elmerblues Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 Ik zou zeggen mannen...post hier eens je vakantie ervaringen met je SP3. De komende maanden gaan er heel wat richting het zuiden en we willen graag weten hoe de auto bevalt. Ik trap af: 1.6GDI met 3700km: zooo...net terug uit Italie. Gereden via Duitsland, Zwitserland en in totaal 2700km afgelegd binnen 1 week. Goed de gelegenheid gehad om de SP'los' te kunnen rijden, de topsnelheid uit te proberen, kunnen kijken hoe de auto zich houdt met het langdurig aanhouden van hogere snelheden, en als klimgeit in de bergen. Ik heb de auto trouwens niet gespaard. Eerste 1000km ontzien en nu moest hij aan de bak. Zo'n 1.6GDI gaat tot de 160 km/h prima vooruit en is redelijk vlot te noemen. Boven de 160 km/h was de fut er echt wel uit en begon het lang te duren om sneller te gaan. Het was dus, zoals te verwachten, in Duitsland geen 'bahnburner'. Je wordt compleet losgereden door Audi's en BMW's, dus je moet goed anticiperen. Ook goed doortrekken in de versnellingen want de pit is er aardig uit in de 5 en 6. Wat ik vaak deed om op snelheid te komen was: terugschakelen naar zijn 4, dan doortrekken naar de 160 km/h en dan in 1 keer in de 6. Maar het bleef lastig met inhalen. Even vlot er langs als iemand voor je eindelijk opzij ging bij 140-150 kon je vergeten. Voor hoofdzakelijk Nederlands verkeer voldoet het allemaal prima, zit je vaak in Duitsland zou ik toch een zwaardere motor overwegen. De topsnelheid van de 1.6GDI lag volgens de tomtom zo rond de 183 km/h en dat is meer dan de fabriekopgave van 178 km/h. Opvallend was hoe stabiel het weggedrag was bij deze hogere snelheden. De sportage ligt als een blok op de weg en het onderstel geeft het idee veel hogere snelheden aan te kunnen. Bij deze hogere snelheden stuurde de sportage ook prima en erg stabiel. Ik heb uren achter elkaar 160 op teller gehad, met de cruise control, en de auto gaf geen krimp. Temperatuur bleef rotsvast iets onder de 90 graden. Opvallend was ook de rust in het interieur, zo'n 1.6 is gewoon lekker stil. Bij het nemen van hellingen kon de auto de snelheid soms niet vasthouden en liep dan terug waardoor ik soms gedwongen was terug te schakelen. Hier blijkt de beperking van een 1.6GDI, hij komt dan gewoon pit te kort. Het zal absoluut geen goede caravantrekker zijn (is ook lastig, mag maar 1200 kilo trekken). Positief was het verbruik: ook na uren vol continue blazen op de autobahn kreeg ik het gemiddeld verbruik niet onder de 1:10,5 en dat is best indrukwekkend. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming werd de auto als klimgeit gebruikt. Heuvel op, heuvel af, smalle bergpassen. Hier verraste de auto ook weer: behendig, vlot, wendbaar en het 1600 blokje trok de auto dapper en zonder problemen de scherpste hellingen op, mits de lagere versnellingen werden gebruikt. Hier de 5 en 6 nauwelijks gebruikt. Wel remt zo'n 1.6 vrij slecht af op de motor bij afdalingen, die 1280 kilo drukken wel door. Hill descent control af en toe gebruikt, op zich grappig maar alleen als het heel traag naar beneden moet. Niet geschikt voor snelle afdalingen en maakt ook een rotgeluid (alsof ABS er in kickt, en waarschijnlijk is dat ook zo). Uiteindelijk kwam het totale verbruik uit op ongeveer 1:12 en dat is lang niet gek, want ik heb de auto echt niet ontzien. Ik neem wel aan dat het verbruik nog wat zal verbeteren naarmate de auto beter is ingelopen. Ik kreeg in de loop van de week wel respect voor het motortje wat zo