Jack11 Geplaatst 13 Mei, 2012 Geplaatst 13 Mei, 2012 Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum, althans wat topics schrijven betreft, buiten dat ik al meelas. Ik ben in het bezit van een Kia Sorento, bouwjaar 2005 (en in 2008 geimporteerd uit België). het betreft een 3.5 V6 automaat. Ik heb hem vorig jaar gekocht. Toen zijn er twee nieuwe voorbanden opgegelegd. (als ik had geweten dat het het beste is dat ze alle 4 tegelijk vervangen dienden te worden had ik dat natuurlijk uitgehouden, maar ja je kan niet en 4 banden en een nieuwe distributieriem krijgen) Ik wil jullie het volgende probleem voorleggen: Daar mijn achterbanden nog maar een paar millimeter hadden heb ik deze onlangs laten vernieuwen. Voor liggen nu Hankook's en achter Pirelli's. Sindsdien maakt mijn auto al ik het gas loslaat een geluid (ik weet niet precies hoe het te omschrijven, een soort zingen of zoemend geluid) als de achterzijde van de auto door de (lichte) oneffenheden op het wegdek iets doorzakt in de vering. Dit had ik voor de vervanging niet, ondanks het verschil in millimeters. Weet iemand van jullie waar dit aan kan liggen en hoe ik er vanaf kom? Alvast bedankt!!! Jack Quote
van.bemmelen Geplaatst 13 Mei, 2012 Geplaatst 13 Mei, 2012 Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum, althans wat topics schrijven betreft, buiten dat ik al meelas. Ik ben in het bezit van een Kia Sorento, bouwjaar 2005 (en in 2008 geimporteerd uit België). het betreft een 3.5 V6 automaat. Ik heb hem vorig jaar gekocht. Toen zijn er twee nieuwe voorbanden opgegelegd. (als ik had geweten dat het het beste is dat ze alle 4 tegelijk vervangen dienden te worden had ik dat natuurlijk uitgehouden, maar ja je kan niet en 4 banden en een nieuwe distributieriem krijgen) Ik wil jullie het volgende probleem voorleggen: Daar mijn achterbanden nog maar een paar millimeter hadden heb ik deze onlangs laten vernieuwen. Voor liggen nu Hankook's en achter Pirelli's. Sindsdien maakt mijn auto al ik het gas loslaat een geluid (ik weet niet precies hoe het te omschrijven, een soort zingen of zoemend geluid) als de achterzijde van de auto door de (lichte) oneffenheden op het wegdek iets doorzakt in de vering. Dit had ik voor de vervanging niet, ondanks het verschil in millimeters. Weet iemand van jullie waar dit aan kan liggen en hoe ik er vanaf kom? Alvast bedankt!!! Jack Denk dat het je nieuwe banden zijn. Het profiel kan dit veroorzaken. Wordt minder , naarmate de banden iets slijten. Quote
bigwade Geplaatst 13 Mei, 2012 Geplaatst 13 Mei, 2012 Volgens mij moeten er op een 4wd voor en achter dezelfde banden zitten met dezelfde profieldiepte.. Quote
Alex Geplaatst 14 Mei, 2012 Geplaatst 14 Mei, 2012 Sindsdien maakt mijn auto al ik het gas loslaat een geluid (ik weet niet precies hoe het te omschrijven, een soort zingen of zoemend geluid) als de achterzijde van de auto door de (lichte) oneffenheden op het wegdek iets doorzakt in de vering. Jack, Vreemd dat het geluid er enkel is als je het gas loslaat. Bij constante snelheid en optrekken heb je het dus niet ? Heb je al eens geprobeerd om de voorste banden achteraan te leggen en omgekeerd ? Je weet maar nooit dat het door zo'n simpel trucje opgelost zou zijn. Lijkt mij alleszins de moeite waard om te proberen vooraleer je een dealer er zich laat mee moeien. Alex Quote
