jutter Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 Getankt (tango euro 1,644/ltr) 535 km 30,72 liter ==> 1 op 17,4 (5,74 L/100km) Boordcomputer gaf aan 5,4 gem. Ik zal blij zijn als de winter voorbij is. Gereden 222,2km Getankt 17,26 l. Verbruik 1:12,87 Schrok me de pleuris! Picanto is 5 dagen oud/jong!!! Zou het echt veel meer brandstof nemen in de winter? Quote
Miszblond Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 Gereden 222,2km Getankt 17,26 l. Verbruik 1:12,87 Schrok me de pleuris! Picanto is 5 dagen oud/jong!!! Zou het echt veel meer brandstof nemen in de winter? De winter maakt wel wat uit, maar dat gaat om tienden van het verbruik. Maar Jutter, je moet er rekening mee houden dat je auto zeker de eerste 1000 kilometer in moet rijden, in die 1000 kilometer zul jij moeten wennen aan de auto, manier van schakelen en de auto aan jou. Na 1000 km gaat de computer zich aanpassen aan jouw rijstijl en dit zal elke 1000 kilometer weer gebeuren. Om zuinig te gaan rijden, moet je jullie de tijd geven (en rustig optrekken in een laag toerental om de motet pittiger te laten worden ) Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 Gereden 222,2km Getankt 17,26 l. Verbruik 1:12,87 Schrok me de pleuris! Picanto is 5 dagen oud/jong!!! Zou het echt veel meer brandstof nemen in de winter? Dat verbruik is zo buitensporig dat het niet anders kan dan dat de tank niet helemaal vol zat. Ik zit met dit weer zo rond de 1:17 en daar wordt ik al niet vrolijk van. Even de volgende tankbeurt afwachten... Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 Maar Jutter, je moet er rekening mee houden dat je auto zeker de eerste 1000 kilometer in moet rijden Dat inrijden blijft steeds weer terugkomen (hardnekkiger dan schimmel) maar is echt een fabeltje: De auto gaat niet zuiniger worden...maar zo is de dealer wel even van het gezeur af. '' Veel beloven en weinig geven doet de gek in vreugde leven'' Quote
bigmac Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 Ik ben met mijn verbruik van 1/17,4 ook niet tevreden; maar met deze temperaturen en vrijdag een ritje van 60 km waar ik 2 uur over deed, was dat wel een beetje te verwachten. Op de site van autoweek: http://www.autoweek....a&model=Picanto kun je de verbruikscijfers van verschillende Picanto-rijders bekijken en vergelijken. Als je de twee zuinigste 1.0 Picanto's neemt, zie je die van Jeroen66475 en de mijne. Je kunt dan zien hoe het verloop is, gedurende en na de inrijdperiode. Weinig tot geen verschil; wij hadden echter wel het voordeel dat we in de warmere maanden begonnen. Tot november zat ik vaker beneden de 5,0 L/100 km (dus zuiniger dan 1 op 20) en na november vaker er boven; uitgezonderd vakantietripjes, waarbij het verbruik 1/15-1/17 bedroeg. Verder is de Picanto nogal eigenwijs met tanken; het duurt even voor de tank echt vol is. Als je tankpistool de eerste keer afslaat, kun je nog wel 3 liter natanken, maar wel langzaam aan. Quote
Miszblond Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 Dat inrijden blijft steeds weer terugkomen (hardnekkiger dan schimmel) maar is echt een fabeltje: De auto gaat niet zuiniger worden...maar zo is de dealer wel even van het gezeur af. '' Veel beloven en weinig geven doet de gek in vreugde leven'' Het heeft er echt wel mee te maken De auto en jij moeten wennen aan elkaar Eerst is net als met een vrouw alles geweldig en daarna zul je steeds meer vervelende dingen tegen komen Daar kun je of voor weg lopen, of er aan werken En veel ligt aan de rijstijl, de vectra die we nu nog hebben op benzine rijdt volgens de papieren 1 op 12 ofzo? Dat is ook wat mijn vriend er mee rijdt. Ik behaal 17,5 met dezelfde auto Quote