dapper zijn best deed. De versnellingsbak werd ook gevoelsmatiger wat soepeler. Verder geen problemen ondervonden, buiten het panoramadak. Dat begon bij hogere snelheden herrie te maken dus daar moet ik wel even terug mee naar mijn dealer. Het is ook altijd hetzelfde gedonder met die schuifdaken, ik had ook beter moeten weten toen ik dat bestelde. Verder viel het stroeve sturen op rond de 60-80km p/u met het bijbehorende beroerde zelfcentrerende effect. We kennen allemaal dit bekende stuurprobleem van de SP3 maar ik las hier en daar dat mensen denken dat alleen de 2.0B er last van zou hebben. Dat is niet zo, de 1.6GDI heeft dit probleem ook. Wellicht in wat mindere mate doordat er minder gewicht op de voortrein rust. Maar intussen is in mijn afwezigheid een nieuwe softwareupdate vrijgekomen die dit probleem wellicht gaat tackelen. Overigens is dit probleem niet aan de orde bij hogere snelheden. Als je trouwens de tijd neemt bij het tanken krijg je er zo minstens 10 liter meer in en dan wordt de actieradius een stuk groter, wel zo fijn. Oh ja, hoe was de vakantie verlopen: iets teveel natte dagen gehad, het vakantiehuisje was te klein, die italianen rijden als zelfmoordenaars in het verkeer, ze zijn niet te verstaan en ik kan geen pizza meer zien. Maar verder wel aardig. Quote
bigwade Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 Mooi verslag.. Ik mis de waardering van de stoelen. Vind ze erg matig.. Zoals je misschien hebt gezien kan het stuurprobleem opgelost worden.. Meld je aan bij je dealer, Quote
elmerblues Posted June 11, 2011 Author Posted June 11, 2011 Ik mis de waardering van de stoelen. Vind ze erg matig.. Ik niet, ben er erg tevreden over. Heb er net 11,5 uur op doorgebracht, buiten wat kleine pauzes en geen klachten. Dat was met de doorgezeten stoelen van de Audi A3 wel anders, uit die auto moest ik na zo'n rit getakeld worden. Mijn vrouw heeft ook geen klachten over de stoelen, zijn beiden enthousiast. Maar het zijn dan ook de eerste nieuwe autostoelen die we hebben, weinig vergelijkingsmateriaal Quote
Ronnie Posted June 12, 2011 Posted June 12, 2011 Bedankt voor het verslag Elmer. Ik raak al helemaal in de stemming, vertrek nl a.s. woensdag voor een week naar het Gardameer via dezelfde route (hebben jullie ook de A61 in Dld genomen?). Zowel heen als terug heb ik een overnachting in Zuid-Duitsland, dus ik hoef de topsnelheid niet te testen, maar ga dat wel even doen natuurlijk. Gezien de verwantschap van onze auto's zullen mijn ervaringen wel hetzelfde zijn. Ben zeer benieuwd wat mijn panoramadak gaat doen. Kunnen we mooi zien of dat dit exemplarisch is of " een produkteigenschap" zoals ze dan zo mooi zeggen . Quote
2011-sportage Posted June 12, 2011 Posted June 12, 2011 Bedankt voor het verslag Elmer. Ik raak al helemaal in de stemming, vertrek nl a.s. woensdag voor een week naar het Gardameer via dezelfde route (hebben jullie ook de A61 in Dld genomen?). Zowel heen als terug heb ik een overnachting in Zuid-Duitsland, dus ik hoef de topsnelheid niet te testen, maar ga dat wel even doen natuurlijk. Gezien de verwantschap van onze auto's zullen mijn ervaringen wel hetzelfde zijn. Ben zeer benieuwd wat mijn panoramadak gaat doen. Kunnen we mooi zien of dat dit exemplarisch is of " een produkteigenschap" zoals ze dan zo mooi zeggen . mijn panoramadak gaf ook veel lawaai bij snelheden boven de 150 km en hiermee naar de dealer gestapt. En daar werd mij verteld dat er een modificatie voor was en mijn dealer heeft deze modificatie uitgevoerd (1 of ander steuntje moest vervangen worden). Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om te testen of het schuifdak nu rustig blijft bij snelheden boven de 150 km. Ook hebben ze een update aan de bestuurder stoel uitgevoerd (een hendel zou vervangen worden). 15 juli ga ook ik naar het Gardameer en zal bij terug komst melden wat mijn sportage 2.0 Automaat ( heeft gepresteerd met caravan op sleep. 1 Quote
