Ga naar inhoud

Verbruik Rio 2011


Remko .me

Aanbevolen Berichten

hallo allemaal

hier ben ik maar weer eens een keer.

Wat is er een hoop veranderd in de tussentijd

Remko, mmm tja Rio.... waarom nou je had zo'n mooie auto hahaha

en dan die kleur he....

Levert Kia alleen witte Rio's?

Iedereen heeft in dit topic een witte Rio.

Goede schutkleur voor alle sneeuw die we dit jaar gaan krijgen.

Wat ik niet begrijp is hoe Kia het voor elkaar heeft gekregen om de Rio wegenbelasting vrij te krijgen.

Ik rij met mijn mooie blauwe Venga al bijna net zo duur

En eh Remko

Doe NORMAAL man haha

je haalt me al bijna in met het aantal kilometers,

Kom je nog eens een keer uit je auto haha

PS veel plezier nog van je Rio, het is je gegund!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ey Peter!

Ein-de-lijk, je bent er oook weer is een keer.... das te lang geleden!

Thankssssssssss :) Ik rij veel, maar straks niet meer hoor als ik eindelijk in Amersfoort woon ;)

jaja druk he,

Volgende maand mijn aller eerste grote beurt, je ziet wel hoeveel ik rij.

Het is wel direct veel geld

ik zal weer af en toe hier rondneuzen, en vwb Amersfoort

Die afspraak staat!

Dat was toch de locatie voor een nieuwe KIA club dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dag allemaal,

Deze week proberen enorm zuinig proberen te rijden, maar het weer heeft enorm veel invloed op het gebruik. Toen het nog iets warmer was, begin van de week ging het beter dan aan het einde, toen vloog de brandstof erdoor en daardoor is het verbruik met de week afgenomen.

Hier gewoon een paar foto's, ik heb 597,3 km gereden en 33,01 liter getankt! :) dat betekend een nieuw record voor mij: 18,1km per liter.

IMG_2561.jpg

Erg netjes als je het mij vraagt. Ik denk dat als ik het stadsverkeer dit weekend niet had meegerekend ik misschien 1 op 19 had kunnen halen. Helaas had ik op de terugweg vanuit Groningen veel tegenwind.

Boardcomputer:

IMG_2586.jpg

Boardcomputer was wel heel erg optimistisch onderweg.. ;)

Mijn oude record stond op 17,2km/l.

Hoe ik dit doe? Rijden volgens het nieuwe rijden, mensen schijnen continue met groot licht of irritant toeteren bij het stoplicht. Remmen doe ik bijna niet, terugschakelen zorgt ervoor dat je vaart mindert. Ik probeerde de instant fuel economy onder de 10l/100km te houden bij het wegrijden, dit bespaart enorm veel brandstof. Daarnaast op de snelweg maximaal 100km per uur.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vind het knap dat je jezelf zo kunt beheersen om zo nieuw te rijden. Zojuist eens geprobeerd om binnen die 1 op 10 te rijden met accelereren, maar een bejaarde man in een Opel Agila zat steeds te seinen dat ik door moest rijden. Dat gaat 'm dus niet worden :wink:

6.5L/100km stond nu op de meter, veel beter gaat het met mijn/onze rijstijl niet worden denk ik, ook teveel stadsverkeer.

En inderdaad is de boordcomputer een stuk optimistischer dan in werkelijkheid, dat hoor ik van meer Rio-rijders...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is natuurlijk niet de bedoeling om anderen te hinderen in het verkeer, maar als het rustig op straat is en geen inhaalverbod, gaan ze d'r maar voorbij als ze haast hebben. Ik probeer ook constant te rijden; 50 in de stad in z'n 5; 80-85 op 80 km-wegen en 100-110 op de snelweg. Ik laat 't gas los zo'n 250-300 m voor een rotonde of stoplicht waar ik een rij zie staan. Accelereren beneden de 10 lukt me niet tot ik naar de 5de overschakel.

