bigmac Geplaatst 19 Januari, 2015 Geplaatst 19 Januari, 2015 Ik melde een dag of 10 geleden dat mijn verbruik omhoog ging vanwege de temperatuur, maar vandaag eens even bandenspanning gechecked met het on-board pompje; achter 1,6 en voor 1,4 en 1,1 bar. Dat is natuurlijk aardig laag, dus nu weer op 2,4 gezet alles. Quote
John Kanon Geplaatst 19 Januari, 2015 Geplaatst 19 Januari, 2015 Ik melde een dag of 10 geleden dat mijn verbruik omhoog ging vanwege de temperatuur, maar vandaag eens even bandenspanning gechecked met het on-board pompje; achter 1,6 en voor 1,4 en 1,1 bar. Dat is natuurlijk aardig laag, dus nu weer op 2,4 gezet alles. Dat is wel heel extreem,hoe kan dat? Iemand aan je ventieltje gezeten? Gisteren bij de garage de banden gewisseld,ik neem aan dat ze dan de juiste spanning hebben,ik kijk er zelf nooit naar. Jaarlijkse beurt,Kia testdag en 2 keer per jaar bandenwissel,dan ga ik er van uit dat het ok is. Quote
Creative Name Geplaatst 20 Januari, 2015 Geplaatst 20 Januari, 2015 Netjes hoor. Mijne is dus hlemaal niet zo zuinig Wat rij je precies? Ik heb gewoon een 3 cilinder 1 liter, rij nu wel op 155 bandjes en met K&N inlegfilter. Staar je alleen niet blind op het verbruik van andere forumleden hier, de omstandigheden waar je woont spelen helaas een behoorlijke rol in het verbruik. Voorbeeld is Bigmac, zuinigheidskampioen en rijd op z'n gemak 1 op 19 maar woont in het oosten en rijdt echt bewust. Ik woon midden in Den Haag en kijk echt niet raar op van een verbruik van 1 op 10, dat is echter wel bijna altijd dwars door de spits en ritjes <8km en trek regelmatig het rood in van de toerenteller. Als je een beetje normaal rijd zonder AC moet een verbruik van 1 op 14 á 15 mogelijk zijn, oefening baart kunst! Quote
ErikVliet Geplaatst 21 Januari, 2015 Geplaatst 21 Januari, 2015 de meeste leden rijden 4.6l/100km Ik rij altijd op de cruise control 100 tot 115 En bc heeft nog niet lager gestaan dan 5.4l/100km Ik heb een picanto 1.2 Eco (Cruise control heb ik er zelf in laten bouwen,in de hoop dat ie zuiniger zou gaan rijden) Quote
bigmac Geplaatst 22 Januari, 2015 Geplaatst 22 Januari, 2015 Ik weet niet waar je die cijfers vandaan hebt, maar lijken me niet te kloppen. De 1.2 Picanto rijders op spritmonitor.de rijden gemiddeld als volgt: 5,3. 2x 5,6. 8x 6,1. 11x 6,5. 5x 7,1. 7x Gemiddeld 6,03/100km=1 op 16,6 Quote
Picawhite Geplaatst 22 Januari, 2015 Geplaatst 22 Januari, 2015 Je moet denk ik ook niet verwachten dat je met cruise-controle zoveel zuiniger rijdt dat je 100 km verder op een tank komt . Quote
bigmac Geplaatst 22 Januari, 2015 Geplaatst 22 Januari, 2015 Ik rij altijd op de cruise control 100 tot 115 En bc heeft nog niet lager gestaan dan 5.4l/100km (Cruise control heb ik er zelf in laten bouwen,in de hoop dat ie zuiniger zou gaan rijden) Als je eens gaat rijden alsof je een ei op je gaspedaal hebt liggen; dus voorzichtig intrappen en vooral niet te snel en te diep. Bekijk dan nog eens je boordcomputer-waardes van het actuele verbruik. Je zult zien dat het dan een stuk lager kan. Een cruise control zorgt niet perse voor zuiniger rijden, die geeft ook gewoon gas als het een beetje heuvelop gaat om op tempo te blijven, en remt af op de motor bij heuvelaf; je zou het zelf