jutter Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 De winter maakt wel wat uit, maar dat gaat om tienden van het verbruik. Maar Jutter, je moet er rekening mee houden dat je auto zeker de eerste 1000 kilometer in moet rijden, in die 1000 kilometer zul jij moeten wennen aan de auto, manier van schakelen en de auto aan jou. Na 1000 km gaat de computer zich aanpassen aan jouw rijstijl en dit zal elke 1000 kilometer weer gebeuren. Om zuinig te gaan rijden, moet je jullie de tijd geven (en rustig optrekken in een laag toerental om de motet pittiger te laten worden ) Naar mijn beleving (en die van de toerenteller) rij ik al rustig; ik schakel netjes over, nèt beneden de 3000) Dat verbruik is zo buitensporig dat het niet anders kan dan dat de tank niet helemaal vol zat. Ik zit met dit weer zo rond de 1:17 en daar wordt ik al niet vrolijk van. Even de volgende tankbeurt afwachten... Bij het tanken klikte het tankpistool af; het teken dat de tank vol is. Dan wacht ik eventjes en dan gaat er +/- nog een liter in. Moet ik nog langer wachten? (serieuze vraag) Quote
bigmac Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 Verder is de Picanto nogal eigenwijs met tanken; het duurt even voor de tank echt vol is. Als je tankpistool de eerste keer afslaat, kun je nog wel 3 liter natanken, maar wel langzaam aan. Als ik mijn tank zo'n beetje leeg heb gereden (de meter staat dan voorbij het laatste streepje, zo'n beetje dwars door de 'O' onderaan; dan heb ik er al 2 keer meer dan 35 liter in gekregen; max was 36,4 liter geloof ik. Ik tank gewoon door tot de benzine aan de rand van de hals staat en niet meer zakt. Quote
bigwade Geplaatst 7 Februari, 2012 Geplaatst 7 Februari, 2012 De winter maakt wel wat uit, maar dat gaat om tienden van het verbruik. ??? 20% minstens Quote
bigmac Geplaatst 8 Februari, 2012 Geplaatst 8 Februari, 2012 Ik kan al wel merken dat het minder koud is: vanmorgen 40 km gereden; boordcomputer 4,9 gemiddeld sinds tankbeurt gisteravond. Bij 80 constant 3,7 - 3,9 L/100km. Dat was gisteren wel een liter meer geloof ik. Quote
Black Shadow Geplaatst 8 Februari, 2012 Geplaatst 8 Februari, 2012 Eerste tankbeurt met de Picanto vanmorgen... Even in het achterhoofd houdend dat de tank niet vol was toen ik hem afgeleverd klopt mijn eerste waarde waarschijnlijk/hopelijk totaal niet anders is het echt wel schrikbarend. 30.58 liter kon er in na 318 kilometer te hebben gereden. Dat zou dan 1 op 10.4 zijn of 9.6L/100km Maar goed ik schat dat ze er ongeveer 20 liter in hebben gedaan en dan zou het verbruik uitkomen op 1 op 15.9 of 6.28l/100km Ben benieuwd wat het verbruik de volgende tankbeurt doet.. Bovenstaand zijn ruwe schattingen bij de volgende beurt kan ik exact zien wat te hebben verbruikt. Dit weekend een ritje Limburg (Maastricht) gepland dus zal snel de resultaten weten gok ik zo! Quote
molenland Geplaatst 8 Februari, 2012 Geplaatst 8 Februari, 2012 Als je zowel stad, binnenweg als snelweg rijdt en het nieuwe rijden toepast, dan kom je met de Kia Picanto 1.0 in de winter ongeveer op 1 op 16 uit. Het is helaas gewoon een feit. Rijd je net als Bigmac veel 80 km weg, dan kan het hoger (= beter) uitvallen. @Bigmac: als ik 80 km/uur rijdt op een windstille dag in z'n vijf, dan komt de verbruiksmeter echt niet lager dan 4,8 liter/100km. Hoe kun jij zo laag uitkomen? Quote
