Jump to content

Verschil in verbruik tussen 16"en 18" velgen.

Recommended Posts

Posted

Is er ook praktijk-informatie over het verschil in het verbruik tussen de 16" en 18" velgen.

Voor zover ik tot nu toe gelezen heb over het verbruiks onderwerp zijn alle opgegeven extreem zuinige verbruikscijfers (bijv. 1:20) behaalt op 16" velgen.

De officiële verbruikscijfers van Kia geven een meerverbruik te zien op de 18"velgen van 15%, dat lijkt mij wel erg veel !

Ik heb een Nero first-edition besteld en kan de velgen nog wijzigen.

Ik ben benieuwd of bovengenoemde verbruikscijfers (1:20) ook mogelijk zijn met de Nero op 18"velgen ?

Posted

Ga je nooit halen! Wij rijden  nu zo'n 5 maanden in een Niro first  edition en gemiddeld halen wij 1 op 18 met rustige rijstijl en 16 inch velgen.

Voor de rest super tevreden en geen enkele tegenvaller. 

Posted
39 minuten geleden zei Dutchman:

Ga je nooit halen! Wij rijden  nu zo'n 5 maanden in een Niro first  edition en gemiddeld halen wij 1 op 18 met rustige rijstijl en 16 inch velgen.

Voor de rest super tevreden en geen enkele tegenvaller. 

Ik rij nu vanaf september gemiddeld 1 : 19,5 met 16 inch velgen. Maar denk dat na na een jaar hoger uit ga komen, dan heb je de zomerperiode nog. Ben het in die zin dus niet eens met Dutchman dat je dat nooit kan halen.

Ik vind het moeilijk om te zeggen of er duidelijk verschil zal zijn tussen 16 en 18 inch. Je moet sowieso uitgaan van werkelijk gebruik en niet de boardcomputer. En het vergelijk onderling van de verschillende gebruikers maakt het niet makkelijker, een enigzins goed vergelijk kan alleen indien iemand op dezelfde manier rijdt me de verschillende velgen. 15% verschil creeer je al snel door verschillende rijstijlen.

Enige redelijke houvast is denk ik dan toch de gegevens van Kia dat 18 inch een hoger verbruik heeft dan 16 inch.

• Like 2
Posted

Poeh, heb me vorig jaar verwend met een motor onder het mom: "zuiniger dan de Sportage".

De Niro 1st edition komt binnenkort op 16" wieltjes. Ik hoop eigenlijk dat het verbruik niet te gunstig is. Moet ik straks ook nog mijn tweewieler gaan inleveren :no:;)

• Like 2
Posted

Er zit ook nog verschil in de omtrek tussen de 16” (205/60R16) en 18” (225/45R18) banden van 1,1%. Met de 18” banden rijd je dus verder per door de teller gemeten “kilometer” dan met de 16” banden….

Het verschil in omtrek (en dus de door de teller gemeten afstand) tussen nieuwe banden en banden die nog 2 mm. profiel hebben is bijvoorbeeld ook nog eens 1,5%.

Er is dus een afwijking in het aantal werkelijk afgelegde meters in een door de teller gemeten kilometer afhankelijk van de exacte bandenmaat en de slijtage van de banden waardoor het gemeten brandstofverbruik eveneens afwijkt van de werkelijkheid.

Ik heb zelf nog bredere 18” banden onder mijn Niro (235/45R18) en dat zijn CrossClimates. Deze zijn niet alleen 1 cm. breder dan de standaard 18” op de Niro, maar ook 1.4% meer in omtrek. Mijn door de teller gemeten kilometers zijn dus nog eens +1,4 % langer. En het gemeten brandstofverbruik dus navenant lager.

Maar de belangrijkste overweging bij deze banden was het niet meer 2x per jaar hoeven wisselen van de zomer- naar winterbanden en omgekeerd waardoor ik, behalve het ongemak, 80,- per jaar uitspaar inclusief de kosten voor opslag van de banden. De extra investering van een set extra velgen met TPMS sensoren voor een set winterbanden niet eens meegerekend! Over de ongeveer 15.000 km die ik per jaar rijdt betekent dit dat ik (financieel gezien) voor deze 80,- ongeveer 1 kilometer per liter onzuiniger kan rijden…..

Ben het overigens eens met het betoog dat de rijstijl van de chauffeur wel de grootste invloed heeft op het brandstofverbruik.

