Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Januari 2013 een nieuwe venga gekocht met pack. Vanaf het begin veel problemen met de cruise control. Dan werkte hij wel, dan weer niet. Na een half jaar kwam ik erachter dat bij licht aan, de cruise control niet werkte.

Inmiddels al een paar keer in de garage geweest. Hele stuurkolom is vervangen en dat zou probleem oplossen. Helaas, niet dus.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben/herkennen?

Geplaatst

Raar dat ze daarvoor je hele stuurhuis hebben vervangen. Lijkt me dat ze gewoon als eerst de cc besturing in en uitbouwen om te kijken of hij wel goed aangesloten is op je kabelboom/ de controller zelf niet defect is. Wat zegt je dealer nou het probleem niet is opgelost? 

Geplaatst

heb je geen sluiting in de verlichting dat de cc denk dat je remt bijvoorbeeld 

gebeurt bij ons ook geregeld dat er dan een verkeerd lampje achter zit en op deze manier sluiting maakt ???

is maar een klein ideetje  

Geplaatst

Raar dat ze daarvoor je hele stuurhuis hebben vervangen. Lijkt me dat ze gewoon als eerst de cc besturing in en uitbouwen om te kijken of hij wel goed aangesloten is op je kabelboom/ de controller zelf niet defect is. Wat zegt je dealer nou het probleem niet is opgelost? 

Dealer gaat (weer) contact opnemen met Kia nederland. Vreemde is dat als je op een speciale manier hard op je stuur drukt de cruiscontrol zich wel vergrendeld.

Bij de dealer ben ik de enige met dit type Venga.(met pack, eind 2013)  Ben daarom nieuwsgierig of er landelijk meer mensen dit probleem hebben.

Geplaatst

heb je geen sluiting in de verlichting dat de cc denk dat je remt bijvoorbeeld 

gebeurt bij ons ook geregeld dat er dan een verkeerd lampje achter zit en op deze manier sluiting maakt ???

is maar een klein ideetje  

Zie mijn reactie hieronder. Het vreemde is dat als je op een speciale manier hard op het stuur drukt, de cruisecontrol zich wel vergrendeld.

Geplaatst

Dat klinkt ronduit gevaarlijk. Als je het zo makkelijk op kan roepen dan moet je gewoon je auto neerzetten bij de dealer en de sleutels op de balie gooien en nu eerst die auto maken. Dat gelul over de importeur contacten hebben ze echt een handje van bij KIA, die lui hebben echt geen glazen bol staan op het hoofdkantoor. 

• Like 1
Gast Warmentuuter
Geplaatst

Dat klinkt ronduit gevaarlijk. 

Is dit niet een beetje overtrokken.

We hebben het hier over de Cruise Control.

Sturen en Remmen de Venga normaal als ik het zo lees.

Maar terug gaan naar de dealer lijkt me een goed plan.

En een beetje druk uitoefenen kan geen kwaad.

Geplaatst

Het is duidelijk niet goed, maar gevaarlijk nu ook weer niet direct. Ze horen echter wel het probleem te achterhalen en op te lossen. Ik verwacht ook dat er ergens sluiting of juist geen goed contact gemaakt wordt in de stuurkolom of bij de CC. Succes ermee in ieder geval!

Geplaatst

Is dit niet een beetje overtrokken.

We hebben het hier over de Cruise Control.

Sturen en Remmen de Venga normaal als ik het zo lees.

Maar terug gaan naar de dealer lijkt me een goed plan.

En een beetje druk uitoefenen kan geen kwaad.

Je hebt gelijk, stom van me. Niks gevaarlijks aan als je op je stuur drukt en je cruisecontrol springt spontaan aan. 

Geplaatst

Wat ik begrijp is dat je op een specifieke manier op het stuur moet drukken en dat DAN de knopjes de CC wel inschakelen. Lijkt me niks spontaans aan...

En als ik dat dan zo lees is mijn eerste gevoel een massa-probleem. Dat de CC-bediening nu massa maakt via de licht-draad van de knopverlichting,

welke bij licht aan natuurlijk geen massa meer is maar +12V. Dus ipv de stuurkolom ligt mijn verdenking eerder bij de klokveer of diens stekkers...

Geplaatst

Ik ben het wel met Creative Name eens, dat er asap wat aan gedaan moet worden. Het probleem ligt nu even bij de dealer.

