Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste Kia Fans,

heb deze week mijn winterbanden laten wisselen voor de standaard banden die geleverd zijn onder mijn nieuwe Sorento ben namelijk begonnen met rijden op winterbanden.

nu had ik met de winterbanden geen problemen dit zijn namelijk de duurste van bridgestone ik rijd namelijk de nieuwe sorento als lease auto en dan worden de banden bepaald door de lease.

nu zijn deze gewisseld op de velg door de orgineel geleverde banden en nu merk ik op de grote weg dat wanneer ik boven de 120 km per uur kom dat het stuur licht trilt en dat de auto gevoelig is op het stuur als je een kuil of bultje in de weg tegenkomt.

ben hier uiteraard mee terug geweest maar ze kunnen niets vinden hij is goed uitgelijnd en gebalanceerd.

nu is mijn vraag of iemand van de nieuwe sorento rijders dit ook ervaart als hij of zij boven de 120 km per uur rijdt en zo ja of je hiermee bij de garage bent geweest voor hun bevindingen.

groeten een verders zeer tevreden rijder top auto die nieuwe sorento

(ps: rijdt de 2.4 benzine automaat exclusive met alle opties behalve Nav.)

Posted
Beste Kia Fans,

heb deze week mijn winterbanden laten wisselen voor de standaard banden die geleverd zijn onder mijn nieuwe Sorento ben namelijk begonnen met rijden op winterbanden.

nu had ik met de winterbanden geen problemen dit zijn namelijk de duurste van bridgestone ik rijd namelijk de nieuwe sorento als lease auto en dan worden de banden bepaald door de lease.

nu zijn deze gewisseld op de velg door de orgineel geleverde banden en nu merk ik op de grote weg dat wanneer ik boven de 120 km per uur kom dat het stuur licht trilt en dat de auto gevoelig is op het stuur als je een kuil of bultje in de weg tegenkomt.

ben hier uiteraard mee terug geweest maar ze kunnen niets vinden hij is goed uitgelijnd en gebalanceerd.

nu is mijn vraag of iemand van de nieuwe sorento rijders dit ook ervaart als hij of zij boven de 120 km per uur rijdt en zo ja of je hiermee bij de garage bent geweest voor hun bevindingen.

groeten een verders zeer tevreden rijder top auto die nieuwe sorento

(ps: rijdt de 2.4 benzine automaat exclusive met alle opties behalve Nav.)

Rijd dezelfde auto maar ondervind niet de door jou gesignaleerde problemen. Moet wel toegeven dat de standaard (zomer) banden niet de meest ideale zijn. Maar trillingen in het stuur heb ik (gelukkig) niet. Je hebt er al naar laten kijken schrijf je maar het duidt idd op onbalans. Ik zou het wel eens willen laten meten door een autobandenspecialist. Die hebben over het algemeen betere apparatuur dan de gemiddelde dealer (denk ik)

Posted

Hier moet ik Ger gelijk in geven. De bandenspecialist is de meest aangewezene in dit soort gevallen. Mogelijk dat de auto uitgelijnd moet worden.

Posted

Het kan dat je pech hebt.

Zelf heb ik winterbanden incl. velgen (origineel Kia) op Marktplaats gekocht van een zeer net mens, heb achteraf na gemaild of de wielen nog gebalanceerd moesten worden.

Reply was nee en ik heb ze er zo onder laten zetten.

7000 km prima mee gereden, geen problemen

"Zomerwielen" zitten er weer op met van achter naar voor gewisseld en ook hier geen problemen.

Posted

het nakijken is gebeurd door een bandenspecialist dit gebeurt door profyle tirecenter in opdracht van de leasemaatschapij. daar is hij uitgelijnd en gebalanceerd??.

maar heb nog steeds het zelfde probleem.

Posted

Heb je ze al eens laten wisselen (de voorste naar achter en omgekeerd) ?

Dat kan helpen hoe vreemd het ook lijkt; zelfs als ze goed zijn uitgebalanceerd.