zuiniger moeten kunnen. Die van mij (maar dat is een 1.0) heeft een actueel verbruikscijfer van 3,9 - 4,9 bij 88km/h op de teller (= 80 echte kilometers). In de zomer nog wat lager. Maar de routes die ik rij zijn wel optimaal voor zuinig rijden : lange stukken (30-70 km per keer, dus goed op temperatuur) en zonder veel stoplichten, files of andere dingen. Ik rij wel altijd met mijn tomtom aan, zodat ik ook weet hoever ik van een rotonde of stoplicht ben en dan laat ik het gas los op 350 m voor zo'n plek. Quote
bigmac Geplaatst 22 Januari, 2015 Geplaatst 22 Januari, 2015 Het gemiddelde verbruik per maand over de afgelopen 3,5 jaar. Je kunt zien dat de koude maanden en de vakanties een hoger verbruik laten zien (met vouwwagentje). 1 Quote
ErikVliet Geplaatst 23 Januari, 2015 Geplaatst 23 Januari, 2015 Als je eens gaat rijden alsof je een ei op je gaspedaal hebt liggen; dus voorzichtig intrappen en vooral niet te snel en te diep. Bekijk dan nog eens je boordcomputer-waardes van het actuele verbruik. Je zult zien dat het dan een stuk lager kan. Een cruise control zorgt niet perse voor zuiniger rijden, die geeft ook gewoon gas als het een beetje heuvelop gaat om op tempo te blijven, en remt af op de motor bij heuvelaf; je zou het zelf zuiniger moeten kunnen. Die van mij (maar dat is een 1.0) heeft een actueel verbruikscijfer van 3,9 - 4,9 bij 88km/h op de teller (= 80 echte kilometers). In de zomer nog wat lager. Maar de routes die ik rij zijn wel optimaal voor zuinig rijden : lange stukken (30-70 km per keer, dus goed op temperatuur) en zonder veel stoplichten, files of andere dingen. Ik rij wel altijd met mijn tomtom aan, zodat ik ook weet hoever ik van een rotonde of stoplicht ben en dan laat ik het gas los op 350 m voor zo'n plek. Als je eens gaat rijden alsof je een ei op je gaspedaal hebt liggen; dus voorzichtig intrappen en vooral niet te snel en te diep. Bekijk dan nog eens je boordcomputer-waardes van het actuele verbruik. Je zult zien dat het dan een stuk lager kan. Een cruise control zorgt niet perse voor zuiniger rijden, die geeft ook gewoon gas als het een beetje heuvelop gaat om op tempo te blijven, en remt af op de motor bij heuvelaf; je zou het zelf zuiniger moeten kunnen. Die van mij (maar dat is een 1.0) heeft een actueel verbruikscijfer van 3,9 - 4,9 bij 88km/h op de teller (= 80 echte kilometers). In de zomer nog wat lager. Maar de routes die ik rij zijn wel optimaal voor zuinig rijden : lange stukken (30-70 km per keer, dus goed op temperatuur) en zonder veel stoplichten, files of andere dingen. Ik rij wel altijd met mijn tomtom aan, zodat ik ook weet hoever ik van een rotonde of stoplicht ben en dan laat ik het gas los op 350 m voor zo'n plek. Thnx voor je info ! Soms schakel ik zelfs al door onder de 2000 toeren (juist niet oke he?) Quote
