Remko .me Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 Ik kreeg van mijn garage de prijs van de kleine beurt (30k) en dit is 264 euro; Ik ben me kapot geschrokken, realiserende dat de beurten via Kia in te zien zijn, bijvoorbeeld sportage is zelfs goedkoper dan de Rio. We spreken over een kleine beurt, waar ik normaal 180 euro betaalde voor mijn Kia Venga. Zie hier; Ben erg benieuwd naar wat jullie vinden, wellicht geeft het een duidelijke omschrijving wat nu werkelijk het verschil is met bijvoorbeeld de Soul waar maar 180 euro afgetikt moet worden. Of de Picanto of Venga. Quote
J-J Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 En de helft wat op dat lijstje staat wordt niet eens uitgevoerd. Quote
Jordan Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 Guys. Waarom onderhoud bij de dealer? Een goede BOVAG garage kan vaak goedkoper zijn en onderhoud en reparaties worden ook geregistreerd. Zo behoud je gewoon je garantie. Ik zou gewoon eens gaan shoppen. Quote
MiNi0101 Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 Guys. Waarom onderhoud bij de dealer? Een goede BOVAG garage kan vaak goedkoper zijn en onderhoud en reparaties worden ook geregistreerd. Zo behoud je gewoon je garantie. Ik zou gewoon eens gaan shoppen. Daarom heb ik ook de auto zelf via bovag garage gekocht... Quote
Rio 41 Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 hoi, Kleine beurt is toch 15000 km en wat is motorreiniging (een soort vloeistof in de motor) rio 41 Quote
bigwade Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 Ik kreeg van mijn garage de prijs van de kleine beurt (30k) en dit is 264 euro; Interieurfilter, remvloeistof, en motorreiniging lijken me overbodig. Milieubijdrage sowieso, dat mag de overheid uit de btw halen, puh.. Quote
Remko .me Posted June 14, 2012 Author Posted June 14, 2012 Interieurfilter, remvloeistof, en motorreiniging lijken me overbodig. Milieubijdrage sowieso, dat mag de overheid uit de btw halen, puh.. Kijk daar is waar ik naar zoek. Maar mag een Kia dealer dit ook zomaar schrappen omdat dit adviezen zijn vanuit Kia NL, vandaar ook mijn topic om informatie in te winnen. Interieurfilter mag best wel trouwens, de auto ruikt niet florissant zoals je in mijn andere topic kunt lezen.. Quote
Guest Warmentuuter Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 Is 30000km geen grote beurt? Dan valt de prijs reuze mee. Quote
Remko .me Posted June 14, 2012 Author Posted June 14, 2012 Nee bij Rio is dat een kleine beurt 15k olie 30k kleine beurt 45k olie 60k grote beurt Quote
Jordan Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 Ik heb een 1.1 CRDI diesel en mijn eerste kleine beurt is pas bij 30k Quote
Rio 41 Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 Hoi, ik rij ongeveer 15k per jaar dus valt wel mee ik denk dat ik wel elk jaar als extra het interieurfilter en motorreiniging laat uitvoeren. eerst maar eens achterhalen wat motorreiniging inhoud rio 41 Quote
Guest Warmentuuter Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 Nee bij Rio is dat een kleine beurt 15k olie 30k kleine beurt 45k olie 60k grote beurt Wat doen ze met de oliebeurt? olieverversen en een nieuw filter erop? Die kosten vallen toch mee denk ik (rond de 100 euro?) Als ik dan twee oliebeurten en de kleine beurt optel dan kom ik op 464 euro voor 45000km. De Venga kleine beurt met de 20k en grote met de 40k en deze optel kom ik op de 600 voor 40000km. Dan denk ik dat je voordeliger uit bent met de Rio dan met de Venga. Quote
Guest Warmentuuter Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 eerst maar eens achterhalen wat motorreiniging inhoud Motorreiniger is een flesje die ze bij de benzine toevoegen bij de beurt Het reinigt de injectie en kleppen. Quote
bigmac Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 Bij mijn Picanto was de 15.000 km beurt EUR 183,72 (dat was dan inclusief het interieurfilter a EUR 23,21 wat niet echt tot de kleine beurt hoort maar wat je wel er in gezet krijgt, als je hier niets over zegt) Daarnaast kwam nog het vervangend vervoer a EUR 17,85 en hiermee gereden 99km a 0,115/km. Totaal dus voor een kleine beurt EUR 213,00 inkl. verv.vervoer en btw. Je kunt je voorstellen dat ik daar al niet zo blij mee was. Dus bij de 30.000 km beurt beter opgelet en de kortste route met de leenauto gereden, het interieurfilter afgezegd (die heb ik zelf even met de stofzuiger schoongemaakt en kan nog wel 6 maand mee.) Kosten voor deze jaarlijkse beurt EUR 271,00 inkl verv.vervoer en btw. Eerst hadden ze me ook de ruitenwissers nog vervangen, waar niets mis mee was, maar die heb ik weer gecrediteerd gekregen nadat ik hierover geklaagd had. Quote