Jack11 Geplaatst 14 Mei, 2012 Topic Starter Geplaatst 14 Mei, 2012 Jack, Vreemd dat het geluid er enkel is als je het gas loslaat. Bij constante snelheid en optrekken heb je het dus niet ? Heb je al eens geprobeerd om de voorste banden achteraan te leggen en omgekeerd ? Je weet maar nooit dat het door zo'n simpel trucje opgelost zou zijn. Lijkt mij alleszins de moeite waard om te proberen vooraleer je een dealer er zich laat mee moeien. Alex Dag alex, jij en de anderen die een reactie achterlieten alvast bedankt!!! Wat het geluid betreft dat zal er wel constant zijn maar het valt mij op als ik het gas loslaat. Ik was vanmiddag bij de garage waar ik de auto gekocht heb om te vragen welke beurten/behandelingen hij gehad had ivm de door Kia voorgeschreven Km/Jaren. Daar werd mij wel verteld om de nieuwste banden voor te leggen, ivm de voorwielaandrijving. Volgens een monteur was het verschil in profieldiepte ook geen probleem voor de tussenbak. Kon hem niet overtuigen met wat ik hier op het forum al gelezen had. Weet jij zo of dat klopt, achter waren ze "kaal" dus daar heb ik nieuwe laten leggen. Bedankt, Jack Quote
Crum Geplaatst 15 Mei, 2012 Geplaatst 15 Mei, 2012 lekkere monteur daar, want t maak wel degelijk uit dat je rondom banden met nagenoeg dezelfde profieldiepte hebt, en liever ook hetzelfde merk. verder is een sorento eerder een achterwielaandrijving, echter bij een te groot omtrekverschil tussen de voor en achterwielen (achterwielen slaan door/hebben te weinig grip) worden de voorwielen bijgeschakeld, dit is dan ook de reden dat de tussenbakken kapot draaien, want bij een te groot verschil wordt de tussenbak conti aangestuurt, ook op hogere snelheid. Quote
Derrek Geplaatst 15 Mei, 2012 Geplaatst 15 Mei, 2012 verder is een sorento eerder een achterwielaandrijving, echter bij een te groot omtrekverschil tussen de voor en achterwielen (achterwielen slaan door/hebben te weinig grip) worden de voorwielen bijgeschakeld, dit is dan ook de reden dat de tussenbakken kapot draaien, want bij een te groot verschil wordt de tussenbak conti aangestuurt, ook op hogere snelheid. Opmerkelijk. Ik kan het me inderdaad wel voorstellen, maar omdat de Sorento een achterwielaandrijver is die soms de voorwielen bijschakelt, slijten de achterbanden in principe sneller zodat het probleem van het stukdraaien van de tussenbak zich na verloop van tijd vanzelf gaat voordoen. Of wordt er in het instructieboekje voorgeschreven dat je de voor- en achterwielen regelmatig moet wisselen om de slijtage gelijk te houden? Quote
Alex Geplaatst 15 Mei, 2012 Geplaatst 15 Mei, 2012 Opmerkelijk. Ik kan het me inderdaad wel voorstellen, maar omdat de Sorento een achterwielaandrijver is die soms de voorwielen bijschakelt, slijten de achterbanden in principe sneller zodat het probleem van het stukdraaien van de tussenbak zich na verloop van tijd vanzelf gaat voordoen. Of wordt er in het instructieboekje voorgeschreven dat je de voor- en achterwielen regelmatig moet wisselen om de slijtage gelijk te houden? Ik heb met mijn vorige Sorento ongeveer 90000 km gereden en de banden sleten gelijk af. De achterste inderdaad door de achterwielaandrijving en de voorste volgens mij door manoevreren en remmen. De voorste moeten ook meer gewicht dragen. Bij het wisselen van zomer- naar winterbanden heb ik, zelfs bij nameten, nooit verschil gemerkt. Alex Quote
xtra40 Geplaatst 15 Mei, 2012 Geplaatst 15 Mei, 2012 ik denk dt het eerder te maken heeft met zoort banden die je er nu om hebt dat die mischien een hardere compound zijn en als je geen aandrijving op je wielen hebt hoor je ze nu eenmaal beter (geen motor en aandrijvings geluid) en van dat je je banden alle 4 in een keer moet vervangen vind ik ook totale onzin zo lang je voor en achter maar het zelfde houd tussen links en rechts dus voor 2 banden van 3 mm en achter links en rechts 8mm zou geen probleem mogen geven als je een probleem met je diff hebt dan hoor je dit meteen ls je kracht op je aandrijving zet en helemaal in de bocht dit is bij jou niet het geval dus is het aarschijnlijk licht het aan de band zelf (harder / zachter rubber dan at je gewent bent) Quote
