slim673 Geplaatst 20 December, 2014 Geplaatst 20 December, 2014 De kogel is door de kerk; ik heb mijn Picanto ingeruild voor een Seat Mii. Hoewel ik geen actieve gebruiker ben van dit forum (verre van zelfs) leek het me wel aardig om bij wijze van afscheid een stukje op dit forum te schrijven over mijn ervaringen met de Picanto. In juni 2012 werd het tijd om mijn bijna 3 jaar oude Ford Ka in te ruilen voor een andere auto. Ik had de Renault Twingo, Toyota Aygo en de Chevrolet Spark Bifuel op het oog. Echter, op het internet kwam ik een artikel tegen over de Picanto LPI. Op naar de Kia dealer, waar gelijk verteld werd dat die de komende 2 jaar niet leverbaar was in Nederland. Echter, getriggerd door de leuke commercials op TV van de Picanto, werd ik er, nu ik er voor stond, al snel verliefd op. Nadat de dealer een goede prijs bood voor mijn Kia besloot ik tot de aanschaf van een zwart metallic Kia Picanto 1.2 comfort + exterior pack. Totale aanschafprijs € 12.910 (incl.kosten rijklaar etc). Nu 2 1/2 en 65000 km verder is het dus tijd om afscheid te nemen. Dat doe ik niet zomaar, dat is een optelsom van voor en tegens; Voor Rijk uitgerust. In deze klasse is het moeilijk om een auto zo uitgerust te vinden. Volledig bekleed interieur, USB/ipod aansluiting, 4 speakers, LED dagrijverlichting, lichtsensor, alarm etc. Verbruik. Ik heb de topics gelezen op dit en andere fora, en ik behoor tot de groep die tevreden is met het verbruik. Mijn kilometers maak ik 90% op de snelweg bij ong. 100 km/uur. Mijn verbruik (volgens de BC) ligt rond de 5 l/100 km. Echter, ga je iets sportiever rijden dan is dit verre van haalbaar. 7 (!!!!!!!) jaar garantie. Motorisch betrouwbaar. In de 2 1/2 jaar heeft de Picanto het niet laten afweten. Tegen Vochtig. Voor het eerst meegemaakt dat in een nieuwe auto de ramen bevriezen aan de binnenkant. Slechte kwaliteit materialen. Gordelspanners zijn slap, gordel rolt niet op. Plastic afwerking in kofferbak laat los t.h.v. achterlichtunit. Bekleding voorstoelen kunnen niet tegen regen en slaan wit uit. Ook het plastic van de binnenkant van de portieren kan niet goed tegen regenwater. Lak van de velgen laat vocht door en slaan wit uit. Het gebruikte staal voor de carrosserie is zo dun dat steenslag al een deuk kan veroorzaken. Zelfde voor de lak. Ondanks de metallic lak is deze enorm kwetsbaar. Een klein krasje eindigt al snel op de witte grondlaag eronder. Op 2 plekken op het dak zit inmiddels roest omdat steenslag door top- en grondlaag is gegaan (en ik het niet tijdig heb opgemerkt en bij de beurten ook niet door de monteurs die de lak horen te controleren). Onderhoudskosten. € 170 voor een kleine en € 250 voor een grote beurt (en dat elke 15.000 km) + vervangende onderdelen is in mijn beleving erg duur. Afwikkeling garantieclaim. Voordat de bekleding van mijn voorstoelen werd vervangen kon ik eerst 3 x mijn auto laten staan omdat de dealer het eerst met een sopje wilde proberen (terwijl de importeur bij Kassa al had gezegd dat het gewoon vervangen moest worden). Geluid van de radio. Hoef ik verder niets over te zeggen, zijn waarschijnlijk gemaakt in Noord Korea. Restwaarde:dramatisch. Ik ben bij 3 dealers geweest; Ford: € 6300 Volkswagen: € 5600 Seat: € 6800 (blaren op m'n tong moeten l*llen) Nou ben ik niet iemand die voor elk dingetje teruggaat naar de de dealer, misschien als ik dat wel gedaan had waren sommige zaken opgelost, die hand steek ik dus in eigen boezem. Ook de kosten van het onderhoud wist ik van tevoren. Toch hebben bij mij de tegens meer gewicht gehad dan de voors en ben ik klaar met mij n Kia avontuur. Van dit forum begrijp ik dat er erg veel mensen enorm blij zijn met hun Picanto, en ik gun hen nog enorm veel rijplezier. Ik verheug me echter enorm op mijn hernieuwde kennismaking met Seat Tot slot; ik ben lid geworden van dit forum omdat ik wat vragen had over mijn Picanto en wil iedereen bedanken voor de hulp en het beantwoorden van mijn vragen. Cheers, en alvast goede feestdagen. 6 Quote
Gast GreyGriffin Geplaatst 21 December, 2014 Geplaatst 21 December, 2014 Hallo slim673, Helder verhaal, met een duidelijke uiteenzetting van de sterke en zwakke Picanto-punten. En het getuigt van karakter om de hand ook een beetje in eigen boezem te steken, want als je er wat fanatieker bovenop had gezeten richting dealer, waren er wat meer minpuntjes naar genoegen geschikt. Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan de Seat en ik wens ook jou prettige feestdagen. Groet van GreyGriffin Quote
bigmac Geplaatst 21 December, 2014 Geplaatst 21 December, 2014 Duidelijk verhaal en goed dat je de voor- en nadelen op een rijtje hebt gezet. Je inruilwaarde valt me wel tegen voor de leeftijd van de picanto. Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om juist niet te verkopen. Veel plezierige kilometers met de Seat gewenst. Quote
