Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Vakantie-ervaringen...hoe deed de SP3 het?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Het type: het is een 2.0 CVVT zonder extra's. Geen mistlampen. Navigatie met mijn NoKia. En die wijn is echt heel goed daar.

navigatie via je mobiel??? Dat zal wel een beste telefoon rekening worden..

• 4 weken later...
Geplaatst

Voor diegene die het nog niet in de gaten hadden:

Betreffende cruisecontrol automaat.

Bij een heuveltje op schakelt de automaat tijdens de cruisecontrol al snel een tandje terug.

Een grote ergenis

Makkelijke oplossing : Bij CC aan : zet de automaat op handmatig en hij blijft in dezelfde versnelling rijden.

Bij een heuveltje op gaat hij iets langzamer rijden (een paar km) en dan geeft de wagen automatisch gas bij, zonder terug te schakelen.

Hierdoor wordt langzaam de bedoelde snelheid weer behaald.

Wel zo relaxt.

Of dit in de bergen ook werkt, dat weet ik niet.

P.s getest met 130 op de NL snelwegen.

Geplaatst

Net terug vanuit Frankrijk cote d'azur.

Gereden met een SP3 2.0 handgeschakeld. Wij dachten dat onze caravan 1100 kilo zou wegen maar gelukkig was het rond de 950. Wij hebben prima gereden Gemiddeld verbruik nog net geen 1:10. Zowaar eens geen tegenwind op de autoroute de soleil maar lekker windje mee. Onze vorige auto was een Suzuki Grand Vitara 2.0 handgeschakeld maar wel AWD, dat verschil voelden we goed. Zou ook aan de nog komende stuur-update kunnen liggen.

Wel ging er een lampje branden op de terugweg, het oliepeil was te laag.(oranje gekleurd). Na overleg met de KIA hulplijn mochten we doorrijden en een drupje olie bijgevoegd. Het lampje ging toen gelukkig weer uit.( Pff)

De navigatie werkte goed maar was niet up to date. Misschien doet de navigatie het beter na de update.

Alles bij elkaar genomen zijn we dik tevreden.

Misschien niet onvermeld te laten, we hebben toch aardig wat nieuwe SP3-tjes onderweg gezien.

Geplaatst

Mensen<

Hij beviel prima, onze Sportage 1.6 GDI.

Lekker koersvast op de weg.

Wat me wel opviel was dat ie met belading nogal doorzakt van achteren.

Was blij dat ik de KIA dakdragers achter 5cm verhoogd heb.

Hierdoor stond ie ook met belading nog redelijk recht op het dak.

Weinig windruis, zelf met ons panoramadak.

Verder geen problemen gehad, moest alleen wennen aan de hillstart assist.

Dacht eerst dat de remmen bleven hangen bij het wegrijden op een helling.

Verbruik 1 op 12 met volle belading, dakkoffer en 4 personen.

post-326-0-24032300-1315861679_thumb.jpg

• 2 weken later...
Geplaatst

Hallo! Ik zal mijn vakantie erveringen ook even delen met de mede-kia rijders!

Ik rij in een Phoenix Silver 1.6 GDI Executive Plus Pack + Navi.

Al met al ongeveer 3600 km's gemaakt in twee en een halve week tijd, we zijn na een tussen stop in het Zwarte Woud eerst een week naar het Garda meer geweest en vervolgens een week in Toscane en op de terugweg wederom een tussenstop in het Zwarte Woud.

De ervaringen zijn grotendeels erg positief! De auto rijd heerlijk rustig op de lange afstand en in de bergen kan hij het prima doen, in de haarspeldbochten stuurt hij heerlijk! Geen enkel probleem gehad met sturen of met schakelen. De stoelen zitten heerlijk, in mijn vorige auto had ik nog wel eens last van de rug of een 'slapend' been maar nu niet.

Het navigatiesysteem was in sommige gevallen niet helemaal up to date en het heeft me ook twee keer de verkeerde kant opgestuurd. Ook stuurde het mij de heen weg via Zurich en de terugweg via Basel terwijl we in principe dezelfde route reden.... (zwarte woud -> milaan, milaan -> zwarte woud)

Wat ik verder jammer vind is dat er maar zo'n kleine tank in de auto zit, ik kan er met moeite een 46/47 liter in krijgen. Wat mij betreft hadden ze er een 70 liter tank ingebouwd.

Ook had ik graag een klok gehad in de boordcomputer ipv op het navigatie systeem. De klok valt wel eens weg als je schakelt tussen media en radio.

Maar zoals jullie begrijpen, dit zijn alleen details. Over het algemeen ben zeer te spreken over de auto!

