Jump to content

Recommended Posts

Posted

Een maand geleden gingen we 1 weekje op vakantie en parkeerden bij de luchthaven. Na alles gecontroleerd te hebben, sloten we de auto af en kwamen na 1 week terug. Midden in de nacht naar de parkeerplaats: op centr. vergr. gedrukt met de sleutel, maar er gebeurde niets, auto ging niet open. Met de hand wel, maar het onheil was natuurlijk wel degelijk geschied en starten was er niet bij.

Op de luchthaven was personeel met een jumpstarter, maar de accupolen zitten te ver in plastic dozen gepakt om contact te kunnen maken.

Kia hulpdienst gebeld, die na 1 uur kwamen er ook de jumpstarter gebruikten. Deze keer succesvol. Ben naar huis gereden terwijl esp lampje bleef branden.

Boordcomputer was kluts kwijt en Kia dealer heeft de boel nagelopen en een nieuwe accu geplaatst. Of dit de oorzaak wegneemt is voor mij de vraag, want er komt een moment dat de auto weer 1 weekje stil gaat staan. DIT MOET TOCH KUNNEN???

Wat is hier aan de hand? Dealer weet het ook niet.

Venga 1.4 benz.

Posted

Als de dealer het al niet weet:roll:

1. Is de accu wel voldoende berekend op het ISG systeem i.c.m. alle voorzieningen aan boord die van stroom worden voorzien?

2. waarom reset het navigatiesysteem spontaan?

3. waarom werkt het ISG soms niet, soms wel?

4. waarom gaat het lampje van de stuurbekrachtiging spontaan aan?

5. waarom doen de parkeersensoren het bij de

Guest Jantje
Posted

Hebben ze al is getest op lek stroom?

Zijn er accessoires achteraf opgebouwd? misschien dat er daar iets verkeerd aangesloten zit..

Posted
Hebben ze al is getest op lek stroom?

Zijn er accessoires achteraf opgebouwd? misschien dat er daar iets verkeerd aangesloten zit..

Ja, geen probleem gevonden.

Geen accesoires ingebouwd.

Kennis zei dat er wel degelijk slechte accus's worden afgeleverd (In de zomer bij hoge temp. kunnen platen kromtrekken en als die dan worden ingebouwd...):confused:

Guest Jantje
Posted

Nou ja, er zit nu een nieuwe accu in dus dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Echt heel slechte accu's zullen het wel niet zijn, want bij mij staat er van wat ik me kan herinneren een varta in.

Posted
Een maand geleden gingen we 1 weekje op vakantie en parkeerden bij de luchthaven. Na alles gecontroleerd te hebben, sloten we de auto af en kwamen na 1 week terug. Midden in de nacht naar de parkeerplaats: op centr. vergr. gedrukt met de sleutel, maar er gebeurde niets, auto ging niet open. Met de hand wel, maar het onheil was natuurlijk wel degelijk geschied en starten was er niet bij.

Op de luchthaven was personeel met een jumpstarter, maar de accupolen zitten te ver in plastic dozen gepakt om contact te kunnen maken.

Kia hulpdienst gebeld, die na 1 uur kwamen er ook de jumpstarter gebruikten. Deze keer succesvol. Ben naar huis gereden terwijl esp lampje bleef branden.

Boordcomputer was kluts kwijt en Kia dealer heeft de boel nagelopen en een nieuwe accu geplaatst. Of dit de oorzaak wegneemt is voor mij de vraag, want er komt een moment dat de auto weer 1 weekje stil gaat staan. DIT MOET TOCH KUNNEN???

Wat is hier aan de hand? Dealer weet het ook niet.

Venga 1.4 benz.

Natuurlijk moet dit kunnen.... Hij moet een jaar stil kunnen staan.

Net 5 dagen geparkeerd bij een luchthaven. Geen enkel probleem. Starten en lopen.. Zelfs de lichten gaan vanzelf uit zodat je nooit (er zijn natuurlijk uitzonderingen ) met een lege accu komt te staan.

Weet iemand misschien hoeveel Venga's er in Europa verkocht zijn de afgelopen 4 maanden. Dan zal er heus wel eens wat verkeerd gaan.

Hopen dat dit niet meer gebeurd.

Guest Jantje
Posted
Natuurlijk moet dit kunnen.... Hij moet een jaar stil kunnen staan.

Net 5 dagen geparkeerd bij een luchthaven. Geen enkel probleem. Starten en lopen.. Zelfs de lichten gaan vanzelf uit zodat je nooit (er zijn natuurlijk uitzonderingen ) met een lege accu komt te staan.

Weet iemand misschien hoeveel Venga's er in Europa verkocht zijn de afgelopen 4 maanden. Dan zal er heus wel eens wat verkeerd gaan.

Hopen dat dit niet meer gebeurd.

een jaar? dat vindt ik best lang als je rekening houdt dat elke accu zichzelf langzaam ontlaad en dat er altijd wel paar dingen in je auto een beetje stroom blijven trekken..

Posted

Je kan natuurlijk altijd, als die langere tijd stil gaat staan, de accupolen even loskoppelen.

Niet zoals het hoort, maar ben je een stukje zekerder dat je na een week weer kan vertrekken. :wink:

Posted

De accu van de Rio heb ik nu een maal vervangen door een van de Kia zelf, en een door de onderdelenboer. In 8 jaar tijd dus de 3e accu. Die 2e accu ging denk ik 3 jaar mee..

Posted

Het kan toch zijn er er een slechte accu in je auto is gezet, bij elke productie van iets zit er wel een slechte/slechtere tussen. De accu die KIA zelf er in zet zijn niet zo goed nee, maarja daar is de prijs van een KIA dan ook wel naar. Wij hadden een RIO gekocht 2de hands, na 4 maanden accu kapot, mijn moeder had gelijk der vertrouwen verloren in die auto :P. Nieuwe accu erin (van een goed merk) en nu rijden we al 3 jaar zonder enige problemen met de auto.

