raoul_35 Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Heb hem net een paar dagen vind beetje zoekerig rijden bij 120/140 mischien door de winterbanden?? verders dik tevreden gaat als speer! Quote
Picanto2011 Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Software updaten bij dealer. Zie eerder topic hierover. Quote
Pici2011 Posted February 10, 2012 Posted February 10, 2012 Hoi allemaal, Is het dan niet zo dat bij pas afgeleverde auto's altijd de nieuwste software is geinstalleerd? Ik had ook over dat zoekerige stuurgedrag gelezen, en dit aan mijn dealer gevraagd. Die zei dat bij aflevering de nieuwste beschikbare software-versie geinstalleerd was. Aangezien ik mijn Pici begin januari kreeg en dit probleem eerder gemeld werd, ging ik er vanuit dat hij de laatste software-versie zou hebben. Weet iemand of dit altijd het geval is? Quote
Ikkia Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Ik heb ook al eerder gepost dat ik het sturen wat vaag en zwaar vond. Terug naar de garage gegaan. Die hebben ermee gereden. Henzelf viel niets op. Ze denken dat het allemaal nog bij "inrijden" hoort (rubbers nog stug, en het schijnt een beetje bij "electronische stuurbekrachtiging" te horen (??). Uiteindelijk had ik er ook nog geen 250Km mee gereden. Dus misschien hebben ze gelijk. Daar hou ik het dan maar op. Als ik bij de 1000 ben en ik merk nog steeds iets, dan kijken ze alsnog verder. Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Zorg voor de juiste spanning in de banden. Ga dus niet rijden met een lege auto met banden die gevuld zijn voor maximale belading. Wanneer de spanning juist is kijk het dan eerst eens 1000 kilometer aan. Het rubber van de banden moet zich nog 'zetten'. Quote
raoul_35 Posted February 12, 2012 Author Posted February 12, 2012 Is idd na 500 km al wat minder geworden Quote
bigmac Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Ik merk er ook weinig meer van (22000 km gereden); bij de 15000 km beurt is er geen softwareupdate geweest. De dealer vroeg of hij de auto nieuw moest uitlijnen vanwege mijn klachten over stuurgedrag, maar dat heb ik afgewezen, daar was nl niets mis mee. Maar goed, of het probleem is nu minder, of ik ben er inmiddels aan gewend, maar ervaar het niet meer als storend. Quote
H.Tjoek Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 Ook mijn bakkie vertoond dit gedrag, is van half jan 2012 Heb er nu 2000 km mee gereden. Bij 500 Km heb ik de banden vervangen door dure michelin energy savers, dit had helaas geen invloed op verbruik en stuurgedrag. Vorige week is er door de dealer mee gereden maar die vinden de auto goed sturen. Aangezien ik geen zin in gezeur heb doe ik er wel een paar maand mee en als het dan niet beter is koop ik een ander merk auto. Quote
bigwade Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 @H.Tjoek.. Wat was je vorige auto ? Wellicht was die uitgerust met een hydraulische stuurpomp. Vanwege groene terreur mag dat niet meer en zijn er elektronische stuurbekrachtigingen gekomen. Die zijn allemaal niet zo fraai als de hydraulische.. Zul je bij een ander merk, min of meer, ook hebben. Ga es naar een andere dealer voor een 2e opinie en laat het ons weten. Quote
H.Tjoek Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 @bigwade... Volvo V70, had idd stuurbekrachtiging op olie en verbruik was ongeveer hetzelfde. Huur Picanto op vakantie pas geleden stuurde wel als een speer en was super zuinig !!! Ga morgen toch nog even langs de dealer om te vragen of die bekende software update waar anderen het over hebben er echt al wel in zit zoals de monteur beweerde. Quote
bigwade Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 Tja vakantie hè.. Heb hier ook wel eens een fles Retsina proberen te drinken, haha! Maar eh, idd doen ! Quote