elmerblues Posted June 12, 2011 Author Posted June 12, 2011 hebben jullie ook de A61 in Dld genomen? De rit is volledig door de tomtom bepaald maar de A61 zegt mij niets. Bij Arnhem de grens over en dan via de a3/e35 naar beneden. A67, A5. Dan richting Basel, Luzern en de Gotthard tunnel. In Duitsland wordt heel veel aan de weg gewerkt met veel wegversmallingen, dat was erg vervelend, want daar kon je niet lekker doorstampen. En het was ook druk bij de Gotthard tunnel. Ik zal voor de schuifdak modificatie naar de dealer gaan. Bij mij begint het dak al bij de 130 km/u herrie te maken. Quote
Ronnie Posted June 12, 2011 Posted June 12, 2011 De A61 is de zgn Linksrheinische Autobahn, de A3 de Rechtsrheinische. De A61 kent veel meer snelheidsbeperkingen, maar ik vind het wat relaxter rijden (tis wel vakantie tenslotte ). Ik heb voor een bedrijf gewerkt in Walldorf en was daar wel nogal eens. Ik heb eens een keer een experiment gehouden en ben teruggereden met in Dld 130 km/u op de cruise control ipv 180 en steeds weer in de ankers vanwege inhalende (vooral NL-)vrachtwagens . Dit kostte me toen uit en thuis 10 minuten meer op 450 km en veeeel minder stress en ergenis. Sindsdien is het voor mij max. 150 km/u in die Heimat. Quote
bigwade Posted June 12, 2011 Posted June 12, 2011 Dit kan een erg leuk draadje worden. Even 2 dingetjes. 1) Denken we aan leuke foto's met een mooi landschapje er achter ? 2) Wat tanken jullie in DL ? Ik ga zelf in juli naar Kroatië. Quote
smetjesmee Posted June 12, 2011 Posted June 12, 2011 Ik ga zelf in juli naar Kroatië. Wij gaan naar midden juli naar Slovenië. Verslag en foto's worden zeker gepost! Quote
elmerblues Posted June 12, 2011 Author Posted June 12, 2011 In de file voor de Gotthard tunnel en het weer was ook niet al te best maar het levert wel een mooi plaatje op: Quote
bigwade Posted June 12, 2011 Posted June 12, 2011 Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, dit soort plaatjes, PRACHTIG !! Quote
Alex VB Posted June 13, 2011 Posted June 13, 2011 Rustig bw.... terug in je mand... Foto is inderdaad erggg leuk en mooi genomen... Hopelijk volgen er veel meer... Ik voel weer een weg geef topic opdagen Quote
Opa Posted June 14, 2011 Posted June 14, 2011 Niet zo'n ruig verslag als van Elmerblues maar toch mijn ervaringen opgedaan tijdens onze 5 weekse reis over 5610 km met de SP3 2.0CRDI AWD en daarchter een caravan (Kip Vision hefdak) naar Siclië. Ik heb het daarbij vooral over de indrukken van de auto. (Route over Luxemburg, Moulhouse, Zwitserland, Milaan, Rome, Messina etc.) In het algemeen: een zeer comfortabele reisauto en geweldige caravantrekker (maar wat wil je; hij mag 2000 kg trekken en mijn Kip weegt slechts 1200 kg). Stoelen: Comfortabel Sturen: Prima (absoluut geen enkel probleem) Weggedrag: Prima Motor 2.0 CRDi: Goed, maar valt toch wat tegen na mijn Ceed 1.6 CRDi; ik had meer verwacht. Uitzicht: - Bij kijken over de linker schouder voor dode hoek spiegels wordt het zicht door de middelstijl van beide deuren geblokkeerd; - Op bochtige (berg-) wegen