Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

De schakelindicator laat je bij zo'n 2000-2500 toeren schakelen.

Als ik 80 in de vijfde rijd, geeft de toerenteller 2200 toeren aan; verbruik is dan tussen de 3,7-4,2 L/100 km ('s zomers 0,3 minder)

Bij 100 in de vijfde (op de teller), maakt de Picanto 1.0 2800 toeren en verbruik is dan tussen de 4,4 en 5,1 L/100 km.

Dit alles zonder airco, of achterruitverwarming.

Bij optrekken bij een stoplicht zie je verbruikscijfers tussen de 10 en 20 L/100 km, dus daar is de meeste winst (of verlies) te behalen in je verbruik.

Geplaatst

Vanochtend voor het eerst weer moeten krabben! Afgelopen weekend zijn de winterbanden weer onder onze Picanto gegaan.

Gemiddeld verbruik periode 22.03.2012 - 11.11.2012: 20.162km - 1030 liter - 5,11L/100km - 1 op 19,57 (13,55% boven de fabrieksopgave)

Erg tevreden met het verbruik. Ik hoop op de winterbanden en met het koude weer boven de 1 op 18 te blijven.

Geplaatst

Ik zet mijn motor uit bij stoplichten waarvan ik weet (of verwacht) dat ik minimaal 15 seconden blijf staan. Dus liefst als ik niet de voorste ben en dan hou ik echt niemand op, omdat de Picanto vlot start. Bij het Velperplein is de wachttijd overigens1.5 minuut! En starten zonder gas te geven kost echt weinig benzine hoor. Daarnaast laat ik 300 m voor ik bij het (rode) stoplicht ben, mijn gas los. De Picanto verbruikt dan geen benzine en de snelheid gaat van 80 naar zo'n 60 zonder te remmen.

Het op tijd het gas los laten voor een stoplicht probeer ik ook altijd te doen.

Maar ik had al eens begrepen dat jij veel kilometers maakt, en veel buiten de stad. Ik heb juist veel stadsverkeer, en dus veel stoplichten. Ik vraag me dan ook af of het dan nog steeds zo voordeliger is om steeds de motor af te zetten..

Geplaatst

De schakelindicator laat je bij zo'n 2000-2500 toeren schakelen.

Als ik 80 in de vijfde rijd, geeft de toerenteller 2200 toeren aan; verbruik is dan tussen de 3,7-4,2 L/100 km ('s zomers 0,3 minder)

Bij 100 in de vijfde (op de teller), maakt de Picanto 1.0 2800 toeren en verbruik is dan tussen de 4,4 en 5,1 L/100 km.

Dit alles zonder airco, of achterruitverwarming.

Bij optrekken bij een stoplicht zie je verbruikscijfers tussen de 10 en 20 L/100 km, dus daar is de meeste winst (of verlies) te behalen in je verbruik.

Ik heb een 1.2 automaat,als ik 80 rijd geeft de toerenteller 2500aan,bij 100 kl...3000 toeren...mijn verbruik is gemiddeld een op 12,!

Geplaatst

Ik heb een 1.2 automaat,als ik 80 rijd geeft de toerenteller 2500aan,bij 100 kl...3000 toeren...mijn verbruik is gemiddeld een op 12,!

Een automaat verbruikt op zich al meer dan een handgeschakelde auto; verder is de 1.2 (normaal gesproken) minder zuinig dan een 1.0 en als je eventueel ook nog eens 15" wielen hebt, mag je daarvoor ook nog eens wat benzine bijtellen.

Wat de vraag van Joyce betreft: juist bij stoplichten bespaart het benzine als je de motor uitzet (met de hand of per ISG), of andersom geredeneerd: elke stop waarbij je de motor laat draaien terwijl je stilstaat, kost je gewoon benzine.

Ik heb ook wel 'ns een weekend waarin ik meer stadsverkeer rijd (20km) en zie mijn gemiddelde verbruik op de boordcomputer dan ook snel oplopen van 4,7 naar 5,2. Dat kost me dan weer 300 km op buitenwegen om dat weer omlaag te krijgen. Dat stadsverkeer is echt de boosdoener in het verbruik volgens mij.

Geplaatst

Ik heb mijn picanto (1.25 ISG) nu bijna een half jaar en 12.000 km gereden.

Het gemiddelde verbruik over een geheel jaar denk ik dat ik uitkom op 1:17 (ik zit nu nog wat beter).

Zomers wat meer, winters wat minder.

Lange stukken wat meer, korte stukken wat minder.

Ik rij 80% autoweg, dus hoofdzakelijk woonwerk verkeer, rond de 110 km/uur, maar echt zuinig rijden gaat niet in het drukke verkeer, soms moet ik ook op het gas duwen om een rij vrachtwagens in te halen.

Al met al ben ik tevreden met mijn 1:17, het is trouwens ook nog een 85PK motor die lekker vlot kan doortrekken (en geen trage 1.0 3 cilinder).

Geplaatst

Hallo allemaal,

Sinds dat onze auto een grote beurt heeft gehad, merk ik dat deze zuiniger is geworden.. Waar dat nou aan ligt, geen idee. Ik weet dat o.a. de software geupdated. Verder geen idee wat ze nog meer precies hebben gedaan.

Maar, ik vind het een verbetering.

Fijne dag allemaal!

Grtz,

Velour

• Like 1
Geplaatst

Sinds dat onze auto een grote beurt heeft gehad, merk ik dat deze zuiniger is geworden.. Waar dat nou aan ligt, geen idee. Ik weet dat o.a. de software geupdated.

Mijn auto is 10 dagen geleden voor een kleine beurt geweest en ik heb de dealer specifiek gevraagd of ook een software-update voor mijn Picanto beschikbaar was, maar hij verzekerde me van niet.

