Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Nog even afwachten wanneer de nieuwe auto komt, maar over niet al te lange tijd ga ik afscheid nemen van de Kia Rio. Ik heb 'm nu bijna 2 jaar, het was de bedoeling om hem 3 jaar te rijden (prive-lease).

De reden dat hij weg gaat is het feit dat ik meer problemen met de Rio heb gehad dan ik met een nieuwe auto zou willen zien. Een paar dingen konden niet naar mijn zin op worden gelost en dus heb ik de beslissing genomen om een andere auto te bestellen, het wordt weer een Seat Ibiza ST (had ik voor de Rio al gereden en die auto beviel zo goed dat ik weer terug naar Seat ga)

Ik wil niet te negatief doen, maar wellicht is het toch interessant voor de forummers om te weten wat de redenen zijn geweest om tot deze beslissing te komen:

- Het bekende Rio kwaaltje, een krakend dashboard. De Rio is hiervoor naar de dealer gegaan, maar helaas kwam het kraakje nu op een andere plaats in het dashboard terug. Is een beetje het risico als een dashboard is losgehaald denk ik...

- Een typisch resonantie geluid bij warm weer als de auto goed warmgereden is. Volgens monteurs bij de dealer helaas een producteigenschap, maar ik vond het hoogst irritant

- Schavende remmen aan de achterzijde

- Vloermatten die belachelijk snel sleten

- De auto wilde een keer niet meer starten na een poetsbeurt (en nee, geen motorkap opgengehad en ik poets altijd met de hand)

- De toerenteller begaf het een paar maanden na aanschaf, dus moest de hele klokkenwinkel vervangen worden

- Wegrijden vanuit de 1 is erg wennen geweest, wil tegenwoordig nog wel eens mis gaan, komt erg precies

Voor een groot deel waren dit dingen die opgelost konden worden, en de dealer heeft me altijd correct te woord gestaan en geluisterd naar mijn opmerkingen, maar onder de streep beinvloedde het wel mijn mening over de Kia. Ik koop tenslotte een nieuwe auto en dan wil ik ook geen gekke dingetjes die mijns inziens meer bij een oudere auto passen

Voor de Rio heb ik een Seat Ibiza ST gereden, de 1.2 TDI E-Ecomotive. Die kwam helaas vroeg aan zijn einde door toedoen van een medeweggebruiker die geen voorrang verleende op een provinciale weg. De kwaaltjes van de Rio deden me erg terugverlangen naar mijn vorige auto en na een tijdje overleg met mijn vrouw kwam de beslissing om toch weer terug te gaan naar Seat. Geen diesel meer doordat hier tegenwoordig weer wegenbelasting op geheven wordt, het wordt nu een Seat Ibiza ST 1.2 TSI (benzine) met 85 pk. Is nog even geduld hebben, want de Seat moet nog gemaakt worden :wink:

Ik heb vorig jaar nog een setje stalen velgen met all-seasons banden op de kop getikt voor de wintermaanden, die komen dus binnenkort nog op het forum te staan voor als iemand geinteresseerd is. Ik blijf verder wel lid hier, gewoon omdat het af en toe heel amusant is hoe bepaalde topics lopen, de sfeer blijft hier gewoon enorm leuk. Ik zeg nooit nooit, maar de kans dat ik nog eens een Kia neem is klein helaas.

Geplaatst

Best jammer !

Vind de RIO een aanwinst voor het straatbeeld (mits niet wit)

Afgezien van je keuze; hoe heb je het geregeld met je privé lease contract ?

Misschien kunnen we daar nog wat van leren :wink:

• Like 1
Geplaatst

Ja ik vind het ook jammer, want afgezien van de problemen die ik er mee ondervond reed hij verder erg goed, zag er enorm leuk en volwassen uit en was hij ook nog erg zuinig (met mijn rijstal dan in ieder geval).

Wat betreft prive-lease, ik heb een beetje onderhandeld en men was bereid om me tegemoet te komen (lees: ik mocht iets minder betalen dan normaal bij afkoop) als ik de nieuwe auto weer via hun zou bestellen. Gezien mijn positieve ervaringen met de leasemaatschappij en het feit dat het nog steeds goedkoper was dan rechtstreeks een prive-lease contract van de dealer zelf en de beperkte kosten bij afkoop plus goedkeuring van mijn vrouw heb ik de Seat wederom geregeld via een zelfde constructie.

En... het wordt geen witte!  :winkiss:

• Like 1
Geplaatst

Geen 50/50 deal en geen na afloop contant... prive-lease is toch anders. Ik betaal een vast bedrag per maand uitgezonderd de brandstof, de rest zit er bij en na afloop krijg ik de kans om de auto over te nemen, of ik kan weer een nieuwe auto van mijn keus uitkiezen of ik koop gewoon zelf een andere auto.

Is een kwestie van smaak, ik en mijn vrouw willen gewoon graag zo min mogelijk verrassingen. Uiteraard is het goedkoper om bijvoorbeeld een 3 jaar oude occasion te kopen en deze 3 jaar te rijden, maar ik rijd graag nieuw.