spoekie28 Geplaatst 23 Januari, 2015 Geplaatst 23 Januari, 2015 Als je eens gaat rijden alsof je een ei op je gaspedaal hebt liggen; dus voorzichtig intrappen en vooral niet te snel en te diep. Bekijk dan nog eens je boordcomputer-waardes van het actuele verbruik. Je zult zien dat het dan een stuk lager kan. Een cruise control zorgt niet perse voor zuiniger rijden, die geeft ook gewoon gas als het een beetje heuvelop gaat om op tempo te blijven, en remt af op de motor bij heuvelaf; je zou het zelf zuiniger moeten kunnen. Die van mij (maar dat is een 1.0) heeft een actueel verbruikscijfer van 3,9 - 4,9 bij 88km/h op de teller (= 80 echte kilometers). In de zomer nog wat lager. Maar de routes die ik rij zijn wel optimaal voor zuinig rijden : lange stukken (30-70 km per keer, dus goed op temperatuur) en zonder veel stoplichten, files of andere dingen. Ik rij wel altijd met mijn tomtom aan, zodat ik ook weet hoever ik van een rotonde of stoplicht ben en dan laat ik het gas los op 350 m voor zo'n plek. pfffffffff wat een gedoe Quote
Picawhite Geplaatst 23 Januari, 2015 Geplaatst 23 Januari, 2015 ja ja , en de meeste zouden zeggen ; gas erop en rijden maar Quote
bigmac Geplaatst 23 Januari, 2015 Geplaatst 23 Januari, 2015 Je kunt natuurlijk gewoon rijden met de picanto, maar om m zuinig te rijden moet je wel wat laten. Quote
John Kanon Geplaatst 23 Januari, 2015 Geplaatst 23 Januari, 2015 Je kunt natuurlijk gewoon rijden met de picanto, maar om m zuinig te rijden moet je wel wat laten. Uiteraard mee eens. Bij ´´normaal´´ rijgedrag,rij je niets zuiniger dan in een moderne gemiddelde auto in het B of C segment. Je moet er echt wat voor doen/laten. Als je veel km´s maakt,scheelt het wel 50 euro in de maand,oftewel 600 euro per jaar, 1 op 15 tegen 1 op 19. Iedereen moet voor zichzelf maar bepalen of het de moeite is. Het scheelt mij misschien 100 euro per jaar,daar doe ik het niet voor,maar vind deze rijstijl wel lekker en als het nodig is trap ik het gas echt wel in. Quote
spoekie28 Geplaatst 24 Januari, 2015 Geplaatst 24 Januari, 2015 Uiteraard mee eens. Bij ´´normaal´´ rijgedrag,rij je niets zuiniger dan in een moderne gemiddelde auto in het B of C segment. Je moet er echt wat voor doen/laten. Als je veel km´s maakt,scheelt het wel 50 euro in de maand,oftewel 600 euro per jaar, 1 op 15 tegen 1 op 19. Iedereen moet voor zichzelf maar bepalen of het de moeite is. Het scheelt mij misschien 100 euro per jaar,daar doe ik het niet voor,maar vind deze rijstijl wel lekker en als het nodig is trap ik het gas echt wel in. mijn auto loopt 1 op 10.....heb eenmaal een op 13 gehaald gereden als een oude man op snelweg 90 en op 80 kl weg de toegestaande snelheid...enne rollen naar de stoplichten toe!!!!!en uiteraard rustig optrekken he....was zomer toen!!!!! Quote
John Kanon Geplaatst 24 Januari, 2015 Geplaatst 24 Januari, 2015 mijn auto loopt 1 op 10.....heb eenmaal een op 13 gehaald gereden als een oude man op snelweg 90 en op 80 kl weg de toegestaande snelheid...enne rollen naar de stoplichten toe!!!!!en uiteraard rustig optrekken he....was zomer toen!!!!!In het verleden is volgens mij al eens geadviseerd om daar eens naar te laten kijken,dit is niet normaal,ook niet voor een 1.2 automaat. Die heeft mijn collega ook en die rijdt iets van 1 op 15. Of je auto is niet goed,of jij hebt de verkeerde rijstijl om zuinig te rijden. Kan ook nog zijn, dat je net als een ander hier, een fout maaskt bij het uitrekenen. Hoe dan ook,het is niet wat het hoort te danwel kan zijn. Quote
