou die 1,2A niet ontstaan omdat je auto niet volledig in slaap gaat, omdat de motorkap open is?Of het bij jouw type ook zo is weet ik niet zeker, maar als mijn kleinste Kia (de Picanto) al een sensor op de motorkap heeft verwacht ik dat de jouwe dat ook heeft...En sowieso is het meten van kleine stromen met een tang minder betrouwbaar dan met een meter in serie en met een serie-meting kun je waarschijnlijk je meter buiten de motorruimte laten, met de draden door een naad van de gesloten motorkap. 1 Quote
Breeze Geplaatst 18 Januari Geplaatst 18 Januari Ah sorry, had vollediger moeten zijn. Mijn PHEV heeft de hulpaccu in de bagageruimte, die kon dicht waarna ik de stroomsterkte door het achterraam kon aflezen. Dus ik blijf met het raadsel van die hoge 1,2 A. Eigenlijk verwacht ik niet dat die nog gaat zakken na een half uur. Adri Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.