vand.m Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 Nu de auto Kia Sportage 2wd - 2.0 Aut. X-ecutive Plus Pack incl. Panorama dak enkele maanden in bezit te hebben had ik wat kleine puntjes om na te laten kijken. Had de auto in Breda gekocht maar omdat dit zo`n 50 km. van mijn woonplaats Spijkenisse is was ik eerder al eens langs de dealer in mijn woonplaats geweest en gevraagd het onderhoud e.d. hier te laten doen. Kia is Kia niet waar! Dat was geen probleem. Auto dus weggebracht Hoe nu thuis te komen uit een industriegebied zonder openbaar vervoer? Dealer: Ja, ik heb alleen een ouwetje staan, neem die dan maar. Ik werd om ± 16.00 uur gebeld dat de auto weer klaar stond. Kregen wat uitleg van de receptionist over de opgegeven punten, dus terug naar huis ongeveer 4km. rijden. Volgende dag rij ik de straat uit zet de xenon verlichting aan en na ongeveer 30 meter Li. RichtingAanWjzer begint opeens snel te tikken en stopt ermee. Lampje stuk? Even verder op Zet Re. RAW aan begint ook snel te tikken en stopt er ook mee. 2 lampjes stuk geloof ik niet. Blijkt het RAW-licht in de Li. spiegel te blijven branden samen met het Li.achter RAW-licht terwijl de RAW neutraal staat. Zo blijven rijden zou betekenen dat ik binnen de kortste keren van de weg wordt gehaald. Dus direct weer terug naar de plaatselijke dealer Na een uur zoeken stoppen ze ermee Oorzaak wisten ze niet. Dealer : wie heeft Xenon ( Pilot Pro) ingebouwd? Ik: Is ingebouwd bij een goed bekend staand en officieel erkend inbouwstation. Dealer: dat zou de oorzaak kunnen zijn. Ik: Daar heb ik ernstige twijfel over omdat ik gekozen had voor een goed merk Xenon verlichting (Pilot Pro) en niet zomaar een goedkoop chineesmerk, plus dat ik gekozen heb voor een goed inbouwstation. Maar goed, ben toch dezelfde dag nog naar het inbouwstation terug gegaan. Opnieuw is alles gemeten en gecontroleerd er is zelfs overleg geweest met de hoge baas van Pilot Pro. Conclusie: Het is onmogelijk. dat deze sets schade kunnen aanrichten aan de elektronica van mijn auto. Er zijn zoveel veiligheden in gebouwd dat dit niet kon gebeuren. Ze vertelde er ook bij dat ze in opdracht van dealers zoals Peugeot, Volkswagen, Mercedes ed. dezelfde sets inbouwen. Dus weer terug naar de plaatselijke dealer. Hele verhaal en de conclusie van het inbouwstation verteld. De eigenaar kwam naar voren: U heeft ervoor gekozen de auto ergens anders te kopen omdat die ergens anders kennelijk goedkoper was en dat is uw goed recht. Ik wil wel garantie geven maar garantie is wat anders dan service verlenen. Gaat u maar terug naar waar u de auto heeft gekocht! Ik heb nog uitgelegd dat ik destijds bij hem was geweest en gevraagd om een zelfde voordeel als wat de dealer in Breda mij aanbood maar dat kon hij niet. Dat is dan uiteraard zijn goed recht. Toen was het klaar draaide hij zich om en einde verhaal! Ik kon terug naar huis zonder oplossing en zonder richtingaanwijzers. De zaak was voor deze dealer kennelijk klaar. Thuis de dealer in Breda gebeld met name met de verkoper gesproken die de auto destijds aan ons had verkocht die ons van harte welkom heette en dat ze het probleem gaan oplossen. De auto dinsdag naar de dealer in Breda gebracht. Keurig ontvangen bij de receptie, netjes te woord gestaan, koffie gekregen, en vervangend vervoer stond al klaar. Na uitleg van mij aan de werkplaats chef kregen we na even wachten te horen dat het toch allemaal wat langer zou gaan duren en konden we dus gebruik maken van het vervangend vervoer. Dezelfde dag ben ik gebeld door de chef werkplaats dat er een BSM module o.i.d. stuk is. Ik begreep dat dit een verlichtingsmoduul is. Dat zou besteld worden en zou 14 dagen duren. Na 1 ½ week geïnformeerd naar de stand van zaken maar het onderdeel liet langer op zich wachten dan gehoopt. Helaas niets aan te doen. Omdat mijn zoon as. Vrijdag gaat trouwen heb ik aangegeven het prettig te vinden als de Sportage dan klaar zou zijn. Direct lieten zij mij weten dat ze hun best zouden gaan doen. Dat is gelukt en afgelopen woensdag kon ik de auto ophalen. Uitleg van de chef werkplaats gehad Oorzaak is niet bekend. Was nog niet ergens voorgekomen vandaar dat het onderdeel ook langer op zich liet wachten. Moduul bevind zich ergens achter het dashboard begreep ik. De punten die ik bij de dealer in Spijkenisse had aangegeven hebben ze in Breda ook nog eens nagelopen. Al met al ben ik in Breda keurig geholpen en geen problemen gehad. Netjes mailtjes en telefoontjes gekregen, goed op de hoogte gehouden, vervangend vervoer gehad. We zijn daar erg goed geholpen. Ben zeer tevreden over deze dealer in Breda. Mijn vraag: wat zou jij doen of gedaan hebben? Oftewel wat is jullie mening? Groet, vand.m Quote
