-
Aantal Items
1669 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
129
Inhoud Type
Profielen
Forums
Evenementen
Blogs
Garage
Ideas
Alles dat geplaatst werd door Derrek
-
Ter info, aan het einde van mijn onderhandelingen over de Niro (nog neit getekend) kon ik voor € 150,- extra de standaard Michelin zomerbanden om laten wisselen voor CrossClimates. Mijn neef een maand later kon, toen de koop reeds was gesloten, achteraf voor € 250,- extra door de dealer zijn banden laten wisselen voor CrossClimates. Ergens hier tussenin moet het mogelijk zijn om het uit te onderhandelen. In ieder geval ben je dan véél goedkoper uit dan een set extra velgen met TPMS sensoren plus de kosten voor het het het jaarlijks wisselen.
-
Het wil niet zeggen dat een zachtere band in principe ook meer slijt. Slijtage hangt van af van de cohesie van het materiaal. Hoe groter de cohesie des te slijtvaster is de band. Zachter materiaal hoeft niet per definitie te zeggen dat de cohesie minder is.
-
Overigens zijn CrossClimates ook (juridisch) toegestaan onder winterse omstandigheden in Oostenrijk. En ook in Zwitserland want daar is geen wettelijke verplichting om winterbanden te hebben. Je mag overal in Europa met CrossClimates rijden. Wel zijn in een aantal landen sneeuwkettingen verplicht en als je die om je CrossClimates bevestigd of om je winterbanden, dat maakt niet uit. Let wel, dit betekent niet dat alle all-seasons overal zijn toegestaan!
-
En de afwerking van de Model 3 is wel heel veel slechter (slordiger) dan de Niro.
-
Ben bekend met Autisme (heb het zelf niet). Einstein was Autist en Jan de Bouvries is dyslectisch. Om er maar even twee te noemen. Zijn beide veel slimmer als ik.
-
Die is inmiddels wel door anderen reeds gegeven. Private Lease heeft misschien voordelen voor gemak (alhoewel elke maand een bedrag overmaken of 1 keer een bedrag?) en risico (zowel positief als negatief!) maar daar betaal je dan ook voor, Als je echt goed rekent is Private Lease uiteindelijk altijd duurder dan zelf kopen. Zoals geschreven, het is een vorm van financiering en de jongens van de Private Lease vinden jou echt niet zo aardig dat ze er wel geld voor je op toeleggen. Maar als je daarvan bewust bent en er goed over hebt nagedacht, dan kan Private Lease voor jou handig zijn.
-
Om van alle roest/oxidatieproblemen af te zijn kun je stalen velgen nemen met kunststof wieldoppen.
-
Er zijn meerdere verenleveranciers maar ik heb de veren bij Carsupport in Rotterdam er onder laten zetten. Dat is een verenfabriek die ook bijv. veren maakt voor bijzondere auto’s als gepantserde auto’s voor het Koninklijk huis en hebben ook nieuwe veren gemaakt voor de gouden koets. Voor de Rio kosten de progressieve veren (achter) bij hun nu € 210,- per set. De standaard zwaardere veren zijn € 170,- per set. Dan moeten ze er nog wel onder gezet worden (doen ze eventueel ook maar dat kun je ook bij je eigen dealer laten doen of een fitter. Je hebt vooral een brug nodig en verder is het dan niet moeilijk. Hierbij de prijslijst: http://www.carsupport.nl/Download/CarsupportCatalogusLijst.pdf De website is best interessant voor de geïnteresseerden over hoe veren werken: http://www.carsupport.nl En nee, ik heb geen belangen bij dit bedrijf en ook geen aandelen. Maar ben indertijd wel heel goed geholpen met het probleem waar Kia en de dealer geen raad mee wisten.