Posted

Woensdag j.l. heeft mijn dochter voor het eerst in mijn Niro gereden. Ze had in de ochtend haar rijbewijs opgehaald en vaders vond dat ze maar gelijk een stukje moest gaan sturen. We zijn naar Den Haag gereden, dus snelweg en stadsverkeer. Ik vond haar verder prima rijden, geen zweetplekken in de oksels dus!:wink: Wat blijkt? Op de heen reis scoorde zij 1 op 18,5 en op de terug reis 1 op19,5!! Mijn Niro heeft 18 inch velgen dus in het voorjaar en in de zomer zal het verbruik alleen maar beter worden. Als je niet veel "plankt" en dus normaal aan het verkeer deel neemt, zonder als een opa te rijden, kunnen mooie cijfers gehaald worden!

• Like 1
Posted

geef mij ook zo'n dochter:-)

• Like 2
Posted

Ik kom hierbij nog even terug op mijn bijdrage van vandaag... Bij deze een foto van het verbruik van vandaag. 64 Km gereden, gecombineerd stad en provinciale weg, en een verbruik van 5 l op 100 km, of te wel.... 1 op 20! ( op 18 inch )

IMG_0754.JPG

• Like 1
Posted
9 minuten geleden zei Bob61:

Ik kom hierbij nog even terug op mijn bijdrage van vandaag... Bij deze een foto van het verbruik van vandaag. 64 Km gereden, gecombineerd stad en provinciale weg, en een verbruik van 5 l op 100 km, of te wel.... 1 op 20! ( op 18 inch )

Dit is wel boordcomputer, niet de meest betrouwbare meting. Ik ga toch uit van werkelijk verbruik door af te tanken. 

Posted

Aan de ene kant deel ik je mening wel hoor... Aan de andere kant ook weer niet... Ik denk op een volle tank bekeken dat 1 op 20 bijna niet haalbaar is zonder als een oma/opa te rijden. Ook ik heb ruigere dagen met rijden en dan haal ik dit ook niet. Vandaag toevallig wel en ik ben dus van mening van 1 op 20 mogelijk is, ondanks dat dit de boordcomputer is. In mijn optiek is het dus wel mogelijk maar om dit verbruik op een volle tank te scoren lijkt mij bijna onmogelijk.

• Like 1
Posted

Zoals je ziet, de laatste bijvoorbeeld 1 op 21,51 over 829 km. Blijkbaar ben ik dus een oude opa :rolleyes:

Kilometerteller (km)      Datum Brandstof    Prijs       (L)    Totale      kosten Volume Verbruik Aantekeningen prijs/km Opmerkingen
7 9-8-2016 Benzine              
235 9-11-2016 Benzine 1,480 17,84 12,05 18,91   Bc 19.0 € 0,078  
842 18-9-2016 Benzine 1,459 43,92 30,10 20,16  Bc 20,7 € 0,072  
1454 25-9-2016 Benzine 1,470 41,35 28,13 21,76  Bc 22 3 € 0,068  
2283 8-10-2016 Benzine 1,499 57,76 38,53 21,51  Bc 21,8 € 0,070  
  • Like 1
Posted
12 uur geleden zei Ron Penguin:

Zoals je ziet, de laatste bijvoorbeeld 1 op 21,51 over 829 km. Blijkbaar ben ik dus een oude opa :rolleyes:

Kilometerteller (km)      Datum Brandstof    Prijs       (L)    Totale      kosten Volume Verbruik Aantekeningen prijs/km Opmerkingen
7 9-8-2016 Benzine              
235 9-11-2016 Benzine 1,480 17,84 12,05 18,91   Bc 19.0 € 0,078  
842 18-9-2016 Benzine 1,459 43,92 30,10 20,16  Bc 20,7 € 0,072  
1454 25-9-2016 Benzine 1,470 41,35 28,13 21,76  Bc 22 3 € 0,068  
2283 8-10-2016 Benzine 1,499 57,76 38,53 21,51  Bc 21,8 € 0,070  

Hier dan nog een oude of misschien wel een hele oude opa. Ook ik haal deze gemiddelde, en soms nog een fractie beter. Krijgen wij dan ook (extra) korting van de verzekerings mij. voor voorzichtig rijden en voorrang bij het inschrijven van bejaardenhuis 'Avondrood'. :-). :-) :smileys-car-driving-472942:

• Like 1
Guest Warmentuuter
Posted
1 uur geleden zei Specialmade:

Hier dan nog een oude of misschien wel een hele oude opa. Ook ik haal deze gemiddelde, en soms nog een fractie beter. Krijgen wij dan ook (extra) korting van de verzekerings mij. voor voorzichtig rijden en voorrang bij het inschrijven van bejaardenhuis 'Avondrood'. :-). :-) :smileys-car-driving-472942:

Ze noemen je niet voor niets Specialmade :-)
We zijn ook blij dat je wat rustiger bent gaan rijden. 