Voordeel is nu dat ik relatief gemakkelijk de auto in kan leveren voor een andere, als ik de Rio had gekocht had ik 'm moeten gaan inruilen of verkopen

Geplaatst

Goed punt, Blackie, de 105-pk versie is het niet geworden uit het oogpunt van de meerprijs ervan, ik vond de 85-pk versie prima uit de voeten kunnen met de Ibiza en ik heb voor een goede prijs per maand een actie model uitgekozen met leuke extra's

Geplaatst

Nee, de Rio wordt niet ingeruild, hij wordt ingeleverd

okay

en dan kun je zo naar een andere dealer of moet je de Seat daar bestellen waar je de Rio kocht???

ja ik vraag maar raak he leren anderen ook van

Geplaatst

Geen probleem Blackie, ik heb in weze de Seat bij de lease-maatschappij besteld, en daarbij aangegeven bij welke dealer ik deze af wil laten leveren. De Rio is ook op die manier gegaan, maar is dus bij een Kia dealer besteld door de leasemaatschappij en de Seat wordt bij een Seat dealer hier in de buurt besteld. Er is zelfs een mogelijkheid om de lease-maatschappij de dealer te laten bepalen, zal voor hun wel goedkoper zijn, maar ik wilde graag de lokale Seat dealer doen

In weze hoef ik geen contact te houden met de dealer zelf over de bestelling maar ik doe dat altijd wel, zo weet ik zelf precies hoe het staat met de bestelling, en weet de dealer ook wanneer de bestelling komt etc. en onderhoud ik meteen een goede band met de vestiging waar later de auto dan in onderhoud komt

Zodra de Seat bijna geleverd wordt kan ik de Rio in gaan leveren bij een door de lease-maatschappij aangewezen innamepunt. Hiervan zijn er meerdere punten in NL

Gast Warmentuuter
Geplaatst

Het is altijd jammer dat je een kia rijder ziet gaan.

Maar ik wens je wel veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Gast GreyGriffin
Geplaatst

Hopelijk ga je je in de Seat wat meer happy voelen dan in de Kia. Wel spijtig dat er een Rio-rijder wegvalt uit het forum, want ik blijf het een zeer geslaagd model vinden.

Geplaatst

Misschien handig om te weten bij wie je zulke flexibele privé lease contracten kunt sluiten ?

En als hollander natuurlijk "kwantakosta"...

Geplaatst

Ha! Gegroet mede seat rijder!

Ik ben van een Rio overgestapt naar een Seat Leon (nieuwe model). Ook met jouw Ibiza zul je geen spijt krijgen

Geplaatst

is Seat zoveel beter dan ????

Nou beter beter...

Het is een klasse hoger, betere motorisering, luxere materialen en uitstraling, meer toeters en bellen, ruimere wagen, automatisch volgen van voorganger (ACC), automatisch tussen de lijnen blijven en ja, vergeleken met de diesel Superpack (met navigatie) is de Leon 10.000 duurder....

En van je PM ben ik niet gediend Blackkie, als ik hier op dit forum wil blijven dan doe ik dat.... Overigens is het bij Seat-online lang niet zo gezellig als hier :)

Geplaatst

Jammer van de beslissing maar soms moet je die belangrijke stap in je leven maken!

Hoorde toch regelmatig goede berichten over de RIO en zijn/haar PIMPS :)

Succes met de Seat!

Geplaatst

Gewoon lekker blijven Rio Rio! Iedereen is welkom (mits hij/zij zich normaal gedraagt).

Grappig om te lezen dat jij van Kia naar Seat ben gegaan, bij mij is het precies andersom!

Was een (Pro)Cee'd destijds niet een optie voor je?

Ik herken je verhaal over Seat-online overigens wel. Jaren geleden was het echt een ons-kent-ons clubje. Geen idee hoe het nu daar aantoe gaat.

Geplaatst

Gewoon lekker blijven Rio Rio! Iedereen is welkom (mits hij/zij zich normaal gedraagt).

Grappig om te lezen dat jij van Kia naar Seat ben gegaan, bij mij is het precies andersom!

Was een (Pro)Cee'd destijds niet een optie voor je?

Ik herken je verhaal over Seat-online overigens wel. Jaren geleden was het echt een ons-kent-ons clubje. Geen idee hoe het nu daar aantoe gaat.

De proceed was absoluut mijn nummer 1 keuze geweest, echter was deze niet te leveren icm diesel.... :(

Wel de mogelijkheden bekeken om te importeren vanuit Duitsland/België maar dat werd wel heel erg duur...

Ik heb proef gereden in de proceed benzine en was helemaal verkocht, maar helaas. En toen kwam de Seat om de hoek :)

• Like 1
  • 2 weken later...
Geplaatst

Maak gebruik van dit draadje. Heb mijn rio 2013 na een jaar ingeruild. Diverse problemen gehad, wat de dealer standaard afdeed met product eigenschap.

Na een jaar 8500 euro waardevermindering viel mij enigsinds tegen. Maar was de rio zo moe, dat ik het er voor over had.

Nu een toyota gekocht. Hoop dat deze wel gaat bevallen....

Blijf hier nog wel een tijdje mee lezen !

Geplaatst

Wat voor een Toyota heb je gekocht, Rio1972? Ik heb nog gekeken naar de Yaris maar mijn eerdere ervaring met de Ibiza ST en het feit dat er bij de Toyota geen benzine met turbo bij zat is de naald toch doorgeslagen richting Seat.

Eergisteren klonk ineens een maf tjirpend geluid vanonder de motorkap na een tijd rijden (warme motor dus). Deed me enigszins aan v-snaar denken maar toch ook weer niet helemaal. Klinkt misschien cru, maar ik kijk erg uit naar het moment dat de Ibiza geleverd wordt

Geplaatst

Ik was blij dat ik van mijn ford af was.nieuw gekocht en wat een ellende gehad.

Nu een Rio en geen enkel probleem gehad tot nu toe.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...