bigmac Geplaatst 8 Februari, 2012 Geplaatst 8 Februari, 2012 Hoe komt mijn Picanto zo laag bij dezelfde snelheid. Dat wil ik ook wel eens weten, want dat zouden de anderen toch ook moeten kunnen? Is mijn Picanto toevallig goed afgesteld of doe ik iets anders? Mijn Kia wil bv wel gemakkelijk 50 in zijn 5 in de stad. Ik rijd wel langere ritten telkens. 40 minuten - 75 minuten per keer, dus mijn auto is een groot gedeelte van de tijd wel mooi op temperatuur. -Ik gebruik zo kort mogelijk de achterruitverwarming en de Airco maar minimaal (10 uur in half jaar). -Mijn banden zijn harder opgepompt dan de bedoeling is (2,7 bar). Verder heb ik de gewone stalen 14" velgen, die minder schijnen te verbruiken dan de 15"lichtmetalen velgen. -Ik schakel vroeg (2500 toeren) en heb bijna altijd een ei op mijn gaspedaal (figuurlijk). -Bij 80 constant naar de boordcomputer kijken en, indien die boven de 5.x aangeeft, je gas iets minder ver intrappen. Meestal rijd je dan nog steeds 80, maar met een lager verbruik. -Als bij het optrekken in de 5de versnelling de boordcomputer 8 of 9 L/100 km aangeeft, neem ik even (0,5 sec) iets gas terug en druk het pedaal dan weer in; de boordcomputer laat dan een veel lagere waarde zien; 5,8 - 7 zo'n beetje. -Verder heb ik gemerkt dat het uit laten rollen de de versnelling veel oplevert. Dus als ik op mijn met 80 kmh een rotonde tegenkom laat ik 300 m voor de rotonde het gas los. Als er veel verkeer achter me zit, dan pas op 200 m. Dus veel en vaak uit laten rollen. -Motor uitzetten bij stoplichten/spoorbomen doe ik niet in de winterperiode. Maar straks wel weer. Als ik denk 20-30 seconden te moeten wachten, zet ik de motor even uit. Quote
bigwade Geplaatst 8 Februari, 2012 Geplaatst 8 Februari, 2012 Is het een idee om ook eens de gemiddelde snelheid per tankbeurt op te pennen ? Met mijn SP3 kwam ik voor mijn trajecten niet verder dan 50km/h Met mijn huidige auto zit ik met kortere ritten op 33km/h en die verbruikt ook meer dan in de folder. Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 8 Februari, 2012 Geplaatst 8 Februari, 2012 Bij het tanken klikte het tankpistool af; het teken dat de tank vol is. Dan wacht ik eventjes en dan gaat er +/- nog een liter in. Moet ik nog langer wachten? (serieuze vraag) Ik hang het vulding er altijd op dezelfde manier in en zodra die afslaat haal ik hem eruit. Zo tank ik altijd dezelfde hoeveelheid en heb ik geen verschillen in verbruikscijfers. Maar het echte gemiddelde verbruik kun je alleen zien over meerdere (10 tallen) tankbeurten. Quote
phoenix2149 Geplaatst 8 Februari, 2012 Geplaatst 8 Februari, 2012 @ Bigmac. Is jou bandenspanning nou 2,7 of is dat de standaard waarde? Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 8 Februari, 2012 Geplaatst 8 Februari, 2012 De auto en jij moeten wennen aan elkaar Eerst is net als met een vrouw alles geweldig Nou mijn vrouw is nog steeds niet aan mij gewend en ze is na al die jaren zeker niet zuiniger geworden :lol: 1 Quote
bigmac Geplaatst 9 Februari, 2012 Geplaatst 9 Februari, 2012 Getankt (tango €1,654/ltr) 215 km 11,5 liter ==> 1 op 18,7 (5,35 L/100km) Boordcomputer gaf aan 4,9 gem. tankpistool sloeg af bij 7,5 liter; door kunnen tanken (rustig aan) tot 11,5 liter. Toen zat de benzine ook tot aan de tankdop. Quote
jutter Geplaatst 9 Februari, 2012 Geplaatst 9 Februari, 2012 Getankt (tango €1,654/ltr) 215 km 11,5 liter ==> 1 op 18,7 (5,35 L/100km) Boordcomputer gaf aan 4,9 gem. tankpistool sloeg af bij 7,5 liter; door kunnen tanken (rustig aan) tot 11,5 liter. Toen zat de benzine ook tot aan de tankdop. Dat begrijp ik niet. Mijn BC geeft aan 7,1:100km. Ik rij zo zuinig mogelijk en op de snelweg niet boven de 110km geweest...... Quote
