smetjesmee Geplaatst 6 Maart, 2011 Geplaatst 6 Maart, 2011 Ik heb een Sportage besteld op 19 januari. De levertermijn bedraagt 4 maanden. Sommige (Belgische) leden van dit forum die rond deze tijd ook besteld hebben, sommige zelfs enkele dagen vroeger, hebben een levertermijn gekregen van 6 maanden. Men zou dit kunnen wijten aan verschillen in de afwerkingsniveaus maar dat betwijfel ik. Mijn overbuur die een week later zijn Sportage besteld heeft kreeg ook een levertermijn opgegeven van 4 maanden. Ik vermoed dat het volgende aan de hand is. In de algemene verkoopsvoorwaarden, dit zijn verplichte voorwaarden voor elke verkoop van een nieuwe wagen in België (misschien wel in heel Europa?) staat in artikel 1 dat de levertermijn gerespecteerd dient te worden en indien dit niet kan dient de klant op de hoogte gesteld te worden. Bovendien mag de verlenging van de levertermijn niet meer dan 25 % van de aanvankelijke levertermijn bedragen (behoudens overmacht). Wordt deze opgerekte termijn overschreden dan is de klant niet meer gebonden door de koopovereenkomst. Mogelijk houden sommige dealers een slag om de arm. Wanneer de fabrikant een levertermijn van 4 maanden opgeeft lappen ze er wat bij zodat ze zich zelf indekken tegen eventuele vertragingen. Ook psychologisch is dit niet slecht. Wie zijn wagen geleverd krijgt na 4 maanden terwijl de levertermijn 6 maanden was, is superblij. Wie zijn wagen geleverd krijgt na 4 maanden terwijl de levertermijn 4 maanden was krijgt gewoon wat beloofd was. Daar zou je wel eens een punt kunnen hebben... Hopelijk heb je gelijk. Dan krijgen wij de onze lekker 2 maanden vroeger dan beloofd Quote
bigwade Geplaatst 6 Maart, 2011 Geplaatst 6 Maart, 2011 (behoudens overmacht). En dat kan dus zo maar een productie vertraging zijn. Hier in NL heb je een koop overeenkomst met je dealer, niet met de importeur of fabriek. Als dealer niet geleverd krijgt kan hij daar weinig aan doen. Sterker nog, vanwege inruil deals zal een willekeurige dealer ZSM willen leveren,maar als hij niks heeft....... Rustig wachten dames, heren.. Quote
Opa Geplaatst 7 Maart, 2011 Geplaatst 7 Maart, 2011 Wellicht hebben de dealers in NL een andere policy dan onze Zuiderburen ? Mijn dealer heeft in het contract geen termijn gezet, maar ZSM. En daarnaast gaf hij mondeling aan (na overleg met de importeur) dat de levertijd ca 4 maanden zou worden (inmiddels dus bijgesteld naar 5 maanden). Als de Belgische dealers wel een levertermijn in het contract zetten moeten ze die wel ruim nemen vanwege de door Questor beschreven voorwaarden (die overigens ook in NL gelden) ? Overigens is het duidelijk dat de dealers er alleen maar belang bij hebben zo spoedig mogelijk te leveren (vooral als er sprake is van inruil), maar daarvoor volledig afhankelijk zijn van importeur en fabriek. (M.a.w.: ze zijn even zielig als wij, maar wij krijgen tenminste nog compensatie in de vorm van veel goedkope km's !) Quote
Gast Timo0103 Geplaatst 7 Maart, 2011 Geplaatst 7 Maart, 2011 Net mailtje gehad, Auto komt deze week niet maar verwacht 31 maart. :angry: :angry: Quote
elmerblues Geplaatst 7 Maart, 2011 Geplaatst 7 Maart, 2011 Mijn dealer heeft in het contract geen termijn gezet, maar ZSM. En daarnaast gaf hij mondeling aan (na overleg met de importeur) dat de levertijd ca 4 maanden zou worden (inmiddels dus bijgesteld naar 5 maanden). Dat heeft je dealer dan handig aangepakt. Geen levertermijn in het contract en alleen een mondelinge toezegging. Je moet ALTIJD een (vaste of op zijn minst vermoedelijke) levertermijn laten vastleggen in je koopcontract. Zelf komen ze daar meestal niet mee, dat moet je expliciet aangeven. Als je namelijk een vermoedelijke levertermijn laat vastleggen, kan je namelijk onder de koop uit als de leveringsdatum wordt overschreden. Je dient de verkoper dan schriftelijk in gebreke te stellen. 