masimo Geplaatst 15 Mei, 2012 Geplaatst 15 Mei, 2012 ik denk dt het eerder te maken heeft met zoort banden die je er nu om hebt dat die mischien een hardere compound zijn en als je geen aandrijving op je wielen hebt hoor je ze nu eenmaal beter (geen motor en aandrijvings geluid) en van dat je je banden alle 4 in een keer moet vervangen vind ik ook totale onzin zo lang je voor en achter maar het zelfde houd tussen links en rechts dus voor 2 banden van 3 mm en achter links en rechts 8mm zou geen probleem mogen geven als je een probleem met je diff hebt dan hoor je dit meteen ls je kracht op je aandrijving zet en helemaal in de bocht dit is bij jou niet het geval dus is het aarschijnlijk licht het aan de band zelf (harder / zachter rubber dan at je gewent bent) Tsja, een expert aan het woord zie ik. Als je op een Sorento met Auto-WD (!) banden rijdt met groot profieldiepteverschil tussen voor en achter volgt hieruit wielomtrekverschil. Als dat wielomtrekverschil groter wordt dan 1 a 2 cm, valt dat buiten het tolerantiebereik van wat de tussenbak (niet differentieel) kan wegregelen. Die regelt namelijk middels snelheidssensoren op de voor en achterkardan. Lang daarmee doorrijden leidt op termijn onherroepelijk tot mechanische schade aan de tussenbak. Symptomen van van overbelasting van de tussenbak zijn meestal zingende/zoemende geluiden, rare vibraties of zelfs slagen in de aandrijving. Het advies van een goede dealer moet dan ook zijn: altijd vier banden tegelijk wisselen, banden van hetzelfde merk, en om de 12.000 km voor en achter omwisselen. (Die laatste staat ook in het instructieboekje). Alex heeft overigens ook al precies de juiste adviezen gegeven. Nogmaals: het gaat niet om profieldiepte maar om wielomtrek. Een Pirelli en een Hankook band met dezelfde profieldiepte kunnen nog een behoorlijk omtrekverschil hebben. Bij dezelfde banden voor en achter is profieldiepte natuurlijk wel direkt te vergelijken. Dit is overigens geen uniek probleem voor de Sorento, maar voor alle 4WD's die een tussenbak hebben volgens hetzelfde principe (Bijv. de eerste Volvo XC70's. Volvo is niet voor niets overgestapt naar een tussenbak met visco-koppeling). Dus, mijn advies, investeren in twee nieuwe banden. Tussenbak kapot --> minimaal 1000 euro voor revisie. Nieuwe kost ongeveer 5500 euro. Quote
bigwade Geplaatst 15 Mei, 2012 Geplaatst 15 Mei, 2012 Dat was em, wielomtrek.. Was even in de war maar met dezelfde banden voor en achter met verschillend profiel is natuurlijk ook de wielomtrek verschillend. Quote
masimo Geplaatst 16 Mei, 2012 Geplaatst 16 Mei, 2012 @jack11 Heb je al eens geprobeerd de banden van achter naar voor om te leggen? Geluid dan ook naar voor? Kan alsnog zijn dat het een rubbersoort probleem is, maar dan wil je wel weten welke banden het veroorzaken. Wielomtrek (belast) is ook simpel te meten. Streepje onder op de band , 1 omwenteling rijden, en afgelegde afstand opmeten. Quote
bitman Geplaatst 18 Mei, 2012 Geplaatst 18 Mei, 2012 first things first heeft de op een tod of manual 4x4? de tod heeft een 2 stand schakelaar; auto en 4x4 low terwijl de manual heeft 3 stand schakelaar 2high, 4x4high en 4x4low. heb je de tod dan simple test is om even zekering 13 (sorento 2005) er uit te trekken weet bijna zeker dat je geluid weg is... zekering 13 of 14 bij de facelift (2006 en hoger) zet de tod uit. tod -> torque on demand, will je het allemaal eens goed door lezen lees dan dit pdf; http://www.bit4net.com/files/sorento/BL_4WD.pdf dit verteld precies hoe het allemaal in elkaar zit. helaas zijn er te veel papagaaien op forums die niet weten waar de klepel hangt. dit geld trouws ook voor dealer / monteurs. we praten hier natuurlijk wel over de 2003 - 2009 sorento omdat de nieuwe generatie (zonder ladder frame) inderdaad voorwiel aandrijving heeft. hopelijk heb je die tod bak niet gesloopt want zoals masimo al schreef kost dat klauwen geld. mocht je een tod hebben vraag even aan masimo over de superlocker want dat is iets was elke tod sorento standard zou moeten hebben! Quote