Specialmade Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 @VandM, Gewoon bij "je eigen" dealer blijven. Je moet dan wel wat verder rijden maar daarintegen is de service goed, krijg je vervangend vervoer en wordt de reparatie keurig uitgevoerd. Lijkt mij niet zo'n moeilijke keuze. Grtz. Specialmade Quote
xtra40 Posted June 21, 2012 Posted June 21, 2012 +1 Het is toch van de zotte dat je zo word behandeld bij een dealer die je niet serieus neemt Ik zou ook terug gaan naar de dealer of garage waar je gewoon met fatsoen word behandeld Quote
Alex VB Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 Buiten dat ik met Specialmade en xtra40 eens ben is het eigenlijk van de zotte dat een dealer die bij jou in de buurt zit niet bereidt is tot leveren van Service. Ze werken toch in naam van KIA Motors Nederland en bezorgen deze zo een slechte naam. Ik heb hetzelfde meegemaakt maar dat kwam door andere omstandigheden. Bij mij was de verkopende garage opgehouden als KIA garage en mocht alleen nog maar de standaard beurten en reparaties doen. Ivm een klein garantie geval toen maar Naar Hasselt (BE) gegaan en daar gebleven voor alles. Zij deden niet moeilijk.. Vanwege de eisen die KIA in BE stelt aan het dealerschap is deze ook helaas geen dealer meer en zijn we toen weer opzoek moeten gaan naar een andere dealer. Op advies van KMBE zijn we naar Genk gegaan. Zij kwamen met hetzelfde verhaal als jij in het begin.. Wij zorgen voor de garantie bij u maar service is een ander verhaal. Gelukkig zijn er connecties bij KIA die deze dealer ff terug op zijn plaats heeft gezet en hem duidelijk heeft gemaakt dat het voor KIA niets uitmaakt waar iemand zijn wagen gekocht heeft en iedere KIA dealer in BE en zelfs Europa wordt geacht de beste service te verlenen. Quote
Kofferbak Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 Moraal van het verhaal, in Spijkenisse zou ik geen Kia gaan kopen...... en ook niet laten onderhouden Quote
blackviper Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 Wat een mafkees zeg. Mijn vorige auto, suzuki, in den haag gekocht maar omdat ik in Amsterdam werkt hier vaak laten onderhouden. Maakte geen reet uit en werd prima behandeld. Ik zou het gewoon ff melden bij KIANL kan die even horen wat hun er van vinden met ze belachelijke manier van doen. Quote
bigwade Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 Ben ik de enige die die dealer enigszins kan begrijpen ? Voor de dealer ben je geen klant, die dealer denkt "die man gunt me geen marge, laat verdikke z'n Xenon ook nog eens door een andere partij leveren en monteren en bij problemen mogen wij het oplossen". Als je het zo bekijkt had je van mij eigenlijk ook achter in de rij aan kunnen sluiten hoor De dealer is overigens een zelfstandig bedrijf, zal garantie moeten verlenen en onderhoud over kunnen nemen maar ik kan me voorstellen dat kopende klanten toch een streepje voor hebben. (eerder, beter geholpen, gratis leenauto bijv.) Precies wat je nu ervaart in Breda. vand.m + vechtgenote; Breda is een heerlijke stad. Maak er bij beurten een uitje van Quote
blackviper Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 @bigwade maar goed dat jij geen dealer bent dan.. Quote
betominice Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 Helaas denken dealers wel zoals Bigwade zegt het gaat immers allemaal om de omzet iedereen moet centjes verdienen gelukkig heb ik weekend Quote