spoekie28 Geplaatst 25 Januari, 2015 Geplaatst 25 Januari, 2015 In het verleden is volgens mij al eens geadviseerd om daar eens naar te laten kijken,dit is niet normaal,ook niet voor een 1.2 automaat. Die heeft mijn collega ook en die rijdt iets van 1 op 15. Of je auto is niet goed,of jij hebt de verkeerde rijstijl om zuinig te rijden. Kan ook nog zijn, dat je net als een ander hier, een fout maaskt bij het uitrekenen. Hoe dan ook,het is niet wat het hoort te danwel kan zijn. Heb ik na laten kijken bij de dealer,kijk mijn vorige blog's.....kunnen niets aan doen is nu eenmaal zo Quote
Creative Name Geplaatst 25 Januari, 2015 Geplaatst 25 Januari, 2015 Bij gemiddeld verbruik staat er bij mij nu 10,7l/100KM in het display, over onzuinig gesproken hahaha. Rijd wel lekker trouwens 1 Quote
Wimis on Geplaatst 25 Januari, 2015 Geplaatst 25 Januari, 2015 Blijft belachelijk, 1: 10 voor een 1.2 (automaat) 1 Quote
Picawhite Geplaatst 25 Januari, 2015 Geplaatst 25 Januari, 2015 Heb ik na laten kijken bij de dealer,kijk mijn vorige blog's.....kunnen niets aan doen is nu eenmaal zo Tja dealers , zeggen meestal wel is goed hebben geen zin om er tijd in te steken op een uitzondering na . Ben met mijn dealer ook niet meer zo happy , had bij de eerste beurt in augustus 2013 aangegeven dat mijn embleem achterklep en l.a velg oxidatie vertonen , na herhaaldelijk bellen etc de mededeling we bellen u terug , nu in januari 2015 nog niets , ze zoeken het maar uit , maar wel me mailbox vol stouwen met reclame en actie's etc. Zijn dus maar weinig dealers die echt nog om hun klanten geven. Quote
alexander Geplaatst 29 Januari, 2015 Geplaatst 29 Januari, 2015 Yes, voor 't eerst de 600 km gepasseerd, 606,6 km om precies te zijn met 33,41 liter, dus 1 op 18,16 (Rit: 5.0 op BC, totaal 5,4 op BC) Met airco aan (advies dealer om deze ook in de winter aan te laten) en de Witson aan. 110 km op snelweg en 80/90 op B-weg. Op Winterbanden, met cruise control. 1.2 versie Hoe: uitrollen, rustig optrekken, snelheid in acht nemen en ingeklapte spiegels en natuurlijk het regelmatig in werking tredende start-stop-systeem (bij mijn Pica wel). Maar of t lekker rijdt, nou nee dat niet, maar tis wel een beetje een sport voor mij om zo zuinig mogelijk te rijden. Maar aan de andere kant zie je wel hoe hard en onzinnig af en toe andere weggebruikers rijden en weinig geduld hebben om achter je te blijven rijden. 't liefs halen ze je nog in voor een rood verkeerslicht om vervolgens vol in de ankers te gaan. Voor de zomer verwacht ik dat ik wel uitschieters moet kunnen halen boven de 1 op 20. Als ik de tank half heb leeggereden dan zit ik rond de 320 km en een rijbereik van 300 km. Reservelampje ging dit keer branden bij 529 km. Het rijbereik loopt dan ineens rap terug. Echt jammer dat het stopt bij 50 km. Ik had gelezen dat de benzinemeter nog net onder de 0 kan zakken en hij stond nog aan de bovenkant van de 0, dus ik dacht ik rij deze keer door. Dus ons geliefde karretje kan wel zuinig rijden, maar je moet er dus wel wat voor doen cq laten. 1 Quote
