kia_21 Geplaatst 28 Juni, 2013 Geplaatst 28 Juni, 2013 En toch kan het... Ik woon in het centrum van Den Haag, voor mij duurt het in de spits minstens 20 minuten voordat ik bij de snelweg ben. Dus alleen maar stoppen en optrekken stoppen optrekken. Mijn eigen Audi zuipt gewoon 1 op 6 dat stukkie, verbruik Picanto: 5,8/6,1 op 100km op datzelfde stukkie. Ik ben toevallig dit weekend met vrouwmens en m'n zoontje naar de Boogaard (winkelcentrum) geweest, verbruik dwars door Den Haag centrum naar Rijswijk: volgens de bc 5,2/100km. Je moet dan wel rijden als een opgewarmd lijk maar ook weer niet dusdanig dat je een gevaar op de weg vormt, gewoon rustig met het verkeer meerijden. Er is echter maar 1 (!) manier hoe ik aan dat verbruik kom, namelijk als ik consistent dit schema volg: Versnelling 1: schakelen naar 2 bij 2500 toeren Versnelling 2: schakelen naar 3 bij 2500 toeren En nou komt het: de vier sla ik vaak over. Ik rij van 1 naar 2 naar 3 en rij in z'n 3 door naar het streepje van 55 km/u en zet hem daarna gelijk in z'n vijf. Hou je dan je voet lichtjes op je gaspedaal dan gaat het blok niet brommen en blijf je gewoon je snelheid houden en je verbruik daalt naar 5,* per 100km op je bc. De vier gebruik ik alleen voor het meekomen met het verkeer de snelweg op en in de stad als er van die lulletjes voor je rijden met 42km/u en je er niet langs kan want dan is de 5e een versnelling te hoog. Voorts wil ik toch een kanttekening bij het verbruik van BigMac plaatsen. Dat verbuik is natuurlijk in geen enkele verhouding met mensen die in de Randstad wonen bijvoorbeeld. Ergens met 80km/u op een B weg rondtokkelen heeft natuurlijk niks met een reël verbruik te maken en bied dan, naar mijn mening, geen referentiepunt qua verbruik. Als ik met de Picanto van m'n vriendin op een B weg precies 80km/u ga rijden zakt het verbruik ook naar 3,8/100km op de bc. Vraag is of dat representatief is voor mensen die in de drukke steden wonen, lijkt me van niet. Om een lang verhaal heel kort te maken: Je moet zó je rijstijl aanpassen dat je zowat alleen maar met het verbruik bezig ben tijdens het rijden en dat kan ook niet de bedoeling zijn, maar het kán dus wel... Ik rij ongeveer hetzelfde. Alleen in zn 3 en dan gelijk naar zn lijkt me niet echt goed. Ik heb gehoord dat je motor dat behoorlijk lui wordt. Correct me if i'm wrong! Quote
bigmac Geplaatst 29 Juni, 2013 Geplaatst 29 Juni, 2013 Ik rij 9 km door Nijmegen voor ik de stad uit ben, dat is 15 minuten. Maar ik rij wel met beleid; probeer toch de groene golf bij stoplichten te pakken en hoef niet perse in de linkerbaan als ik verwacht rechts beter door te kunnen rijden. Is het je weleens opgevallen dat je sneller bent op de rechterrijstrook wanneer je na een stoplicht van 3 naar 2 rijstroken gaat? Veel autos rijden links want haast en moeten daarna toch invoegen en de ruimte delen met de middelste strook, terwijl rechterstrook zijn eigen plan trekt en de lachende derde is. 1 Quote
bigmac Geplaatst 30 Juni, 2013 Geplaatst 30 Juni, 2013 Weekend in Vlissingen doorgebracht. Snelwegkilometers (max 115 kmh): 500 km met 25,5L =>> 1 op 19,6 Quote
Creative Name Geplaatst 30 Juni, 2013 Geplaatst 30 Juni, 2013 @ Bigmac Wat is het hoogste octaangehalte wat je ooit getankt heb? Ik zag dat je alles een beetje uitgeprobeerd heb, ook wel eens Duitse benzine getankt? Quote
bigwade Geplaatst 30 Juni, 2013 Geplaatst 30 Juni, 2013 Bicmac tankt bij voorkeur E10 in DE Lezen, het blijft lastig als je ongedurig bent Quote
Creative Name Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Bicmac tankt bij voorkeur E10 in DE Lezen, het blijft lastig als je ongedurig bent Dat hij bij voorkeur E10 tankt had ik wel begrepen, mijn vraag was wat het hoogste octaangehalte is wat hij OOIT getankt heeft. Dus niet wat z'n voorkeur is. Lezen, het blijkt soms echt lastig te zijn 3 Quote
