molenland Geplaatst 17 Januari, 2012 Geplaatst 17 Januari, 2012 Als in de autoweek test de Picanto het slechtst scoort qua verbruik, zegt dat veel meer over de gebruikte techniek (software?) van die auto, dan over de rechtervoet. Want die voet zal ook het gaspedaal van de vergelijkende auto's (Twingo en Up!) wel diep hebben ingedrukt. We moeten dit gewoon niet accepteren en massaal, desnoods via consumentenorganisaties, protesteren. Als zelfs de meest zuinige rijder amper 1 op 19 gemiddeld haalt, wat volgens de kia informatie in de stad al mogelijk zou moeten zijn, dan klopt er iets niet en worden we door de fabrikant verkeerd voorgelicht. Toegegeven: andere autofabrikanten doen dit ook, maar blijkt uit de testen, minder. @Bigmac: in de stad 1 op 8,4! Dan klopt het dus wel dat de Picanto absoluut niet zuinig te rijden is in de stad. Want als jij dat al niet voor elkaar krijgt.....hehe.. Quote
bigwade Geplaatst 17 Januari, 2012 Geplaatst 17 Januari, 2012 @molenland, lees je ook berichten hier boven ? Kia stuurt auto in voor test, kan en mag er niks meer mee doen w.b. werkelijke cijfertjes en dat is dat. Baricaden, consumentenmangedoe etc, het gaat niet werken. Rechtervoet, wind en zon mee, dat moet em worden Quote
bigmac Geplaatst 17 Januari, 2012 Geplaatst 17 Januari, 2012 @molenland: nou, vanmorgen zat het dus ook niet echt mee in de stad: eerst krabben, daarna wegrijden (koude start) en na 150 m slaat mijn voorruit dicht van de binnenkant (tja, met natte haren in de auto met dit weer), dus stoppen en eerst de binnenkant schoonmaken etc. Dan vergeet ik mijn goede voornemens ook wel een beetje. Maar ik schreef al; als ik normaal met 50 in zijn 5 doorsukkel over de grotere wegen in de stad valt het wel mee. Ik vind het trouwens wel een leuke hobby, terwijl ik aan het rijden ben (toch elke dag minimaal 1 uur) te kijken hoe ik dat uur met zo weinig mogelijk benzine door kan brengen. Ik heb geen haast en lekker de radio aan en vermaak me prima. Als alles optimaal is, zoals bigwade hierboven al schrijft, dan zie ik deze zomer nog wel een keertje 1 op 23 gemiddeld verschijnen. Quote
molenland Geplaatst 18 Januari, 2012 Geplaatst 18 Januari, 2012 @ Bigwade: natuurlijk lees ik je berichten. Ik begrijp heel goed dat autofabrikanten moeten testen volgens vaste normen. Wel raar dan, dat volgens die testen de Picanto één van de zuinigste stadsauto's is, terwijl ie in de praktijk tot de onzuinigste behoort. Gemiddeld dan, want zoals al eerder gezegd, scoort de Picanto op de provinciale weg juist heel goed. Het stadsverbruik, zoals Bigmac al testte, nekt de boel. De Picantorijder wordt m.i. toch, al dan niet bewust, op het verkeerde been gezet. Het product wordt immers veel mooier aangeprezen dan het in werkelijkheid is? Wat gebeurt er als een autofabrikant zegt dat de topsnelheid van een auto 200 km/uur is en de auto wijkt hier in werkelijkheid 40% van af? Dan heeft de dealer heel wat uit te leggen. Het verbruik is gewoon een tegenvaller, terwijl de rest van de auto juist zo goed is. Quote
dijk48 Geplaatst 18 Januari, 2012 Geplaatst 18 Januari, 2012 @bigwade Is KIA verplicht om de EU verbruikscijfers in publicaties te vermelden? Is het aan KIA verboden om de reële verbruikscijfers te publiceren? De reële verbruikscijfers verstrekken is consumentenvoorlichting. De EU verbruikscijfers publiceren is concurentie wapengekletter. Als je als fabrikant/ importeur weet dat de EU verbruikscijfers niet of nagenoeg niet te halen zijn, dan laat je deze toch achterwege? Dan geef je je klanten eerlijke voorlichting. Dat heeft niets te maken met rechtervoet, wind mee en zon in de rug. Quote