-
De Rio 3 (model UB, 2012) had ook last van schrapen over verkeersdrempels zeker als er personen achterin zitten en met standaard banden. De rede is niet de bandehoogte, alhoewel dat natuurlijk wel iets van invloed is, maar vooral de te slappe standaard achterveren. De voorkant had geen last, maar het schrapen gebeurt achter. Ik heb toen de veren van de toen nieuwe Rio op laten meten door een verenspecialist/fabrikant en heb andere achterveren laten monteren. Ik wilde de vering van de Rio op zich niet stugger maken en heb daarom gekozen voor progressief gewonden vervangingsveren. Deze veren bljjven comfortabel maar worden pas stugger bij inveren. Het schrapen en de “stoot in de rug” van passagiers op de achterbank bij het nemen van de vele drempels in Nederland was verleden tijd. Deze veren vervingen de standaard veren (dus geen extra hulpveren met alle nadelen van dien) en deze progressieve veren zorgden niet alleen voor het stoppen van het doorslaan van de achterkant waardoor de auto veel comfortabeler en prettiger reed, maar de veren gaven de auto onverwachts ook duidelijk merkbaar betere rijeigenschappen. Zo had ik plotseling de best rijdende Rio van Nederland. Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me dat ook bij de Rio 4 de achtervering te slap is.
-
De volhouder wint! Maar eigenlijk belachelijk dat Kia voor veel geld goedkope en slechte lokale trekhaken aan haar klanten probeert te slijten in plaats van de origineel door Hyunday/Kia gefabriceerde goed passende trekhaken. En dat alleen uit winstbejag...
-
Is er geen lader/lijstje voor 1 Ø 380 Volt? En voor 3 Ø aansluiting? Een 3 Ø lader zet intern middels een interne trafo de 3 Ø om naar 1 Ø en maakt dan de juiste spanning voor de kabel naar de auto. Het voordeel is dat je uit de 3 Ø aansluiting een grotere 1 Ø stroomsterkte naar de auto kunt maken. Omgekeerd is de benodigde 3 Ø stroomsterkte van je meterkast naar de lader lager dan met 1 Ø en dus kun je met dunnere kabels tussen meterkast en lader volstaan. .Een 1 Ø 380 volt lader is ook nog mogelijk als je 3 Ø hebt in je meterkast. Dan worden de polen aangesloten tussen twee van de 3 Ø (en wordt er 1 Ø niet gebruikt). Een 1 Ø 380 Volt lader zet de spanning overigens ook om naar de juiste spanning voor de auto. En ook dan kun je met lagere stroomsterkten werken tussen meterkast en lader als dit een issue mocht zijn. Wel moet er gelet worden op een niet te grote onbalans tussen de fasen.
-
Behalve aluminium zijn er velgen van titanium, magnesium, kevlar, inconel en ook carbon (die laatste is geen metaal maar koolstofvezel). Maar ik denk niet dat die wilt betalen…
-
IJzer oxideert met water (noemen we roest) en aluminium oxideert met zout. Het is feitelijk hetzelfde effect. Daarom worden zowel stalen als aluminium velgen gespoten om de te beschermen tegen water cq zout. Beschadigt de laklaag dan oxideert het metaal.
-
Die kun je dan lezen tijdens het laden......
-
Al dit waar is dan is het inderdaad een flutlader en feitelijk ongeschikt voor Europa. Een accu wordt zelf inderdaad opgeladen met 1 fase, maar een goede lader zet de voeding van 3 fase ingang zelf om in 1 fase uitgang naar de accu's. In Azie is de stroomvoorziening overigens heel anders geregeld dan in Europa. Daar is 3 fase veel minder in gebruik voor particuliere aansluitingen en zet de energiemaatschappij een hoge spanning (van vaak bovengrondse leidingen) middels transformatoren buiten bij de woningen om in 1 fase 100 volt voordat het de woning binnen gaat. De netspanning in de woning is maar 100 Volt en dat is van de ene kant veiliger (brandgevaar, mensen) , maar leidt wel tot hogere stoomsterkten die navenant dikkere koperen kabels in de woningen vereist. Het lijkt er op dat Kia daarom nog geen haast heeft gemaakt met het ontwikkelen van een voor Europa beter geschikte thuislader. Maar dat die komt is wel zeker.
