Murcielaygo Geplaatst 16 Mei, 2013 Geplaatst 16 Mei, 2013 Als er al wat mis is gegaan met tanken was het de eerste keer: toen is na 3x afslaan de auto voor "vol" verklaard. De tweede keer sloeg íe al af na nauwelijks 3 liter, omdat dta gewoon niet KAN is er daarna heel langzaam doorgetankt tot de benzine in de hals stond. Er is dus eerder teveel dan te weinig in gegaan de tweede keer. De Boordcomputer gaf 5,3 aan, testverbruik was 4,7. Normaal is de BC te optimistisch, nu andersom... Ik heb de hele rit meegereden, heb niks vreemd gemerkt in zijn rijstijl; die is vergelijkbaar met de mijne, misschien zelfs wel wat sportiever dan ik. Ik snap er ook geen hout van. De enige verklaring die ik nu kan bedenken is dat er met de beurt maandag iets gedaan is waardoor het ineens beter is, maar of dat echt zo is durf ik pas te zeggen na een paar keer zelf tanken bij "mijn" pomp. Maandag is de PCV-klep vervangen, maar ook een "koudstartupdate" gedaan, misschine hefet dat ook invloed. De pomp waar we hebben afgetankt is de Shell geweest, daarna het testverbruik vastgesteld bij Avia, zelf tank ik altijd bij Van Raak, een Belgische keten in Baarle, dat scheelt bijna 20ct/liter tov Shell... Bij nader inzien had de test beter later gedaan kunnen worden, dan had ik tenminste ook EIGEN cijfers gehad na de beurt, die heb ik nu niet en dat is best frustrerend... Quote
molenland Geplaatst 16 Mei, 2013 Geplaatst 16 Mei, 2013 @ Murcielaygo Je gaf al aan dat de testrijder (net als jij) pas later schakelde, dus zeker niet zo vroeg als de schakelindicator van Kia adviseert. Dat doe ik ook altijd (zie mijn eerdere posts) Dit resulteert bij de Picanto 1.0 in ieder geval in een beter verbruik. Te vroeg schakelen belast de motor te veel, wat averechts werkt. Wat bij mij opvalt is sinds ik de brede Hankook zomerbanden er weer op heb, mijn verbruik schrikbarend is opgelopen. In de winter haalde ik op de smalle zuinige winterbandjes een gemiddeld verbruik van tegen de 1 op 20 (zelden stad en zelden snelweg) Dat haal ik met de zomerbanden momenteel bij lange na niet, terwijl ik exact hetzelfde traject rij elke dag en het bovendien zachter weer is geworden. Verklaart misschien ook waarom Bigmac zuinig rijdt, niet de brede banden op de 15 inch lichtmetalen velgen. Banden doen dus heel veel en ik overweeg dan ook, zodra de Hankooks zijn versleten, smallere banden te kopen met een lagere rolweerstand. Quote
Murcielaygo Geplaatst 16 Mei, 2013 Geplaatst 16 Mei, 2013 Het verhaal van de banden is mij bekend. Ik zie echter geen significant verschil tussen het historische verbruik op smalle winter- of brede zomerbanden. Want ook DAT registreer ik al jaren... Quote
bigmac Geplaatst 16 Mei, 2013 Geplaatst 16 Mei, 2013 Ik heb zelf toch een vermoeden dat de zuinige rit van de kiamedewerker mogelijk minder zuinig was dan 1 op 21,1; dit gezien de boordcomputer. Verbruik van 5,3 op de bc zou normaal gesproken 5,7 in het echt betekenen: dus 1 op 17,5. De picanto is moeilijk goed vol te tanken, maar goed, dat zijn mijn vermoedens. 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 16 Mei, 2013 Geplaatst 16 Mei, 2013 Ik heb zelf toch een vermoeden dat de zuinige rit van de kiamedewerker mogelijk minder zuinig was dan 1 op 21,1; dit gezien de boordcomputer. Verbruik van 5,3 op de bc zou normaal gesproken 5,7 in het echt betekenen: dus 1 op 17,5. De picanto is moeilijk goed vol te tanken, maar goed, dat zijn mijn vermoedens. Ben ik het helemaal mee eens, maar niks (meer) aan te doen. Sowieso zegt mijn gevoel dat Kia bij 1:17,5 zou zeggen dat de auto "binnen de marges valt" net als ze nu waarschijnlijk doen. Quote
