Jump to content
Onderdelenshop24.com

Bij met airco aan rijden, merk je dat de auto inhoud met gas geven en auto op toeren houden.

Recommended Posts

Guest velour100
Posted

Hallo allemaal,

Wij hebben een Picanto, model 2011, 1.0 met airco. Daar zijn we heel blij mee. Maar, wat mij wel op valt en al een tijdje moet ik zeggen, is dat met de airco ingeschakeld, de motor regelmatig inoud. D.w.z. als je wilt optrekken dat je best wat meer gas moet bijgeven, wil je een beetje weg komen.

Ook als je op snelheid bent en je wilt iemand voorbij, dan merk je toch duidelijk verschil met inhalen. Je merkt ook tijdens het rijden dat de airco aan en afslaat. Want als hij afgeslagen is en zichzelf weer inschakeld, voel je een schokje. Okee, met 120 over de snelweg merk je dat bijna niet, maar zeker als je 50 of 80 rijdt, merk je het wel.

Iemand hier ervaring mee? Zit 't 'm in het vermogen van de motor (1.0 versus 1.2 )

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groeten,

Velour

Posted

dit is een vrij normaal verschijnsel aangezien de airco een best groot motor vermogen vraagt

kan wel oplopen tot een 10 pk ook ik met me 1.2 merk het als me airco inslaat

had voor deze een rio uit 2004 met een 1500 cc motor en ook bij deze merkte je goed als de airco insloeg

Guest Jeroen66475
Posted

Komt me heel bekend voor. Je moet hem behoorlijk op toeren houden als je met de airco aan rijdt. Dat en het hogere verbruik is een van de redenen dat ik de airco zeer zelden gebruik. De voornaamste reden om de airco niet te gebruiken is dat ik er een hele droge kop van krijg :pinch: Maar troost je het kan nog veel erger: Van de zaak rijdt ik regelmatig een Citroen C3 1.1 uit 2010 (61 pk en 1000 kg! ) en bij die auto kun je de airco gebruiken om te remmen :lol: :lol: :lol: Dat zal ook de reden zijn dat ie maar 1 jaar leverbaar is geweest...

Guest velour100
Posted

Okeej, dank allemaal! En Bigwade, bedankt voor de links naar de twee andere draadjes! Sorry voor deze 3e. Mag gesloten worden :wink:

Posted

Ik rij nu bijna twee weken met mijn Pica en mijn vrouw meer dan een maand. Onze airco staat altijd aan en tot nu toe hebben wij daar niets van schokken gemerkt...Het moet me wel even iets van me hart is hier op het forum nog iemand die wel blij is met zijn Pica? Zie wel heel veel klachten over het verbruik. Ik ben geen snelle rijder maar trek wel snel op en rij gemiddeld op de snelweg 110 a 120 en dan ga ik echt niet de hele tijd zitten kijken wat het verbruik is. Heb nu bijna 1000 km gereden en het verbruik is 1 op 16,5. Dat is even snel 6 liter op de 100 km. Als je heel erg je best doet kan je op 1 op 19 uit komen dat is 5 liter. Ik weet het niet kan niet in ieder zijn portemonnee kijken maar die 1,75 euro maakt ons niets uit... Ik zou zeggen geniet van je Pica en rij verstandig en maak je niet zo druk over het verbruik... 281153553766-cd39-0cbb.jpg

Guest Warmentuuter
Posted

@ Kia2811

Dat is nu een klein beetje een nadeel van een forum. (maakt niet uit welk forum)

Zodra een problemen zijn weet men vaak snel een forum te vinden.

Plaatsen hun klacht en doen eventueel nog een tweede keer en je hoort er niets meer van.

En als ze het te bont maken krijgen ze de "auwgurk trofee"

Gelukkig zijn er ook die blij zijn en dat ventileren.

Daar ben jij er dus een van en dat is leuk.

Het verbruik kan je kort in zijn.

Ik heb nog geen merk gezien waarvan het verbruik wat opgeven wordt door de fabrikant ook daadwerkelijk gehaald wordt.

Op de autoweek site heeft daar een heel stuk over gestaan en ik eerlijkheidshalve moet zeggen dat de Kia er nog redelijk vanaf komt.

Er waren merken die er ruim 40% naast zaten wat er meer wordt verbruikt.

Maar waarom doen ze dit?

Dit heeft zuiver te maken door de regels die de regering opstel. (ook Europees gezien)

Auto's moet voldoen aan een bepaalde norm en uitstoot.

Hier hangt je korting op je BPM en eventueel je wegenbelasting van af.

Vandaar dat de motoren op testbanken draaien onder de meest voordelige omstandigheden.

Daar heb je als klant ook baad bij al je auto bijvoorbeeld in een A of B klasse zit.

Dan betaal je minder BPM en misschien wel geen wegenbelasting.

Maar jij zal dat mooie verbruik nooit halen.

Er zijn er een paar die echt wel het zuinige rijden hebben ontdekt en komen er aardig in de buurt.

Je hebt ook helemaal gelijk..... lekker blijven rijden :-)

En als de tank leeg is vul je deze weer.

P.S. het staat leuk die twee Picanto's naast elkaar.

Posted

Ik zou zeggen geniet van je Pica en rij verstandig en maak je niet zo druk over het verbruik...

Helemaal mee eens! De Picanto is volgens de verbruiksmeter van Autoweek in de praktijk de zuinigste kwa benzineverbruik!!

Alle ander (benzine)auto's verbruiken meer!

Ik hoop dat jullie daar wat gelukkig mee worden!

Posted

Dat merk je bij bijna alle auto's met A/C. Alleen eentje met veel vermogen merk je het wat minder...

...Ik merk het ook met een 185 pk diesel in mijn Volvo, hoewel daar natuurlijk voldoende 'reserve' overblijft.....

Posted

De Picanto is volgens de verbruiksmeter van Autoweek in de praktijk de zuinigste kwa benzineverbruik!!

Heb je daar een link van? Ik zie nl als ik alle benzineauto's van 2011-2012 opvraag eerst een stel andere auto's voor de Picanto opduikt. Of waar kan ik alle merken bekijken ipv de individuele auto's.

• 1 month later...
Posted

Er is hier al het e.e.a. geschreven over onnodig quoten.

Kun je je post inkorten of quote verwijderen.

Wordt het allemaal wat leesbaarder.

Posted

Ik vermoed dat de betreffende airco unit iets te groot is voor de picanto(kan zo maar zijn dat deze unit ook voor de rio of hyundai modellen wordt gebruikt)