-
Vreemd. Bij mij staat de ruitenwisser ook altijd op automatisch, maar deze maakt geen slag als ik de motor start. De Rio die ik hiervoor had deed dat wel...
-
De console is wel te verwijderen, maar dan moet je wel goed weten waar je aan wat moet trekken. Ik heb het eens gedaan met hulp van een Kia monteur om twee extra knopjes voor mijn hek- en garagedeur openers te monteren naast de versnellingshandel. Maar ik denk dat je voor de 12 Volt aansluiting beter eerst goed achter het dashboardkastje kunt zoeken of daar ergens een 2 Volt draad zit. Achter het kastje kun je redelijk eenvoudig komen omdat daar ook het interieurfilter zit. Je kunt hier klikken om op Youtube te zien hoe je achter het kastje kunt komen. Succes!
-
Zonder nu te bespreken hoe een warmtepomp technisch werkt, een warmtepomp pompt simpel gezegd warmte van de ene kant naar de andere. De elektriciteit wordt dus niet gebruikt om lucht te verwarmen maar om kracht te leveren voor de pomp. Hoe meer elektriciteit in een airco in warmte wordt omgezet, hoe slechter de efficientie. Nu kun je denken dat er in (buiten)lucht van minder dan 0 graden (het vriespunt) geen warmte zit, maar dat is een denkfout. Er zit nog heel veel warmte in “koude” lucht kouder dan 0 graden. Zolang de temperatuur niet -273 graden (het absolute 0-punt) is, kan er nog warmte uit die lucht gehaald worden. Zo kan een warmtepomp een temperatuur van bijvoorbeeld – 20 graden afkoelen naar – 21 graden en daarbij komt warmte vrij die gebruikt wordt om binnen te verwarmen ook als het buiten vriest.
-
Waarom? Ook als het vriest kan een warmtepomp de auto verwarmen hoor.
-
En dat is ook zo.
-
Neem bij voorkeur voor een eigen wallbox altijd een 3-fase aansluiting met dergelijke vermogens als je woning 3 fasen heeft. Echter lang niet alle woningen hebben 3 fasen (3 x 25A) aansluiting echter hebben maar 1 fase (vaak 40A) zoals veel woningen gebouwd in de 80-er en 90-er jaren. Je kunt dit zien op je rekening van de elektriciteitsleverancier. Dan kun je niet anders Nieuwere woningen hebben weer vaak wel al 3 fasen omdat elektra steeds belangrijker wordt daar we steeds meer met elektriciteit gaan doen zoals inductieplaten ipv koken op gas.
-
Nog even ter aanvulling, de brandstofmotor staat bij stilstand niet gekoppeld aan de aandrijflijn en niet aan de DCT. Dit gebeurd met een afzonderlijke koppeling die de brandstofmotor ook loskoppelt als je alleen elektrisch rijdt en de brandstofmotor door het systeem is uitgezet. De DCT wordt dan wel gebruikt om de elektromotor te schakelen.
-
Maar volgens mij staat de elektromotor bij stilstand met gesloten koppeling vast op de aandrijflijn en is er geen slip. Zolang je de rem intrapt dan trekt de elektromotor niet; pas zodra je de rem iets loslaat (minder druk) dan begint deze heel langzaam te draaien en beweegt de wagen heel langzaam vooruit totdat je de rem weer goed intrapt. Daarbij is alles elektronisch geregeld Je hebt dan wel het idee (gevoel) dat deze ook trekt met ingetrapte rem, maar dat is niet zo en de elektromotor krijgt ook geen spanning bij geheel ingetrapte rem. Als je weg rijdt dan wordt de elektromotor gevoed, gaat steeds sneller draaien en de auto versnelt. Bij een elektromotor is koppelen bij wegrijden niet nodig; de elektromotor wordt elektronisch geregeld en van schokken is dan ook geen sprake. Voor het schakelen naar een hogere versnelling wordt de dubbele koppeling wel gebruikt.