Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Normaal genomen worden de rubberen hoezen van de aandrijfassen behandeld met rubberspray of iets dergelijks om ze soepel (en dus langer goed) te houden. Maar om schurende geluiden tegen te gaan daar kan ik me niets bij voorstellen. Het vervangen van de rubberen hoezen (bijv. als ze gescheurd zijn) is overigens geen simpel (en goedkoop) werkje omdat de wielen losgehaald moeten worden om de nieuwe hoezen over de assen te kunnen schuiven.
  2. Fijne auto (uit ervaring)! Weer een Kia-fan erbij.
  3. Derrek

    OBD II (Niro)

    Sorry. Dom, dom, dom.
  4. Maar lost dat het probleem goed op? De vaste Bosal heeft bijv. dezelfde wiebelconstructie. Weliswaar worden er nu stevigere passtukken gemonteerd die het probleem zeker verminderen, maar niet helemaal weg neemt. Tot nog toe blijkt alleen de Mobis trekhaak perfect, maar die wordt ook gefabriceerd door Hyunday. En wellicht de Auto-Hak trekhaken voor de Niro waarvan de constructie ook zonder passtukken direct op de chassisbalken is, alhoewel nog geen Niro rijder daar ervaring mee heeft/deelt.
  5. Goed te horen dat dit een verbetering geeft. Het zou Kia sieren als ze bij alle klanten met een "Kia" trekhaak pro actief deze modificatie gaan toepassen om aan de onveilige situatie bij deze klanten een einde te maken. Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
  6. Derrek

    OBD II (Niro)

    Wellicht leuk voor de technisch geinteresseerden de TomTom Curfer. Iemand al ervaring mee? Er zijn ook (Youtube) video's van.
  7. OK, dus dat is de oplossing. Op zich wel slim bedacht, maar iedereen moet zelf bepalen wat hij van deze constructie vindt en hoe dat er uit ziet....
  8. Ik merk hierbij op dat het niet om incidentele gevallen gaat, maar een zwakte in de constructie van al deze trekhaken die bij alle op de Niro gemonteerde trekhaken aanwezig is. Alleen zijn niet alle klanten zich daar van bewust omdat niet alle klanten al met een fietsdrager hebben gereden. Dat is wel iets anders! Maar in Nederland mag je, zo niet moet je kunnen verwachten dat een trekhaak wel degelijk en altijd geschikt moet zijn voor het gebruik van een fietsdrager. Dat is hier duidelijk niet het geval. Dat Kia toch stelt dat het om incidentele gevallen betreft snijdt dan ook geen hout. Jammer vind ik het ook dat vooral de technische afdeling van Kia Nederland hier onder de maat heeft gescoord door deze trekhaken aan de Kia dealers te hebben laten leveren en nu de dealers met de gevolgen opzadelt. Dat verwacht ik niet van een kwaliteitsmerk als Kia.
  9. Over de kaartupdates bij Kia is hier al veel (negatief) geschreven. Ik heb dat inmiddels opgegeven en accepteer het maar. Zelfs na de nieuwste kaartupdates die slechts 1 maand geleden op mijn Niro zijn geinstalleerd, is de navigatie bij de A1 - A9 (Amsterdam - Almere) volledig de weg kwijt, stuurt me naar Almere als in naar Amersfoort moet en roept "raadpleeg de kaart" (welke?). Zolang Kia met de Here kaarten blijft werken en niet omschakelt naar TomTom kaarten (opmerkelijk dat ze wel Tomtom Services gebruiken..) die je zelf kunt updaten, dan zal het nooit verbeteren. Hier zou een taak zijn voor KMNL, maar ook daar hoeven we niets van te verwachten.
  10. Dat heb ik ook uitgeprobeerd op de Brennerpas en dit klopt inderdaad. Zo kun je als het ware de sterkte van het reageren instellen. Sommige hybrides en elektrische auto's hebben die instelmogelijkheid ook. Hoe groter het verschil is tussen de op de CC ingestelde snelheid met de werkelijke snelheid, des te sterker reageert de Niro met afremmen.
  11. Denk toch dat dit ook een probleem gaat geven. De voeding moet immers via een of andere deurschakelaar anders blijft het branden en zijn je batterijtjes zo leeg.... En om elke keer je deurbekleding los te moeten halen om batterijtjes te vervangen daar zit je ook niet op te wachten.
  12. Ja, dat is zo. Als je de -knop van de CC indrukt en zo een lager snelheid instelt, dan remt de Niro veel sterker op de elektromotor af dan wanneer je alleen het gas loslaat.