Posted

Is Varta dan een accumerk van mindere kwaliteit?

Ik dacht dat Varta een gerenommeerd merk was ...Deutsche Gruendlichkeit?:?

Posted
Als de dealer het al niet weet:roll:

1. Is de accu wel voldoende berekend op het ISG systeem i.c.m. alle voorzieningen aan boord die van stroom worden voorzien?

2. waarom reset het navigatiesysteem spontaan?

3. waarom werkt het ISG soms niet, soms wel?

4. waarom gaat het lampje van de stuurbekrachtiging spontaan aan?

5. waarom doen de parkeersensoren het bij de

Posted
Peter, probeer gelijk weer is te informeren over de o zo niet uitgebreide bluetooth voor de comfort pack vrienden.

Aan de dealer?

Ik heb totaal geen vertrouwen erin dat dit de dealer weet.

Ik zit er hard over na te denken om een andere dealer te kiezen, totaal geen reacties van mijn dealer wat dat betreft.

(ik noem geen dealer)

Maar ik probeer het balletje op te gooien

Posted
Aan de dealer?

Ik heb totaal geen vertrouwen erin dat dit de dealer weet.

Ik zit er hard over na te denken om een andere dealer te kiezen, totaal geen reacties van mijn dealer wat dat betreft.

(ik noem geen dealer)

Maar ik probeer het balletje op te gooien

Mijn dealer is het namelijk ook aan het uitzoeken en die discussie met Kia aan het voeren... nog niks op gehoord trouwens

Posted

voor wat betreft het ISG systeem, werkt dit alleen als de batterij voor 92 % vol is.

Volgens mijn dealer, dit is de reden dat er z'n dure "gel"batterij inzit. Verder werkt ISG niet bij temperaturen van 2 graden en lager. (dat hebben we de afgelopen weken vaak gehad)

Posted

Merk accu zegt ook niet altijd iets. Destijds onze Pride nieuw gekocht (zat nog zo'n accu in met dopjes om water bij te vullen), accu binnen de 3 jaar kapot. Deze vervangen voor de allergoedkoopste accu (Foekiewoekie merk) die ik kon vinden bij de plaatselijke dump en deze zit er 7 jaar later nog steeds in :-)

Posted

een accu is een massa product, het kan dus best voorkomen dat 1 op de xxxxxxx accu's van mindere kwaliteit is.

Verder gaat het hier om een venga met ISG, ik weet niet of het ook in het intstuctie boekje staat, maar auto's met ISG mogen niet opgestart worden (iig niet met een jump-starter)

Dit heeft te maken als de accu leeg is en je zet er een jump starter op (of een GEWONE accu lader) deze gelijk teveel ampere afgeeft. De accu's die worden gebruikt bij ISG zijn geen gewone accu's, en ook geen gewone gel accu's, maar AGM (absorbet Glas Mat accu). Als dit type accu teveel op zn donder krijgt (dus met een jumpstarter etc) gaat de accu zelf koken, wat de levensduur sterk verkort.

De levensduur van een AGM accu is 6-7 jaar terwijl van een gewone accu 3-4 jaar is.

Dus als je met een lege accu staat KIW bellen, en de auto niet laten opstarten, de beste manier is om de accu met een speciale AGM accu te laden, deze laders hebben een lagere laad-amperage waardoor de accu's niet stuk gaan..

Posted
een accu is een massa product, het kan dus best voorkomen dat 1 op de xxxxxxx accu's van mindere kwaliteit is.

Verder gaat het hier om een venga met ISG, ik weet niet of het ook in het intstuctie boekje staat, maar auto's met ISG mogen niet opgestart worden (iig niet met een jump-starter)

Dit heeft te maken als de accu leeg is en je zet er een jump starter op (of een GEWONE accu lader) deze gelijk teveel ampere afgeeft. De accu's die worden gebruikt bij ISG zijn geen gewone accu's, en ook geen gewone gel accu's, maar AGM (absorbet Glas Mat accu). Als dit type accu teveel op zn donder krijgt (dus met een jumpstarter etc) gaat de accu zelf koken, wat de levensduur sterk verkort.

De levensduur van een AGM accu is 6-7 jaar terwijl van een gewone accu 3-4 jaar is.

Dus als je met een lege accu staat KIW bellen, en de auto niet laten opstarten, de beste manier is om de accu met een speciale AGM accu te laden, deze laders hebben een lagere laad-amperage waardoor de accu's niet stuk gaan..

Zoals ik al vermeldde is de auto door KIA HULPDIENST op gang geholpen.

Zij waren degenen die de jumpstarter gebruikten...

Posted

Kia assistance zijn over het algemeen ook maar gewoon takeldiensten en ander soort wegenwachten die ingehuurd worden door Kia. Ik geloof dat in Belgi

Posted
Kia assistance zijn over het algemeen ook maar gewoon takeldiensten en ander soort wegenwachten die ingehuurd worden door Kia. Ik geloof dat in Belgi
Posted
Zoals ik al vermeldde is de auto door KIA HULPDIENST op gang geholpen.

Zij waren degenen die de jumpstarter gebruikten...

Volgens mij staat in het Venga boekje dat dit absoluut niet mag gebeuren:???:

Guest Jantje
Posted

Klopt, de accu's van auto's met het ISG systeem mogen niet zomaar aan de accu lader en ook niet zomaar met een jumpstarter opgestart worden.

Posted

Voor mij een reden om ISG, naast al die andere toestanden, te skippen bij een volgende auto....