Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Dan misschien nog een gekke vraag: de Eco mode, houdt dat alleen maar in dat Kia aangeeft wanneer je moet schakelen? Of gebeurt er meer achter de schermen..

Als het alleen het eerste is, dan zet ik de Eco mode net zo lief uit..

Heb vandaag het boekje zitten lezen toevallig, ook over de ECO mode en wat ik ervan begrijp geldt dit bij een automaat, dan gaat er een groen lampje branden, denk niet dat de schakelindicatie hiermee uitgaat maar je kunt het proberen.Hier is trouwens al een keer op dit forum over geschreven ik weet niet waar precies zou goed in dit artikel kunnen zijn.

Geplaatst

Veel mensen geven altijd veel te veel gas.

(gas intrappen zonder dat daar een zinnige versnelling tegenover staat)

Bij de automaat krijg je een groen eco ding als je niet te veel gas geeft.

In mijn SP3 staat dat constant aan.

Lampje zal binnenkort wel op zijn :-)

• Like 1
Gast Marcvane86
Geplaatst

De eco mode doet achter de schermen meer met de auto als alleen de schakelindicatoren.

Hij gaat ook het vermogen geleidelijk veranderen ipv. direct volgens gaspedaal.

Zodat je geleidelijker optrekt en dergelijke.

Groet Marc

Geplaatst

Is dat wel zo? Misschien wel bij de Rio, maar bij de Picanto is het toch iets simpeler uitgevoerd en enkel een schakelindicatie bij de schakelauto's.

voor automaten:

All it is is basically a vacuum gauge; the higher the manifold vacuum compared to road speed, the more economically you are driving. Vacuum is tied to throttle opening - the more open, the less vacuum. It's not a bad thing, and not useless. The light works as a feedback device that can train inexperienced or ignorant drivers how to drive more carefully throttle-wise and save gas, which is 'ECO' in today's parlance. You can turn it off, which I did, from the trip meter display using the reset switch when you get to 'ECO'.

Gast Marcvane86
Geplaatst

Volgens mijn dealer zou het wel zo werken. heb het idee ook als ik optrek met eco dat ie geleidelijker gaat als zonder.

Is dat wel zo? Misschien wel bij de Rio, maar bij de Picanto is het toch iets simpeler uitgevoerd en enkel een schakelindicatie bij de schakelauto's.

voor automaten:

All it is is basically a vacuum gauge; the higher the manifold vacuum compared to road speed, the more economically you are driving. Vacuum is tied to throttle opening - the more open, the less vacuum. It's not a bad thing, and not useless. The light works as a feedback device that can train inexperienced or ignorant drivers how to drive more carefully throttle-wise and save gas, which is 'ECO' in today's parlance. You can turn it off, which I did, from the trip meter display using the reset switch when you get to 'ECO'.

Geplaatst

Ik heb eigenlijk nog nooit zonder ECO gereden en het optrekken is toch al rustigjes ivm benzinegebruik dat ik zo laag mogelijk probeer te houden.

Ik moet wel zeggen dat de Kia nog steeds zuiniger wordt bij 80 km/u. Op de weg tussen Arnhem en Nijmegen, waar ze nu mooi extra glad asfalt hebben gelegd, haal ik 3,7 L/100 km bij 80 km constant (dat is 1 op 27), en 4,1 l/100 bij 100km constant. Jammer genoeg verknoeien de paar stadskilometers het gemiddelde telkens, zodat mijn gemiddelde nu volgens de bc 4,6L/100 is over 500 km.

Geplaatst

Zojuist getankt in Duitsland, waar ze nog 91 oktaan normale benzine hebben(1,539/Ltr).

657 km 31,52Ltr 1 op 20,8 (volgens bc 4,6Ltr/100 km)

Het reservelampje brandde net.

Geplaatst

Weet je wat ook zuinig is.......