Het stadsverbruik wil ik ook wel omlaag hebben!

Geplaatst

Volgens mij zit het 'probleem' ook echt in het stadsverkeer. Bij een constante snelheid is het verbruik uitstekend, maar bij optrekken tik je zo de 20 a 30 l/100km aan. Ik weet niet of dat normaal is; ben geen auto's met een BC gewend. Verschil tussen stadsverkeer en buiten de stad is wel enorm; volgens mij groter dan de officiele cijfers zeggen.

Daarnaast lijkt er nog steeds onduidelijkheid te zijn wat het meest optimale schakelmoment is. De BC zegt dat je bij 2k toeren al moet schakelen, veelal wordt ook beweerd dat dat veel te vroeg is.

Geplaatst
Bij een constante snelheid is het verbruik uitstekend, maar bij optrekken tik je zo de 20 a 30 l/100km aan. Ik weet niet of dat normaal is; ben geen auto's met een BC gewend.

Dat is vrij normaal, bij mijn vorige BMW 520 en skoda octavia met 1.6 motor was dit ook op de boordcomputer.

Geplaatst

Vandaag voor het eerst getankt met mijn nieuwe picanto. 26,5 liter en 540 km gereden. 1:20,4 ongeveer. Verschillende soorten wegen. Ik heb geen idee hoe goed de dealer de eerste tankbeurt had afgetopt maar ik vind het niet slecht voor een beginner :)

1.0 3-cilnder btw.

De schakelindicator negeer ik categorisch want die doet Het motortje te laag brommen; het lijkt erg moeilijk om dan niet te veel gas te geven.

Geplaatst

Onze luxe is ons probleem. 1,2 en 15" wielen. Maar goed wij zitten gemiddeld op 1:16

Hiervan rij ik over het algemeen zuiniger dan mijn vriendin, zij schakelt b.v. later door. Ik zit meestal rond de 1:17,5-18,0

• Like 1
Geplaatst

Er viel me vandaag iets op. Misschien puur toeval, maar ik deel het toch maar.

Ik rij normaal gesproken 90% binnen de bebouwde kom. Toevallig moest ik vanochtend van Deventer naar Zutphen en reed ik een kilometer of 10 achtereen 80km/u. Het viel me op dat het verbruik bij 80km/u, met alle fratsen uit behalve 1e stand interieurventilatie en radio aan toch nog 5,5l/100km was. Dat is meer dan ik gewend ben; normaliter verbruikt de auto onder die omstandigheden en met die snelheid ongeveer 4 a 4.5l / 100km. De auto was al warm (koelwater 90 graden volgens Dashcommand).

Ik merk soms te laat dat ik wel eens rijd met de handrem erop. Het lampje op het dashboard brandt dan natuurlijk wel, maar omdat de handrem vrij weinig weerstand geeft (je moet dat ding echt hard aantrekken om op een heuvel stil te blijven staan) rij ik soms wel eens een stukje met de handrem er half op. Ik trok 'm voor de gein een stukje aan om te kijken of daarmee het verbruik omhoog ging. Gebeurde eigenlijk niet. Toen drukte ik 'm terug omlaag, en zag het verbruik ineens dalen naar rond de 4l / 100km.

Mijn gevoel zou zeggen dat de handrem dus ietwat is blijven hangen tijdens het wegrijden, ondanks dat de handremhendel zelf wel volledig omlaag stond. Dit in combinatie met deze post zou er wellicht op kunnen duiden waarom sommigen een hoger verbruik ervaren dan anderen. Ben benieuwd wat jullie er van denken...

Geplaatst

Even langs de dealer gaan met je klacht, misschien zit jij in de stille terugroepactie die ik beschrijf in je link.

Misschien is dat inderdaad wat de dealer bedoelde, dat de handrem dus soms niet goed in neutraal schiet en het verbruik + slijtage toe neemt.

Geplaatst

ik heb vanmorgen even uitgeprobeerd wat de max. snelheid mijn kia had,ik heb 5 kilometer met een snelheid van 175 km per uur gereden,mijn bc gaf aan 1op 4!!!

En nu maar hopen dat ik niet geflitst ben!!!!!!

Geplaatst

Moet je even een dagje rijden naar Duitsland.

Dan kan je hem ff op zijn maximum testen :wink: .

inderdaad, heb je trouwens al je kia verkocht?

Of was jij het niet die zijn Kia verkocht ivm het krijgen van een bedrijfswagen?

OOOO nee, ik ben in de war met Frietbakker!

Geplaatst

inderdaad, heb je trouwens al je kia verkocht?

Of was jij het niet die zijn Kia verkocht ivm het krijgen van een bedrijfswagen?

OOOO nee, ik ben in de war met Frietbakker!

Nee :P

Gebruik mijn Kia nog met volle tevredenheid!

Geplaatst

Gisteravond was ik in de buurt van Duitsland, dus even 5 km omgereden om te kunnen tanken.

De E-10 benzine was hier maar 1,499!! Dat scheelt nogal op een tank.

Gereden 346 km met 20 liter => 1 op 17,3 (bc gaf aan 4,9). Zeker de vorige keer niet volgetankt (scheelde denk ik 2 liter).

Geplaatst

De E-10 benzine was hier maar 1,499!! Dat scheelt nogal op een tank.

Bij de pomp in duitsland waar ik vanmiddag getankt heb 1,48 (E10)

Je zou bijna met plezier gaan tanken.

• Like 1
Geplaatst

Ter illustratie van het verschil met wind mee of wind tegen (was vandaag goed merkbaar, met windkracht 5 a 6 in het binnenland!). Heenweg (wind mee, 80km/u weg) 4.9l/100km, terugweg (wind terug, ook 80km/u), 6l/100km.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...