zit de dikke stijl van de voorruit links soms flink in de weg; - Door de lage plaatsing van de achterruit is de binnenspiegel bij een hoge stand van de stoel moeizaam in te stellen Handbak (6 speed): Prima Schakelindicator: Aardig (maar ik schakel zelf al zo); Alleen rond de 30 km maximum snelheid in ons dorp wil hij in 2 opschakelen en in 3 terugschakelen; De indicator houdt géén rekening met de werkomstandigheden. Dus als er een caravan achter hangt (veel) verder doortrekken dan aangegeven. Geluidsproductie: Laag; Het is een stille auto (maar bij mijn rijstijl blijft het toerental ook onder de 2000 toeren). Geluidsinstallatie (Radio en Telefoon): Aan mij niet besteed (slechthorend) dus niet te beoordelen. Verbruik: met de caravan 1 op 11 km (over 5610 km gemeten, kruisend met ca 90 km op de teller). Algehele indruk: Zeer tevreden en apetrots op het mooie uiterlijk (ik kreeg veel complimenten t/m de tankbediendes) Tot slot nog een paar vakantiefoto's met de combinatie. Quote
Opa Posted June 14, 2011 Posted June 14, 2011 Nog 2 foto's die er niet opkonden. (Foto 2 is bij Montecassino, boven op de berg.) Quote
elmerblues Posted June 15, 2011 Author Posted June 15, 2011 Opa, mooie plaatjes!! Van die dikke A-stijl had ik ook last op de bergpassen. Je moet er soms echt expliciet omheen kijken, of de mede-passagier moet goed meekijken. Quote
smetjesmee Posted June 15, 2011 Posted June 15, 2011 Dat doet ons ook al verlangen naar de zomervakantie opa. Mooie plaatjes trouwens. Goed weer gehad zo te zien... De stiljen van de voorruit zijn idd. redelijk 'kloek' uitgevoerd. Heb er mij ook al op betrapt dat ik er rond kijk, voornamelijk aan drukke ronde punten. Quote
kialoog Posted June 15, 2011 Posted June 15, 2011 Dat doet ons ook al verlangen naar de zomervakantie opa. Mooie plaatjes trouwens. Goed weer gehad zo te zien... De stiljen van de voorruit zijn idd. redelijk 'kloek' uitgevoerd. Heb er mij ook al op betrapt dat ik er rond kijk, voornamelijk aan drukke ronde punten. Leuke plaatjes,goed gehad zo te zien. Ja, heren mee eens, maar het is niet zozeer de kloeke uitvoering van de A-style (in mijn chevy waren ze nog dikker) alswel dat de voorruit iets meer zeg maar platter ligt,in een andere hoek wat u wilt, als bij een hele grote groep andere auto's.(zelfs de ontwerper heeft hier ook nog over gesproken in een bulletin tijdens de introductie). Ieder voordeel heeft zijn nadeel of andersom, je krijgt een mooiere vorm maar ook iets minder (uit/over)zicht. B-style mag er ook zijn overigens, en als laatste de C-style natuurlijk. Even v.b. de megane coupe geloof ik, VW Sirocco zie je helemaal niks, en nog 1 de grote Mercedes slc, meer als 5 meter auto en nog kleinere ramen als in onze SP III. grtz. Quote
sliams Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Net een paar dagen terug van vakantie. Inmiddels weer aan het werk, maar een kort verslag van mijn ervaringen met de SP3 tussendoor moet kunnen denk ik. Mijn SP3 1.7 CRDI is net anderhalve maand oud en alweer 9000 km op de teller. Je kunt dus wel zeggen dat ik een echte autovakantie heb gehouden. Een korte beschrijving van het parcours: via Duitsland (Freiburg) door Zwitserland en een klein stukje Italië naar Frankrijk, Alpen. Daar onder andere naar de Alpe d'Hu(Z)ez geweest maar ook terloops een paar andere (pittiger) colletjes genomen met de Sportage. Vervolgens door naar Spanje (Alicante) en na een weekje terug via San Sebastian, Bordeaux, Parijs, Antwerpen etc. Dat was dus een