Niet naar Duitsland gaan en de fiets pakken voor de boodschappen........ :lol: :lol: :lol: :lol:

Geplaatst

de weg tussen Arnhem en Nijmegen, waar ze nu mooi extra glad asfalt hebben gelegd, haal ik 3,7 L/100 km bij 80 km constant (dat is 1 op 27),

Dat is wel heel erg zuinig hoor, lijkt me onwaarschijnlijk wat zegt de benzinepomp/euro/km's ? :)

Geplaatst

Goede discussie. Ben er ook flink mee bezig geweest. Bv met de Citroen C3 EHDI die loopt op diesel zo'n 1:25. Nu belastingvrij maar zelfs als je na 2014 allemaal weer vol belasting zou gaan betalen, was ik daar nog voordeliger mee uit geweest.

Maar moet nu wel 7000 meer betalen.

En men zegt electronica is kwetsbaar, geen 7 jaar garantie ....

Dus als je een duurdere auto koopt, heb je vaak een lager verbruik. De Toyota Verso S bv loopt volgens gebruikers al snel 1: 20,5 en dan heb je een veel grotere auto. Maar betaald ook het dubbele. En wat meer belasting maar minder onderhoud de grote beurt is daar een stuk voordeliger dan bij KIA dus die belasting heb je terug.

Maar je tikt wel meer geld weg bij de aanschaf...

Al met al komt de KIA aardig uit de vergelijkingen. 7 jaar garantie is leuk. Aanschaf voor zo'n auto redelijk. Verbruik zal hopelijk lager worden met meer km's de eerste 1000 zijn het duurst qua verbruik schijnt.

Er is ook een Chevrolet Spark 1.2. Moet ik 1000 minder bijleggen dan met de KIA. Als je van de Spark de 1.0 neemt, dan rijd je aardgas, lekker voordelig en GEEN wegenbelasting tot 2014. Maar die vond ik minder pittig rijden dan de KIA dus daar zou ik echt een 1.2 nemen. Verder leuke auto, geen 7 jr garantie helaas wel meer luxe.

Ik ga wel voor de 1.2 die trekt in de bergen dan ook beter toch? Dealers vinden het vaak onnodig, doen of het niet uitmaakt. Ik hoef niet perse heel snel op te trekken maar wil wel de bergen in met het ding.

Ik rijd nu diesel 1:16 en dat is wel leuk rijden en een heel stevige auto die nooit mort als ik een berg opmoet of vracht meewil nemen. Dus dat wordt wel anders..

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Goede discussie. Ben er ook flink mee bezig geweest. Bv met de Citroen C3 EHDI die loopt op diesel zo'n 1:25. Nu belastingvrij maar zelfs als je na 2014 allemaal weer vol belasting zou gaan betalen, was ik daar nog voordeliger mee uit geweest.

Maar moet nu wel 7000 meer betalen.

En men zegt electronica is kwetsbaar, geen 7 jaar garantie ....

Dus als je een duurdere auto koopt, heb je vaak een lager verbruik. De Toyota Verso S bv loopt volgens gebruikers al snel 1: 20,5 en dan heb je een veel grotere auto. Maar betaald ook het dubbele. En wat meer belasting maar minder onderhoud de grote beurt is daar een stuk voordeliger dan bij KIA dus die belasting heb je terug.

Maar je tikt wel meer geld weg bij de aanschaf...

Al met al komt de KIA aardig uit de vergelijkingen. 7 jaar garantie is leuk. Aanschaf voor zo'n auto redelijk. Verbruik zal hopelijk lager worden met meer km's de eerste 1000 zijn het duurst qua verbruik schijnt.

Er is ook een Chevrolet Spark 1.2. Moet ik 1000 minder bijleggen dan met de KIA. Als je van de Spark de 1.0 neemt, dan rijd je aardgas, lekker voordelig en GEEN wegenbelasting tot 2014. Maar die vond ik minder pittig rijden dan de KIA dus daar zou ik echt een 1.2 nemen. Verder leuke auto, geen 7 jr garantie helaas wel meer luxe.

Ik ga wel voor de 1.2 die trekt in de bergen dan ook beter toch? Dealers vinden het vaak onnodig, doen of het niet uitmaakt. Ik hoef niet perse heel snel op te trekken maar wil wel de bergen in met het ding.