molenland Geplaatst 18 Januari, 2012 Geplaatst 18 Januari, 2012 @bigmac: Ik kan een redelijk verbruik (1 op 13/14) in de stad realiseren als: ik niet al te korte stukken rij (meer dan 5km) ik alle stoplichten mee heb en het verkeer lekker doorstroomt ik het nieuwe rijden toepas het niet te druk is ik geen extra verbruikers als achterruit verwarming e.d. inschakel. Omdat ik ook af en toe langere stukken op de proviciale weg rij, waar ik dan gemiddeld 1 op 20 rijd of beter, komt mijn gemiddelde verbruik momenteel uit op ongeveer 1 op 16/17. Afhankelijk van hoe vaak ik die langere stukken rij. Dit is voor mij redelijk, maar niet meer dan dat. Ik weet ook wel zeker dat ik in de zomer op langere stukken echt zuinig ga rijden. Maar ja, ik kocht de auto voor in de stad..... Quote
bigmac Geplaatst 22 Januari, 2012 Geplaatst 22 Januari, 2012 Ik kocht mijn Picanto juist voor langere afstanden; het feit dat de Picanto klein is (qua buitenmaten en kofferbak) maakt nog niet dat het een stadsauto en dus zuingi in stadsgebruik is. Mijn gemiddeld verbruik vorige week was 5,1 L/100 km, maar na een ritje van 100 km snelweg met 130 kmh was het gestegen tot 5,5 L/100km. Quote
bigwade Geplaatst 23 Januari, 2012 Geplaatst 23 Januari, 2012 Besef je wel dat die E10 10% minder spritz-caloriën hebben ? Da's maistroep etc......... Quote
devilduckie Geplaatst 23 Januari, 2012 Geplaatst 23 Januari, 2012 Heb mijn eerste tank na 420 km getankt.. 27,45 liter.. dus ook niet zo zuinig als ik had gedacht.. BC stond op 6.2 gemiddeld.. Heb voornamelijk kleine stukjes gereden binnen bebouwde kom, en af en toe een 80 weg. Rij amper op de snel weg, maar misschien komt dat van de lente als ik en m'n Picanto een ritje van Overijssel naar Brussel maken . Benieuwd wat er dan gemiddeld uit komt.. Quote
bigmac Geplaatst 23 Januari, 2012 Geplaatst 23 Januari, 2012 Getankt: E10 (in Duitsland, 1,569/Ltr) 625 km met 36,44 liter (en dat voor een 35 liter tank!!) De wijzer van de tankmeter stond midden op de 0, dus voorbij het laatste streepje. verbruik 1/17,15 (5,83 L/100 km) volgens bc 5,4 Quote
bigmac Geplaatst 24 Januari, 2012 Geplaatst 24 Januari, 2012 Besef je wel dat die E10 10% minder spritz-caloriën hebben ? Da's maistroep etc......... De prijs is ook een stuk vriendelijker (scheelt 5 % met de lokale Tinq/Tango pomp). Het verbruik bij mijn laatste tankbeurt was trouwens ook wel flink slechter dan normaal (5,8 vs 5,2 normaal gemiddeld), maar denk niet dat dat enkel door de E-10 kwam. De 'gewone' Euro 95 heeft trouwens 5% van de maistroep er in zitten tegenover 10% bij de E-10 benzine. Quote
winzel Geplaatst 31 Januari, 2012 Geplaatst 31 Januari, 2012 Heb mijn pico nu toch al een maand (al 1600 km op de teller ) en die BC blijft altijd tussen de 6.4 en 6.8 l aangeven... zeer teleurstellend! Er hebben al verschillende mensen van het gezin mee gereden (meestal gemiddelde afstanden (tussen de 30 en 50km) met zowel stadsverkeer als autosnelweg)... niemand krijgt de BC lager dan 6.4l. Dit kan ik dus onmogelijk normaal noemen! Dit is ruim 2 liter boven het gemiddelde dat gegeven wordt in de folder! We volgen allemaal die schakelindicator, rijden met een ei onder de pedaal... onaangenaam rijden zeg maar... zonder resultaat. Ik ga volgende week naar de garage voor een eerste check up.... de dealer zal wel weer de reeds gekende uitvluchten noemen... Als iemand tips heeft om zuiniger te rijden... laat ze maar komen! Quote
bigmac Geplaatst 31 Januari, 2012 Geplaatst 31 Januari, 2012 Brandstof is duur, wat kun je nog doen om je kosten beperkt te houden? Vermijd allereerst onnodig brandstofverbruik. Een lege skibox op de auto veroorzaakt gemiddeld 16% extra verbruik. Imperiaals en fietsenrekken kunnen eveneens de stroomlijn van de auto verstoren en extra benzine slurpen. Evenals een open raampje in de zomer. Wanneer de skibox of de imperiaal beladen zijn, loopt het verbruik verder op. Datzelfde geldt voor sneeuwkettingen in de kofferbak. Rijd er dus niet onnodig lang mee rond. Elke extra bagage betekent meer verbruik. In dewinter vraagt de motor bovendien meer startvermogen, terwijl de capaciteit van de accu lager is bij kou. De eerste kilometers constant en rustig rijden en de motor langzaam warm laten worden, bespaart enorm. Als