evilone Geplaatst 17 Mei, 2013 Geplaatst 17 Mei, 2013 Verbruik picanto 1.2 3 deurs bj 2013 Vorige week op vakantie geweest met de auto naar Luxemburg, Op de heenweg heeft de picanto een verbruik gehad van 1:18 belading 3 personen en dus ook de bagage voor 3 personen, Dit verbruik vindt ik netjes zeker ondat er ook een file in zat van ongeveer 5 km bergopwaarts. Verder in Luxemburg rondgetourd bergje op bergje af en daar kwam het gemiddelde verbruik ook op 1:16 Ben al me al tevreden over het verbruik deze vakantie. Ben beieuwd hoe het verder gaat met het verbruik hiervoor was het iedere keer 1:13 / 1:13,5 auto heeft nu 5000 Km gelopen Groetjes Edwin [sharedmedia=garage:vehicles:846] Quote
biancaa Geplaatst 18 Mei, 2013 Geplaatst 18 Mei, 2013 482 km gereden 23 liter getankt vanochtend, Quote
bigmac Geplaatst 18 Mei, 2013 Geplaatst 18 Mei, 2013 Netjes (1/20,9), als je vol getankt hebt tenminste. (daar kom je meestal bij de volgende tankbeurt dan achter). Wat gaf je boordcomputer aan; die geeft circa 0,4 lager aan dan je werkelijke verbruik. Quote
biancaa Geplaatst 18 Mei, 2013 Geplaatst 18 Mei, 2013 ja ramvol getankt dat valt niet mee maar als je heel rustig tankt dan krijg je hem vol. boordcomputer eigenlijk niet op gelet ik kijk altijd naar het aantal km en hoeveel ik kan tanken. zal eens kijken waar de boordcomputer op staat. Quote
biancaa Geplaatst 18 Mei, 2013 Geplaatst 18 Mei, 2013 Net even op de boordcomputer gekeken er zijn twee schermpjes. Ik moet een keer in het boekje kijken wat de schermpjes betekenen. Het eerste scherm gaf 4.5 aan en het tweede scherm 4.6. Quote
Gast longbigbear Geplaatst 18 Mei, 2013 Geplaatst 18 Mei, 2013 Net even op de boordcomputer gekeken er zijn twee schermpjes. Ik moet een keer in het boekje kijken wat de schermpjes betekenen. Het eerste scherm gaf 4.5 aan en het tweede scherm 4.6. de eerste is waarschijnlijk gem,2e is na de laatste tankbeurt Quote
WJD Geplaatst 18 Mei, 2013 Geplaatst 18 Mei, 2013 Als er al wat mis is gegaan met tanken was het de eerste keer: toen is na 3x afslaan de auto voor "vol" verklaard. De tweede keer sloeg íe al af na nauwelijks 3 liter, omdat dta gewoon niet KAN is er daarna heel langzaam doorgetankt tot de benzine in de hals stond. Er is dus eerder teveel dan te weinig in gegaan de tweede keer. De Boordcomputer gaf 5,3 aan, testverbruik was 4,7. Normaal is de BC te optimistisch, nu andersom... Ik heb de hele rit meegereden, heb niks vreemd gemerkt in zijn rijstijl; die is vergelijkbaar met de mijne, misschien zelfs wel wat sportiever dan ik. Ik snap er ook geen hout van. De enige verklaring die ik nu kan bedenken is dat er met de beurt maandag iets gedaan is waardoor het ineens beter is, maar of dat echt zo is durf ik pas te zeggen na een paar keer zelf tanken bij "mijn" pomp. Maandag is de PCV-klep vervangen, maar ook een "koudstartupdate" gedaan, misschine hefet dat ook invloed. De pomp waar we hebben afgetankt is de Shell geweest, daarna het testverbruik vastgesteld bij Avia, zelf tank ik altijd bij Van Raak, een Belgische keten in Baarle, dat scheelt bijna 20ct/liter tov Shell... Bij