Ga naar inhoud

Picanto start soms niet


Syl

Aanbevolen Berichten

Beste allen,

 

Ik heb een Picanto 1.0 uit 2008 (bijna 50.000 km op de teller) met een ontzettend irritant probleem.

Soms start de auto niet.

De startmotor draait keurig rond, maar de motor slaat niet aan.

 

Ik kan er geen touw aan vastknopen, het is net russisch rouletten.

De auto start bijvoorbeeld 5x wel en dan ineens niet. Soms, na even wachten

start de auto ineens wel weer. Het maakt dan trouwens niet uit of ik bijvoorbeeld

een beetje gas geef of niet, dat werkt de ene keer wel en de andere keer niet, 

dus volgens mij is het toeval. Normaal start ik de auto met koppeling en rem ingedrukt,

draai de sleutel om en wacht een paar sec voordat ik de sleutel helemaal omdraai.

 

Vandaag een aantal keer gereden (kleine stukjes en een groot stuk) en

werkte alles prima. Later die dag kwam ik thuis, auto neergezet, even een half uurtje binnen

geweest en toen weer de auto in.....weer niet starten.

 

Vorige week heb heb ik de auto bij de garage gebracht om uit te laten lezen,

maar er was niets aan de hand. Ik kreeg wel de tip om mijn reservesleutel

te gebruiken, omdat wellicht de chip (of zoiets) in mijn sleutel stuk kon zijn.

Helaas gaf dit geen verbetering.

 

Ik weet het gewoon ff niet meer. Wat kan het zijn? Ik heb helaas niet de centjes

om mijn auto van voor naar achter helemaal na te laten kijken.

Zou het bijvoorbeeld aan de chip in mijn contactslot kunnen liggen?

Ik neem aan dat daar ook iets van een chip inzit.

Of een vuiltje in de brandstoffilter? Geen idee hoor, ik noem even een dwarsstraat.

Zoals jullie waarschijnlijk n.a.v. mijn verhaal wel snappen, ben ik geen licht op

het gebied van auto's. Wellicht kunnen jullie de tips in Jip en Janneke taal

uiteen zetten?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Groetjes,

Syl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


heb zelf met mijn rio zo iets gehad en dat was de benziene pomp die dan niet draaide dus geen brandstof dus niet aansloeg 

ook zonder fout codes 

ben hier zelf achter gekomen door mijn brandstof leiding er af te halen als hij het weer deed en dar kwam niks uit nieuwe er in gezet nooit geen probleem meer gehad 

als je dit nu hebt moet je eens aan of in je tank luisteren of je je pomp hoort draaien 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Oke duidelijk! Tot zover bedankt voor de reacties (meer reacties zijn uiteraard welkom :-)).

Zaterdag rij ik even naar mijn zwager (dwz als de auto start),

hij zou even een kijkje nemen.

De tips die jullie geven zijn in ieder geval makkelijk na te gaan (zelfs voor deze dame :-).

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn vrouw had ook dat probleem en bij haar zat de accu pool iets los (de - pool). De ene keer startte hij wel en de andere keer niet. Kwamen er per ongeluk achter want was maar heel iets.

kan natuurlijk van alles zijn maar wilde het toch delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Warmentuuter

Dat verhaal met je sleutel zou best kunnen.

Dit heb ik ook met een auto gehad en kreeg de tip van de dealer om de starthandelingen iets rustiger te doen.

Normaal was het in de auto stappen en wegwezen maar daar had de startblokkering moeilijkheden mee.

Dus het werd instappen, sleutel in het slot steken, riem om doen en dan starten.

Die tijd was nodig dat de sleutel de starblokkering opheft. 

Daarna nooit dat probleem meer gehad.

Dat kan dus per auto verschillen want precies dezelfde auto die ik er voor had kenden dit probleem niet.

 

Misschien ook een tip voor jou

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij mijn vorige auto kwam dit ook een enkele keer voor.

Was de startblokkering die een enkele keer spontaan in werking trad.