behoorlijke kennismaking met mijn nieuwe auto. Rijden in de bergen blijft natuurlijk altijd een beetje spannend, maar daar dacht de SP anders over. Ik ben gewend om de auto enigszins hoog in de toeren te houden om niet halverwege de bocht stil te vallen, maar soms had ik het idee dat de auto dat niet perse nodig vond, ook niet vol beladen en met 5 personen aan boord. Het ging allemaal eigenlijk heel natuurlijk en toegankelijk. Alsof je er al jaren inzit. Dat geeft veel vertrouwen, en de incidentele bergjes later in Spanje en in de Pyreneeën reed ik verder fluitend op. Afremmen op de motor was af en toe wel een uitdaging. De SP wil graag naar beneden en ik moest vaker remmen dan vooraf gedacht. Op de langere rechte stukken moet je regelmatig je koers corrigeren, maar daar is genoeg over geschreven. Ik vond het niet superstorend in elk geval. Wel heb ik een paar keer gehad dat de cruisecontrol niet aan ging. Wel het algemene groene lampje, maar SET lukte niet. Geen reactie. Na een tijdje, onder dezelfde omstandigheden deed ie het dan ineens wel. Vrij irritant, met name dat soms wel / soms niet. Is niet lekker uitleggen bij de dealer. Tijdelijk ontbreken van de CC is uiteraard op zich niet zo'n groot probleem. Dat is meteen het enige 'mankement' dat ik heb vastgesteld. Het is een hele comfortabele auto. De 1.7 dieselmotor bevalt uitstekend. Behoorlijk stil als je rustig rijdt, genoeg pit als dit even nodig is. Ik kan behoorlijk 'jakkeren' maar dat komt er niet van, in deze wagen is autorijden bijna een ontspannende activiteit. Ik zit heerlijk en geniet ervan om in zo'n mooie wagen te mogen rijden. Dezelfde geluiden hoor ik van mijn passagier, geheel vrijwillig. Nog even wat puntjes op een rijtje: - Ik heb het idee dat de navigatie af en toe wat 'merkwaardige' routes kiest. Zo reed ik naar Alicante en werd daarbij dwars door Barcelona én Valancia gestuurd, terwijl hier handige wegen omheen gaan. Dit terwijl ik wel de snelste (dus niet perse korste) route had geselecteerd. Heb ik soms de Advanced Edition? We zijn wel overal prima aangekomen binnen redelijke termijn, en daar gaat het uiteindelijk om. - Als ik mijn IPhone aansluit (en als Ipod gebruik) dan werkt de BT telefoonfunctie soms niet goed (geen verbinding). Ga ik nog een keer uitzoeken. - Soms krijg ik klachten van achterpassagiers dat zij de auto niet kunnen verlaten zodra ik tot stilstand ben gekomen omdat de portiers op slot zitten. Ga hier het boekje nog eens op naslaan. Overigens blijven de meeste achterpassagiers zo lang mogelijk in de auto zitten - De lampen moeten bij plotseling invallende duisternis (bijvoorbeeld een tunnel of een zonsverduistering) uit een diepe slaap ontwaken alvorens aan te gaan...met andere woorden: dit duurt te lang. Soms was ik een tunnel al uit voordat de lichten aan gingen (was wel een hele korte tunnel). Tot zover voor nu. Ik ben erg blij dat ik voor deze auto heb gekozen. Topwagen! Groeten, SLiAms Quote
Sjölp Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Mooi objectief verslag. - Soms krijg ik klachten van achterpassagiers dat zij de auto niet kunnen verlaten zodra ik tot stilstand ben gekomen omdat de portiers op slot zitten. Ga hier het boekje nog eens op naslaan. Overigens blijven de meeste achterpassagiers zo lang mogelijk in de auto zitten Ze kunnen de deuren wel onmiddellijk openen door 2 maal aan de klink te trekken. Heb het zelf ontdekt door in een Audi mee te rijden die hetzelfde systeem heeft Quote