Creative Name Geplaatst 1 Februari, 2015 Geplaatst 1 Februari, 2015 Je kan er ook wel zuinig mee rijden. Als je een uur eerder weggaat van huis, het niet erg vind een gevaar op de weg te zijn en verder echt niks te doen hebt, dan red ik ook de 1 op 15. De Picanto zuipt gewoon vreselijk in de stad en als je met meer als 1 persoon erin zit, bij mij staat het gemiddelde verbruik al enkele weken boven de 10,*L/100km. Ik rij nu al vanaf vrijdag in een BMW 435iA van een klant om een probleempje te vinden en na 212km geeft die een verbruik van 6,7l/100km aan. Maar daar zit wel een 300pk+ turbogeladen 3 liter lijn motor in. Conclusie: een 1.0 Picanto zuipt meer in het dagelijks verkeer dan een BMW 435i. Belachelijk maar helaas waar. Quote
spoekie28 Geplaatst 1 Februari, 2015 Geplaatst 1 Februari, 2015 Je kan er ook wel zuinig mee rijden. Als je een uur eerder weggaat van huis, het niet erg vind een gevaar op de weg te zijn en verder echt niks te doen hebt, dan red ik ook de 1 op 15. De Picanto zuipt gewoon vreselijk in de stad en als je met meer als 1 persoon erin zit, bij mij staat het gemiddelde verbruik al enkele weken boven de 10,*L/100km. Ik rij nu al vanaf vrijdag in een BMW 435iA van een klant om een probleempje te vinden en na 212km geeft die een verbruik van 6,7l/100km aan. Maar daar zit wel een 300pk+ turbogeladen 3 liter lijn motor in. Conclusie: een 1.0 Picanto zuipt meer in het dagelijks verkeer dan een BMW 435i. Belachelijk maar helaas waar. Je kan er ook wel zuinig mee rijden. Als je een uur eerder weggaat van huis, het niet erg vind een gevaar op de weg te zijn en verder echt niks te doen hebt, dan red ik ook de 1 op 15. De Picanto zuipt gewoon vreselijk in de stad en als je met meer als 1 persoon erin zit, bij mij staat het gemiddelde verbruik al enkele weken boven de 10,*L/100km. Ik rij nu al vanaf vrijdag in een BMW 435iA van een klant om een probleempje te vinden en na 212km geeft die een verbruik van 6,7l/100km aan. Maar daar zit wel een 300pk+ turbogeladen 3 liter lijn motor in. Conclusie: een 1.0 Picanto zuipt meer in het dagelijks verkeer dan een BMW 435i. Belachelijk maar helaas waar. Helemaal mee eens Quote
John Kanon Geplaatst 1 Februari, 2015 Geplaatst 1 Februari, 2015 Je kan er ook wel zuinig mee rijden. Als je een uur eerder weggaat van huis, het niet erg vind een gevaar op de weg te zijn en verder echt niks te doen hebt, dan red ik ook de 1 op 15. De Picanto zuipt gewoon vreselijk in de stad en als je met meer als 1 persoon erin zit, bij mij staat het gemiddelde verbruik al enkele weken boven de 10,*L/100km. Ik rij nu al vanaf vrijdag in een BMW 435iA van een klant om een probleempje te vinden en na 212km geeft die een verbruik van 6,7l/100km aan. Maar daar zit wel een 300pk+ turbogeladen 3 liter lijn motor in. Conclusie: een 1.0 Picanto zuipt meer in het dagelijks verkeer dan een BMW 435i. Belachelijk maar helaas waar. Kan zijn,maar dan rij je wel Kia,dat heeft zijn prijs Quote
bigmac Geplaatst 3 Februari, 2015 Geplaatst 3 Februari, 2015 in 2 x getankt: 889 km met 44,6 liter = 1 op 19,9 Helpt dus wel, de banden weer op spanning brengen, of komt het door het (nog) gelijkmatiger rijden ivm eventuele gladheid? Quote
rkoopman Geplaatst 3 Februari, 2015 Geplaatst 3 Februari, 2015 zijn de nieuwere kia picanto modellen zuiniger dan die uit 2011 bijvoorbeeld? heb het idee dat ik makkelijk 1 op 18 / 1 op 19 haal daarbij rij ik wel: 35 kilometer 80km/u weg 10 kilometer 120 km/u weg 5 kilometer 50 km/u weg 100 kilometer per dag mijn nieuwe picantotje wordt een killometer vreter! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.