Derrek Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 @H.Tjoek.. Wellicht was die uitgerust met een hydraulische stuurpomp. Vanwege groene terreur mag dat niet meer en zijn er elektronische stuurbekrachtigingen gekomen. Die zijn allemaal niet zo fraai als de hydraulische.. Zul je bij een ander merk, min of meer, ook hebben. Ik rij al jaren met elektische stuurbekrachtigingen (C1, 107) en ook met hydrolische (Alhambra, C-klasse) maar ook de elektrische stuurbekrachtigingen sturen messcherp hoor. Theoretisch kun je een elektrische stuurbekrachtiging ook veel beter regelen dan een hydrolische die met mechanische afstellingen beperkte regel mogelijkheden hebben terwijl elektrische stuurbekrachtigingen softwarematig eindeloos afgeregeld kunnen worden. En ik kan me niet voorstellen dat de programmeurs dit niet goed kunnen. Maar veel is afhankelijk van het onderstel, uitlijning, etc. Quote
Picanto2011 Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Toen ik klaagde over het stuur gedrag meldde de dealer meteen de SW update. Echter hij vertelde dat de SW, ik meende v 1.2.0, die in mijn Picanto al de toen nieuwste versie was , maar dat die versie zelf een update heeft gehad voor o.a, het stuur gedrag v1.2.01 o.i.d. Dus over de bestaande versie dezelfde opnieuw geinstalleerd. Resultaat was toen zondermeer goed. Quote
kialoog Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 @Derrek >Theoretisch kun je een elektrische stuurbekrachtiging ook veel beter regelen dan een hydrolische > Daar begrijp ik dan niets van want mijn SP3 stuurgedrag is nog steeds niet jevanhet ondanks dat in juni vorig jaar de update is toegepast (wel een zeer kleine verbetering) maar meer ook niet. Al div. keren de vraag gesteld of er nog iets verder mee wordt gegaan maar dat zit er niet in.Ze beweren juist het tegenovergestelde, electronische is lastiger. uitlijning e.d. zijn goed. Moet daar maar aan wennen was het advies. Nou dat doet het dus niet. grtz Quote
Ysie Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Als je de automagazines leest hebben er heel veel merken met hetzelfde probleem te kampen. Ik heb een sp3 awd en heb er weinig last van. Is het door het meergewicht van het awd systeem of de 18 inch velgen????? Welke velgen zitten er bij jou op?? Quote
Derrek Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 @Derrek >Theoretisch kun je een elektrische stuurbekrachtiging ook veel beter regelen dan een hydrolische > Daar begrijp ik dan niets van Misschien had ik beter kunnen zeggen “Theoretisch kan een ontwerper een elektrische stuurbekrachtiging ook veel beter laten regelen dan een hydraulische”. Dat is eigenlijk met alle moderne elektronische sturingen van tegenwoordig. Het probleem is echter dat automonteurs daar geen raad mee weten; ze kunnen er niet veel mee en dat kan ook niet want ze zijn ook niet als elektronicus opgeleid. Er valt niets te verstellen aan een elektronische sturing voor een beetje meer of minder en men is volledig afhankelijk van (programmeurs van) de fabriek. “Engineers” zijn vaak “changeneers” geworden als het elektronica betreft. Vaak weten ze het ook niet meer en dat kan ook bijna niet anders. Maar je hoeft er niet aan te wennen; het moet gewoon goed zijn. Elektrische stuurbekrachtigingen zijn de toekomst. Evenals bijv. de elektronisch gestuurde automatische versnellingsbakken (Aygo). En als ze goed zijn ontworpen en geprogrammeerd, dan werken ze perfect. Nieuwe ontwikkelingen houd je niet tegen. Ik kan me herinneren dat ik mijn eerste Opel Omega bestelde met stuurbekrachtiging (dat was toen niet standaard!) en iedereen wist mij te vertellen dat je dan een dweil van een auto