bigwade Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 @bigwade maar goed dat jij geen dealer bent dan.. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik zou waarschijnlijk 1 op de 33 klanten ondersteboven aan de brug ophangen. Maar even zonder dollen, zo gek is het toch niet ? vand.m is er geen klant vand.m heeft er geen auto gekocht vand.m heeft zijn verlichting elders laten modificeren vand.m heeft nog geen euro in zijn zaak uitgegeven vand.m heeft wel verwachtingen. Ik zelf zou als dealer niet zitten te springen om zo'n klant, echt (hoe aardig het setje vand.m ook is ) Is ook niet meer dan redelijk. Dat vand.m in Breda wel goed geholpen wordt is mede omdat hij zijn (overigens prachtige ) auto daar heeft gekocht en men hem graag terug wil voor de beurtjes. Dealer B mist waarschijnlijk die visie maar dat is zijn goed recht als vrije ondernemer. En daar moeten jullie het even mee doen Quote
Smart Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 De meningen lopen misschien uiteen, maar er zit overal wel een kern van waarheid in. Wat in ieder geval duidelijk moet zijn, is dat elke Kia dealer autonoom is en zelf bepaalt hoe om te gaan met zijn klant. Hij bezorgd Kia NL daarmee echter geen slechte naam, omdat hij/zij zelf bepaalt wie zijn klant is. We hebben het gezien met de verschillen in benadering m.b.t. de navigatie update. Is trouwens een voortdurend aandachtspunt met KMNL. Wij als KCG vinden dat de dealers naar buiten toe (lees: naar klanten) één gezicht moeten tonen. Helaas is de werkelijkheid wat weerbarstiger. Quote
dijk48 Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 De dealer die de service weigert heeft vast nog niet van de wet van de grote getallen gehoord. Waarom zou dealer A meer klanten hebben die de auto elders hebben gekocht en bij A de service laten verrichten dan dealer B? Op de langere termijn hebben alle dealers (verhoudingsgewijs) evenveel klanten die de auto elders hebben gekocht en hebben alle dealers (verhoudingsgewijs) evenveel klanten die de auto bij hen hebben gekocht maar de service elders laten uitvoeren. Daarom kan KIA ook van alle dealers eisen om dezelfde servicenormen te hanteren. Quote
Smart Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 Daar geloof ik persoonlijk niet zo in. Wel in de dealer die minimaal die service verleend aan de klant met een niet bij hem gekochte auto. Hij zal hier baat bij hebben en de klant zal bij hem terugkomen. Quote
bigwade Posted June 22, 2012 Posted June 22, 2012 Dealer B stopt een uur in vdm's probleem, "begrijpt het niet meer" en haakt af. Zonder vergoeding zou ik dat ook doen. Er is geen sprake van service weigering lijkt mij. Dit topic is overigens erg interessant voor andere dealer hoppers. Tijdens een testdrive kreeg ik van een mede testdriver te horen dat de bij dealer 1 gekochte auto beter wordt onderhouden bij dealer 2 Zo kan het dus ook. . Quote
Derrek Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 Voor zover ik weet, worden in de autowereld de kosten van garantie (onderdelen en ook de werkuren voor een standaard tarief) door de importeur aan de garage vergoed. De kosten voor garantie hoeft dus niet uit de (verkoop)marge te worden bekostigd. Service daarentegen moet wel uit de (verkoop)marge worden gehaald. Dit wetende begrijp ik dat de dealers onderscheid (moeten) maken tussen kosteloze service en (door de importeur) betaalde garantie. Voor Service moet je naar het bedrijf waar je de auto gekocht hebt (die de marge van jouw aankoop hebben opgestreken) en garantie kun je overal krijgen. Service moet immers wel betaald worden; de monteurs willen graag, net als iedereen (toch?), salaris voor hun werk ontvangen. Ik vind dat heel normaal. Want zul je de volgende keer een nieuwe auto bij de service verlenende dealer kopen of laat je hem dan barsten en ga je dan weer shoppen naar de goedkoopste? Ik denk dat ik het weet.... Quote
