-
Aantal Items
1669 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
129
Inhoud Type
Profielen
Forums
Evenementen
Blogs
Garage
Ideas
Alles dat geplaatst werd door Derrek
-
Dit is een denkfout. Je hebt als klant recht op garantie zoals in de garantievoorwaarden staat vermeldt. Dat recht op garantie moet je als eiser kunnen bewijzen en dat kun je eenvoudig met het garantiecontract. In het garantiecontract staan voorwaarden en de dealer beroept zich er op dat de schade is ontstaan door te laat onderhoud. En Ik zeg niet dat dit onmogelijk is, maar dat moet de dealer dan wel bewijzen, niet de klant.
-
Denk toch dat er iets niet helemaal goed gaat in je berekeningen
-
Gefeliciteerd! Een goede dealer dus. Deze Mobis trekhaak is inderdaad een wereld van verschil met die gdw en brink trekhaken voor het gebruik met een fietsdrager. Hier bljjkt ook dat degenen die met een "verbeterde" trekhaak zoetgehouden zijn niet weten wat ze missen.
-
Gebruik op korte afstanden de fabrieksnavigatie maar op langere afstanden het liefste de navigatie in Andriod Auto. Roep bijvoorbeeld "Hotel de Gloepe" (niets intoetsen dus!) en de navi vindt het vrijwel onmiddellijk (hotel ligt in Drimmelen, een buurtschap waar je nog nooit geweest bent..). Vervolgens word je er feilloos naar toe geleid. Altijd up-to-date!
-
2-tacten en diesels. Gewoon verbieden.
-
Maar die gaat ook bij Utrecht de mist in....
-
Dat is MI juridisch niet zomaar het geval. Het garantieboekje is daar zelfs heel duidelijk over. Er staat dat garantie niet van toepassing is "In geval van schade die wordt veroorzaakt door gebrekkig onderhoud of het gebruik van niet voorgeschreven brandstof, olie of smeermiddelen". Het is dus niet zo dat je zodra je gebrekkig onderhoud heb gedaan aan je Kia dat je dan zowiezo geen recht meer heb op garantie. Er staat immers: "In geval van schade die wordt veroorzaakt door gebrekkig onderhoud .....etc." En dat is nu juist het punt. Is het 100% zeker dat de schade veroorzaakt is door gebrekkig onderhoud? Zijn er groeven in één cilinder of in alle cilinders? En waarom? Kunnen de groeven ook veroorzaakt zijn door staalsplinters die ergens anders vandaan gekomen zijn van een onderdeel in het motorblok? Dan heb je dus wel recht op een reparatie onder garantie. In Nederland is het dan zo dat de dealer (of KMNL) overtuigend moet bewijzen, zo niet tenminste aannemelijk moet maken dat dit het geval is. Zomaar aannemen of stelling nemen dat dit het geval is zonder een goed onderbouwd bewijs snijdt geen hout en is niet rechtsgeldig. Met de brief van Kia gaan ze mi nat. In de brief staan onduidelijkheden en ook onwaarheden. Onduidelijk is bijvoorbeeld dat de onderhoudsbeurten "fors zijn overschreden". Wat is "fors" (in juridische zin)? 100 km? 1000 km? 2000 km? 5000 km? Ik kan dat nergens duidelijk vinden, ook niet in de garantievoorwaarden. En dat in geval van het fors overschrijden het zowiezo niet mogelijk is om een garantie aanvraag in te dienen is niet altijd waar (zie hierboven)! Overigens heb ik zelf alleen een positieve ervaring met de 7 jaar garantie van Kia maar wellicht heb ik een goede dealer.
-
Ik zou er een jurist op zetten. "Coulance" is een woord dat veel autobedrijven/importeurs gebruiken maar het is doorgaans de grootste onzin! Coulance is als je ergens geen recht op hebt en de andere je uit medelijden of commerciele overweging toch wil helpen. Negen van de tien keer heb je echter wel recht maar weet je dat niet en laten mensen zich zo in de luren leggen. Bij het woord "coulance" gaan bij mij in ieder geval de haren overeind staan. Ik zou me niet zomaar laten naaien voor 4000,- Euri's. Je hebt recht op garantie en de dealer moet bewijzen dat de schade door jouw schuld is ontstaan (en dat is voor de dealer bepaald niet eenvoudig). Het is NIET zo dat jij moet bewijzen dat je er geen schuld aan hebt. Je kunt er eerst met een technisch expert over praten (eventueel via ANWB, Consumentenbond) wat de oorzaak kan zijn van die groeven. Verder kun je in de jurisprudentie gaan zoeken naar vergelijkbare gevallen. Die zullen er genoeg zijn en dat kun je dan gebruiken om de dealer onder druk te zetten om het probleem onder garantie op te lossen.