Het verschil tussen 5,5 of 6,5 L/100km is bij 34.000 km per jaar rij => EUR 550/jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb toch een klein vraagje over het verbruik. jij zegt dat je 18.1 per liter rijdt omdat je 597 km hebt gereden en toen 33 hebt getankt. Maar was voordat je ging tanken jouw tank in zijn geheel leeg? Misschien kijk ik er verkeerd tegen aan maar je kan het toch alleen zeker weten als je je tank helemaal leeg rijdt en dan weet hoeveel km je daarmee hebt gereden.

Ik hoor het graag van je, want dan kan ik het voor mezelf ook bijhouden!

Dag allemaal,

Deze week proberen enorm zuinig proberen te rijden, maar het weer heeft enorm veel invloed op het gebruik. Toen het nog iets warmer was, begin van de week ging het beter dan aan het einde, toen vloog de brandstof erdoor en daardoor is het verbruik met de week afgenomen.

Hier gewoon een paar foto's, ik heb 597,3 km gereden en 33,01 liter getankt! :) dat betekend een nieuw record voor mij: 18,1km per liter.

IMG_2561.jpg

Erg netjes als je het mij vraagt. Ik denk dat als ik het stadsverkeer dit weekend niet had meegerekend ik misschien 1 op 19 had kunnen halen. Helaas had ik op de terugweg vanuit Groningen veel tegenwind.

Boardcomputer:

IMG_2586.jpg

Boardcomputer was wel heel erg optimistisch onderweg.. ;)

Mijn oude record stond op 17,2km/l.

Hoe ik dit doe? Rijden volgens het nieuwe rijden, mensen schijnen continue met groot licht of irritant toeteren bij het stoplicht. Remmen doe ik bijna niet, terugschakelen zorgt ervoor dat je vaart mindert. Ik probeerde de instant fuel economy onder de 10l/100km te houden bij het wegrijden, dit bespaart enorm veel brandstof. Daarnaast op de snelweg maximaal 100km per uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je tankt hem af tot de pomp afslaat. Onthoud de tank en pompnummer. Zet je Trip op 0 en ga rijden, vervolgens tank je weer bij precies dezelfde pompnummer en deel je gereden kilometers door het aantal liter?

Hou het bijvoorbeeld bij via autoweek.nl

Ok top! Wel logisch als ik het zo lees, maar ik ad er zo 1,2, 3 niet opgekomen. Ik ga het ook bijhouden want ik tank altijd bij hetzelfde station. Moet binnenkort ook tanken voor de 1e x dus dan heb ik daarna een mooi meepunt. Overigens heb ik begrepen dat de boordcomputer niet helemaal betrouwbaar is toch?

En een andere vraag: bij mij ging de bezinemeter na de helft ineens heel snel. Hebben meerdere dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nadat ik dit forum eens volledig doorgelezen heb kom ik tot conclusie dat ik erg onzuinig rijd. Of althans mijn Rio...

Na 7 weken gebruik en 2500km op de teller blijf ik steken op een gemiddelde van 1 op 14.

Mijn inziens rijd ik toch echt niet bepaald onzuinig, zijn er meer mensen die zulke cijfers hebben?

Daarnaast lijkt het wel of ik op de snelweg nog onzuiniger rijd... Bij een snelheid van 120 km/h rijd ik ongeveer 1 op 13, dit lijkt me niet echt normaal voor deze auto?

Toch maar eens contacten met de garage, of hebben mensen tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geen Tips, heeft iedereen.

Ik haal alleen zuinige records met het rijden van 90/100km per uur, daarboven NO GO, rij je zo 1 op 14.

Kia NL is op de hoogte, mijn dealer ook en ik weet zeker dat als iedereen gaat klagen, dat we iets voor elkaar kunnen krijgen.