Alex

  • 3 weeks later...
Posted

Vorige week m'n winterbanden Michelin's (op wiel 16") er af en gloedje nieuwe zomerbanden (op wiel 17") van Bridgestone door Julian Groenendijk/Ridderkerk gemonteerd. Het moge duidelijk zijn dat die dan voor montage worden gebalanceerd (gewichtjes netjes geplakt) waardoor trilling door onbalans niet aan de orde is. Pas wel op voor scherpe stoeprandjes, flinke putten in 't wegdek e.d. want dan ontstaan er zomaar problemen ;)

  • 3 weeks later...
Posted
Beste Kia Fans,

heb deze week mijn winterbanden laten wisselen voor de standaard banden die geleverd zijn onder mijn nieuwe Sorento ben namelijk begonnen met rijden op winterbanden.

nu had ik met de winterbanden geen problemen dit zijn namelijk de duurste van bridgestone ik rijd namelijk de nieuwe sorento als lease auto en dan worden de banden bepaald door de lease.

nu zijn deze gewisseld op de velg door de orgineel geleverde banden en nu merk ik op de grote weg dat wanneer ik boven de 120 km per uur kom dat het stuur licht trilt en dat de auto gevoelig is op het stuur als je een kuil of bultje in de weg tegenkomt.

ben hier uiteraard mee terug geweest maar ze kunnen niets vinden hij is goed uitgelijnd en gebalanceerd.

nu is mijn vraag of iemand van de nieuwe sorento rijders dit ook ervaart als hij of zij boven de 120 km per uur rijdt en zo ja of je hiermee bij de garage bent geweest voor hun bevindingen.

groeten een verders zeer tevreden rijder top auto die nieuwe sorento

(ps: rijdt de 2.4 benzine automaat exclusive met alle opties behalve Nav.)

Hallo mede- nieuwe Sorento-rijder,

Zojuist heb ik een ervaringsmail op de site gezet over mijn banden-ervaring. Ik mag aannemen dat ook jouw banden van het merk Hancock zijn. Ik vond de wegligging erg zenuwachtig en ook gaven de banden een erg irritant lawaai. Ik heb ze om laten wisselen voor Bridgestone Dueler Sport en zowaar een andere wagen. Doe er je voordeel mee.

Sukses, Frits

Posted
Heb je ze al eens laten wisselen (de voorste naar achter en omgekeerd) ?

Dat kan helpen hoe vreemd het ook lijkt; zelfs als ze goed zijn uitgebalanceerd.

Alex

Misschien vinden jullie het vreemd klinken, maar als je je banden er af haalt moet je ze merken en op de zelfde lokatie terug zetten. Diverse zaken kunnen de oorzaak zijn m.b.t. het rijgedrag en of trillingen. Dus de de banden merken voor demontage.

Sommige banden zijn erg draairichting-gevoelig. Ook van voor naar achter en andersom kan nadelige invloed hebben. Door uitlijning en draairichting slijt de band op een bepaalde manier af en ga je dan van lokatie wisselen kan dit trilling tot gevolg hebben. Bij nieuwe banden behoort dit natuurlijk niet zo te zijn. Wat bij uitzonderingen wel voorkomt, is het onrond zijn van banden door een fabricage-fout ! Ook dan kan de band trillen en/of hobbelen.

  • 4 months later...
Posted

Ik heb sinds een maand ook de nieuwe Sorento en heb dezelfde problemen zoals hierboven staat omschreven. Ik voel ook de lichte trilling in de auto, niet eens echt in het stuur. Ook trekt de auto naar rechts. De dealer zei eerst dat de weg dan naar rechts afloopt, maar nadat hij mee is gereden en heeft gezien dat hij zelfs naar rechts trekt wanneer de weg naar links afloopt. Je kunt het stuur niet los laten omdat hij niet rechtdoor gaat.

Volgende week wordt de auto uitgelijnd en de wielen worden gebalanceerd. Ik hoop dat het dan beter is. Ik heb er echter een zwaar hoofd in gezien de reacties hier. Is er op dit moment iemand die al wel weet hoe je dit kunt verhelpen?

Indien het niet anders is moet je dit maar op de koop toenemen maar ik zou het wel erg op prijs stellen wanneer dit 'euvel' wordt verholpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Posted
Ik heb sinds een maand ook de nieuwe Sorento en heb dezelfde problemen zoals hierboven staat omschreven. Ik voel ook de lichte trilling in de auto, niet eens echt in het stuur. Ook trekt de auto naar rechts. De dealer zei eerst dat de weg dan naar rechts afloopt, maar nadat hij mee is gereden en heeft gezien dat hij zelfs naar rechts trekt wanneer de weg naar links afloopt. Je kunt het stuur niet los laten omdat hij niet rechtdoor gaat.

Volgende week wordt de auto uitgelijnd en de wielen worden gebalanceerd. Ik hoop dat het dan beter is. Ik heb er echter een zwaar hoofd in gezien de reacties hier. Is er op dit moment iemand die al wel weet hoe je dit kunt verhelpen?

Indien het niet anders is moet je dit maar op de koop toenemen maar ik zou het wel erg op prijs stellen wanneer dit 'euvel' wordt verholpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Laat de dealer eerst maar eens uitlijnen en de wielen goed balanceren. Dan zou het normaal gesproken in orde moeten zijn. Moesten er dan nog problemen zijn, kun je eventueel gaan kijken of het in de banden zit.