Posted

Haha, ik ben Opa sinds 4 nov 2016, dus dat is voor mij geen excuus meer :tt1:

Maar ik wil even reageren op 16 of 18":

Volgens mij maakt het niet uit of je nu 16 of 18" velgen hebt !
Je gaat met de 18 zowiezo sportiever rijden dan?

Onzin natuurlijk ! Ik wil van A naar Beter
En ik doe dat in mijn tempo, en dat is: rustig aan!
Minder hard dan de toegestane snelheid! Maar waarom zou ik daar eerder willen zijn?
Want dan kan ik ook eerder vertrekken! Toch? Mijn Ega, Monique houdt van doorrijden en daar waar ze 130 mag, zal dat dan ook doen!

Vorig weekend, -2°C
Net afgetankt en op naar de Efteling.
Ik rij, en toch weer 1:20 op de BC en (ik denk 19.7) in werkelijkheid.

• Like 1
Posted

16" of 18", het geeft ook verschil in de officiele verbruikscijfers en daar wordt toch exact hetzelfde verbruikstest gedaan onafhankelijk van de wielen. Heeft niets met "sportief" rijden te maken (wat dat ook mag beteken).

Verschil tussen 16" en 18" blijkt ook uit de travelcard praktijk-verbruikscijfers (18" gebruikt 9% meer).

Ik begrijp dat het verschil in de rolweerstand zit die bredere banden hebben (de standaard 18" zijn niet alleen groter, maar ook breder dan de standaard 16").

Ik heb ook weer eens (voor de 6e keer) getankt en kom op een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 17 (18" en extra breed) en ben daar best tevreden mee.

• Like 1
  • 4 months later...
Posted

Inmiddels is mijn Kia Niro First Edition, Silky Silver met 18" velgen afgeleverd.

Wij zijn twee dagen later op vakantie gegaan naar Winterberg in Duitsland.

De eerste ervaringen zijn bijzonder positief, geruisloos en zeer comfortabel. De eerste 1000 km was het gecombineerde verbruik, stad, buitenwegen, autobaan en bergtrajecten 1 op 19. (met 18" velgen). Dit verbruik is berekend door de werkelijke gemaakte km door de getankte benzine te delen. Het door Niro opgegeven verbruik wijkt iets af in positieve zin.

Het is bijzonder leuk om te zien dat de rem-energie bij het dalen in de bergen naar de accu gaat en niet wordt omgezet in warmte.

Mijn vorige auto was een Kia Sportage van het voorlaatste model, ook heel goed, maar de Kia Nero is duidelijk nog beter en een goede verdere ontwikkeling.

Mijn persoonlijke mening is dat Kia hiermee zich in het premium segment bevindt. 

• Like 6
  • 9 months later...
Posted

Sinds januari 2018 in het bezit van een Kia Niro Businessline op 16 inch wielen en het verbruik hangt gemiddeld op 1 op 17,5 terwijl ik geen scheurijzer ben. Verbruikcijfers vallen mij tegen, wat kan ik daar nog verder aan doen ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Posted

Wachten tot te motor wat meer ingereden is en de buitentemperatuur wat hoger.

Ik zit nu ook  rond de 1:18. Gelijke trajecten zijn bij warmer weer zuiniger als 1:21.

Posted
2 uur geleden zei Nirog:

Sinds januari 2018 in het bezit van een Kia Niro Businessline op 16 inch wielen en het verbruik hangt gemiddeld op 1 op 17,5 terwijl ik geen scheurijzer ben. Verbruikcijfers vallen mij tegen, wat kan ik daar nog verder aan doen ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vermijdt snelwegen en lokaal verkeer. :)

Posted

Wat HenkM zegt, is vooral tijd van het jaar. Ik zit nu gemiddeld op 1: 18 - 18,5 terwijl ik sinds de aanschaf gemiddeld zit op 1 :19,9 (dit is over 40.000 km sinds september 2016)

Posted

Ik heb de Businessline op 16" met van af het begin de Cross Climat banden en houd het verbruik bij op Autoweek.

ik heb 30.065 km gereden vaak op de autoweg maar niet harder dan 100 km per uur op de acc, met de clima control met AC altijd aan.

mijn verbruik over die afstand is gemiddeld 4.8 ltr 100 km of 1 op 20.8

Posted

Als ik een korte afstand rij bij koud weer, zie je dat de accu vol loopt, omdat de benzinemotor volop blijft draaien.   Kennelijk moet eerst deze motor op temperatuur zijn, voordat de electrische energie gebruikt wordt.  Natuurlijk eist de verwarming van de binnenruimte in de auto ook zijn tol.

Tot 10 km 1 op 15.

Ritjes van 20 en 30 km   1 op 19 a 20.

Ritje naar Winterberg 1 op 20 bij winterse temperaturen.

16 inch winterbanden van Vredestein.