  13. Dat kan, maar hoeft niet. Ik heb (in een Peugeot 107) de halogeenlampjes vervangen door Philips LED lampjes en deze laten controleren/afstellen met de officiele afstel meetapparatuur. Met deze lampjes blijkt het lichtbeeld goed. Als de ledjes in de LED lamp op dezelfde plek zitten als de gloeidraad van een halogeen lamp en de LEDjes tezamen net zo lang zijn, dan zal ook het lichtbeeld hetzelfde zijn. Met betrekking tot de sterkte (aantal Lumen) zijn er, zover ik kan vinden, geen wettelijke eisen. Wel de kleur, die moet "wit" zijn. maar wat is "wit"? Ook de verschillende halogeenlampen hebben een eigen "witte" kleur.
  14. Dank voor de nadere uitleg. Denk dat we elkaar nu wel begrijpen.
  15. Zou niet weten waarom dat verboden zou zijn.
  16. Afgelopen week wezen fietsen op de Veluwe. De fietsen rustig star achterop de Niro. En bij ons hotel in Epe stonden we geparkeerd naast een VW Touran met een fietsdrager waar de eigenaar zijn fietsen op aan het vastzetten was. Toen de fietsen op de drager stonden begon hij een stang vast te schroeven tussen het stuur van zijn fiets en de dakdrager van zijn Touran. Hij had deze stang zelf gemaakt omdat de fietsdrager te slap was (althans dat dacht hij) en de fietsen gevaarlijk heen-en-weer zwiepten op een hobbelige weg en bij verkeersdrempels en deze extra stang hield dat zwiepen in bedwang. Maar ik moest wel meteen denken aan het trekhaken drama van de Niro. Ik vond het wel een slimme oplossing om het probleem tegen te gaan (helaas geen foto van gemaakt). Maar ik ben toch blij dat ik nu een trekhaak van Mobis heb waarbij dat niet nodig is.
  17. De borden die ik bedoel staan regelmatig langs doorgaande binnenwegen in Zuid Duitsland zodra die door bewoond gebied gaan. Ik heb er nooit een foto van gemaakt, maar het zijn borden die aangeven dat niet te doen vanwege het geluid. Ik kan me ook best voorstellen dat de bewoners gek worden van al die gierende motoren. Langs snelwegen zie je de borden dan ook niet. Maar dat ter zijde. Mijn betoog was dat het niet nodig is om op de brandstofmotor af te remmen omdat afremmen op de elektromotor bij een hybride veel rustiger is, maar het kan natuurlijk wel! Wat ik mis is de (technische) reden dat het afremmen op de elektromotor minder veilig zou zijn dan afremmen op de elektromotor. Dat zie ik niet. En ik heb ook die ervaring niet. Of misschien is dat meer een gevoel van onveiligheid. De oplooprem van de trailer die wel vast loopt bij afremmen op de elektromotor tijdens bijremmen maar niet in werking treed bij afremmen op de benzinemotor terwijl je dan ook wel eens moet bijremmen begrijp ik ook niet helemaal. Hoe weet de trailer op welke motor de auto afremt? Misschien dat je even kan kijken of de tegendrukveer (of hoe dat ding ook mag heten) in de oplooprem wel in orde is want die zou de trailer toch uit de rem moeten kunnen drukken, ook bij een afdaling. Maar nogmaals, er kan met de Niro natuurlijk wel op de brandstofmotor worden afgeremd zoals met elke (niet hybride) benzineauto met of zonder automaat.
  18. Heb ook nooit problemen gehad met niet originele (after market) LM velgen (achtereenvolgens Seat Alhambra 16", Peugeot 107 15", Kia Rio 17", Kia Picanto 15"). Heb steeds de stalen velgen gebruikt voor Winterbanden en de LM vervangingsvelgen voor de zomerbanden. De After Market LM velgen waren steeds een stuk voordeliger dan de fabrikant opties en vaak nog mooier (persoonlijk) ook. Wist je overigens dat de 18" vervangingsvelgen van de Niro wel heel veel lijken op de originele 18" fabrieksvelgen, maar dit toch net niet helemaal zijn (vergelijk de ventielgaten maar eens) en dit ook after market velgen zijn.
  19. Heb dit setje eens gekocht voor een Kia Rio. Volgens de beschrijving zou dit onder in je deur moeten worden gemonteerd. In de spiegel kan ook, maar het grootste probleem is de bedrading die je dan moet trekken (voedingsdraad via deurschakelaar) en zoveel werk had ik er toch niet voor over. Het is wel zinvol als er al een instapverlichting in je portieren zit, dan kun je dit er zo bij aansluiten. Maar dat had de Rio niet.