Ik rijd nu diesel 1:16 en dat is wel leuk rijden en een heel stevige auto die nooit mort als ik een berg opmoet of vracht meewil nemen. Dus dat wordt wel anders..

Hoeveel kilometers rij je per jaar? Dat is namelijk de bepalende factor bij het brandstof verbruik. De grootste kostenpost bij een auto blijft nog steeds de afschrijving. Hoe lang denk je in de auto te blijven rijden? Voor het gebruik in Nederland is het verschil in de 1.0 en de 1.2 niet heel erg groot en zou ik voor de 1.0 gaan want die is zuiniger én goedkoper. Ga je er de bergen mee in dan zou ik voor de 1.2 gaan want dan heb je wel dat beetje meer trekkracht dat je nodig hebt in de bergen. In Turkije bijvoorbeeld wordt alleen de 1.2 verkocht en dat zal niet toevallig zijn.

De Spark is trouwens geen aardgas maar LPG en op dit moment met 19% korting de voordeligste keuze. Moet wel je smaak zijnsad.gif

Geplaatst

Anouk, ga eens proefrijden in Zuid Limburg dan heb je iig iets van een idee

En dan wel in de 1.2

Als je nu een TurboDiesel hebt gaat alles w.b. trekkracht in de heuvels tegenvallen trouwens..

Geplaatst

Ik ben met mijn 1,0 Picanto in Engeland op vakantie geweest en je moet op de heuvels wel flink schakelen om naar boven te komen. Nu rij ik niet zo vaak in de bergen en vind het verbruik belangrijker, daarom de 1,0.

Geplaatst

Ik heb mijn Cee'd ingeruild voor een nieuwe Picanto, dit omdat ik veel meer kilometers ga rijden, en het verbruik belangrijk is. De Picanto is vol afgeleverd, en bij de eerste tankbeurt 470 km gereden, ik heb toen 26 liter getankt. Dat is 1 op 18 (BC gaf 1 op 17 aan).

Hier ben ik heel tevreden mee, en het kan alleen maar beter worden als de auto is ingereden.

Geplaatst

image_url-4422-1318238822.jpg

Je kunt wel zien wanneer ik op vakantie was (juli-augustus)

met 3 personen, aanhanger en volle bepakking.

Ook dat de picanto in de loop der tijd zuiniger begint te worden.

Geplaatst

@Mies, hoe rijd je dan gemiddeld? Ik bedoel stad/buitenweg/snelweg?

Ik had dit weekend ook zo'n 20 km stadsverkeer(op 30 km totaal) achter de rug, BC stond op toen op 6,1 L/100km (is 1 op 16,4). Maar vandaag nog 105 km op 80-km wegen er achteraan en de BC staat nu op 4,9 L/100km gemiddeld (1 op 20,4). Dus mijn auto kan ook wel minder zuinig :), maar ik compenseer het dan weer doordat ik zoveel buitenwegen rijd.

Geplaatst

@Bigmac: ik ben me ervan bewust dat ik onzuinige km's rijd hoor. 5 Km heen naar het werk

(ca. 3 km 80-weg en 2 km door de stad) en weer 5 km terug naar huis natuurlijk :wink:

Oh en ik rijd 1x per week 70 km snelweg en kom dan niet boven de 110 km p/u.

Wat mij verbaast is dat mijn vorige auto, een Yaris 1.3 (oud model), met dezelfde ritten 1:17 liep.

Geplaatst

Ja, volgens mij is het stadsverbruik de boosdoener waarom er zo slechte verbruikscijfers uit de bus komen. Misschien zou Kia daar 'ns iets aan kunnen doen? Zeker bij 'n kleinere auto die relatief vaker in de stad gebruikt worden.

Geplaatst

Ons laatste ritje van Luxemburg naar huis(Hilversum) kwam 1 op 21.

zo tegen de 100 gereden.

MET EI ONDER HET GASPENDAAL.

Die 1 op 23 kunnen we wel vergeten denk ik.

Ronald

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...