nader inzien had de test beter later gedaan kunnen worden, dan had ik tenminste ook EIGEN cijfers gehad na de beurt, die heb ik nu niet en dat is best frustrerend... Ik vind dit resultaat ook opvallend, als er bij de 2e keer aftanken wat minder getankt is , krijg je dus al een heel vertekend beeld...... zeker op een afstand van 120 km maakt een liter minder tanken een groot verschil....... dit is alleen echt goed te testen met een vooraf bepaald aantal liters, dan rijden, vervolgens kijken wat er verbruikt is. dat doen ze met echt testwerk ook, je weet nu niet exact wat er in de tank zat, hoe vol die dus gedaan is en vervolgens wat er bij gedaan is, dat kan nooit 100 % kloppen. Quote
rahag1976 Geplaatst 21 Mei, 2013 Geplaatst 21 Mei, 2013 De pomp waar we hebben afgetankt is de Shell geweest, daarna het testverbruik vastgesteld bij Avia, zelf tank ik altijd bij Van Raak, een Belgische keten in Baarle, dat scheelt bijna 20ct/liter tov Shell... Beste Murcielaygo. Ik tank sinds kort ook bij van Raak in Baarle Hertog en het valt me wel op dat het verbruik omhoog is gegaan. Ik ga dit even in de gaten houden en anders ga ik 200 meter verder bij de Texaco tanken. Ik weet niet of ik spoken zie... Maar toch.. Quote
Murcielaygo Geplaatst 21 Mei, 2013 Geplaatst 21 Mei, 2013 Zit er daar ook nog een Texaco? Ik weet wel dat er een Tango zit en een BWP (Belgische Witte Pomp), maar Texaco wist ik niet. Overigens tank ik ook wel eens bij Tango; die zijn op donderdag goedkoper EN daar is de rij wel eens korter dan bij Van Raak. 1 Quote
Creative Name Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Ook hier is respect op zijn plaats. Dit zijn opmerkingen die niet op dit forum (en nergens anders) thuis horen. Dat Murcielaygo zo eerlijk hiervoor uitkomt verdient diep respect. (hoeveel anderen zouden hier zo eerlijk voor uit durven komen?). Daarbij is het niet aan een ander om te beslissen hoe iemand met zijn geld omgaat en hoe deze dat wil besteden.!!!! Grtz. Specialmade Een mening hebben is wat anders dan voor iemand beslissen wat hij met z'n geld doet, ik begrijp niet dat jij dat als respectloos op vat eerlijk gezegd. Ik denk dat als je 1000 mensen vraagt wat ze liever hebben, eten op tafel of een auto voor de deur, dat 999 voor het eerste kiezen. Dus op zich niet echt een vreemde opmerking van Picantofan lijkt me. Ik vind persoonlijk niet dat ik diep respect moet hebben voor iemand die een auto boven een bord eten 's avonds verkiest, ik zou het eerder andersom doen. Ontopic: Ik heb me rot gelachen om dat stukje bij Kassa! Ik was de volgende dag bij Kia om de velgsloten van m'n vriendin d'r Picanto om te ruilen en daar wisten ze niet eens dat het op tv geweest was, kan je nagaan hoe die discussie leeft daar.. NOT. Ik begrijp de frustratie ook wel een beetje maar de hele discussie is feitelijk zinloos. Ten eerste worden alle auto's op dezelfde manier getest dus bij ALLE merken zit dat verschil in fabrieksopgave en werkelijk verbruik (kijk maar eens naar het verbruik van een VW Up!) en nog erger is dat een Picanto wel degelijk 1:20 rijdt als het moet. M'n schoonloeder woont in Bergen op Zoom en als die meid met ons kleintje naar d'r moeder wil rijdt ze altijd met mijn auto (lekker groot & veilig) en scheur ik een dag met die Picanto in de rondte. Verbruik eind van de dag: 1:14 als ik geluk heb terwijl m'n vriendin zelf consequent 1:18 tot 1:20 rijdt ermee (gereden kilometers gedeeld door getankte liters). Hoe ze het doet weet ik niet, ik krijg het niet voor elkaar in ieder geval. Maar het feit blijft dat het wél kan, en bij Kia weten ze dat heel goed.. Zomaar eens een vraag: wat verwachten jullie nou van Kia eigenlijk? Geld terug, een waardebonnetje of...? Quote