bigmac Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Dat hij bij voorkeur E10 tankt had ik wel begrepen, mijn vraag was wat het hoogste octaangehalte is wat hij OOIT getankt heeft. Dus niet wat z'n voorkeur is. Ik kijk voornamelijk naar de prijs van de benzine, en daarnaast natuurlijk ook hoever ik er voor om moet rijden eventueel. Ik kom nog wel 'ns in Duitsland en als de tank dan meer dan 30% leeg is, tank ik natuurlijk. En dan liefst E10 (ook weer vanwege de prijs) en mijn auto schijnt het daar prima op te doen. Ik heb op vakantie in Frankrijk ook E10 getankt. Hoogste octaangetal was toch gewoon 95. Op de site van Spritmonitor geef ik per keer tanken aan welke benzinesoort ik getankt heb. Een paar keer 'normaal' getankt (91 oktaan), maar dat merk je toch wel in minder km-opbrengst, terwijl de prijs hetzelfde was als van 95 octaan. Quote
Creative Name Geplaatst 2 Juli, 2013 Geplaatst 2 Juli, 2013 Thanks! Dat is precies wat ik me af vroeg, scheelt weer een hoop uitproberen. Quote
bigwade Geplaatst 2 Juli, 2013 Geplaatst 2 Juli, 2013 ook wel eens Duitse benzine getankt? Het staat er toch echt Quote
Smart Geplaatst 2 Juli, 2013 Geplaatst 2 Juli, 2013 Ik tank ook E10 in Duitsland en dat scheelt inderdaad een hoop geld en is merkbaar zuiniger dan super benzine (octaan 95). 1 Quote
bigwade Geplaatst 2 Juli, 2013 Geplaatst 2 Juli, 2013 Waar dan? Als je het topic eens doorLEEST zie je dat BM zoveel mogelijk die maisbenzine in DE tankt. Dan vraag jij: ook wel eens Duitse benzine getankt? ben ik nu gek of jij zo slim..... Dussssss. Quote
Creative Name Geplaatst 3 Juli, 2013 Geplaatst 3 Juli, 2013 Om eerlijk te zijn interesseerde het me weinig waar het stond, ik dacht laat je ff die 65 pages doorzoeken waar het staat en nog een reactie plaatsen voor jan lul ook hahaha Ik ben dus duidelijk zo slim, en jij heel voorspelbaar... Quote
bigmac Geplaatst 4 Juli, 2013 Geplaatst 4 Juli, 2013 Ik had eigenlijk nog een dagje willen wachten met tanken, maar donderdags is de benzine goedkoper: 1,639/Liter (Firezone Euro95) Gereden 675 km met 31,9 L ==> 1 op 21,15 (bc gaf aan 4,4) Quote
Joyce2 Geplaatst 4 Juli, 2013 Geplaatst 4 Juli, 2013 Naja, ik heb vandaag €1,659 moeten betalen.... Quote
irma Geplaatst 5 Juli, 2013 Geplaatst 5 Juli, 2013 Voor mij Shell. Zal wel tussen mijn oren zitten maar ik heb de indruk dat ik met Shell meer km kan rijden dan met de ietswat goedkopere tankstations. Heeft iemand ook dezelfde indruk?? Quote
Joyce2 Geplaatst 5 Juli, 2013 Geplaatst 5 Juli, 2013 Geen idee, ik tank altijd tango. Maar ik vond het dus vreemd dat ik €1,659 bij de Tango betaal, en Bigmac op dezelfde dag €1,639. Quote
bigmac Geplaatst 5 Juli, 2013 Geplaatst 5 Juli, 2013 Ik had niet bij Tango, maar bij de Firezone getankt. Verder heeft niet elke Tango dezelfde prijs. Als je op de link van mijn verbruik klikt en dan op het plusje naast Verbrauch, dan kun je zien wat mijn verbruik is met verschillende soorten benzine. Premium =Shell en andere merkbenzine euro 95. Super=Tinq, Tango en andere goedkope pompen Euro95. Quote
Creative Name Geplaatst 5 Juli, 2013 Geplaatst 5 Juli, 2013 In principe moet je auto zuiniger rijden op 95 dan op 98. Merk je dat verschil ook? Ik rij echt te weinig met m'n vriendin d'r auto maar ben wel benieuwd bij zo'n 3 cilinder.. Quote
bigmac Geplaatst 5 Juli, 2013 Geplaatst 5 Juli, 2013 Ik merk wel dat 91 oktaan een hoger verbruik geeft dan 95. Ik tank geen 98 als ik voor minder geld 95 kan tanken. Quote
Creative Name Geplaatst 5 Juli, 2013 Geplaatst 5 Juli, 2013 Ik heb het hier over gehad met de alwetende werkplaats grote smurf op m'n werk, volgens hem loopt dit motortje het efficiënts op 95. Alles erboven en eronder geeft al een verlies. Was 1 of ander verhaal over pingelen en sensors, nogal langdradig, maar het klonk in ieder geval of hij daadwerkelijk nog wist waar hij het over had ook, dus ik ben geneigd hem te geloven. Vroeg me af of je dat ook gemerkt heb bij 98.. Quote
biancaa Geplaatst 6 Juli, 2013 Geplaatst 6 Juli, 2013 1,63.8 kost de bezine hier in Best bij de Makro Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.