Remko .me Posted June 14, 2012 Author Posted June 14, 2012 Goed, maar even kort door de bocht heren. Misschien klinkt het bot, het is niet zo bedoeld. Wat is boeit mij het of ik een oliebeurt tussendoor doe? Waarom moet de Rio duurder zijn dan de Venga of Picanto met de kleine beurt? Er gebeurt niks meer, ik heb het gevoel dat dit puur berust op 'via deze weg verdienen we nog iets'. Dat ik pas na de 30k hoef voor de kleine beurt, betekent niet dat ik meer moet betalen voor de kleine beurt.. dat lijkt me heel slecht. Dus de discussie over net zoveel met olietussenbeurt op termijn doet er nu niet zo toe. Ik ben dus benieuwd waar de prijzen op gebaseerd zijn, waarom is dit duurder? @Bigmac ook bizar btw Quote
Guest Warmentuuter Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 En daar geeft je dealer geen antwoord op waarom de beurt duurder is? Ik zie wel op je factuur dat er bijna twee uur aan gesleuteld is. Dus wat doen ze meer aan de Rio met een kleine beurt. Normaal gesproken zijn ze met een kleine drie kwartier klaar met een kleine beurt. Ik zou zeggen stel die vraag. Ben ook wel nieuwsgierig naar hun antwoord. Quote
Remko .me Posted June 14, 2012 Author Posted June 14, 2012 Antwoord is simpel, adviesprijzen vanaf Kia NL, die bij iedere dealer gehanteerd moet worden blijkbaar. Vandaar mijn topic. Ik snap er dus ook niks van.. Enige afwijking die ik met jouw lijst zie is interieurfilter, dit is grote beurt. Maar Kia kan zich daar beroepen op het feit dat je op 30k zit en filter toch echt vervangen moet worden. Quote
bigwade Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 HoHo Remko, dit zijn geen advies prijzen maar bindende prijzen. Dictaat vanuit de importeur. Er is/was een opzetje gemaakt voor veelrijders w.b. Rio en SP3 maar dat is helaas een stille dood gestorven. Hou de DUITSE KIA site in de gaten voor garantie en onderhoud. Geldt voor heel EUROPA…… Quote
bob Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 die zeven jaar garantie moet ergens van betaald worden Quote
Derrek Posted June 15, 2012 Posted June 15, 2012 Bij de meeste auto's is een kleine beurt alleen olie verversen (zonder oliefilter) en even de auto nalopen zaken als ruitensproeier vloeistof, remvloeistof, etc. de rubbers en met een oliespuitje even de deuren etc. smeren. Bij Kia heet dat blijkbaar een "oliebeurt". Komt bij andere merken niet voor. Een "kleine beurt" is bij de Rio meer dan een kleine beurt bij andere merken. Het is wel verwarrend, maar aan de andere kant heb ik van mijn dealer meteen bij onderhandeling al een lijstje met de (vaste) onderhoudsprijzen van de Rio gehad en ik was er wle blij mee. Ook ik heb toen eens doorgerekend wat dat per km. voor de eerste 7 jaar betekent en dat is nog altijd een stuk goedkoper dan voor de Peugeot 107 die we ook hebben. Quote
xtra40 Posted June 15, 2012 Posted June 15, 2012 olie verversen zonder olie filter dat ken ik niet ???? zullen ook niet veel garages zijn die dat doen @remko waar hebben ze bij jou die halve liter remvloeistof gelaten normaal gesproken ververs je dat pas na 2 jaar ??? en dat is best wel even een klusje zo kom je wel snel aan 1.7 uur Quote
bigmac Posted June 15, 2012 Posted June 15, 2012 RIO uB 1.2 Benzine (vanaf 09/2011) Onderhoud Oliebeurt € 114 Kleine beurt € 264 Grote beurt € 436 Quote
Guest Warmentuuter Posted June 15, 2012 Posted June 15, 2012 Een "kleine beurt" is bij de Rio meer dan een kleine beurt bij andere merken. Dat is nu precies waar mijn gedacht ook naar toe gingen. Vooral omdat je op de factuur 1.7 uur staan. Dat is bij een normale kleine beurt veelste lang aan tijd. Ik denk zelfs dat je uiteindelijk goedkoper uit ben op de langere duur als ik met mijn Venga die om de 20k voor een kleine of grote beurt moet. De uitvoerende dealer zou je dat helemaal kunnen uitleggen. Zou ik zeker doen als ik Remko was. Nu heb je het gevoel dat je een oor aan genaaid bent terwijl dat misschien niet zo is. Een leuk onderhoudscontract is misschien ook een leuke optie als je veel rijdt. Quote
bigmac Posted June 15, 2012 Posted June 15, 2012 Ik denk dat Remko enkel een prijsopgave heeft gevraagd, en dat dit niet de rekening is die de garage hem heeft gepresenteerd, omdat de prijs precies EUR 264 is, wat ook op mijnkia.nl staat als bedrag voor een 30.000 km beurt. Je zou het interieurfilter zelf kunnen vervangen (1 minuutje werk); dit is via internet voor 11-13 te bestellen ipv 23 euro bij de dealer, dat drukt dan weer de kosten van zo'n beurt. Quote
Remko .me Posted June 15, 2012 Author Posted June 15, 2012 Klopt helemaal, beurt moet nog uitgevoerd worden. Daarom wil ik ook weten, wat eventueel geschrapt kan worden en niet noodzakelijk is. @xtra dus remvloeistof mag weg? Quote
Recommended Posts