spoekie28 Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Een mening hebben is wat anders dan voor iemand beslissen wat hij met z'n geld doet, ik begrijp niet dat jij dat als respectloos op vat eerlijk gezegd. Ik denk dat als je 1000 mensen vraagt wat ze liever hebben, eten op tafel of een auto voor de deur, dat 999 voor het eerste kiezen. Dus op zich niet echt een vreemde opmerking van Picantofan lijkt me. Ik vind persoonlijk niet dat ik diep respect moet hebben voor iemand die een auto boven een bord eten 's avonds verkiest, ik zou het eerder andersom doen. Ontopic: Ik heb me rot gelachen om dat stukje bij Kassa! Ik was de volgende dag bij Kia om de velgsloten van m'n vriendin d'r Picanto om te ruilen en daar wisten ze niet eens dat het op tv geweest was, kan je nagaan hoe die discussie leeft daar.. NOT. Ik begrijp de frustratie ook wel een beetje maar de hele discussie is feitelijk zinloos. Ten eerste worden alle auto's op dezelfde manier getest dus bij ALLE merken zit dat verschil in fabrieksopgave en werkelijk verbruik (kijk maar eens naar het verbruik van een VW Up!) en nog erger is dat een Picanto wel degelijk 1:20 rijdt als het moet. M'n schoonloeder woont in Bergen op Zoom en als die meid met ons kleintje naar d'r moeder wil rijdt ze altijd met mijn auto (lekker groot & veilig) en scheur ik een dag met die Picanto in de rondte. Verbruik eind van de dag: 1:14 als ik geluk heb terwijl m'n vriendin zelf consequent 1:18 tot 1:20 rijdt ermee (gereden kilometers gedeeld door getankte liters). Hoe ze het doet weet ik niet, ik krijg het niet voor elkaar in ieder geval. Maar het feit blijft dat het wél kan, en bij Kia weten ze dat heel goed.. Zomaar eens een vraag: wat verwachten jullie nou van Kia eigenlijk? Geld terug, een waardebonnetje of...? Als je zo met mijn Picanto scheur..dan haal je de 1 op 8 niet eens!!!!!!........en wat ik verwacht van de Kia is dat zij dit proberen op te lossen...als ik 1 op 14 haal met scheuren spring ik een gat in de lucht!!!!!!!. Quote
Creative Name Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Ik denk niet dat hun dat op kúnnen lossen eerlijk gezegd.. Buiten het feit om dat er voor elke persoon die het verbruikt te hoog vind er 3 zijn die het verbruik acceptabel vinden staat achter de dealer nog de importeur die daar echt niet in mee zal gaan. Logisch want dan is het hek van de dam qua claims, zoals bij Kassa te zien was hebben ze daar totaal geen zin in puur vanwege het feit dat het niet enkel bij Kia speelt maar bij alle merken. Kijk de verbruiksmonitoren op internet maar na van een VW Up!, 1:13 tot 1:14 is eerder regel dan uitzondering. Zolang de EU regelgeving betreffende het vaststellen van de verbruikscijfers niet is aangepast is het volkomen logisch dat niet 1 merk z'n hoofd boven het maaiveld zal uitsteken. En dat is nou net wat jullie vragen van Kia Vind je het verbruik echt buitensporig dan heb je denk ik geen andere keus dan je auto te verkopen/in te ruilen want meer waard wordt hij niet en er zal vast geen wonder gebeuren waardoor het verbruik daalt/ Kia ineens water bij de wijn doet. Jammer dat het je zo tegenvalt, hopelijk vind je snel een passende oplossing! Quote