-
Ik heb de tracker achterin bij mijn accu (Niro model 2017) geplaatst en direct op de 12 Volt van de accu aangesloten (wel via een zekering). Dat gaat eenvoudig want hij "plakt" door zijn magneet aan het metaal. De tracker heeft inwendige antenne's maar ik heb beide bijgeleverde externe antenne's gebruikt en zowel de GSM antenne als de GPS antenne in de achterbumper gemonteerd. Die bumper is van kunststof en dat hindert de signalen niet zodat je een maximaal bereik en nauwkeurigheid hebt. De antennekabels zijn lang genoeg en ik heb ze langs de kabelboom voor mijn trekhaak naar binnen in de kofferruimte geleid en ze daar achter de kunststof kappen naar de tracker geleid. Het bereik is zo uitstekend en zelfs in parkeergarages kan ik de tracker met mijn smartphone activeren. De tracker gaat na enige tijd in slaapmode om energie te besparen en ik heb ook nog nooit last gehad van een lege accu (ik heb zelfs ook nog een MiFi modem direct op de accu aangesloten). In de slaapmode wacht de tracker totdat er een belletje van je smartphone komt en pas dan gaat hij middels GPS kijken waar hij is. De eerste keer dat je de tracker dan oproept duurt het ietsje langer (seconden, geen minuten) om de tracker uit zijn slaapmodus te krijgen en dan zendt hij de positie naar je smartphone. Er zijn inderdaad een aantal extra mogelijkheden in te stellen zoals een signaal als de Niro weg rijdt (diefstal alert) of als de auto een ingestelde snelheid bereikt (bijv. voor als je de Niro uitleent) maar die moet je inderdaad dan even instellen. Dat gaat eenvoudig, maar ik heb dat nog niet gebruikt. Succes met de inbouw!
-
Uitgebreide technische uitleg, maar jammer dat er dan niet in besproken wordt dat de Niro een "Atkinson" motor heeft. Bij het Atkinson principe wordt ook extra vulling in de cilinders wordt bereikt, maar dan zonder turbo, waardoor er een gunstiger rendement wordt behaald (en dus zuiniger). De inlaatkleppen blijven iets langer openstaan dan het laagste punt van de zuiger en je zou verwachten dat de inlaatlucht door de weer omhoog bewegende zuiger weer uit de cilinder wordt geperst. Echter dat gebeurt niet vanwege de massa van de naar de cilinder bewegende lucht die, tegen de omhoog komende zuiger, niet zomaar tegengehouden kan worden en toch nog extra lucht in de cilinder perst. Een soort turbowerking maar dan zonder turbo. Dit werkt het beste bij hogere toeren, wanneer de inlaatlucht hogere snelheden bereikt, en is daarom zuiniger is bij hogere snelheden (snelweg), maar werkt minder bij lagere toeren wanneer de inlaatlucht niet zulke hoge snelheden bereikt waardoor een Atkinson motor een relatief laag koppel heeft bij lage toeren. Maar ziedaar de kracht van de elektromotor bij een hybride die juist enorm veel koppel heeft vanaf o toeren en dit gemakkelijk compenseert. Een ideaal stel dus!
-
Mooi verhaal, maar dat betekent niet dat alle Nissans zonder enig onderhoud na 15 jaar en 180.000 km nog rijden. Maar er is vast ook nog wel een Kia op de wereld van 20 jaar die 250.000 km gereden heeft zonder onderhoud en die het nog steeds doet. Wat dat betreft is Kia dus nog beter!