  • 4 weeks later...
Posted

Hallo beste forum leden,

Bepaalde type en merken auto's kunnen soms vreemd reageren op een bepaald merk en type band, dat zie je soms vaker, waar een Sorento geen last van heeft, kan net die andere Sorento weer wel last van hebben.

Het klinkt raar, maar het is wel zo.

Vaak is het beter, om een maatje kleiner te gaan, en een maatje smaller, dat werkt echt enorm goed.

Kijk maar eens in de rally sport, wat een smalle bandjes ze hebben gemonteerd, dat zegt immers meer dan genoeg!

Deze smallere banden snijden beter door de gladde sneeuwlaag heen die vaak al flink is aangereden, je hebt op deze wijze veel meer contact met het wegdek onder de sneeuw.

Die bredere banden blijven vaak meer oppervlakkig door het grotere oppervlak van de banden, dit werkt zelfs hetzelfde als aquaplainen, leg er maar smallere banden onder, en het probleem is ver over.

En houd de banden op de juiste druk.

Misschien een ander merk band nemen voor de oplossing kan vaak erg goed werken, probeer het gewoon eens uit.

Wat ik vaak, eigenlijk altijd doe, als ik nieuwe banden nodig heb, kijk eens bij de revieuws op autobandenmarkt.nl

Daar bekijk ik de banden erg aandachtig, en zie wat ze kunnen en presteren bij welk type omstandigheden, er staat een toegekende punten lijst bij voor eigenlijk alles wat de band presteert.

Nu heb ik ook nog het geluk dat er een bandenboer 6 km bij mij vandaan zit, terwijl dit ook nog eens het goedkoospte adres blijkt te zijn volgens Google.

Ik tikt ooit eens in bij Google, de goedkoopste autobanden, en kwam bij dit aders uit, voor mij erg mooi, en kort bij huis.

Voor de mensen die in Zuid-West Brabant wonen, Google maar eens Alexander Aerden, in Huijbergen, dit plaatsje ligt net iets ten zuiden van Bergen op Zoom +/- 8 km van Bergen op Zoom.

Dus doe hier uw voordeel mee.

En, ja, alle A merken zijn bij hem ook goedkoper, hij levert alle merken en maten banden.

Nu is het voor mij een jaar geleden dat ik er geweest ben, dus als er niets veranderd is, dan zal het ongetwijfeld nog zo zijn.

Met vriendelijke groet,

Ad

Posted (edited)

Ik heb nog steeds het zelfde probleem. Ook terug geweest bij de dealer. Het stuur trekt bij mij ook licht naar rechts. Ze hebben alles uitgelijnd en het probleem is volgens mij nog het zelfde. Komende week worden de winterbanden bij Euromaster gemonteerd en zij hebben aangegeven te kijken waar het probleem vandaan komt.

Edited by Dino
Posted

Hallo beste KIA vrienden,

Ik heb nog eens nagedacht over dit probleem, het trillen en naar rechts trekken van uw auto!

Het kan dus al liggen aan de band in combinatie met de velg.

In feite word het aal aangegeven door de TS, hij stelt eigenlijk een vraag, maar hij geeft eigenlijk ook al het antwoord.

Bij het wisselen naar de winterbanden, van een ander merk, is de trilling weg.

Hebben deze banden misschien ook nog een rotatie teken?

Brengt u ook nog een teken aan op de band waar deze gemonteert heeft gezeten, bijv, links voor, monteer dan deze band altijd links, niet naar rechts, de rotatie richting kan een probleem veroorzaken.

Ik heb het al eens een keer gezien, dat een band een stalen baard had, een hagel nieuwe band, de banden grossier dacht dat het aan de verkeerd om montage lag, dus van rechts naar links, bewijzen waren daar niet voor handen, maar het is maar een idee.

De staalgordel was dus naar buiten getreden, ik had dit fenomeen nog nooit gezien, en het was van het merk Michelin, dus bepaald ook geen flut band.

Als de TS nu de zomerbanden terug monteert, dan zal hij de trilling wel weer hebben.

Dus eigenlijk gewoon een ander banden merk monteren, dan is het probleem opgelost.

Ik ben benieuwd welk merk band de zomerband is!

Kan het te maken hebben met de constructie van de band, dwz, een Radiaal band of een Diagonaal band, of een constructie van bij de, de semi radiaalband?

Hier zit heel erg veel verschil in, een Radiaalband is koersvaster, een Diagonaalband is niet zo koersvast, je hebt dan ook nog de semi Radiaal, een menging van deze 2 samen.