3 weken na de vermoedelijke levertermijn kan je dan vervolgens je order annuleren of zelfs schadevergoeding eisen. Bij een vaste leverdatum kan je direct van de koop afzien. Kijk eens hier leveringstermijnen Ook moet je eigenlijk een vaste prijs laten vastleggen in je koopkontrakt, dat tussentijdse prijsverhogingen niet worden doorberekend (prijsprotectie). Dus 2 dingen zijn belangrijk in een koopkontrakt: - vaste of vermoedelijke leverdatum - vaste prijs Mensen, let hierop bij het kopen van een nieuwe auto..ga naar een andere dealer als je dealer hier niet mee akkoord gaat. Quote
Opa Geplaatst 7 Maart, 2011 Geplaatst 7 Maart, 2011 Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Elmer, maar ik heb noch had de intentie om onder de koop uit te komen. In mijn optiek zit ik in een win-win situatie: Bij langere levertijd: lekker lang voorpret en veel héél goedkope kilometers. (Ik rij gemiddeld 32000 km/jaar, dus in een half jaar komen er 16000 km (bijna) gratis bij !) En komt hij sneller dan kan ik dus eerder in mijn mooie nieuwe Sportage rijden. Maar om er zo naar te kijken moet je wel geduld hebben en dat komt misschien pas met de jaren ! Quote
elmerblues Geplaatst 7 Maart, 2011 Geplaatst 7 Maart, 2011 Zo kan je het ook bekijken Zelf heb ik geen inruil dus geen baat bij een langere levertijd. En na 4 a 5 maanden wachttijd heb ik het echt wel gezien hoor, als ze dan niet kunnen leveren...dan maar helemaal niet. Ik kan mij nog die sorento levertijden van een jaar nog herinneren (rond 2003)...die werden ook elke keer opgerekt. Quote
CenT Geplaatst 17 Maart, 2011 Geplaatst 17 Maart, 2011 Eind oktober kia sportage evoque 2.0 diesel besteld. Eerst was het 3 tot 4 maanden maximum. Ik wacht echter nog steeds (garage in Genk (België)) Nu reeds 5 maanden en ik krijg nog geen exacte leverdatum. Service ondermaats, want het enige wat je te horen krijgt is dat er een brief zou opgestuurd zijn (die ik nooit gehad heb), waarin KIA zich verontschuldigt voor de late levertermijnen door productieproblemen.... En dit door de grote vraag. Zeer eigenaardig aangezien ik toch al 5 maanden aan het wachten ben en de kia sportage tegenwoordig al goed vertegenwoordigd is in het verkeer... Jammer op zijn minst. Quote
chuckion Geplaatst 17 Maart, 2011 Geplaatst 17 Maart, 2011 " De kia sportage tegenwoordig al goed vertegenwoordigd is in het verkeer..." ????? In Nederland: ja, maar in Belgie: niet mee akkoord In Belgie ziet men ze nog steeds in minderheid... Maar heeft DA Motors NV dan geen datum op je bestelling vermeld, wanneer hij ongeveer zou geleverd worden? En dat schrijven, die zou opgestuurd zijn naar jou, kwam dat van KIA BELGIUM of van DA Motors NV zelf? Eind oktober kia sportage evoque 2.0 diesel besteld. Eerst was het 3 tot 4 maanden maximum. Ik wacht echter nog steeds (garage in Genk (België)) Nu reeds 5 maanden en ik krijg nog geen exacte leverdatum. Service ondermaats, want het enige wat je te horen krijgt is dat er een brief zou opgestuurd zijn (die ik nooit gehad heb), waarin KIA zich verontschuldigt voor de late levertermijnen door productieproblemen.... En dit door de grote vraag. Zeer eigenaardig aangezien ik toch al 5 maanden aan het wachten ben en de kia sportage tegenwoordig al goed vertegenwoordigd is in het verkeer... Jammer op zijn minst. Quote
