Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik wil ondewr mijn motorkap een z.g.n. marterverjager installeren. Een apparaat dat ultrahoge tonen maakt. Dit apparaatje is gezekerd in de plus kabel en kan dus direct aan de accu gekoppelt worden.

Echter, ik wil dat dit apparaatje alleen aanstaat, als de motor uit staat. Ik denk zelf dat ik daarvoor een geschakelde massa (massa 15) moet gebruiken, en de plus rechtstreeks aan de accu.

Waar kan ik zo'n geschakelde massa in de Rio het makkelijkste bereiken?

Geplaatst

Je kunt het ook met een extra relay aan sluiten dan kan je een plus signaal weg halen van je dagrij verlichting of ruiten sproeier pomp dis krijgen vaan pas strpom als je je contact aanzet

als jr dan een 5 polige relay neemt kan je dat vrij simpel schakelen

Geplaatst

Ja, die mogelijkheid had ik ook eerst in gedachten. Maar waarom een extra relais als het zonder ook kan? Mijn vraag is dus nog niet beantwoord.

Geplaatst

@ theoc Bedankt voor je antwoord, maar je hebt niet begrepen wat er bedoeld wordt. Er zijn automerken (zoals Volvo) die een 'geschakelde min' (ook wel massa 15 genoemd) hebben. Ik had graag willen weten of Kia Rio deze ook had, en zo ja: waar?

Geplaatst

Naar mijn weten is 15 geschakelde voeding.

30 permanent en 31 massa.

Er zijn gevallen waarin je op klem 15 een virtuele massa hebt als het contact uit staat.

Virtueel, omdat het geen echte massa is; die meet je feitelijk via de verbruikers die op klem 15 aangesloten zijn.

Ik ben het dus met Xtra40 eens; gewoon een relais gebruiken in de voeding. Spoel aan contact en massa (85 en 86), accu aan 30 en je verschrikker op 87A.

Geplaatst

@ Murcielaygo, bedankt voor je antwoord.

Massa 15 wil inderdaad zeggen dat je een geschakelde voeding hebt over massa (31). Ik denk niet dat Kia Rio hier mee werkt anders hadden jij en xtra40 hier wel melding van gemaakt. Moet ik toch een extra component (relais) onder de motorkap aanbrengen :wink:

Geplaatst

@Rio-Brazil en @Specialmade, een beetje off topic maar Ik kan tegenover jullie berichten veel berichten zetten die het tegenovergestelde beweren. De (Steen-) Marter is een zeer slim beestje dat moeilijk te bestrijden is. Vaak is een combi van afweermiddelen het beste, ultrasone geluid is er 1 van.

Geplaatst

@Rio-Brazil en @Specialmade, een beetje off topic maar Ik kan tegenover jullie berichten veel berichten zetten die het tegenovergestelde beweren. De (Steen-) Marter is een zeer slim beestje dat moeilijk te bestrijden is. Vaak is een combi van afweermiddelen het beste, ultrasone geluid is er 1 van.

Heb over een paar maanden twee marterverschrikkers gemonteerd in zowel onze Sp3 als in onze Peugeot 206CC,sindsdien geen bezoek meer gehad van onze lieve steenmarter.

Het betreft een Ultrasoonapparaat bijgestaan door een Powerled,beiden worden interval geschakeld.

Ik heb het systeem zo ingebouwd zodat ik het aan en uit kan doen van in de auto zelf door middel van een schakelaar met ingebouwde led,dus als ik rijdt zet ik hem gewoon af :-)

Geplaatst

@skoebidoe, Dit was ook mijn eerste oplossing tot ik mij bedacht dat ik geen 'loze schakelaar' in het interieur heb en zeker geen 'losse'schakelaar wil inbouwen. Daarnaast rijd ik niet alleen in deze auto en moet er dus op vertrouwen dat zowel ik als de andere chauffeur de schakelaar omzet. Vandaar de 'automatische' manier (middels relais).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...