Jump to content

Wat is de Rio toch een fijne auto

Guest Rio_Brazil

Recommended Posts

Guest Rio_Brazil

Vandaag de Rio voor groot onderhoud naar de garage gebracht en ik kreeg een Seat Leon (nieuwste model) diesel mee als vervangende wagen.

Dat zijn de momenten waarop je voelt wat een fijne auto de Rio eigenlijk is, vooral in verhouding tot de aanschafprijs.

De Leon vind ik echt niet fijn;

- versnellingsbak verhoudingen zijn veel te lang waardoor je in de stad net niet in in 4 en met 80 net niet in 5 kan rijden; de motor komt onder de 1.500 toeren en gaat dan enorm zwaar en irritant brommen;

- turbo-gat van 3 seconden; OK, mijn Rio 1.2 heeft helemaal geen turbo, maar steeds 3 seconden wachten en dan die "duw" is ook niets;

- motor lijkt het helemaal niet naar z'n zin te hebben, zeker niet onder de 1.500 tpm. De 1.2 Rio loopt nog prima rond bij dat toerental

- versnellingsbak voelt ruw en mechanisch aan

- zweverige besturing rond de middenstand

- veel te kleine spiegels; bij achteruit inparkeren moest ik de spiegel rechts eerst naar beneden draaien om de bumper van de buur-auto te zien

Kan niet wachten tot de Rio weer klaar is. Hopelijk vervangen ze de koppeling, want dat is mijn enige klacht.

Grappig topic, want ik heb vorige week mijn rio Superpack ingeruild voor een nieuwe seat leon.

Ik vind het een geweldige auto (uiteraard anders had ik hem niet gekocht). Het gevoel van degelijkheid als je alleen al de deuren sluit;)

Als je de motor boven de 1500 toeren houdt is het zeker knallen, zeker vergeleken met de rio. (Daaronder inderdaad minder vermogen).

Andere luxe zijn de leren stoelen met verwarming, voorparkeersensoren, lane assist, fullled koplampen, dimmende binnenspiegel, en veel meer kofferbak ruimte.

2l8hlk1.jpg

Ik kan niet wachten tot volgende week bij aflevering!

Guest Rio_Brazil

Haha :-) leuk hoe smaak en beleving kan verschillen. Veel plezier met je Leon, die ik overigens inderdaad wel heel degelijk vind aanvoelen, meer "premium" zoals ze dat dan zo mooi noemen.

Haha :-) leuk hoe smaak en beleving kan verschillen. Veel plezier met je Leon, die ik overigens inderdaad wel heel degelijk vind aanvoelen, meer "premium" zoals ze dat dan zo mooi noemen.

Ja gelukkig verschillen smaken, anders was het wel heel saai.

Ik had wat meer ruimte nodig maar wou wel een sportief ogende bolide. Ik vind het overigens wel jammer dat ik afscheid moet nemen van het merk Kia, de rio heeft mij nooit teleurgesteld!

Als er weer een keertje een Kia meeting komt ben ik er graag bij.... Maar dan zonder Kia :(

Diesel en benzine kan en moet je niet vergelijken. Zeker niet als het gaat om toerentallen en geluid. Een diesel maakt nu eenmaal een ander geluid omdat het verbrandingsproces nu eenmaal compleet anders is en de versnellingen van een diesel zijn altijd langer en liggen altijd lager als van een benzine wegens het hogere koppel van een diesel.

Guest Rio_Brazil

Helemaal mee eens Hanz001 en daarom is het zo vreemd dat ik met een turbo-loze 1.2 benzine motor de rotonde in z'n 3 kan nemen, 50 in z'n 4 kan rijden en vanaf 60 in z'n 5...

Het zijn juist de turbo-diesels die bij veel lagere toerentallen goed werken en daarom verwacht je dit niet. Ik heb net even een review gelezen op autoweek met dezelfde ervaringen.

Ik heb trouwens vroeger een Renault 1.5 dCi gereden en dat was ook een motor die zich niet gedroeg als een diesel en je op toeren moest houden. Mijn Passat 1.9 TDI was weer het tegenovergestelde en voelde zich juist weer prima bij lage toerentallen.

Ja gelukkig verschillen smaken, anders was het wel heel saai.

Ik had wat meer ruimte nodig maar wou wel een sportief ogende bolide. Ik vind het overigens wel jammer dat ik afscheid moet nemen van het merk Kia, de rio heeft mij nooit teleurgesteld!

Als er weer een keertje een Kia meeting komt ben ik er graag bij.... Maar dan zonder Kia :(

1 juni a.s. is er een meeting denk dat je daar wel welkom bent hoor...  :wink:

Guest Rio_Brazil

Al was het een BMW geweest, ik meld alleen de zaken die me opvallen. Natuurlijk is de Leon een andere klasse, ook veel ruimer, meer vermogen etc.

Wat ik bedoel te zeggen; soms weet je niet wat je hebt... en de Rio valt me dus in deze opzichten positief op... 

Bedankt! Moet de subforum maar eens lezen af en toe haha.

Zal er zijn met de Leon ;)

Ben benieuwt heb er nog niet in gezeten  :wink:

Grappig topic, want ik heb vorige week mijn rio Superpack ingeruild voor een nieuwe seat leon.

Ik vind het een geweldige auto (uiteraard anders had ik hem niet gekocht). Het gevoel van degelijkheid als je alleen al de deuren sluit;)

Als je de motor boven de 1500 toeren houdt is het zeker knallen, zeker vergeleken met de rio. (Daaronder inderdaad minder vermogen).

Andere luxe zijn de leren stoelen met verwarming, voorparkeersensoren, lane assist, fullled koplampen, dimmende binnenspiegel, en veel meer kofferbak ruimte.

Ik kan niet wachten tot volgende week bij aflevering!

Hi Rio rio,

Mag ik vragen hoeveel je ongeveer moest bijbetalen? 

Niet dat ik mijn Rio nu al weg wil doen hoor, maar dit soort info is altijd goed om te weten :)

Hi Rio rio,

Mag ik vragen hoeveel je ongeveer moest bijbetalen?

Niet dat ik mijn Rio nu al weg wil doen hoor, maar dit soort info is altijd goed om te weten :)

Ik heb voor mijn 2 jaar oude Rio diesel Superpack met fabrieknavigatie en 55.000km 14.000 euro gekregen.
  • Like 1

Dat kunnen we niet hebben; hij's toch zeker niet wit mag ik hopen ?

Edit: zie em nu op pagina 1, prima zo :wink:

Begin niet over wit...

Och, wat ga ik mijn witte rio missen .... :(