spoekie28 Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Ik denk niet dat hun dat op kúnnen lossen eerlijk gezegd.. Buiten het feit om dat er voor elke persoon die het verbruikt te hoog vind er 3 zijn die het verbruik acceptabel vinden staat achter de dealer nog de importeur die daar echt niet in mee zal gaan. Logisch want dan is het hek van de dam qua claims, zoals bij Kassa te zien was hebben ze daar totaal geen zin in puur vanwege het feit dat het niet enkel bij Kia speelt maar bij alle merken. Kijk de verbruiksmonitoren op internet maar na van een VW Up!, 1:13 tot 1:14 is eerder regel dan uitzondering. Zolang de EU regelgeving betreffende het vaststellen van de verbruikscijfers niet is aangepast is het volkomen logisch dat niet 1 merk z'n hoofd boven het maaiveld zal uitsteken. En dat is nou net wat jullie vragen van Kia Vind je het verbruik echt buitensporig dan heb je denk ik geen andere keus dan je auto te verkopen/in te ruilen want meer waard wordt hij niet en er zal vast geen wonder gebeuren waardoor het verbruik daalt/ Kia ineens water bij de wijn doet. Jammer dat het je zo tegenvalt, hopelijk vind je snel een passende oplossing! Ook ik heb gereageerd naar Kia Motors Nederland i.v.m. mijn hoge benzine verbruik van mijn Kia Picanto! Ik kreeg een mooie standaard brief terug dat zij het betreurden dat bij mij het verbruik tegen viel! En dat ik nogmaals contact met mijn dealer op moest gaan nemen, zodat deze dan eventueel een brandstofverbruikstest kan uit voeren!!!! De persoon die ik sprak heeft toen ook met mij een soort van test gereden in de buurt van de garage.... deze had nu de optie dat hij mijn Kia een week meeneemt voor woon werk verkeer( elke dag rijdt hij van huis naar werk en terug 60 kilometer) en ik dan een leenauto krijgt voor de periode van het testen!!!!! Hier ben ik mee akkoord gegaan, zijn antwoord was zelf dan ook als het mij ook niet lukt om een acceptabel verbruikt te halen kan ik dit officieel aankaarten bij de Kia !!!! De afspraak van onze test start op 10 juni!!!!! Quote
Murcielaygo Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Mag ik even HEEL duidelijk stellen dat ik niet KIES om te tanken ipv boodschappen, maar dat dat noodzaak is? Zonder auto kom ik niet op mijn werk (tenminste niet zoals mijn lijf nu reageert) en zonder werk HELEMAAL geen boodschappen... Vwb het verbruik, ik heb inmiddels mail van KMNL, dat de test binnen de marge valt. Dat was te verwachten. Dat de test waarschijnlijk niet juist is ga ik niet eens meer aankaarten. Ik neem mijn verlies en teer de komende tijd dan maar in op het spaargeld dat eigenlijk bedoeld was voor de kinderkamer... Of ik over vier a vijf jaar weer voor Kia kies zie ik dan wel weer. 1 Quote
Creative Name Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 @ Spoekie Ik denk dat je zelf al wel de uitslag van dat weekje rijden kan voorspellen... Die "brandstofverbruikstest" van ze is al helemaal onzinnig, zo'n Picanto is heeeeel lastig precies vol te krijgen en een half litertje verschil tussen de tankbeurten voor en na maakt een wereld van verschil met dat rondje om de kerk wat hun een "test" noemen. Anyway, hopelijk komen ze je tegemoet. Quote