Geplaatst

Wat ik verder jammer vind is dat er maar zo'n kleine tank in de auto zit, ik kan er met moeite een 46/47 liter in krijgen. Wat mij betreft hadden ze er een 70 liter tank ingebouwd.

De sportage heeft een tank van 58 liter maar er is werkelijk geen hond te vinden die dat er in weet te krijgen bij een tankbeurt. Op autoweek.nl las ik dat een dealer, na een klacht van een sportage rijder over dat 45 liter probleem, heeft lopen rommelen met de vlotterinstelling en nu kan er wel meer in. Ik zal eens kijken of ik wat meer informatie over die modificatie kan loskrijgen.

Geplaatst

De sportage heeft een tank van 58 liter maar er is werkelijk geen hond te vinden die dat er in weet te krijgen bij een tankbeurt. Op autoweek.nl las ik dat een dealer, na een klacht van een sportage rijder over dat 45 liter probleem, heeft lopen rommelen met de vlotterinstelling en nu kan er wel meer in. Ik zal eens kijken of ik wat meer informatie over die modificatie kan loskrijgen.

Als je lampje begint te branden krijg je er normaal 45/46 liter in.De vraag is hoeveel er dan nog in de tank zit(wanneer het lampje begint te branden).Uit ervaring weet ik wel dat je bij die 45 liter die je hebt getankt nog vijf liter bijkrijgt als je nog met beetjes bijvult.Jammergenoeg sta je dan wel nog wat minuutjes extra aan de pomp te prutsen :lol: .

• Like 1
Geplaatst

Hallo ,

allen i.v.m. inhoud tank werd hier al over geproken in ander topic : verbruik Kia Sportage en deze is soms veel groter dan men denkt , voor ervaringen ...

zie hier :Mijn link

Greetz Rolly

Geplaatst

@BartM,

Hoe heb je de achterste dakdrager met 5 (vijf) centimeter verhoogd ?

Ben hier erg benieuwd naar omdat mijn dakkoffer ook iets achterover helt.

Grtz.

Specialmade

Geplaatst

Ook had ik graag een klok gehad in de boordcomputer ipv op het navigatie systeem. De klok valt wel eens weg als je schakelt tussen media en radio.

Hallo Kingbee,

Rechtsboven in je navi zit een speciaal knopje t.b.v. je klok.

Deze komt dan "levensgroot" in beeld. Naar keuze digitaal of analoog.

Zelfs ik kan hem lezen (zonder bril) :lol:

Grtz

Specialmade

• 3 weken later...
Geplaatst

Ik zou zeggen mannen...post hier eens je vakantie ervaringen met je SP3. De komende maanden gaan er heel wat richting het zuiden en we willen graag weten hoe de auto bevalt. Ik trap af:

1.6GDI met 3700km: zooo...net terug uit Italie. Gereden via Duitsland, Zwitserland en in totaal 2700km afgelegd binnen 1 week. Goed de gelegenheid gehad om de SP'los' te kunnen rijden, de topsnelheid uit te proberen, kunnen kijken hoe de auto zich houdt met het langdurig aanhouden van hogere snelheden, en als klimgeit in de bergen.

Ik heb de auto trouwens niet gespaard. Eerste 1000km ontzien en nu moest hij aan de bak.

Zo'n 1.6GDI gaat tot de 160 km/h prima vooruit en is redelijk vlot te noemen. Boven de 160 km/h was de fut er echt wel uit en begon het lang te duren om sneller te gaan. Het was dus, zoals te verwachten, in Duitsland geen 'bahnburner'. Je wordt compleet losgereden door Audi's en BMW's, dus je moet goed anticiperen. Ook goed doortrekken in de versnellingen want de pit is er aardig uit in de 5 en 6. Wat ik vaak deed om op snelheid te komen was: terugschakelen naar zijn 4, dan doortrekken naar de 160 km/h en dan in 1 keer in de 6. Maar het bleef lastig met inhalen. Even vlot er langs als iemand voor je eindelijk opzij ging bij 140-150 kon je vergeten. Voor hoofdzakelijk Nederlands verkeer voldoet het allemaal prima, zit je vaak in Duitsland zou ik toch een zwaardere motor overwegen. De topsnelheid van de 1.6GDI lag volgens de tomtom zo rond de 183 km/h en dat is meer dan de fabriekopgave van 178 km/h.

