Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Net voor het eerst getankt,na 423 km op de teller,er stond 5 km op toen ik hem kreeg,afgetankt door de verkoper waar ik bij stond,dus 418 km gereden.

Precies 25 liter ging erin,dat is derhalve 1 op 16,7,de BC gaf 5.4 op 100 km aan,dat is 1 op 18,5.

Ik had al gelezen dat de BC te positief was,maar vind dit een wel erg grote afwijking.

Zal niet meevallen om gezien de hoofdzakelijk korte ritjes die ik maak,de meeste zijn 8 km,woon-werk,om daadwerkelijk 1 op 19 te gaan rijden,maar wie weet trekt het in de loop der tijd bij,zoals elders valt te lezen.

Ik rij al extreem rustig,daar kan niet veel meer bij,krijg ik ruzie met de overige weggebruikers.

Geplaatst

Ik mocht weer eens een keer tanken (elke week raak): Nederlandse euro 95 voor 1,709

Er is ook Blue 95 te koop hier; is dat vergelijkbaar met E10?

652 km gereden (reservelampje brandde net) en 32,18 liter getankt => 1 op 20,3 (bc gaf aan 4,6)

Geplaatst

Ik mocht weer eens een keer tanken (elke week raak): Nederlandse euro 95 voor 1,709

Er is ook Blue 95 te koop hier; is dat vergelijkbaar met E10?

Dat denk ik niet, lees dit hier maar eens.

Grtz.

Specialmade

Geplaatst

.. gelegenheid voor b.v. Bigmac om te laten zien hoe hij met het verkeer meerijdt en tóch aan dat verbruik komt... 

Ik heb even opgelet vanmorgen, ik trap het gaspedaal bij het optrekken maar circa 5 mm in; en bij constant rijden ca 2 mm. Misschien dat andere mensen dat anders doen?

Naast de normale dingen zoals anticiperen, motor uit bij langere stops, bandenspanning op peil, airco en achterruitverwarming uit indien niet nodig, geen overtollig gewicht meenemen, uit laten rollen voor rotondes of rode stoplichten, afstand houden van mijn voorligger zodat ik niet steeds hoef te remmen maar kan volstaan met het gas loslaten).

Verder is de Picanto met deze temperaturen natuurlijk op zijn zuinigst. 370 km gereden en de tank is nog niet half leeg (BC 4,5)

Geplaatst

Ik heb even opgelet vanmorgen, ik trap het gaspedaal bij het optrekken maar circa 5 mm in; en bij constant rijden ca 2 mm. Misschien dat andere mensen dat anders doen?

Naast de normale dingen zoals anticiperen, motor uit bij langere stops, bandenspanning op peil, airco en achterruitverwarming uit indien niet nodig, geen overtollig gewicht meenemen, uit laten rollen voor rotondes of rode stoplichten, afstand houden van mijn voorligger zodat ik niet steeds hoef te remmen maar kan volstaan met het gas loslaten).

Verder is de Picanto met deze temperaturen natuurlijk op zijn zuinigst. 370 km gereden en de tank is nog niet half leeg (BC 4,5)

Zo rij ik ook,maar met bijna alleen maar ritjes van minder dan 10 km en noodgedwongen in de stad veel snelheidswisselingen is een dergelijk verbruik uiteraard niet haalbaar,de BC nog niet onder de 5.4 gekregen,velen zullen zich hier vast in herkennen.

Geplaatst

Hahaha, probeer zo eens een rondje in Den Haag te rijden door het verkeer heen en ik garandeer je dat je voor je op de helft ben al minstens 2 keer je auto uitgetrokken ben en je met een dik oog naar de rand van de stad gedeporteerd wordt.  :-)

Geplaatst

Ik heb inmiddels 50% van de aanschafprijs van mijn Picanto aan brandstof betaald (6000 euro in 27 maanden). Het is dus behalve een hobby ook noodzakelijk om zuinig te rijden.

Had ik mijn vorige auto nog gehad, dan was ik nog veel meer kwijt geweest aan 10% meer brandstof, mrb, apk en onderhoud.

Geplaatst

Ik heb inmiddels 50% van de aanschafprijs van mijn Picanto aan brandstof betaald (6000 euro in 27 maanden). Het is dus behalve een hobby ook noodzakelijk om zuinig te rijden.

Had ik mijn vorige auto nog gehad, dan was ik nog veel meer kwijt geweest aan 10% meer brandstof, mrb, apk en onderhoud.

Was een kleine diesel niet nog voordeliger geweest?

Geplaatst

Gister naar Alkmaar heen en weer ff wat ophalen wat ik op Marktplaats had gekocht. Op de heenweg rustig aan 100 tot 110km/u, gemiddeld verbruik volgens de bc: 4,8/100km. Terugweg had ik haast want die vent daar bleef ouwehoeren (is dat een regionaal verschijnsel?  :wink:) en reed meer rond de 130km/u, gemiddeld verbruik volgens de bc: 5,4/100km.  

Schiet mij maar af, de enige verklaring die ik hiervoor heb is dat die 3 cilinder gewoon in een gunstiger toerengebied draait bij hogere (...) snelheden. Ik moet echt planken voor m'n leven om die Picanto meer te laten verbruiken op de snelweg dan 1 op 20. 

In de stad is het een ander verhaal maar de eerste auto die niet zuipt bij korte kleine stukjes in de stad met koude motor moet nog gemaakt worden volgens mij, ik en vrouwmens zijn in ieder geval dik tevreden over het verbruik. 