Specialmade Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Een mening hebben is wat anders dan voor iemand beslissen wat hij met z'n geld doet, ik begrijp niet dat jij dat als respectloos op vat eerlijk gezegd. Ik denk dat als je 1000 mensen vraagt wat ze liever hebben, eten op tafel of een auto voor de deur, dat 999 voor het eerste kiezen. Dus op zich niet echt een vreemde opmerking van Picantofan lijkt me. Ik vind persoonlijk niet dat ik diep respect moet hebben voor iemand die een auto boven een bord eten 's avonds verkiest, ik zou het eerder andersom doen. Als je goed had gelezen dan had je waarschijnlijk bovenstaande opmerking niet gemaakt. Dit is wat betrokkene schreef: Als ik nou een lekker dik salaris had en/of mijn aanstaande (ook) was dat geen probleem. Maar dat is niet. Sterker nog, ik ben minder gaan verdienen terwijl alles duurder is geworden. Mijn vriendin verloor haar baan door gezondheidsproblemen die ook geld kosten. Dus waar ik op jaarbasis hoopte op gelijke of misschien lagere autokosten uit te komen zit ik nu HONDERDEN euro's hoger. Wat me soms letterlijk dwingt dan maar een keer niet warm te eten. Moet ik dan de Pica wegdoen? Duizenden euro's aan verlies nemen? En een oud wrak van een paar tientjes kopen? Ik wil een veilige auto, eentje waar ik mijn toekomstig nageslacht ook met een gerust hart kan vervoeren. Iemand zo afzeiken is wel makkelijk hè? Ik werk momenteel als uitzendkracht en met wekelijkse verloning is het soms echt schuiven met (spaar)geld. Twee jaar geleden zou je me er niet over hebben gehoord. Daarom heb ik diep respect voor iemand die hier zo eerlijk voor uitkomt. Grtz. Specialmade 2 Quote
Creative Name Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Als je perse wil dat ik er op in ga.. Ten eerste zeik ik niemand af, een beetje stangen oké maar waarom zou ik iemand die ik niet ken moeten afzeiken? Maar ik ben wel van mening dat als je serieus je eten moet overslaan voor een auto je gewoon verkeerd bezig ben, simpeler gezegd, je kan het dan gewoon niet betalen. Niks geen schande aan, er zijn zoveel mensen met dat probleem. En er zit ook nog een hele wereld tussen een sloperd van "een paar tientjes" en een hele nieuwe auto, je kan er ook 1 van €5K kopen en de rest in je zak houden. Ik heb vroeger niet anders gedaan, niks mis mee. Verder is het moeilijk voor te stellen dat een Picanto zo vreselijk zuipt dat je daardoor niet meer te eten heb af en toe, we praten niet over een Hummer ofzo lijkt me.. Anyway, lekker boeiend verder allemaal wat ik er van vindt. Het is lullig genoeg dat mensen de plank misslaan met hun nieuwe auto maar Kia gaat daar écht niks aan doen en autorijden wordt écht niet goedkoper de komende jaren... Quote
rahag1976 Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Zit er daar ook nog een Texaco?Ik weet wel dat er een Tango zit en een BWP (Belgische Witte Pomp), maar Texaco wist ik niet.Overigens tank ik ook wel eens bij Tango; die zijn op donderdag goedkoper EN daar is de rij wel eens korter dan bij Van Raak. Haha, zo zie je maar weer. En Baarle is zo groot nog niet. Dat op donderdag de Tango weer goedkoper is, wist ik weer niet. Zo zie je maar, je leert elke keer weer wat. Quote
bigmac Geplaatst 23 Mei, 2013 Geplaatst 23 Mei, 2013 getankt (tango @1,649): 625 km met 34,01 liter => 1 op 18,1 (bc 5,0) Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.