De Diagonaal zie je niet zo erg veel meer, als alleen onde de oldies, maar een semi Radiaal band die komt vaker voor.

Wat ook nog het probleem kan geven, heeft de zomerset een andere ET waarde van de velg?

Dit kan de volgende problemen veroorzaken:

Bij remmen, trillen van het stuur.

Zeer gevoelig voor Shimmy ( slingeren van de wielen, lees eigenlijk de auto ).

Bij een positieve ET waarde:

Te grote krachten op de wiellagers.

Zware besturing, dit is haast niet merkbaar door de stuurbekrachtiging.

Effect zelfcorrigerende stuurinrichting verdwenen ( het naar links en of naar rechts kunnen trekken ). Let op dus!

Bij een negatieve ET waarde:

Te grote krachten op de wiellagers.

Zware besturing ( haast niet merkbaar door de stuurbekrachtiging ).

NB.

Bovenstaande (ET waarde ) problemen kunnen natuurlijk ook veroorzaakt worden door spoorverbreders gemonteert bij wielen met een originele ET waarde van de velgen, de standaard velgen dus!

ET waarde van de velg staat voor het Duitse "Einpress Tiefe " of in het NL Wielbolling.

Er bestaat een negatieven ET waarde en een positieve ET waarde, in elk geval dient men hier niet teveel mee te rommelen.

Wat ik er nog bij kan vermelden, hoe lager de ET waarde van de velg, hoe verder de velg naar buiten gaat van het middelpunt van de velg.

Ik denk dat de TS simpelweg beter even een set banden met velegen dient te wisselen van een bekende, gewoon om het even uit te proberen, ik denk dat het probleem dan wel uit de wereld is.

Meer kon ik niet opnoemen, wat betreft dit/deze proble(e)m(en).

met vriendelijke groet,

Ad

Posted (edited)

Het probleem van het trillen van de auto zit dus duidelijk in de banden. Ik heb nu de winterbanden op de auto en het probleem is weg. Hij rijdt een stuk stiller en geen vervelende fibraties meer in de auto.

Ik heb als winterband de Bridgestone Blizzak LM-25 235/60 R18 4x4 107H. Ik weet niet of deze goed uit de winterbandentest komt maar op dit moment ben ik erg gelukkig met deze keuze. Ze hebben gelijk de auto nogmaals uitgelijnd. Ze zijn bij Euromaster gemonteerd, ben ik persoonlijk erg te spreken over. Prima service en advies.

Ik heb nooit geweten dat de banden zo'n grote invloed kunnen hebben op het rijgedrag van de auto.

Nou alleen het dilemma in het voorjaar wanneer de Kumho's er weer onder moeten. Ik zie dit dus echt niet zitten en overweeg er andere banden onder te laten zetten. Dat is natuurlijk zorg voor later, het moet eerst nog echt winter worden.

Edited by Dino
Posted

Hallo beste KIA vrienden,

Hallo beste Dino,

Zo heeft dat bij elk merk zijn eigen probleem.

Zo kunt u bijvoorbeeld bij uw type KIA een probleem hebben met Kumho, een andere KIA vriend zal er met het zelfde merk en type band net weer geen last van hebben, dit maakt uit van auto tot auto, of het nu het zelfde merk en type betreft dat maakt soms niet uit, dat is het rare van auto banden.

Het kan zelfs mogelijk zijn, dat met de banden/velg combinatie, dat een andere KIA vriend er totaal geen last van hoeft te hebben, als u, uw set bij de andere KIA er onder monteert, het klinkt raar, maar het kan wel.

Dat ligt gewoon aan de montage en de gevoeligheid van de ophanging van de desbetreffende auto, niets meer, en niets minder.

ik heb precies datzelfde meegemaakt, met een Capri, mijn buurjongen en vriend, die had ook een Capri, die van hem had precies hetzelfde probleem.

We hebben omgewisseld met de set, en ik had wederom geen probleem, en hij met mijn set ook niet, hoe onlogisch kan dit klinken!

Het is omdat ik het zelf mee maakte, anders had ik gezegd, houd jezelf voor het lapje!

Sindsdien als er een raar verhaal verteld word over een auto, dan denk ik sindsdien altijd even na, voordat ik iets ga zeggen.

Gewoon even proberen dus, met een kennis of zomaar iemand die je kent.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

  • 3 weeks later...
Posted

Het naar rechts trekken schijnt een bekend probleem te zijn. Oplossing is er ook. Er moet iets vervangen worden. Info hier.

"This is all caused by spring sag. The TSB will be to replace the coil springs with a new design and realign the car."

Echter nog geen verdere details of TSB nummer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...