Kiasiriussilver Posted August 2, 2015 Posted August 2, 2015 Beste alle op dit forum. Ik ben in bezit van nieuwe kia velgen. Welke ik voor de winter onder mijn sportage wil plaatsen als winterset. De velgen zijn tpms voorbereid. Maar geen ventielen met sensoren Nu is mijn vraag of iemand hier al eens dit zelf heeft gedaan en of hij dan gebruik gemaakt heeft van de orginele sensoren of van universele ..en ook hoe deze ingeleerd zijn. Graag jullie reactie Groet Quote
arjan gt Posted August 2, 2015 Posted August 2, 2015 Ik heb voor de wintervelgen universele sensoren, het inleren is gedaan door het bandenbedrijf waar ik de velgen en banden kocht. Het stelt op zich niets voor als je de juiste software hebt, even het automerk ingeven en ineens zijn de universele sensoren Kia sensoren, en worden ze ook als zodanig herkend door je auto. Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk Quote
Kiasiriussilver Posted August 2, 2015 Author Posted August 2, 2015 Beste Arja bedankt voor jou antwoord. Echter voor mij geldt de volgende situatie ik heb de velgen orgineel nieuw liggen welles waar zonder de sensoren ..banden kan ik zelf balanceren en monteren en leveren dus dat is geen probleem . Wat ik dus wil weten is of die universele sensoren door een standaard obd in te leren zijn ..namelijk de orginele voor 4 banden zijn 240 euro ex Dan moet ik deze ook gewoon zelf plaatsen dus daar zit geen verschil in wel in de prijs . Ik ben dus benieuwd naar de manier van inleren en welk type universele sensoren er gebruikt zijn ..omdat ook hier verschil in lijkt te zijn . Orgineel leert zich namelijk zelf in na 10 min rijden tussen 40 en 100 km per uur Quote
Kiasiriussilver Posted August 7, 2015 Author Posted August 7, 2015 Helaas weinig reactie,s op dit topic , wat mij dan maar doet besluiten originele sensoren aan te schaffen. Dan ook gelijk maar helemaal voorzien van de juiste banden op dit soort velgen. En in aankomende winter periode met de Sportage goed stil op de weg rond te rijden. Continental TS 850 P met 72 db en lekkere grip op regenachtig weer Quote
Guest Warmentuuter Posted August 7, 2015 Posted August 7, 2015 Dat er weinig reactie zijn is denk ik omdat er nog weinig Kia's rondrijden met tpms. Sommige weten misschien geen eens wat het is. De originele lijkt mij de goede keuze. Zelf rijd ik met de Good year Ultra grip. Hier ben ik zeer over te spreken zowel in de regen als met sneeuw. Maar ook de Continetal TS850 scoort hoge punten in de test. Een goede winter of all season band kan geen kwaad. Ook in Nederland. Quote
Ysie Posted August 8, 2015 Posted August 8, 2015 Ik had 4 jaar terug voor de winterbanden op mijn sp3 originele gekocht omdat er nog geen pirate stukken beschikbaar was. Nu zou ik opteren voor goedkopere. De originele veel te duur. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 1 Quote
Kiasiriussilver Posted August 8, 2015 Author Posted August 8, 2015 Ik had 4 jaar terug voor de winterbanden op mijn sp3 originele gekocht omdat er nog geen pirate stukken beschikbaar was. Nu zou ik opteren voor goedkopere. De originele veel te duur. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Ja goedkoop zijn de orginele niet Ysie ..maar imitatie en inleren is ook niet veel goedkoper . Plus ik nu te horen heb gekregen via de dealer van kia autozwaag dat je telkens opnieuw bij wissel dan ook weer opnieuw moet inleren.Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk Quote
Kiasiriussilver Posted August 8, 2015 Author Posted August 8, 2015 Ik denk ik dan maar ga voor gewone ventielen en een brandend lampje . Zodra het dan weer mogelijk is wat betreft het weer . Gooi ik de andere set er weer onder zodat inleren niet nodig is. Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk Quote
Wimis on Posted August 8, 2015 Posted August 8, 2015 Ik denk ik dan maar ga voor gewone ventielen en een brandend lampje . Zodra het dan weer mogelijk is wat betreft het weer . Gooi ik de andere set er weer onder zodat inleren niet nodig is. Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk Leg de andere velgen in de kofferbak ! Dan gaat het lampje ook uit 2 Quote
Kiasiriussilver Posted August 8, 2015 Author Posted August 8, 2015 Leg de andere velgen in de kofferbak ! Dan gaat het lampje ook uit Tja Wimis dat zou een optie kunnen zijn .Maar heb toch liever bagage ruimte voor waar die voor bedoeld is Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk Quote
Kiasiriussilver Posted August 8, 2015 Author Posted August 8, 2015 Toch nog als verificatie even jullie ervaring als het gaat om het uitwisselen .Van zomerset naar winterset ...klopt het dan inderdaad als neide sets ypms sensoren hebben .. Dat deze telkens opnieuw moeten worden ingeleerd bij elke wisseling? Want ik vind dit zo extreem ..ondanks de dealer dit beweerd. .kan ik het haast niet geloven. Quote
HenkM Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Leg de andere velgen in de kofferbak ! Dan gaat het lampje ook uit Geprobeerd: werkt niet Quote