• Like 2
Geplaatst

Herkenbaar,de snelheid doet er niet zo heel veel toe,110 of 130,wel of je de snelheid kunt vasthouden.

Met 120 rij ik ong. 1 op 20.

Rij ik 55 in de stad,dan rij ik ong.1 op 30,uiteraard in zijn 5.

Geplaatst

Ik moet echt planken voor m'n leven om die Picanto meer te laten verbruiken op de snelweg dan 1 op 20. 

Bedoel je niet dat je echt moet planken om de BC meer aan te laten geven dan 1:20.

Het mag bekend wezen dat de BC er gemiddeld genomen een redelijk optimistische kijk op na houdt...

Geplaatst

Eeehhh, maak jij het ff lekker ingewikkeld ofzo hahaha  :-)

Wat ik bedoel in ieder geval is dat het verbruik op de snelweg eigenlijk niet boven de 1 op 20 komt, en als ik als een opgewarmd lijk 100km/u rij met de airco uit 1 op 25. 

Geplaatst

@ John

Bij constante snelheden is het (naar mijn, overigens erg bescheiden, mening) gewoon een zuinige auto en haal je makkelijk de fabrieksopgave. Probleem ontstaat als je in een stadsomgeving rijd en je veel moet optrekken bij stoplichten, zebrapaden enz enz. Hier in Den Haag (welke groene golf?) rij ik gemiddeld 1 op 15 tot 16 als ik een klein beetje normaal rij...

Geplaatst

Zuiniger haal ik in de stad ook niet en dan doe ik extreem rustig met de rechtervoet en schakel zsm op en veel uitrollen.Ik rij normaal alleen buiten de spits,dat scheelt wel,ben weinigen tot last,maar hoop dat het na verloop van tijd nog iets beter wordt,heb net 500 km op de teller.

Geplaatst

Dan wordt het idd nog wel beter, bij ons zag je een afname in verbruik en vooral toename in de soepelheid van het motortje vanaf ongeveer 6000 kilometer op de teller. Waar dat mij door opviel is dat toen de auto nieuw was en je 50 in z'n 5 reed en dan gas gaf dat er een hoop gebrom ontstond en vrij weinig gebeurde, nu trekt hij bij 50 in z'n 5 gewoon lekker soepel weg zonder al te veel gebrom. Zal vast bij jou ook wel gebeuren..

Geplaatst

Wat ik bedoel in ieder geval is dat het verbruik op de snelweg eigenlijk niet boven de 1 op 20 komt, en als ik als een opgewarmd lijk 100km/u rij met de airco uit 1 op 25. 

Wat ik bedoel is of je die uitspraken baseert op enkel de BC of (ook) op het berekenen van getankte brandstof tegen gereden kilometers...

Als ik dat laatste namelijk doe zit de BC bijna altijd 0,3 a 0,4 l/100km ONDER het daadwerkelijk verbruik...

Geplaatst

Berekenen aan de hand van het daadwerkelijk verbruik kan alleen als je elke keer tankt tot de benzine bovenaan je vulslang zit, anders mis je al gauw 1 of 2 liter wat je cijfers behoorlijk vervormt. Daar een benzinetank en vulslang zó zijn geconstrueerd dat in geval van een ongeval de benzine IN je tankt blijft i.p.v. erbuiten ga ik voor de goede orde uit van de bc. Dat verschil achter de komma is me het risico niet waard m'n gezin en medeweggebruikers in gevaar te brengen met een rijdende brandbom....

• Like 1
Geplaatst

Dan komt Kia er IMHO bij jou dus mee weg dat het verbruik niet klopt.

De boordcomputer zit er naast, of je 'm nou nokvol gooit of bij de eerste afslag stopt met tanken.

En helaas is het me nog niet overkomen in dik anderhalf jaar dat de BC teveel aangaf, altijd te weinig.

Reden dat ik altijd op de tankbeurten afga is simpel; voorgaande auto's hadden geen BC...

Geplaatst

Het verschil wat jij bedoelt is vrij simpel te verklaren, als je banden nieuw zijn met 8mm profiel dan hebben die logischerwijs een grotere rolomtrek dan dezelfde banden met 6mm profiel. Daar je boordcomputer het verbruik per 100km aangeeft maar niet het verschil tussen kan zien tussen een "oude" en een "nieuwe" band zal je dus altijd met een minimaal verschil zitten. Dit is dus echt bij ALLE merken en daar is ook helaas weinig aan te doen door de fabrikant. De auto geeft dus wel het juiste verbruik aan maar de kilometrage is gewoon niet helemaal 100% correct te bepalen door de bc...

Geplaatst

Het verschil wat jij bedoelt is vrij simpel te verklaren, als je banden nieuw zijn met 8mm profiel dan hebben die logischerwijs een grotere rolomtrek dan dezelfde banden met 6mm profiel. Daar je boordcomputer het verbruik per 100km aangeeft maar niet het verschil tussen kan zien tussen een "oude" en een "nieuwe" band zal je dus altijd met een minimaal verschil zitten. Dit is dus echt bij ALLE merken en daar is ook helaas weinig aan te doen door de fabrikant. De auto geeft dus wel het juiste verbruik aan maar de kilometrage is gewoon niet helemaal 100% correct te bepalen door de bc...

Tjee, je hebt hier echt over nagedacht hé.  chapeau.  :-)

Oplossing voor dit probleem kan dus zijn:

- zo min mogelijk kilometers rijden

- elke maand nieuwe banden.

- leren leven met de afwijking van de bc  :-)

Waarbij de laatste optie mij de meest effectieve lijkt  :-)  :-)

Grtz.

Specialmade

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...