Guest Timo0103 Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 Laten we even 1 ding duidelijk stellen, service bestaat niet. Als je in de watten wordt gelegd door een dealer dan heb je gewoon te veel betaald voor je auto. Heel simpel en niet anders. Steeds meer auto's worden online verkocht zonder ooit maar een dealer gezien te hebben. Ik verwacht gewoon dat er goed werk geleverd wordt door welke dealer dan ook ongeacht waar ik voor kom. Ik kom alleen maar voor eventuele garantie dingetjes en verwacht dat dat zonder mokken verholpen wordt. Onderhoud doen we elders omdat ik verder niet wil meebetalen aan de belachelijk dure panden waar de meeste dealers in gehuisvest zitten. Quote
Leon Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 Ik heb zelf als receptionist gewerkt in een garage. Probleem met garanties is dat je er bijna altijd aan toesteekt. De uren voor bepaalde werkzaamheden zijn vastgelegd, en zijn meestal zodanig laag dat zelfs je meest ervaren monteur dit niet kan binnen die tijd. Komt nog bij dat je meestal alleen het onderdeel vergoed krijgt + het aantal uren dat nodig is voor de vervanging. De zogenaamde onderzoeksuren om het probleem te vinden mag de garage uit eigen zak betalen. Als je het zo bekijkt snap je de dealer wel een beetje, want op die manier heeft hij er inderdaad alleen maar verlies aan. aan de andere kant heeft hij een verbintenis met Kia aangegaan waarin inderdaad zal staan dat hij elke Kia rijder ongeacht waar zijn auto vandaan komt, moet helpen. Quote
Presiozo Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 is weer een lastige met 2 kanten. Ik snap beide partijen wel... Persoonlijk koop ik ergens een auto en laat hem daar dan ook onderhouden want ik heb immers een relatie met die dealer. Ze zijn daar blij dat ik mijn auto bij hun heb gekocht en zullen dan ook alles doen om mij tevreden te houden zodat ik straks terug kom met mijn vriendin voor een pico bijv. of voor de nieuwe rio ik noem maar wat. De dealer in Spijk die is natuurlijk niet slim bezig want als hij hem goed had geholpen of iig zijn best had gedaan dan had onze vrolijke vriend vand.m misschien wel de rio voor zijn vrouw of de nieuwe sportage bij hem gekocht ipv in breda. of hij had tegen zijn buurman gezegd die ook een kia wil kopen van goh ik heb hem uit breda maar hier in spijk is ook een prima garage. nu verteld hij zijn buurman, ik zou naar breda rijden. Maargoed als je puur naar de centen kijkt dan heeft de dealer gelijk maar op de langere termijn... Quote
Azzaro Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 Ik heb zelf als receptionist gewerkt in een garage. Probleem met garanties is dat je er bijna altijd aan toesteekt. De uren voor bepaalde werkzaamheden zijn vastgelegd, en zijn meestal zodanig laag dat zelfs je meest ervaren monteur dit niet kan binnen die tijd. Komt nog bij dat je meestal alleen het onderdeel vergoed krijgt + het aantal uren dat nodig is voor de vervanging. De zogenaamde onderzoeksuren om het probleem te vinden mag de garage uit eigen zak betalen. Als je het zo bekijkt snap je de dealer wel een beetje, want op die manier heeft hij er inderdaad alleen maar verlies aan. aan de andere kant heeft hij een verbintenis met Kia aangegaan waarin inderdaad zal staan dat hij elke Kia rijder ongeacht waar zijn auto vandaan komt, moet helpen. Vanuit mijn ervaring als diagnosetechnieker bij een merk met een ster kan ik dit jammer genoeg alleen maar voor 100 % beamen... Het is nu eenmaal zo en niet anders, winst haalt mijn baas uit verkoop van nieuwe en tweedehandswagens, service-na-verkoop kan een goede garage net mee rond komen maar garantiegevallen zijn over het algemeen verlieslatend, vandaar dat ook maar weinig garages gaan 'springen' voor een 'wildvreemde' klant, tenzij daar positieve gevolgen aan vast hangen (bvb. binnenhalen nieuwe klant, groot bedrijf met groot wagenpark enz...) That's the way it is folks... Quote