Daarom inderdaad melden bij de dealer -- want bij de ANWB testen, met 110km/u hebben ze 1 op 23 gehaald.... dat lijkt voor ons onhaalbaar, dus waar zit het verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Ik ben gestopt om bij Autoweek het verbruik bij te houden. Bij normaal rijgebruik kom ik simpelweg niet zuiniger dan 1 op 14. Die 1 op 21 is een droom met een Superpack. Ondanks dat ik met veel plezier in de Rio rijd, is het tegenvallende verbruik hét grote minpunt bij deze auto, naar mijn mening. Ik heb tevens een zware Ford Mondeo Wagon (station). Als ik daar permanent mee plank, dan doet ie 1 op 10, ben ik zuinig aan het rijden, dan 1 op 12. Da's een gat van 2 liter. Bij de Rio is dat gat maar liefst 9 liter, aangezien ik bij wijze van test ook al 1 op 12.5 heb gereden op een tank...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jammer dat je het verbruik niet gunstiger krijgt. Het gat is idd erg groot tussen opgave fabriek/ ecorace ANWB en onze ervaringen. Zou KIA de auto's voor de ecorace speciaal getuned hebben en zit de oplossing voor ons als reguliere berijders van de Rio misschien ook in het (chip-)tunen?

Ik hou mijn verbruik ook bij op Autoweek en zie geen Rio-rijders die gemiddeld zuiniger rijden dan 1:16,3. Van de 7 (benzine) rijders die het verbruik op Autoweek bijhouden is het gemiddelde verbruik 1:14,9 (6,71 ltr. op 100 km) Fabrieksopgave is 1:20,8 (4,8 ltr. per 100 km). De ecorace-rijders reden nog zuiniger dan de fabrieksopgave. Ik snap er echt niets van. Op de snelweg mag je toch niet langzamer dan 70 km/u?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De ecoracers reden in een instapversie van de Rio, dus zonder pakketten en andere fratsen. Dus ook geen airco en op eco-banden. En dan voornamelijk snelweg rijden met 90 km/u. Overigens is er geen verschil met de 17" wielen en de winterbanden. Een enkeling hier op het forum haalt krap 1 op 18 en dat kan alleen door heeeel zuinigjes aan te rijden. Ofwel oud rijden betekent 1 op 14, nieuw rijden 1 op 16-18. Onder normale omstandigheden zie ik geen Superpack eigenaar die dat gaat verbeteren...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik hoop dat de Rio 1.1 diesel die ik ga rijden wel een beetje redelijk in de buurt van het verbruik komt wat ze vermelden, anders kan ik een mooie naheffing gaan betalen aan het einde van het jaar. In de lease-overeenkomst van het werk wordt uitgegaan van het fabrieksverbruik + een opslag, en als je daaroverheen nog 10% (geloof ik) overheen zit kun je dokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik hoop dat de Rio 1.1 diesel die ik ga rijden wel een beetje redelijk in de buurt van het verbruik komt wat ze vermelden, anders kan ik een mooie naheffing gaan betalen aan het einde van het jaar. In de lease-overeenkomst van het werk wordt uitgegaan van het fabrieksverbruik + een opslag, en als je daaroverheen nog 10% (geloof ik) overheen zit kun je dokken.

Ik heb nu zo'n 2000km gereden met 1.1 superpack diesel en tijdens de laatste tankbeurt was mijn gemiddeld verbruik 1:16,4. De dit leidt ook niet echt tot tevredenheid tot nu toe dus met betrekking tot het verbruik. Meer mensen met een dieseluitvoering dezelfde ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Naomie, ik vrees voor je portemonnee. De fabrieksopgave voor diesel is 1:27,8 en Christian komt op 1:16,4. Vorig jaar september koos ik voor de (benzine) Rio op basis van de proefrit, het uiterlijk en het verwachte verbruik (fabrieksopgave 1:20,:cool:. Ik voel me nou toch wel een beetje misleid temeer omdat ik ook nog te kampen heb met die onwillige airco waar mijn dealer tot nu toe niet erg serieus op in is gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik hoop dat de Rio 1.1 diesel die ik ga rijden wel een beetje redelijk in de buurt van het verbruik komt wat ze vermelden, anders kan ik een mooie naheffing gaan betalen aan het einde van het jaar. In de lease-overeenkomst van het werk wordt uitgegaan van het fabrieksverbruik + een opslag, en als je daaroverheen nog 10% (geloof ik) overheen zit kun je dokken.

Uitstekend idee van je werkgever ! echt..

Je wilt niet weten hoeveel idioten plankgas op een rood stoplicht af komen rijden

en meer van dat soort malle acties..

Dit dwingt mensen zuinig/anders/"nieuw" te gaan rijden.