Een gratis vervangauto valt uiteraard geheel en al onder de garantie.

Geplaatst

Wat ik begrijp is dat je op een specifieke manier op het stuur moet drukken en dat DAN de knopjes de CC wel inschakelen. Lijkt me niks spontaans aan...

En als ik dat dan zo lees is mijn eerste gevoel een massa-probleem. Dat de CC-bediening nu massa maakt via de licht-draad van de knopverlichting,

welke bij licht aan natuurlijk geen massa meer is maar +12V. Dus ipv de stuurkolom ligt mijn verdenking eerder bij de klokveer of diens stekkers...

Klopt, wat je schrijft. De dealer heeft het ook gehad over een massa-probleem. Vandaar dat de stuurkolom is vervangen. Volgens hem is het een constructie-fout in de uitvoering van de Venga die ik heb.

Met het trucje van kracht (echt kracht) uitoefenen op de linkerbovenkant van het stuur vergrendelt de cruise control.

Vandaar mijn  bericht op dit forum of er meer mensen zijn die dit probleem hebben met dit model van begin 2014.

Bij mijn garage ben ik de enige met dit model, Landelijk zijn er misschien wel meer mensen die hier last van hebben. (of die wel dit model hebben maar er nog niet achter zijn wat het probleem van een haperende cruise control is)

Klokveer zegt me niets...... wat is dat precies?

Geplaatst

De klokveer is het onderdeel net onder het stuur dat de electrische verbinding tussen het stilstaande deel van de stuurkolom en het draaiende deel (stuur) verzorgt.

Dus de draden voor airbag, claxon en stuurwielbediening.

Als daarin een fout zit kan er dus stroom verkeerd gaan lopen, zeker omdat de knoppen vaak samen enkele draden delen.

• Like 2
Geplaatst

De klokveer is het onderdeel net onder het stuur dat de electrische verbinding tussen het stilstaande deel van de stuurkolom en het draaiende deel (stuur) verzorgt.

Dus de draden voor airbag, claxon en stuurwielbediening.

Als daarin een fout zit kan er dus stroom verkeerd gaan lopen, zeker omdat de knoppen vaak samen enkele draden delen.

Ik dacht dat ik de dealer ook iets had horen zeggen over deze verbinding. Volgens mij is daarom ook de stuurkolom vervangen.

Maar goed, deze week hoor ik de uitslag van de dealer wat er gaat gebeuren om het probleem op te lossen.

Als ik hoor wat het is geweest meld ik me.

Geplaatst

Januari 2013 een nieuwe venga gekocht met pack. Vanaf het begin veel problemen met de cruise control. Dan werkte hij wel, dan weer niet. Na een half jaar kwam ik erachter dat bij licht aan, de cruise control niet werkte.

Inmiddels al een paar keer in de garage geweest. Hele stuurkolom is vervangen en dat zou probleem oplossen. Helaas, niet dus.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben/herkennen?

Nu na een paar dagen hoor ik van niemand die dit herkend. Wel een mogelijke oorzaak, waar de dealer ook al mee bezig was, maar de juiste oplossing is nog niet gevonden.

Zodra ik de oplossing heb gehoord zal ik me weer melden.

Dank voor jullie reacties

Geplaatst

Bij mijn vorige auto, een Cerato, werkte de cruise control soms ook niet en dat was altijd na een stop naast de snelweg. Je rijdt weg, je voegt in en schakelt de cruise control in maar werken deed hij niet. Vele kilometers gereden en toen plotseling weer wel. Terug geredeneerd denk ik dat ik toen toch een keer geremd heb.

• 3 maanden later...
Geplaatst

Nu na een paar dagen hoor ik van niemand die dit herkend. Wel een mogelijke oorzaak, waar de dealer ook al mee bezig was, maar de juiste oplossing is nog niet gevonden.

Zodra ik de oplossing heb gehoord zal ik me weer melden.

Dank voor jullie reacties

Het heeft even geduurd. Inmiddels werkt de cruise control naar behoren. De dealer houdt het, net zoals de importeur, op een fabricagefout. Er zouden dus meer mensen last van kunnen hebben.

Euvel is verholpen door een extra draad ergens aan vast te maken. Geen idee wat voor draar en waaraan, maar dat maakt me niet uir. Hij doet het!

Wellicht geen schoonheidsprijs, maar je ziet er niets van en het werkt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...