CenT Geplaatst 17 Maart, 2011 Geplaatst 17 Maart, 2011 " De kia sportage tegenwoordig al goed vertegenwoordigd is in het verkeer..." ????? In Nederland: ja, maar in Belgie: niet mee akkoord In Belgie ziet men ze nog steeds in minderheid... Maar heeft DA Motors NV dan geen datum op je bestelling vermeld, wanneer hij ongeveer zou geleverd worden? En dat schrijven, die zou opgestuurd zijn naar jou, kwam dat van KIA BELGIUM of van DA Motors NV zelf? Tov een aantal maanden terug is er toch een duidelijk verschil in België. Verder heeft DA Motors NV geen datum op de bestelling vermeld. Ik heb de slechtste schatting aan hun gevraagd & dat was midden februari. De zogenaamde brief komt van KIA BENELUX & niet van DA Motors NV. Ik vermoed wel dat DA Motors NV diegene is die de brief had moeten doorsturen. Quote
Sjölp Geplaatst 17 Maart, 2011 Geplaatst 17 Maart, 2011 Tov een aantal maanden terug is er toch een duidelijk verschil in België. Verder heeft DA Motors NV geen datum op de bestelling vermeld. Ik heb de slechtste schatting aan hun gevraagd & dat was midden februari. De zogenaamde brief komt van KIA BENELUX & niet van DA Motors NV. Ik vermoed wel dat DA Motors NV diegene is die de brief had moeten doorsturen. Ik ben in bewuste garage ook gaan kijken maar heb uiteindelijk toch ergens anders gekocht. Op mijn bestelbon stond 'levertijd 4 maanden'. Net voor het verstrijken van die vier maanden heb ik een aangetekende (!) brief gekregen van KIA België (dus NIET van of via de dealer) met de melding dat ze zich wegens het grote succes en de produktieproblemen niet aan de gestelde levertermijn kunnen houden. Indien ik hierdoor mobiliteitsproblemen ervaar, kan ik voor € 199/maand (BTW incl.) een Soul als inloopwagen krijgen. Dit dien ik rechtstreeks te regelen met mijn dealer. Afgelopen maandag naar de dealer geweest om nog eens te kijken of er al een produktiedatum gekend was en eventueel iets te regelen ivm die Soul (dealer neemt mijn huidige wagen over en hij is dus eigenlijk de pineut omdat een vaste overnameprijs is afgesproken). Bleek dat de wagen de dag van ons gesprek gemaakt zou worden (als het maar geen "maandagauto" wordt ) . Omdat er geen bevestiging bij stond werd onmiddellijk een mail naar KIA gestuurd en dinsdag kwam het verlossende telefoontje met de melding dat de wagen binnen uiterlijk 3 weken bij de dealer staat. Ik blijf zolang met mijn huidige wagen verder rijden. Ik ben wel degelijk tevreden over de service van de dealer. Heb verschillende keren gebeld en werd steeds correct en eerlijk te woord gestaan. Vanaf januari werd gezegd dat ik serieus rekening moest houden met een vertraging van minimum 1 maand, waarschijnlijk zelfs nog wat langer, hetgeen nu dus bevestigd wordt. Oh ja, ik heb eveneens eind oktober besteld. Quote
chrichri Geplaatst 17 Maart, 2011 Geplaatst 17 Maart, 2011 Afgelopen maandag naar de dealer geweest om nog eens te kijken of er al een produktiedatum gekend was en eventueel iets te regelen ivm die Soul (dealer neemt mijn huidige wagen over en hij is dus eigenlijk de pineut omdat een vaste overnameprijs is afgesproken). Bleek dat de wagen de dag van ons gesprek gemaakt zou worden (als het maar geen "maandagauto" wordt ) . Omdat er geen bevestiging bij stond werd onmiddellijk een mail naar KIA gestuurd en dinsdag kwam het verlossende telefoontje met de melding dat de wagen binnen uiterlijk 3 weken bij de dealer staat. Ik blijf zolang met mijn huidige wagen verder rijden. Ik ben wel degelijk tevreden over de service van de dealer. Heb verschillende keren gebeld en werd steeds correct en eerlijk te woord gestaan. Vanaf januari werd gezegd dat ik serieus rekening moest houden met een vertraging van minimum 1 maand, waarschijnlijk zelfs nog wat langer, hetgeen nu dus bevestigd wordt. Oh ja, ik heb eveneens eind oktober besteld. Ik heb de mijne eind december besteld.Een kleine maand geleden heb ik door de minder leuke berichten hier op het forum ook nog eens contact opgenomen met mijn dealer en nadat deze informatie had ingewonnen bij Kia Belgium verzekerde hij mij dat ze zich zouden proberen te houden aan de vooropgestelde vier maanden.Er was wel veel kans dat het vijf maanden ging worden(wat dus wel zo zal zijn ).De dealer ging me in ieder geval eind maart nog eens contacteren en me op de hoogte houden. Quote