bitman Geplaatst 18 Mei, 2012 Geplaatst 18 Mei, 2012 Dag alex, jij en de anderen die een reactie achterlieten alvast bedankt!!! Wat het geluid betreft dat zal er wel constant zijn maar het valt mij op als ik het gas loslaat. Ik was vanmiddag bij de garage waar ik de auto gekocht heb om te vragen welke beurten/behandelingen hij gehad had ivm de door Kia voorgeschreven Km/Jaren. Daar werd mij wel verteld om de nieuwste banden voor te leggen, ivm de voorwielaandrijving. Volgens een monteur was het verschil in profieldiepte ook geen probleem voor de tussenbak. Kon hem niet overtuigen met wat ik hier op het forum al gelezen had. Weet jij zo of dat klopt, achter waren ze "kaal" dus daar heb ik nieuwe laten leggen. Bedankt, Jack bouwvaker praatjes en ik denk dat ie het wel weet maar je zo'n antwoord geeft om verder claims van jouw te verkomen. ook moet je altijd de beste banden achter hebben, heeft niets te maken met voor of achter wielaandrijving. er zijn genoeg testen gedaan omdat te bewijzen. zoek anders maar eens op youtube. jouw 2005 sorento heeft wel degelijk achterwiel aandrijving zoals andere posters al schreven. Quote
Jack11 Geplaatst 19 Mei, 2012 Topic Starter Geplaatst 19 Mei, 2012 bouwvaker praatjes en ik denk dat ie het wel weet maar je zo'n antwoord geeft om verder claims van jouw te verkomen. ook moet je altijd de beste banden achter hebben, heeft niets te maken met voor of achter wielaandrijving. er zijn genoeg testen gedaan omdat te bewijzen. zoek anders maar eens op youtube. jouw 2005 sorento heeft wel degelijk achterwiel aandrijving zoals andere posters al schreven. Hallo Bitman, jij en de anderen nogmaals bedankt! Vwb claims, dat zla niet meer gaan lukken omdat ik er toch geen garantie meer heb. Mij trekt wel aan hetgeen gezegd wordt over de omtrek meten van de banden en het even verwijderen van zekering 13. Ik ga dat denk ik maar eens proberen. Allemaal nogmaals bedankt!!! Greetzzz, Jack11 Quote
bitman Geplaatst 19 Mei, 2012 Geplaatst 19 Mei, 2012 jammer dat je geen gerantie hebt, dus nu zelf er aan werken. zekering 13 er even uit halen is het makelijkste (niet laten vallen als je hem er uit trekt) die zekering zit bij mij bij in de buurt van mijn rechter voet (kick panel) als ik achter het stuur zit, helaas heb ik een uk (stuur aan de verkeerde kant) sorento en weet ik niet waar die in jouw linker stuur sorento zit. maar dat staat ook in het boekje of vraag even een ander forum lid. als het geluid weg is dan weet je 100% zeker dat het de tod is. volgende stap is om de banden met de grootst omtrek achter te leggen. beter is natuurlijk dat alle vier (5) banden gelijk zijn. als je eerst wil uitzoeken hoe het allemaal verder moet laat dan die zekering 13 er maar even uit, het sneeuwd nu toch niet meer dus je kunt wel even zonder 4x4 rijden. sterkte, Quote
masimo Geplaatst 20 Mei, 2012 Geplaatst 20 Mei, 2012 Bij een 2005 is het zekering 13. Vanaf eind 2006 (Facelift) is het zekering 14. In beide gevallen is de zekering TCSS aangeduid Zit in het zekeringkastje aan de bestuurderskant, bij de voeten, links tegen de zijkant. Als de zekering eruit is en het geluid houdt op, weet je dat het iets met de tussenbak te maken heeft. De oorzaak kan dan overigens nog steeds bij de banden liggen. De tussenbak is volgens kenners behoorlijk robuust en gaat niet 1-2-3 kapot. Uiteraard niet te lang doorrijden, want alles is natuurlijk kapot te krijgen. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.