HenkM Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Toch nog als verificatie even jullie ervaring als het gaat om het uitwisselen .Van zomerset naar winterset ...klopt het dan inderdaad als neide sets ypms sensoren hebben .. Dat deze telkens opnieuw moeten worden ingeleerd bij elke wisseling? Want ik vind dit zo extreem ..ondanks de dealer dit beweerd. .kan ik het haast niet geloven. Mijn zomer wielen met originele TPMS sensoren hebben afgelopen winter thuis gelegen. Na montage in het voorjaar was binnen no-time het TPMS lampje uit. Inleren dus niet nodig (zoals mijn dealer al had aangegeven). Winterset heeft geen sensors. Wat er gebeurd als beide TPMS sensors hebben kan ik niet aangeven maar als ze idd telkens moeten worden "ingelezen" ben ik blij dat de winter set TPMS-loos is. 1 Quote
Kiasiriussilver Posted August 9, 2015 Author Posted August 9, 2015 Ja HenkM dat is inderdaad zoals ik het als alternatief maar ga doen denk ik, als het niet anders is . Maar daardoor rij je s,winters wel met een brandende lamp op het daschboard rond.Echter gaat heg mij erom of je de wielen dus echt niet kan wisselen zonder tussenkomst van de dealer als beide sets tpms sensoren hebben. Omdat ze telkens opnieuw moeten worden ingeleerd. Quote
Kiasiriussilver Posted August 10, 2015 Author Posted August 10, 2015 En dan nu het ,laatste stukje van dit topic ik heb zojuist de normale ventielen geplaatst (geen TPMS). En zal naar verluid morgen de banden binnen krijgen en plaatsen om de velgen (continental TS850 P) in de maat zoals gebruikelijk is onder de sportage n.l. 225 /60/17 . Quote
Wimis on Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Is het een idee om steeds je ventielen te wisselen of is dat veel werk ? De sensor zit toch in het ventiel? Ik denk gewoon mee hoor 1 Quote
Kiasiriussilver Posted August 10, 2015 Author Posted August 10, 2015 Weet je wat het beste Wimis on de ventielen en sensoren zijn 1 . Dan begrijp je waarschijnlijk ook gelijk dat als je die uit je zomervelgen moet halen je ook je banden eraf moet halen. Kortom dat gaat het niet worden . Tenzij je op je zelfde velgen je winterbanden wil draaien ..dat is bij mij niet zo . Ik heb echt twee sets. Quote
Ysie Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 Ik heb de originele dat ik,reeds zei en ik moet juist niets inlezen. Velgen erop en rijden maar. Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Quote
Kiasiriussilver Posted August 12, 2015 Author Posted August 12, 2015 Ik heb de originele dat ik,reeds zei en ik moet juist niets inlezen. Velgen erop en rijden maar. Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Oke ik heb je dan niet goed begrepen Ysie.Ik kreeg namelijk van de dealer te verstaan autozwaag leiderdorp dat ze ingeleerd moeten worden .en ook dat dit tijdens onderlinge wissel beurt zomers naar swinters ook het geval is . Maar ook weer tijdens wissel terug naar zomerset . Dit lijkt dan dus niet te kloppen . De orginele bij jou zitten die in velgen van sportage ? Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk Quote
Kiasiriussilver Posted August 12, 2015 Author Posted August 12, 2015 Beste Ysie, Toch maar weer een andere kia dealer gebeld. Deze bevestigd ook dat inleren noodzakelijk is bij alle ventielen. Ook als deze orgineel zijn .daarbij klopt het ook dat beide sets wanneer er gewisseld word weer ingeleerd moeten worden.Hier betreft Kia Dealer noordwijkerhout kleverlaan. Je zou dan zeggen dat bij het type wat ik heb er andere tmps sensoren inzitten dan bij jou Quote
Kiasiriussilver Posted August 12, 2015 Author Posted August 12, 2015 Beste Ysie, Toch maar weer een andere kia dealer gebeld. Deze bevestigd ook dat inleren noodzakelijk is bij alle ventielen. Ook als deze orgineel zijn .daarbij klopt het ook dat beide sets wanneer er gewisseld word weer ingeleerd moeten worden. Quote
Ysie Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 Ja hoor. Ik heb 4 velgen gekocht bij de bandenboer en sensoren bij de Kia dealer. Deze zitten in de velg. In Vlaams gezegd de suppappe . Ik laat mijn winterwielen door de bandenboer er opplaatsen en ik weet 100% zeker dat hij ze niet inleest. Ik sta er namelijk bij. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Ysie Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 Ik kan maar zeggen dat de mijne niet opnieuw ingelezen moeten worden. Maar wat bedoel je eigenlijk dat je continu je winterbanden op de velg van je zomerbanden plaats of dat je zoals mij 4 velgen koop voor he winterbanden en de sensoren er gewoon op laat zitten. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Kiasiriussilver Posted August 12, 2015 Author Posted August 12, 2015 Bedankt ysie voor je laatste antwoord ...ik heb twee sets zoals ik al zei ! 1 set met zomerbanden al onder de sportage van 2015 en ook 1 set velgen orgineel zonder smtp ventielen ... Dat laatste ging dit topic over . Ik wil dus weten of je door zelf smtp sensoren te plaatsen kan rijden zonder inleren en zonder melding daarvan op het dashboard te hebben ..of dat je zelf deze in moet leren door een tool. Dat laatste word dus beweerd door de dealers die ook zeggen dit bij zowel de wissel van zomer naar winter ook weer te moeten doen maar ook anders om. Daarbij zitten ze vij mij dus onder een nieuw type kia sportage van 2015 ..waar ze bij jou onder zitten weet ik niet ..maar is dit misschien anders????. Quote
Recommended Posts