jutter Geplaatst 9 Februari, 2012 Geplaatst 9 Februari, 2012 't is koud; dus als je veel korte ritjes maakt; vaak start, zal je verbruik flink hoger zijn in deze tijd. Ik had 2 stadsritjes van 8 km, verder 4 langere ritten op 80 kmh wegen. Ik had: - 43km snelweg heen en 43km snelweg terug→niet boven de 110km/uur geweest - 2 stadsritjes van 4km - 2 ritjes op 80km wegen Totaal 8x gestart Quote
bigmac Geplaatst 9 Februari, 2012 Geplaatst 9 Februari, 2012 Tja, dat moet toch zuiniger kunnen? Die 7,1 is dat gemiddeld of momentopname? Ik probeer als ik wegrij zo snel mogelijk mijn verbruik volgens boordcomputer beneden de 5.0 te krijgen. Dat duurt soms even, de motor moet op temperatuur komen, na 10 minuten ongeveer is de picanto op zijn zuinigst. Maar 7,1 terwijl ik een constante snelheid heb.. dan moet ik al wel 120 of meer op de snelweg rijden. Quote
molenland Geplaatst 10 Februari, 2012 Geplaatst 10 Februari, 2012 Nu 1 tank helemaal leeggereden met de Pixo. 720km gereden, 35 liter getankt..... 1 op 20,6....Deed mijn Picanto dit maar...zucht. En niet eens mijn best gedaan. Gewoon pittig gereden. Een toerenteller zit er niet in, dus geen idee wanneer ik door heb geschakeld. Maar 50km/u in vijf is prima te doen, wellicht daarom zuinig (er). Mis de Picanto wel trouwens, rijdt veel volwassener en stiller. @Bigmac: wanneer ik met de Picanto 80km/u rijdt en het gaspedaal een beetje loslaat om zo zuinig mogelijk 80 te rijden, merk ik dat ongemerkt de snelheid dan toch terugloopt, waardoor je dus weer gas bij moet geven. Dan loopt het verbruik ook gelijk weer fors op. Volgens mij bereik ik daar niets mee. 3,7 liter per 100km bij 80km/u zoals jij, heb ik zelden. Meestal rond de 4,5 liter. Quote
bigmac Geplaatst 10 Februari, 2012 Geplaatst 10 Februari, 2012 @Molenland: mijn wielen zijn natuurlijk anders; ik heb de goedkopere stalen 14" velgen en mijn (zomer)banden zijn harder dan normaal opgepompt. Dat kan natuurlijk iets schelen, maar zou dat meer dan 10% zijn? Ik had hiervoor 2 x een Daihatsu Sirion, die ook een 1000 cc 3 cilinder heeft en verder redelijk vergelijkbaar is met de Picanto. Hier kon ik ook wel 1 op 23 mee halen af en toe, maar zonder boordcomputer is dat toch moeilijker. Mijn gemiddelde met die 2 auto's was 1 op 17,5. Dus ik rijd wel iets zuiniger met de Picanto (1 op 19 gemiddeld), maar niet de 1 op 25 waar ik op had gehoopt. Vooral het uit laten rollen in de versnelling levert veel op; en als je dan zoals ik een stuk of 7 rotondes tegenkomt. Maar de grote boosdoener is toch wel het optrekken vanuit stilstand (stadsverkeer, stoplichten). Hier zou Kia iets moeten kunnen doen met anders afstellen van de motor; ik bedoel; bij andere merken kan het wel zuiniger en gezien het feit dat we variabele kleptiming hebben, is het volgens mij softwarematig aan te passen. Quote
Specialmade Geplaatst 11 Februari, 2012 Geplaatst 11 Februari, 2012 Heb dit ook al bij het Rio draadje geplaatst maar wilde het niemand onthouden. Let op dit zijn theoretische waarden !!!! wist je dat CO2 en verbruik natuurlijk aan elkaar gekoppelde factoren zijn. Omreken factor is: - Benzine: 23,7 - Diesel : 26,5 Vb: co2 uitstoot 106 gram, 106/23,7=4,5/100 Omrekenen 1 op: 100/4,5 = 22,4 Zo zou het gemiddeld verbruik tot stand komen. Doe er je voordeel mee Grtz. Specialmade Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.