-
Ik vind de (vaste) prijzen van de Ka beurten heel erg meevallen. Wees blij dat je geen Volkswagen hebt zoals mijn zus. Die is bij de VW dealer heel wat meer kwijt voor de beurten aan haar Polo-tje dan de Pico. En inderdaad moet de dealer kunnen aantonen dat het defect aan de auto een gevolg is van de uitgestelde onderhoudsbeurt. Als ze dat niet kunnen en heb je een rechtsbijstandverzekering zet die er dan achter. Dan piept de dealer wel anders. Overigens is het wel netter om op tijd onderhoud te laten plegen. Dat is (ook juridisch) je eigen verantwoordelijkheid en dat kun je niet op de dealer afschuiven.
-
Vond het wel humor
-
Doorgaans is het geen simpele stekkerverbinding maar moet je een + en - kabel trekken direct vanaf je accu (meestal voorin) naar achteren en ook de draden van de kabel aansluiten op de draden van je verlichting (achterlichten, richtingaanwijzers, etc.). Wel zit er meestal een stekker aan de kabel, maar die is voor een relais dat je mistachterlicht uitschakelt en eventueel van de parkeerassistent (piep piep). Aansluitschema's kun je vaak vinden op de site van Rameder, bijvoorbeeld deze.
-
Heb jaren geleden dergelijk probleem gehad met een Mazda 626. Oorzaak bleek een kantelende zuiger.
-
Heb de voeding er ook los in liggen bij de Picanto met de standaard doppen. Geen probleem mee
-
De originele Kia Niro Mobis trekhaak is gewoon te bestellen bij de Kia Webshop: hier.
-
ANWB kan ik begrijpen, maar je hebt toch KIW? Die zijn veel sneller. Zie de ervaringen van KIW.
-
Ja, Porsches pesten kost wel geld...
-
Ik hoor het graag. Indien dit inderdaad een Vobis trekhaak is dan is het een interessante aktie. Aan het bijbehorende abonnement voor de connect service zou ik geen geld aan besteden en afzeggen.
-
Ja, dat kopt. In de sportstand werken de elektromotor en de benzinemotor altijd samen en de automaat blijft gewoon werken echter deze schakelt in Sport wel later op. Als extra kun je in de Sportstand handmatig schakelen als je dat wilt (maar dat hoeft dus niet). In de sportstand trekt de Niro veel sneller op en ik gebruik hem wel eens (in de automaat) om een Porsche als die naast me staat eruit te trekken (Porsche pesten). Dat lukt op de eerste meters....!
-
Dit is inderdaad het werkelijke probleem. Dagrijverlichting is bedoeld om overdag goed zichtbaar te zijn voor mede-weggebruikers als je aan komt rijden. Dus achterlichten hebben daarvoor geen nut. Met de komst van LED is het verbruik te verwaarlozen en dus ook geen probleem voor het milieu. Daar de LED dagrijverlichting zoveel licht geeft dat je niet meteen door hebt als je in het donker rijdt dat je dimlichten niet branden maar de achterlichten niet kan/is dit gevaarlijk. Wat mij betreft is het beter om de dashboardverlichting weer via de lichtschakelaar te laten lopen zodat je het wel door hebt wanneer je dimlichten niet branden en dan is het hele probleem opgelost.
-
Ja, dit zijn inderdaad de beste die er zijn. Ietsje duurder dan de Chinese maar zonder de storingsgevoelige mini-ventilatortjes. Die zijn bij deze lampen niet nodig. Je kunt de koelvin ook nog omdraaien zodat er nog iets minder ruimte nodig is in de lampunit. Ik heb deze in een Picanto gemonteerd en in een Peugeot 107 en zonder geklooi met het molesteren van doppen. Die passen gewoon!
-
Ik heb met al mijn auto's van verschillende merken, waaronder 3 Kia's, ook echt nooit last gehad van vochtige ramen door de Climate Controll en die staat bij mij toch ook altijd aan. Daar is dat systeem ook voor bedoeld en ik lees nergens in welke handleiding dan ook dat je hem handmatig uit zou moeten zetten. Ik denk dat er wat aan de airco moet mankeren want het is te gek voor woorden dat je de airco niet kunt gebruiken. Ik laat de airco's zelfs minstens 2 x per jaar onderhouden door een goede airco-specialist (een zzp-er die niets anders doet dan auto-airco's onderhouden en repareren ook voor dealers) waarbij overigens ook het koelmiddel dan wordt vervangen. Als ik hem spreek zal ik het zeker even vragen.
-
Is half 7 vroeg genoeg?