CenT Geplaatst 18 Maart, 2011 Geplaatst 18 Maart, 2011 Ik ben in bewuste garage ook gaan kijken maar heb uiteindelijk toch ergens anders gekocht. Op mijn bestelbon stond 'levertijd 4 maanden'. Net voor het verstrijken van die vier maanden heb ik een aangetekende (!) brief gekregen van KIA België (dus NIET van of via de dealer) met de melding dat ze zich wegens het grote succes en de produktieproblemen niet aan de gestelde levertermijn kunnen houden. Indien ik hierdoor mobiliteitsproblemen ervaar, kan ik voor € 199/maand (BTW incl.) een Soul als inloopwagen krijgen. Dit dien ik rechtstreeks te regelen met mijn dealer. Afgelopen maandag naar de dealer geweest om nog eens te kijken of er al een produktiedatum gekend was en eventueel iets te regelen ivm die Soul (dealer neemt mijn huidige wagen over en hij is dus eigenlijk de pineut omdat een vaste overnameprijs is afgesproken). Bleek dat de wagen de dag van ons gesprek gemaakt zou worden (als het maar geen "maandagauto" wordt ) . Omdat er geen bevestiging bij stond werd onmiddellijk een mail naar KIA gestuurd en dinsdag kwam het verlossende telefoontje met de melding dat de wagen binnen uiterlijk 3 weken bij de dealer staat. Ik blijf zolang met mijn huidige wagen verder rijden. Ik ben wel degelijk tevreden over de service van de dealer. Heb verschillende keren gebeld en werd steeds correct en eerlijk te woord gestaan. Vanaf januari werd gezegd dat ik serieus rekening moest houden met een vertraging van minimum 1 maand, waarschijnlijk zelfs nog wat langer, hetgeen nu dus bevestigd wordt. Oh ja, ik heb eveneens eind oktober besteld. De garage heeft mij nog geen enkele maal gebeld of gemailed. Enkel na meerdere mails krijg ik soms reactie. Mijn laatste mail dateert van 01/03, waarop ik geen antwoord heb gekregen. Daarop heb ik nogmaals gemailed gisterenochtend. Tot op heden nog steeds geen reactie. Ik ben niet te spreken over dit soort van "goede" service. Ik verwacht dat ze mij op de hoogte houden van de situatie, niet omgekeerd. Maar zelfs bij het contacteren via mail is het niet zeker dat ik een antwoord krijg. In mijn voorlaatste mail stonden meerdere vragen waar men slechts 1 van heeft beantwoord. Quote
Sjölp Geplaatst 18 Maart, 2011 Geplaatst 18 Maart, 2011 Ik ben niet te spreken over dit soort van "goede" service. Voor alle duidelijkheid: ik ben tevreden over MIJN dealer, niet die waar jij het over hebt Quote
CenT Geplaatst 18 Maart, 2011 Geplaatst 18 Maart, 2011 Voor alle duidelijkheid: ik ben tevreden over MIJN dealer, niet die waar jij het over hebt Ik had je antwoord verkeerd gelezen! Verder krijg ik net volgend mailtje binnen: "De wagen gaat deze maand in productie." Dus het zal nog wel een tijdje duren... Quote
noord Geplaatst 18 Maart, 2011 Geplaatst 18 Maart, 2011 december 2010 kia sportage executive 1,6 GDI besteld,kleur wit, aflevering maart 2011, zie de bui al hangen na het lezen van alle berichten Quote
chrichri Geplaatst 18 Maart, 2011 Geplaatst 18 Maart, 2011 december 2010 kia sportage executive 1,6 GDI besteld,kleur wit, aflevering maart 2011, zie de bui al hangen na het lezen van alle berichten Het is te hopen dat het een buitje is en geen onweer .Gelukkig blijven we er mee lachen(tot nu toe ). Quote