de rit maar twee of drie kilometer bedraagt, is het ’t goedkoopst om de auto natuurlijk gewoon te laten staan. Airco In de zomer is de airco de grootste boosdoener, maar ook in de winter wordt deze veelvuldig ingeschakeld om de auto te ontwasemen. Als de airco met beleid wordt gebruikt, kost dat toch al tot 10% extra. Als deze onnodig lang en hard ingeschakeld staat, kan dat tot wel 25% meerverbruik betekenen. In de winter is het ook vooral de achterruitverwarming die leidt tot 7% meerverbruik. Vaak zijn enkele minuten voldoende voor uitstekend zicht, maar houden mensen zonder erbij na te denken de verwarming veel langer aan. Een juiste bandenspanning is natuurlijk ook veilig en zuinig. De besparing bedraagt 2 tot 5% als de bandenspanning regelmatig wordt gecontroleerd. Van winterbanden met hun aangepaste profiel is het extra verbruik gering. Dus daarvoor hoeft u ze niet te mijden. Verdere tips: Tank bij onbemande benzinestations. U bespaart daarmee enkele euro’s per tankbeurt. Als u toch bij een bemand benzinestation wilt tanken, vraag dan altijd om een kortingskaart. Doe daarnaast mee aan ’het nieuwe rijden’. Op langere afstanden kan tijdig doorschakelen naar de vijfde of zesde versnelling namelijk zorgen voor 10% lagere benzinekosten. 1 Quote
winzel Geplaatst 31 Januari, 2012 Geplaatst 31 Januari, 2012 Bedankt! ik moet wel zeggen dat ik de meeste van deze dingen zo goed als altijd doe... soms laat ik de airco wat langer opstaan, maar meestal blijft die niet onnodig aan staan... de auto is op mijzelf en hoogstens 1 passagier na meestal leeg... en ik rijd 50 in 5de (wat een enorm gedaver in de auto geeft) als ik weet dat ik dit even ga aanhouden. Mijn doel is toch om max 5 liter/100km te verbruiken, want nu kom ik minder zuinig uit dan mijn vorige wagen. Quote
phoenix2149 Geplaatst 31 Januari, 2012 Geplaatst 31 Januari, 2012 Probeer eens naar je gevoel te rijden. Ik weet niet welk type moter je hebt, maar een 1.0 en 50 in zijn 5..... Onder toeren kan juist meer benziene verbruiken een automonteur heeft dit mee ooit uitgelegd. In de proefrit die ik gemaakt heb in een 1.0 volgde ik ook de schakelindicator, dat trekt de 1.0 nauwelijks. Quote
bigmac Geplaatst 31 Januari, 2012 Geplaatst 31 Januari, 2012 Nou... ik rij ook 50 in zijn 5 en schakel volgens de schakelindicator. Net getankt,(ik moet elke week tanken ), deze keer in NL omdat ik bang was het niet meer tot aan Duitsland te redden. 659 km met 34,5 Ltr = 1 op 19,1 Quote
molenland Geplaatst 31 Januari, 2012 Geplaatst 31 Januari, 2012 Zoals ik al eerder aangaf is de belangrijkste reden dat sommigen (zoals Bigmac) zuinig kunnen rijden en anderen niet: DE STAD. In de stad is de Picanto NIET zuinig te rijden. Ik woon in de stad en rijd exact zoals Bigmac adviseert. Toch scoor ik echt niet beter dan 1 op 16 als ik hoofdzakelijk stadsritten rijd. Maar zodra ik veel buitenweg ga rijden, haal ik makkelijk 1 op 18 of beter. Dus daar zit 'm de kneep. Quote
bigmac Geplaatst 1 Februari, 2012 Geplaatst 1 Februari, 2012 gevonden op internet: http://www.easydrivers.nl/ "Het kabinet geeft ons de vrijheid om 130km/u te rijden. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor milieu en veiligheid door 110 km/u te rijden. Ontdek ook het genot easy cruisen op de snelweg: het is goed voor het milieu, rijdt ontspannen en is goedkoop." U kunt 10% besparen met easydriven en 10% met Het Nieuwe Rijden. Het percentage brandstofbesparing en vermindering van de CO2-uitstoot gaan gelijk met elkaar op. Easydriven is simpel: - plan je rit goed door op tijd weg te gaan; - niet harder dan 110 km/u - op de snelweg; de cruise control of de snelheidsbegrenzer is hierbij een handig hulpmiddel; - op je navigatie-systeem kun je zien of je op tijd komt of tijd hebt om nog easier te rijden; - zo veel mogelijk constant cruisen met behulp van de cruise control; dit is goed voor het verbruik en de CO2 uitstoot;. - opletten en rekening houden met ander