LED-Lightning Geplaatst 21 December, 2014 Geplaatst 21 December, 2014 Goed stukje, veel plezier met de Seat! Quote
Picawhite Geplaatst 21 December, 2014 Geplaatst 21 December, 2014 Mooi verhaal maar een MII........... mijn zoon valt hem juist erg tegen en als ie in de Kia rijdt ....wouw Quote
John Kanon Geplaatst 22 December, 2014 Geplaatst 22 December, 2014 Ben het bijna overal mee eens,vooral die lak is een drama en vocht aan de binnenzijde ook. In de wasstraat zit ik binnen 30 sec. in een tropisch regenwoud,dacht de eerste keer dat ik een raam had openstaan. Echter schrijf je nu 6000 euro af in 2,5 jaar en ga je (in mijn ogen) ook nog een stapje terug. Van goedkoop rijden blijft zo weinig over. De lakschade en het relatief hoge aantal km´s speelt ongetwijfeld een rol. Denk overigens wel dat een Mii met dezelfde km´s nog minder restwaarde heeft. Weet niet wat de garantietermijn van de Seat is,maar waarschijnlijk zit er op de Picanto nog langer garantie dan op de nieuwe Seat. Je hebt er vast goed over nagedacht en wens je veel plezier in de Mii,maar op deze basis had ik het nooit gedaan. Quote
Picawhite Geplaatst 22 December, 2014 Geplaatst 22 December, 2014 ja en die lak : denk toch dat alle auto's daar tegenwoordig last van hebben , WATER gedragen hé, en een tropisch regenwoud in de Pica , nooit last van gehad. Quote
John Kanon Geplaatst 22 December, 2014 Geplaatst 22 December, 2014 ja en die lak : denk toch dat alle auto's daar tegenwoordig last van hebben , WATER gedragen hé, en een tropisch regenwoud in de Pica , nooit last van gehad. Ik dus wel,lijkt wel of het vocht van alle kanten de auto in komt. Een oudere auto met slechte rubbers,ok,maar een nieuwe auto. Dacht juist met de aanschaf van een nieuwe dat ik daar vanaf was,integendeel. Quote
Specialmade Geplaatst 22 December, 2014 Geplaatst 22 December, 2014 @John Kanon, Probeer deze eens. Werken perfect. Gewoon onder de stoel leggen. Eens in de zoveel tijd even op de verwarming leggen om te drogen en je kunt ze weer gebruiken. GEEN last van vocht meer. Suc6 Grtz. Specialmade Quote
John Kanon Geplaatst 23 December, 2014 Geplaatst 23 December, 2014 Die ken ik,maar helpen echt niet tegen plots opkomende extreme vocht in de wasstraat. In de wasstraat moet de blower op de hoogste stand,anders zie ik letterlijk niet waar ik ben. Dankzij de waxoil,die er al ruim een jaar opzit,hoef ik niet zo vaak door de wasstraat,maar toch. Quote
slim673 Geplaatst 23 December, 2014 Topic Starter Geplaatst 23 December, 2014 Hallo allen, Leuk dat er een gesprek opgang komt, ik merk dat er vragen zijn over de leus voor een Seat Mii. Zoals uit mijn verhaal misschien blijkt ben ik wel klaar met de Koreaanse kwaliteit, dus ik wilde weer iets Europees, en mijn voorkeur ging uit naar iets in de A klasse; C1, Up, Ka, etc. De C1 viel af omdat ik die gewoon erg duur vind voor wat je krijgt, idem voor de Ka. Bij de Volkswagen dealer kwam ik er niet uit qua prijs, en ik vind de achterkant van de Mii een iets mooiere achterkant hebben. Beleving van kwaliteit verschilt natuurlijk per persoon, maar de Mii ademt degelijkheid uit. De 'kloink' als je de deuren sluit, het gebruikte materiaal, het geluid van de audio, etc.etc. Tevens was de prijs doorslaggevend. Voor €13.000 een auto met el.ramen, airco, 15" LM, navigatie, CC, leren stuur etc. is niet goedkoop, maar ook niet extreem duur. Economisch is het natuurlijk niet te verantwoorden om zoveel af te schrijven, maar ik zit elke dag ruim 2 uur in de auto en zat me gewoon te ergeren aan de Picanto. 2 Quote
John Kanon Geplaatst 24 December, 2014 Geplaatst 24 December, 2014 Duidelijk,als ik elke dag 2 uur moet rijden,komt er per direkt weer een Mercedes,net als voor de Picanto,maar met 2x een kwartier per dag is dat niet realistisch. Ik mis hem alleen tijdens de vakantie. Ik wil nog 2 jaar rijden in de Pica en als ik hem een beetje redelijk kan inruilen of verkopen,dan weer een wagen met een kofferbak. Laat over een half jaartje nog even weten hoe de Mii bevalt als je wilt. Quote
bigmac Geplaatst 24 December, 2014 Geplaatst 24 December, 2014 Ik rij elke dag ook wel zo'n 1 tot 2 uur, maar er is nog geen auto die ik liever zou willen hebben, en alles kan en heeft wat ik nodig heb of wens. Verder rij ik elke dag nog met plezier in mijn Picanto, dat scheelt natuurlijk ook. 3 Quote
Creative Name Geplaatst 24 December, 2014 Geplaatst 24 December, 2014 Wij zijn er ook nog dik tevreden over eerlijk gezegd, 27k kilometer en hij rijdt werkelijk nog steeds als nieuw. In 2 jaar tijd alleen een koppelingskabel vervangen want die was droog en voor de rest is er nog geen lampje kapot gegaan. Ik ruil de auto van m'n vriendin normaal elke 2 jaar in als de financiële goden het toestaan maar we zijn er zo tevreden over dat hij gewoon blijft staan tot ie een jaartje of 5 oud is. Nooit gedacht zoveel plezier van m'n geld te hebben, eerlijk is eerlijk. 2 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.