vand.m Posted June 23, 2012 Author Posted June 23, 2012 Leuk om al die meningen te lezen. Even een paar dingen uitleggen. Nadat ik de auto een maand in bezit had ben ik naar de dealer in Spijk geweest en gevraagd de auto hier in onderhoud te geven. Dat was geen probleem. Dan mag ik toch verwachten dat ik dezelfde service en garantie krijg als bij de dealer in Breda waar ik de auto had gekocht? Ben maar gewoon een klant die een auto heeft gekocht niets meer en niets minder. Waar moet ik nu allemaal opeens begrip voor hebben? Hoe kosten zijn opgebouwd, waar winst word gemaakt en waar verlies op wordt geleden? Wordt toch ook allemaal niet verteld als ik een auto gaat kopen. Je kunt toch Kia rijders die zelf (plug&play) Xenon hebben ingebouwd of door een erkend inbouwstation hebben laten doen, of zelf een toeter hebben ingebouwd, niet zeggen we hebben niets aan u verdiend dus gaat u maar weer. @bigwade vand.m is er geen klant: Auto in onderhoud gegeven dus ik ben op dat moment klant. vand.m heeft er geen auto gekocht: Maar dat was toch geen probleem volgens dealer. vand.m heeft zijn verlichting elders laten modificeren: Ik heb bijv.ook de dakdragers (Aldi) daar niet gekocht. vand.m heeft nog geen euro in zijn zaak uitgegeven: Niet correct! Stootstrips bij dealer spijk gekocht en laten brengen. Antilekbak eveneens daar gekocht. vand.m heeft wel verwachtingen: ik had vertrouwen in deze dealer. Dealer B stopt een uur in vdm's probleem, "begrijpt het niet meer" en haakt af. Zonder vergoeding zou ik dat ook doen : Met vergoeding begrijpt hij het opeens wel en maakt de klus af? Er is geen sprake van service weigering lijkt mij:Hij laat ons staan en loopt weg Hoe mag dat genoemd worden? Het is jammer en teleurstellend als dealers op deze manier handelen. Ik neem overigens Kia niets kwalijk maar wel zoals sommige dealers zich opstellen. In die zin is het geen fijne reklame voor Kia. Ik zou als dealer ook de langere termijn mee laten wegen in mijn service verlening. Ik had in de toekomst nog een verlanglijstje van wat ik daar zou gaan laten doen en/of daar zou gaan kopen. Met alle rescpect. Maar als dit dus was gebeurd bij een dealer waar de auto was gekocht dan pas was het schandalig geweest? Maar omdat ik daar de auto niet had gekocht moet ik het begrijpen? Ik heb eens een Citroen Picaaso gekocht met 2 jaar garantie elders in NL. Ingeweide weten hoe dat is afgelopen.Maar dit terzijde. Ik heb deze voor garantie en OH beurten naar een dealer in mijn omgeving gebracht. 5 jaar prima garantie en service gehad. @bigwade: Breda is idd leuke stad en ken ik redelijk goed. Ouders hebben daar ongeveer 17 jaar gewoond. Kwam dus nog al eens. Ik zal zeker nu wat meer in Breda de stad bezoeken. Groet, vand.m Quote
Derrek Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 Begrijp dat je boos bent, maar zoals jij alle vrijheid hebt om je wagen waar dan ook met de grootst mogelijke korting te kopen, zo heeft een garagebedrijf nu eenmaal het volste recht om werk voor bepaalde mensen te weigeren. Natuurlijk verliest hij dan een potentiele klant, maar blijkbaar heeft hij geen vertrouwen in die klant en daar kiest hij dan voor. Als je de kosten van de monteur wil betalen, dan zal hij je de service vast wel geven. Of wil je dat de garage jouw kosten betaald en wil je gratis service? Quote
bigwade Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 @vand.m: Dat is het, die dakdragers, dat was de beroemde druppel….. Hoe durf je die bij de Aldi te halen…..foei 1 Quote
Guest Timo0103 Posted June 23, 2012 Posted June 23, 2012 Begrijp dat je boos bent, maar zoals jij alle vrijheid hebt om je wagen waar dan ook met de grootst mogelijke korting te kopen, zo heeft een garagebedrijf nu eenmaal het volste recht om werk voor bepaalde mensen te weigeren. Natuurlijk verliest hij dan een potentiele klant, maar blijkbaar heeft hij geen vertrouwen in die klant en daar kiest hij dan voor. Als je de kosten van de monteur wil betalen, dan zal hij je de service vast wel geven. Of wil je dat de garage jouw kosten betaald en wil je gratis service? Het volste recht???? Hun eigen graf graven zul je bedoelen. Als een normale dealer werk weigert uit te voeren aan een eigen merk auto zullen ze niet lang bestaan. Ik heb mij in het begin aangemeld bij een dealer in de regio terwijl men wist dat ik hem daar niet in onderhoud zou houden en ook niet aangekocht had. Ik werd keurig ontvangen en zeer netjes geholpen, zo kan het dus ook. Het is namelijk wel de bedoeling dat er een goede mond op mond reclame ontstaat, dit snappen niet alle bedrijven. Quote
Recommended Posts