Gerlin56 Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Laat ik maar even meedoen met de (vakantie)rijervaringen. Net terug uit Italië via Zwitserland en Duitsland en daarbij in totaal 3000 km gereden met onze SP3 2.0. Gemiddeld verbruik 1:12.1 (Duitsland snelwegen 1:10.5 bij 150 km per uur en in Noord-Italië 1:12.8 bij het toeren rond de meren) Heerlijke reisauto, geen problemen met stoelen oid, een puntje van aandacht: bij het wegrijden uit stilstand op hellende wegen moet je wat extra gas geven om te voorkomen dat de motor afslaat. Overkwam mij diverse malen. Opvallend was het grote aantal Kia dealers in Noord-Italië met allemaal nieuwe Sportage's in de showroom, hoezo leveringsproblemen? Goede vakantie voor hen die het nog tegoed hebben en wij kijken uit naar de volgende vakantie. Quote
woskam Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Laat ik maar even meedoen met de (vakantie)rijervaringen. Net terug uit Italië via Zwitserland en Duitsland en daarbij in totaal 3000 km gereden met onze SP3 2.0. Gemiddeld verbruik 1:12.1 (Duitsland snelwegen 1:10.5 bij 150 km per uur en in Noord-Italië 1:12.8 bij het toeren rond de meren) Heerlijke reisauto, geen problemen met stoelen oid, een puntje van aandacht: bij het wegrijden uit stilstand op hellende wegen moet je wat extra gas geven om te voorkomen dat de motor afslaat. Overkwam mij diverse malen. Opvallend was het grote aantal Kia dealers in Noord-Italië met allemaal nieuwe Sportage's in de showroom, hoezo leveringsproblemen? Goede vakantie voor hen die het nog tegoed hebben en wij kijken uit naar de volgende vakantie. Benzine of diesel, AWD?, Automaat ? Quote
Ronnie Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 Ben in weekend ook teruggekomen vanaf Gardameer via DLD en Zwitserland met mijn Hyundai 1.6 zusje. Heb in totaal 2734 km genoten en daarbij 203.69 ltr Euro95 verstookt, dus 13.4 km uit een litertje sap gehaald met volop blazende airco in IT. Hierbij zat op heenweg flinke file in DLD en bij Milaan, heb me ingehouden met de snelheden in DLD en in CH bijna alles op de cruise control gedaan. Cumulatief zit ik trouwens met 5116 km op de teller op 13,1 km uit een liter. Alles zelf berekend via aftanken, 1x naknijpen en standen noteren, niets geen boordcomputerwaarden. Positieve uitschieter op de heenreis was: tanken bij Luzern, geen enkele file bij de Gotthard en weer tanken net voor de grens met Italie en 1:21.5 gereden! Maar ja, cruise control op 70-80 km in de tunnel doet wonderen voor je verbruik natuurlijk. Tanken van benzine in Zwitserland (ca. 1.60 Euro p/l) is trouwens niet meer interessant ivm gestegen koers Zfr tov Euro, kun je nu beter in Italie doen. Verder: 3x uitgevallen navigatie, waarbij twee maal de audio ook in karaoke-stand ging . Gelukkig had ik ook reserve-Tommie met recentste kaarten bij, ga weer eens informeren bij dealer of daar ondertussen firmware update naar 5.0.1 beschikbaar is, mijn auto is nog uitgeleverd met 4.5.7.2. Geen rammels, kraken o.i.d. met panoramadak bij 130+ bij mij, misschien dan toch alleen een Sportage-kwaaltje. Al met al tevreden. Niet alleen over de auto trouwens, we hebben een prachtweek gehad. Quote
bigwade Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 @Gerlin56 Mevrouw RDJ had geen zin om uit te stappen zo herkenbaar.. Quote
2011-sportage Posted June 27, 2011 Posted June 27, 2011 @Gerlin56 Mevrouw RDJ had geen zin om uit te stappen zo herkenbaar.. DE sportage zat zo lekker mevrouw RDJ dacht ik blijft zitten :lol: Quote
Recommended Posts