Opvallend was hoe stabiel het weggedrag was bij deze hogere snelheden. De sportage ligt als een blok op de weg en het onderstel geeft het idee veel hogere snelheden aan te kunnen. Bij deze hogere snelheden stuurde de sportage ook prima en erg stabiel. Ik heb uren achter elkaar 160 op teller gehad, met de cruise control, en de auto gaf geen krimp. Temperatuur bleef rotsvast iets onder de 90 graden. Opvallend was ook de rust in het interieur, zo'n 1.6 is gewoon lekker stil.

Bij het nemen van hellingen kon de auto de snelheid soms niet vasthouden en liep dan terug waardoor ik soms gedwongen was terug te schakelen. Hier blijkt de beperking van een 1.6GDI, hij komt dan gewoon pit te kort. Het zal absoluut geen goede caravantrekker zijn (is ook lastig, mag maar 1200 kilo trekken).

Positief was het verbruik: ook na uren vol continue blazen op de autobahn kreeg ik het gemiddeld verbruik niet onder de 1:10,5 en dat is best indrukwekkend.

Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming werd de auto als klimgeit gebruikt. Heuvel op, heuvel af, smalle bergpassen. Hier verraste de auto ook weer: behendig, vlot, wendbaar en het 1600 blokje trok de auto dapper en zonder problemen de scherpste hellingen op, mits de lagere versnellingen werden gebruikt. Hier de 5 en 6 nauwelijks gebruikt. Wel remt zo'n 1.6 vrij slecht af op de motor bij afdalingen, die 1280 kilo drukken wel door.

Hill descent control af en toe gebruikt, op zich grappig maar alleen als het heel traag naar beneden moet. Niet geschikt voor snelle afdalingen en maakt ook een rotgeluid (alsof ABS er in kickt, en waarschijnlijk is dat ook zo).

Uiteindelijk kwam het totale verbruik uit op ongeveer 1:12 en dat is lang niet gek, want ik heb de auto echt niet ontzien. Ik neem wel aan dat het verbruik nog wat zal verbeteren naarmate de auto beter is ingelopen.

Ik kreeg in de loop van de week wel respect voor het motortje wat zo dapper zijn best deed. De versnellingsbak werd ook gevoelsmatiger wat soepeler.

Verder geen problemen ondervonden, buiten het panoramadak. Dat begon bij hogere snelheden herrie te maken dus daar moet ik wel even terug mee naar mijn dealer. Het is ook altijd hetzelfde gedonder met die schuifdaken, ik had ook beter moeten weten toen ik dat bestelde.

Verder viel het stroeve sturen op rond de 60-80km p/u met het bijbehorende beroerde zelfcentrerende effect. We kennen allemaal dit bekende stuurprobleem van de SP3 maar ik las hier en daar dat mensen denken dat alleen de 2.0B er last van zou hebben. Dat is niet zo, de 1.6GDI heeft dit probleem ook. Wellicht in wat mindere mate doordat er minder gewicht op de voortrein rust. Maar intussen is in mijn afwezigheid een nieuwe softwareupdate vrijgekomen die dit probleem wellicht gaat tackelen. Overigens is dit probleem niet aan de orde bij hogere snelheden.

Als je trouwens de tijd neemt bij het tanken krijg je er zo minstens 10 liter meer in en dan wordt de actieradius een stuk groter, wel zo fijn.

Oh ja, hoe was de vakantie verlopen: iets teveel natte dagen gehad, het vakantiehuisje was te klein, die italianen rijden als zelfmoordenaars in het verkeer, ze zijn niet te verstaan en ik kan geen pizza meer zien. Maar verder wel aardig.

• 4 weken later...
Geplaatst

ben vorige week 4 dagen naar Normandie la-douce-france geweest met mijn Sportage 1.7 CRDI,

Zo te lezen heb je er redelijk de pees opgelegd azzaro.wink.gif

Mooie streek hé, en die mogen verkennen met zo'n wagen... dat kan niet slecht zijn.tongue.gif

PS. De foto van je wagen en dat ander 'vreemd' voertuig krijg ik niet open... raar hé, zal wel aan mijn pc liggen.

Oeps... keek ik ff niet en nu is ie plots weg! Zie ik maar 4 foto's meer ipv 6. blink.gif

Geplaatst

Ik zat de zeer interessante foto's te bekijken en ineens waren ze verdwenen.....!:blink:

Geplaatst

Om even weer on-topic te komen want de laatste posts wijken nogal wat af, ben vorige week 4 dagen naar Normandie la-douce-france geweest met mijn Sportage 1.7 CRDI, 1660 kilometerkes afgesnorrelt op 4 dagen tijd dus de eerste maal dat ik zo een afstand doe met de wagen en ben vol lof, een droom van een reisauto, op de autostrade tempomaat ingesteld op 130 km/h reeele Garmin snelheid (is op km teller iets meer doch veilig voor flitstoestanden) en hoewel de autostrade (A29) bij momenten serieus bergen en dalen kende bleef de wagen als op rails zijn ingestelde snelheid perfect aanhouden, indrukwekkend voor een 1.7, reed vroeger met een mercedes B CDI (2000 cc) en die zat bij een helling vlugger op zijn gat zenne...