Zo niet dan lap je dat zelf, eigen keus, prima toch ?

Doet de particuliere rijder al jaaaaaaaaaaaaaren want die moet het zelf betalen.

Voor je baas: Kia norm +20% is te halen..

Hier maak ik vast geen vrienden mee, maar boeie :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Daarom inderdaad melden bij de dealer -- want bij de ANWB testen, met 110km/u hebben ze 1 op 23 gehaald.... dat lijkt voor ons onhaalbaar, dus waar zit het verschil?

4x starten ipv 20x

2x warm rijden ipv 20x

Zou juist jij moeten weten met je lange ritten naar Assen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Naomie, ik vrees voor je portemonnee. De fabrieksopgave voor diesel is 1:27,8 en Christian komt op 1:16,4. Vorig jaar september koos ik voor de (benzine) Rio op basis van de proefrit, het uiterlijk en het verwachte verbruik (fabrieksopgave 1:20, :cool:. Ik voel me nou toch wel een beetje misleid temeer omdat ik ook nog te kampen heb met die onwillige airco waar mijn dealer tot nu toe niet erg serieus op in is gegaan.

Misschien dat ze aan de volgende lichting nog 't een en ander verbeterd hebben, aan de hand van de vele klachten??? (ik zeg ook maar wat)

Uitstekend idee van je werkgever ! echt..

Je wilt niet weten hoeveel idioten plankgas op een rood stoplicht af komen rijden

en meer van dat soort malle acties..

Dit dwingt mensen zuinig/anders/"nieuw" te gaan rijden.

Zo niet dan lap je dat zelf, eigen keus, prima toch ?

Doet de particuliere rijder al jaaaaaaaaaaaaaren want die moet het zelf betalen.

Voor je baas: Kia norm +20% is te halen..

Hier maak ik vast geen vrienden mee, maar boeie :wink:

Ik vind het idee zeker ook goed! Anders heb je idd het gevaar dat mensen echt onnodig onzuinig gaan gassen, want "ik hoef t toch niet zelf te betalen". Maar als de fabrieksnormen onrealistisch zijn dan is er geen lol meer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De ecoracers reden in een instapversie van de Rio, dus zonder pakketten en andere fratsen. Dus ook geen airco en op eco-banden. En dan voornamelijk snelweg rijden met 90 km/u. Overigens is er geen verschil met de 17" wielen en de winterbanden. Een enkeling hier op het forum haalt krap 1 op 18 en dat kan alleen door heeeel zuinigjes aan te rijden. Ofwel oud rijden betekent 1 op 14, nieuw rijden 1 op 16-18. Onder normale omstandigheden zie ik geen Superpack eigenaar die dat gaat verbeteren...

Als je het filmpje goed bekijkt, zie je dat er ook een superuitvoering bij zit. Daarnaast rij ik 1 op 16 als ik "sportief" rijd. Dan trek ik de auto vaak door tot 3500 toeren, volgas bij optrekken etc.. Uitrollen in de versnelling doe ik automatisch/altijd. Als ik rustig rij, geen kleine ritjes tussendoor hoef te rijden (wat ik voor mijn werk helaas moet) en vroeg genoeg opschakel, is voor mij 1 op 19 ook haalbaar. Vorige week heb ik 73 km gereden met een verbruik van 5,1 liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik uit Amsterdam terug naar huis rijd en zet de cruise op 100 km/u en reset dan de verbruiksmeter, dan haal ik ook 1 op 19, maar ik kijk niet naar 73 km maar naar de hele tank. Het totaalgemiddelde. En ondanks dat ik binnen de bebouwde kom rustig rijd, blijft het gemiddelde in de buurt van 1 op 14. Maar goed, het ligt inderdaad aan de rijstijl, ik rijd semi-nieuw zeg maar. Het valt me gewoon tegen, punt. :wink:

Na 8000 km begin je wat puntjes te vinden die minder opvielen tijdens de proefrit en dat hoort er nou eenmaal bij. Ik blijf blij met de Rio, als er een 1.2t of 1.4t motor zou zijn (belastingvrij), dan zou ik hem zo nemen...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...