Even met de afstandsbediening de portieren vergrendelen en weer ontgrendelen en ik was er weer voor 1 of meerdere jaren van af.

Kleine kans dat dit het is,maar simpel te testen bij een volgende keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kijk altijd op het dashbord als je het contact aanzet of er een auto'tje gaat branden met een sleuteltje erin, dit is namelijk van de startonderbreking. Mocht dit niet gaan branden terwijl je het contact aanzet dan is mogelijk de sleutel niet herkent en gaat de motor wel rond, maar slaat niet aan. Op dit moment wordt de brandstofpomp ook niet aangestuurd en hoor je deze niet draaien.

brandstofpomp komt een enkele keer voor bij het soms niet willen aanslaan, vaker is de ring rond het contactslot (die de sleutel 'ziet') het probleem.

Zowiezo, niet teveel sleutels aan de sleutelbos hangen, zo'n startonderbreker kan ook vreemd reageren op andere elektronische dingen (afstandbedieningen en sleutels van andere auto's)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zit de brandstofpomp achter de startonderbreker dan bij KIA? Als de startmotor wel slag maakt kan ik me bijna niet voorstellen dat die onderbreker het probleem is. Anders zou je startmotor het hoogstwaarschijnlijk ook niet doen, en het feit dat hij het maar heel af en toe niet doet laat  me ook anders iets vermoeden. Klinkt eerder als een kapot sensortje ergens of een massa probleem...

 

 

Op het moment dat de auto NIET start je contact even aan laten staan (niet terug naar neutraal maar gewoon loslaten als hij niet start)  en even op de knietjes achter je auto luisteren of je een elektrisch gezoem hoort. Als dat werkt zal je ff een bougie eruit moeten draaien en kijken of je vonk hebt, daarna even je benzinefilter bekijken. Mochten deze 3 dingen allemaal goed zijn dat vrees ik dat je toch aan een vakgarage moet gaan denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites


brandstofpomp zit achter de startonderbreker, startmotor zit er juist voor, dus rondgaan doet doet hij altijd wel bij een defecte startonderbreker.

Verder gaat de pomp maar een paar seconde draaien als je de auto op contact zet (een nieuwere kia trouwens ook geeneens meer)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb een Picanto sleutel waarvan de chip kapot is en als ik de auto daarmee wil starten draait de startmotor niet...

Jij hebt ook altijd wat hè.. :wink:

Laten we eerst Syl haar probleem maar eens oplossen.

Syl geef je een gil (dat rijmt) als het is opgelost ?

Gaan we daarna voor CN aan de slag :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hahaha nee man dat bedoel ik niet  :-) Wat ik bedoel dat als er iets is met je startonderbreker (niet herkennen van de chip, kapot contact of whatever) dat je startmotor dan ook niet draait, als ik die Picanto van ons probeer te starten met die kapotte sleutel in ieder geval niet... 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jij hebt ook altijd wat hè.. :wink:

Laten we eerst Syl haar probleem maar eens oplossen.

Syl geef je een gil (dat rijmt) als het is opgelost ?

Gaan we daarna voor CN aan de slag :wink:

Hahaha....Deze Syl geeft uiteraard en gil wanneer het probleem opgelost is.

 

Het zou trouwens best weleens iets met de transponder coil (of weet ik hoe het heet) kunnen zijn.

In den beginnen....had ik namelijk een behoorlijke bos met sleutels aan mijn autosleutel hangen.

De bos heb ik eraf gehaald toen dit probleem ontstond.

Ik heb ook ff gegoogled op buitenlandse sites en kwam dit probleem regelmatig tegen.

 

Nah ja...Nog ff afwachten. Zaterdag even alle bovenstaande tips nalopen en hopelijk komt

er dan iets zinnigs uit. Zo niet....,dan toch maar even naar de vakgarage en vragen

of ze die transponder kunnen vervangen.

 

Hopelijk tot snel met goed bericht :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...