Ook op de departementales waar het wegdek nogal dikwijls in slechte staat was verteerde de ophanging alles met souplesse, mijn verbruik over de 4 dagen op de boordcomputer zat op 6,8 à 6,9 wat ik héél acceptabel vind gezien de aangehouden snelheden en hellingen etc. Ik zou me dus echt geen andere betere wagen meer kunnen voorstellen.

De streek zelf dan, eerste dag aangekomen hotel en plaatsje (Courceulles sur mer) wat gaan verkennen (Juno-beach), tweede dag de landingstranden en het indrukwekkende American cemetary (wat trouwens volledig gratis is annex museum) en Saint mere Eglise (parachutist aan kerktoren), stadje Bayeux en ook nog Caen, derde dag Cancale (oesters mooi visserdorpje en vanuit de verte mysterieus uitzicht op Mont saint michel en dan ook nog (uiteraard) Mont saint michel zelf bezocht en tenslotte vierde dag eerst route du Cidre afgereden en voorraadje opgeslagen bij Pierre Huet, daarna Honfleur (lekkere visrestaurantjes, pittoresk vissersdorp) en Etretat (kleine baai afgebakend met prachtige verweerde hoge rotskliffen) wat het mooiste was wat ik gezien heb, prachtig echt een aanrader met stip op één, zee was kantje boord stormachtig wat het geheel nog indrukwekkender maakte en daarna BACK HOME!!!

In bijlage nog enkele fotookes onder andere één van de Sportage met een gelijkaardig voertuig... :D

post-4582-0-85926900-1320787862_thumb.jpg

post-4582-0-60401500-1320787885_thumb.jpg

post-4582-0-58040400-1320787906_thumb.jpg

post-4582-0-86545000-1320787924_thumb.jpg

post-4582-0-26863000-1320787937_thumb.jpg

post-4582-0-77320400-1320787955_thumb.jpg

Geplaatst

Zo te lezen heb je er redelijk de pees opgelegd azzaro.wink.gif

Mooie streek hé, en die mogen verkennen met zo'n wagen... dat kan niet slecht zijn.tongue.gif

PS. De foto van je wagen en dat ander 'vreemd' voertuig krijg ik niet open... raar hé, zal wel aan mijn pc liggen.

Oeps... keek ik ff niet en nu is ie plots weg! Zie ik maar 4 foto's meer ipv 6. blink.gif

Wilde nog een foto bewerken maar lukte niet en heb dan maar post overnieuw gedaan, nu is alles weer zichtbaar zonder "spooktoestanden" :lol:

Geplaatst

@azzaro: Indrukwekkende foto's van een historische plek uit de WOII geschiedenis, die je bezocht hebt.

Ben je ook bij Omaha Beach geweest? Het lijkt mij fantastisch om dat eens te bezoeken!

BTW! Probeerde je indruk te maken naast die tank?:D

Geplaatst

@azzaro: Indrukwekkende foto's van een historische plek uit de WOII geschiedenis, die je bezocht hebt.

Ben je ook bij Omaha Beach geweest? Het lijkt mij fantastisch om dat eens te bezoeken!

BTW! Probeerde je indruk te maken naast die tank?:D

Yep!!! Omaha beach en Utah beach(American beaches), ons hotel lag vlakbij Juno Beach(Canadian beach), grenzend aan Omaha beach is het Amerikaanse cemetary met museum (is zelfs grondgebied Amerika) alles gratis maar indien je het museum wil betreden moet je wel een stuk of 10 guards passeren én metaaldetector net als op de luchthaven, is allemaal erg indrukwekkend, je voelt er de geschiedenis echt hangen, vooral ook op 'pointe du HOC' waar je nog de diepe bomkraterinslagen en verwoeste bunkers ziet...

Je moet het zeker eens doen maar maak er ook minstens 4 dagen van...

Die tank, da was de voorganger van een SUV hé... B)

post-4582-0-48813400-1320791987_thumb.jpg

post-4582-0-78994100-1320792016_thumb.jpg

Geplaatst

Ja, daar moet je wel een paar dagen voor uittrekken.

Bedankt voor het delen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...