  20. Langs de autosnelweg staan die borden ook niet... En ja, ik probeer wel rekening te houden met anderen.
  21. Het heeft bij een hybride als de Niro geen enkele zin om af te remmen op de motor. Dat zijn we gewend bij een normale brandstofmotor alleen om de remmen oververhit te het te laten worden. Maar dat speelt met een hybride niet. Met gierende motor naar beneden zijn de bewoners ook niet zo blij mee, vandaar soms de borden om dat aub niet te doen. De Niro remt af op de elektromotor en vult dan met de energie de accu's op. Die energie gaat dus niet als warmte verloren. Als je toch ouderwets (handmatig) terugschakelt en zo afremt op de motor dan gaat die energie wel verloren. Met als resultaat minder zuinig rijden met de hybride. Het is even een knop omdraaien, maar dit is een van de verschillen met rijden in een normale brandstofauto. En in de toekomst krijgen we auto's met alleen elektromotor gevoed door accu's of waterstof dus dan hebben we geen brandstofmotor meer om op af te remmen.... Ik ben vorige maand (zonder caravan) de Brenner- en de Fernpass afgereden op de CC en dat ging geweldig. De wagen hield zowel bergop als bergaf dezelfde snelheid op de CC en remde naar beneden geheel zelf af op de elektromotor. Ik vond de rust waarmee dat ging een verademing. Maar ook met caravan neem ik aan dat het remvermogen van de elektromotor voldoende is, maar dat heb ik dus niet uitgeprobeerd.
  22. Heel veel financiele winst is het wellicht niet. Michelin banden zijn goed maar relatief duur. Maar als je de kosten uitzet tegen een set extra velgen-sensoren-(Michelin) winterbanden dan weer wel. Maar ook winst in gemak en veiligheid. En Kia gebruikt (dure) Michelins standaard onder de Niro. Wellicht met rede?
  23. Die KIW is bij Kia nog wel een puntje als je de auto niet nieuw gekocht heb maar gebruikt bij een niet Kia dealer of particulier. Dan vervalt de KIW voor de nieuwe eigenaar onmiddellijk en wordt je dus niet door Kia geholpen bij pech onderweg. Ook niet als de wagen altijd netjes door de vorige eigenaar bij een Kia dealer zijn reguliere onderhoudsbeurten op tijd heeft ondergaan....(??). In de folder staat het allemaal zo gemakkelijk.... Maar het blijkt dat de KIW pas weer wordt opgestart door Kia nadat de nieuwe eigenaar een Kia Family Card aanvraagt. Dat kun je doen via KMNL maar dan krijg je wel een kaartnummer, maar niet de kaart... Die krijg je pas als de Kia een "keuring" bij een officiële Kia dealer heeft ondergaan. En er zijn dealers die daar dan weer Euro 25 voor rekenen. Niet veel weliswaar, maar toch niet gratis! Het is wat ingewikkeld, maar dit is mijn ervaring met de aanschaf (particulier) van een gebruikte Picanto van 2 ½ jaar oud door mijn dochter en na een lange discussie met de Kia "Helpdesk". Het is me na maanden nog niet gelukt om daar KIW weer op te krijgen!
  24. De maat 225/45R18 is pas kort verkrijgbaar. Ik heb vorig jaar de toen wel verkrijgbare maat 235/45R18 bij aankoop van de Niro met mijn dealer geregeld. Die rekende toen Euro 250,- extra met inruil van de standaard Michelin banden. De 235 banden zijn iets breder maar ook iets (3,5 mm.) hoger en sleepten in het begin aan de bovenkant ietsje aan in de wielkast alleen bij maximale stuuruitslag. Nu een rit naar Italie en 17.000 km verder zijn ze blijkbaar een mm. afgesleten want nu heb ik daar inmiddels geen last meer van. Mochten ze versleten zijn, dan zal ik zeker de nieuwe 225 maat eronder zetten. Niet de goedkoopste maar wel de beste.
  25. Een kwestie van onderhandelen. Het is verstandig om dit meteen bij aankoop van je nieuwe Niro met je dealer te regelen. Dan hoef je zelf niet te zoeken naar de CrossClimate banden. Mijn dealer rekende vorig jaar Euro 250,- extra voor de set Michelin CrossClimate banden met inruil van de standaard Michelin Sports. Daar koop je echt geen set gebruikte stalen velgen met Chinese sensoren en de allergoedkoopste dubieuze winterbanden voor. En dan spaar je met CrossClimates elk jaar minstens Euro 60,- kosten uit voor 2 x wisselen pus opslag en verzekering.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...