zou krijgen (gehoord in Amerika of zo). Bij mijn eerste airco zou ik verkouden worden en mijn elektrische ramen waren gevaarlijk omdat deze zouden weigeren als ik in het water zou rijden. Van gordels kreeg je een zere schouder bij een ongeval en airbags braken je nek. En bovendien, “hoe meer er in zit, des te meer er stuk kan gaan”. Dat zal allemaal wel, maar ik vond ik de stuurbekrachtigingen een prettige optie en heb nooit een snotneus gekregen van de airco de bij mij altijd aan staat. Maar ik kwam wel opgewekt en minder moe bij mijn klanten aan. En tegenwoordig is het allemaal standaard geworden. Quote
kialoog Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 @Ysie Welke velgen zitten er bij jou op?? De standaard 17 inch van de 1.6 GDI ex plus pack Quote
Ysie Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 @Ysie Welke velgen zitten er bij jou op?? De standaard 17 inch van de 1.6 GDI ex plus pack Ik heb de 18 inch velgen, bandenmaat 235 r55 18. Ik heb hier op het forum ergens gelezen van iemand die na vervangen van 17 naar 18 inch velgen de wagen niet zo zoekerig stuurde. Quote
kialoog Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Ja, had ik ook gelezen, nou ja, als kia de helft wil mee betalen en daarmee probleem weg, zeg ik vooruit, doen, zeg maar als toevoeging van de update voor het gewenste resultaat te behalen. Maar dat droom ik dan zeg ik er bij. Quote
MrBubbels Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Ook ik heb er een beetje last van en wel van het "zoekerig "gedrag, momenteel heb ik er 2340 km mee gereden (wintersport Oostenrijk) en ook bij de hogere snelheden 120 / 140 een beetje dweilen, vandaag bij de dealer geweest en jawel "het ligt misschien wel aan de winterbanden" maar we kijken even (dat wel weer) de Sp3 even aan de monitor (2 minuten werk) en jawel de nieuwe update zit erin onder nummer 1.18, ze kijken eventueel bij alle nieuwe auto's die afgeleverd worden en waarbij wordt vermoed dat er eventueel een update gedaan moet worden en als dat zo is wordt deze gelijk gedaan. de monteur legde nog een keer geduldig uit hoe ik moet sturen met deze auto !!!!! ja ik rij nog niet zo lang pas 39 jaar dus daar zal het aan liggen en ben gewoon veel te kritisch jajajaa!!! maar goed ik ga de zomerbanden erop gooien en nog een paar kilometer rijden ermee en kijken of dat het iets oplost. Ik rijd trouwens winterbanden in de maat 215/65-17 met de spanning 2,5 bar en van het merk General en deze bevallen erg goed in de sneeuw. Bubbels Quote
BaBaCC Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Knappe velgen- en bandenmaat voor onder een Picanto!!!! Hahaha BaBaCC Quote
MrBubbels Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Ehhhh hoe bedoel je !!??? dit staat er toch echt!! jawel "het ligt misschien wel aan de winterbanden" maar we kijken even (dat wel weer) de Sp3 even aan de monitor (2 minuten werk Quote
BaBaCC Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Ja joh, maar leg de link niet naar de Sp3 maar naar de Picanto! Zou trouwens wel heel vet staan onder een Pica! Quote
Derrek Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Ook ik heb er een beetje last van en wel van het "zoekerig "gedrag, Ik rijd trouwens winterbanden in de maat 215/65-17 De originele maat is toch 165/60-14? Dan zijn deze wielen 28,5% groter in doorsnede en omtrek. En de wagen staat 8 cm. hoger op zijn poten. Of heb je hem nog verlaagd ook?. Valt me mee dat ze in de wielkasten passen. Dan geeft je km-teller totaal verkeerd aan en deze afwijking is wettelijk ook niet toegestaan. Maar ik zou als geragehouder me ook niet meer druk maken om een beetje zoekerig gedrag. De hele uitlijning is uit zijn verband.... Quote
Recommended Posts