verkeer (spiegels goed gebruiken); - en genieten maar van de radio bijvoorbeeld "De Heer ontwaakt" op Radio 2 of een mooie CD. Je komt ontspannen aan en je tijdverlies ten opzichte van 130 of 120 km/u is doorgaans klein in Nederland. Bij lange afstanden vind je het - theoretisch - tijdverlies misschien te groot. Bedenk dan wel dat je niet op alle stukken 130 km/u kan rijden omdat het vaak te druk is (of niet is toegestaan). Bovendien is in die situaties de trein meestal een easier alternatief. Easydriven Hoeveel kan ik besparen op CO2 en brandstofkosten? Besparing op de brandstofkosten van 700 euro per jaar en meer zijn goed mogelijk door een andere rijstijl en easydriven! Dit is 20% op de brandstofkosten bij 25.000 km/jr, benzineprijs 1,65 en verbruik van 8l/100km. Uw besparing hangt sterk af van: - uw huidige rijgedrag; - uw auto; - het test- of normverbruik van uw auto; hoe lager hoe meer besparing met easydriven mogelijk is; - de hoeveelheid km die u op de snelweg rijdt; - of u al veel tips van het nieuwe rijden toepast. Quote
Jmtpes Geplaatst 2 Februari, 2012 Geplaatst 2 Februari, 2012 Afgelopen 3 weken viermaal getankt: 448.5 25.29L --> 1 op 17.73 291.8 21.25L --> 1 op 13.73 395.2 25.56L --> 1 op 15.56 395.0 25.12L --> 1 op 15.84 Bij de laatste tankbeurt had ik het verbruik hoger verwacht ivm met het weer. Gelukkig is het meegevallen Quote
bigmac Geplaatst 2 Februari, 2012 Geplaatst 2 Februari, 2012 Honda moet dokken voor niet zo zuinige Civic LOS ANGELES (AFN) - Honda moet een Amerikaanse vrouw een schadevergoeding van bijna 10.000 dollar (bijna 7500 euro) betalen omdat haar hybride Honda Civic niet zo zuinig blijkt te rijden als de Japanse autofabrikant klanten had voorgespiegeld. Dat heeft de rechtbank in Los Angeles bepaald in een zaak die was aangespannen door de vrouw. Honda kan nog in beroep gaan. Volgens Honda zou de Civic ongeveer 1 op 20 rijden, maar Heather Peters moest veel vaker tanken. Volgens haar rijdt haar auto op zijn best 1 op 15. peters noemde de uitspraak van de rechter ,,een overwinning voor bezitters van een hybride Civic en consumenten''. Tegen Honda loopt ook nog een groepsproces. Maar Peters wilde zich daar niet bij aansluiten omdat zij had gehoord dat ze dan hoogstens 100 dollar zou kunnen krijgen. Quote
Ikkia Geplaatst 2 Februari, 2012 Geplaatst 2 Februari, 2012 Vandaag (2 februari) gezien: http://www.beursduivel.be/nieuws/2612205/honda-moet-dokken-niet-zo-zuinige-civic.html Dit schept wel mogelijkheden. In ieder geval zal het de autofabrikanten bewust maken van het feit dat ze niet zomaar lukraak veel te positieve, danwel misleidende verbruikscijfers mogen publiceren! Quote
Miszblond Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 Vandaag (2 februari) gezien: http://www.beursduiv...nige-civic.html Dit schept wel mogelijkheden. In ieder geval zal het de autofabrikanten bewust maken van het feit dat ze niet zomaar lukraak veel te positieve, danwel misleidende verbruikscijfers mogen publiceren! maar dat is en blijft America, daar krijg je ook miljoenen als je koffie over jezelf heen laat vallen omdat je mogelijk brandwonden ervan zou krijgen Quote
jutter Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 maar dat is en blijft America, daar krijg je ook miljoenen als je koffie over jezelf heen laat vallen omdat je mogelijk brandwonden ervan zou krijgen Hmmm, dat moeten ze hier ook hebben! Quote
Miszblond Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 Hmmm, dat moeten ze hier ook hebben! dan was ik miljonair maar daarom zijn de handleidingen daar ook hele boekwerken en de gebruiksaanweizigingen hier klein. In america moet alles er in wat wel en niet mag. Quote
bigmac Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 Getankt (tango euro 1,644/ltr) 535 km 30,72 liter ==> 1 op 17,4 (5,74 L/100km) Boordcomputer gaf aan 5,4 gem. Ik zal blij zijn als de winter voorbij is. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.