jpnijmegen Geplaatst 20 Maart, 2011 Geplaatst 20 Maart, 2011 december 2010 kia sportage executive 1,6 GDI besteld,kleur wit, aflevering maart 2011, zie de bui al hangen na het lezen van alle berichten november mijn 1.6 gdi besteld afgelopen vrijdag maar weer eens gebeld en wat denk je ? ...................... nog niet geproduceerd !!! Quote
noorden Geplaatst 21 Maart, 2011 Geplaatst 21 Maart, 2011 november mijn 1.6 gdi besteld afgelopen vrijdag maar weer eens gebeld en wat denk je ? ...................... nog niet geproduceerd !!! Niet te geloven, nog 4 maanden wachten?? Quote
chuckion Geplaatst 21 Maart, 2011 Geplaatst 21 Maart, 2011 Vrienden van ons gaan ook een Sportage aankopen. Daarom nam ik vandaag eens contact op met mijn dealer of er iets te regelen valt... Wanneer men nu besteld is de wachttijd in Belgie één jaar. Het positieve nieuws is wel, dat de dealer enkele stockwagens heeft besteld die geleverd zouden worden tegen juni 2011. Quote
Marjo Geplaatst 21 Maart, 2011 Geplaatst 21 Maart, 2011 Vrienden van ons gaan ook een Sportage aankopen. Daarom nam ik vandaag eens contact op met mijn dealer of er iets te regelen valt... Wanneer men nu besteld is de wachttijd in Belgie één jaar. Het positieve nieuws is wel, dat de dealer enkele stockwagens heeft besteld die geleverd zouden worden tegen juni 2011. Quote
Marjo Geplaatst 21 Maart, 2011 Geplaatst 21 Maart, 2011 Er moet iets aan de hand zijn, in duitsland loopt de levertijd ook al op tot 8 maanden. Volgens mij gaat het niet alleen om de grote aantallen die er besteld zouden zijn. Moeten er onderdelen uit japan komen, zie ik de bui al hangen. Bij opel in bochum kunnen ze ook al niet verder vanwege de ( begrijpelijke ) leverproblemen vanuit japan. Quote
Opa Geplaatst 21 Maart, 2011 Geplaatst 21 Maart, 2011 De oplopende levertijden dateren van (zeer) lang vóór de aardbeving in Japan. Dus deze veronderstelling lijkt wel zeer onwaarschijnlijk. Quote
chrichri Geplaatst 21 Maart, 2011 Geplaatst 21 Maart, 2011 Er moet iets aan de hand zijn, in duitsland loopt de levertijd ook al op tot 8 maanden. Volgens mij gaat het niet alleen om de grote aantallen die er besteld zouden zijn. Moeten er onderdelen uit japan komen, zie ik de bui al hangen. Bij opel in bochum kunnen ze ook al niet verder vanwege de ( begrijpelijke ) leverproblemen vanuit japan. Zoals Opa ook al aangaf heeft dit niets met Japan te maken.De problemen waren er ook al voor de ramp.Volgens mij is Kia het slachtoffer(eigenlijk zijn wij het slachtoffer )van hun eigen succes.Ze hebben er heel zeker niet bij stilgestaan dat dit model het zo goed zou doen.Daarom dat de productie van de eerste reeksen wagens niet op een hoger tempo is gezet.Wat ook wil zeggen dat er geen extra voorraad van was.Resultaat:bestellingen lopen binnen en ze hollen achter de feiten achterna.Dan nog eens extra bestellingen omdat de verkoop goed op gang komt en het kalf is zeker verdronken.Dat de Hyundai ix35 binnenkort ergens anders zal gemaakt worden kan een voordeel zijn om meer Sportage's van de band te laten rollen maar dat is maar voor binnen een paar maand en daarmee zijn de mensen die de volgende maanden moeten geleverd krijgen niet veel mee.Ook voor degenen die nu 10 maand(of langer) moeten wachten zal dit in het begin maar een paar maand winst maken.Ik denk dat dit alles maar op het einde van het jaar een normale gang van zaken zal krijgen. Ook al moet ik nu misschien ietsje langer wachten, heb ik hem dan toch liever in de maand mei dan op het eind van het jaar . Quote
bigwade Geplaatst 21 Maart, 2011 Geplaatst 21 Maart, 2011 Staan er nog steeds 27 op autotrack incl. diesels http://tinyurl.com/45m7a3p btw climat control doet het. HET IS LENTE ! Vandaag voor het eerst aan gehad, heerlijk. (Sinds 3 jan een redelijk tevreden rijder) Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.