Ga naar inhoud

Schurende remmen??


Hannus1986

Aanbevolen Berichten

Dag allen,

Tijdens een proefrit met de KIA Niro (first edition) viel het mij op dat de remmen soms een erg schurend en hard geluid maakte.

Vooral bij rustig loslaten, nadat je uit stilstand wil wegrijden.

Is dat bij iemand een bekend verschijnsel? Is het nieuwigheid of als de remmen koud zijn?

Groet,

Hannus1986 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is eigenlijk heel normaal, heb ik met meerdere auto's gehad. Vooral bij langzaam rem lossen op een heuvel (hand geschakelde auto). Als je van een handgeschakelde auto komt merk je dit niet omdat de rem volledig los is als je optrekt / gas geeft (gassen en remmen gaat immers met rechts en gaat niet samen.

Een automaat "trekt" altijd licht dus de auto wil kruipen. Los je langzaam de rem krijg je het door jou beschreven effect.

Oplossing: rem sneller lossen (indien mogelijk uiteraard).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb tot op heden verschillende auto's (Volvo)  met automaat gehad, heb daar nooit last van gehad.

Ook bij de Niro geen last van geluiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uur geleden zei Hannus1986:

Kan zijn dat deze demo gewoon er last van had natuurlijk... blijft natuurlijk een demo... dus wordt best afgezeikt door de tijdelijke gebruikers

Onzin. Ik heb dit ook met mijn Niro, maar kom van een handgeschakelde bak af. Dit kost gewoon wat gewenning, en ik ben vooral benieuwd of ook de duurdere merken dit met hun automaten hebben. Ik denk het niet, want ik heb regelmatig met iemand in een mercedes automaat gezeten, en daar speelt het echt niet. Het gaat dus vooral om het slepend remmen. als je dat volhoud totdat de auto helemaal stilstaat krijg je dus dat rot geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Merk het ook wel iets, en ene keer valt het mij meer op dan de andere keer. Geen idee wat de oorzaak is. Ben wel benieuwd wat er uit het onderzoek komt en of het oplosbaar is. Is natuurlijk fijner als dit geluid er niet is. Verder merk ik zelf niks in het remgedrag, dus ga er vooralsnog vanuit dat er geen (veiligheids)technisch probleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit is bij mij ook opgevallen. Heb zelf al eerder automaat gereden met verschillende merken maar dit schurend geluid nooit meegemaakt.

Weet wel dat je met piepende voorremmen, wat meestal veroorzaakt wordt door remstof, dat kan verhelpen door een V in de rembloķken te zagen.

Zal ook dit op mijn lijstje vermelden. Pas 1100km erop zitten, maar toch een paar hinderlijke dingetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik merk het met mijn First Edition als ik stilsta en de rem een beetje loslaat en wegrij, dan kraakt en schuurt het nogal. Tijdens het remmen heb ik er geen last van, alleen als ik de rem blijkbaar nog een klein beetje ingedrukt heb en niet snel genoeg helemaal los laat bij het wegrijden.

Geen van mijn vorige auto's (dit is mijn eerste Kia) met automaat vertoonde dit geluid, maar ik had me eigenlijk nog niet eens bedacht dat dit een probleem was dat op te lossen zou zijn (behalve door de voet sneller van de rem te halen bij het wegrijden, en de rem helemaal in te drukken bij het stilstaan :-) )

Link naar reactie
Delen op andere sites


Knerpen.

Mooi woord.

Klinkt het als knerpen ?

Dan is het helemaal goed.

Remmateriaal heeft een bepaalde hardheid en bij remmen is de snelheid van de remmen veel te groot om uberhaupt maar iets te horen tenzij

er zand bij de blokken zit.

Bij het stoplicht en het rustig op laten komen van de rem kan er een "knerp geluidje" komen, denk aan kurk en fles.

Ik heb 20 jr amerikaans gereden en heb mijn kinderen de stuipen op het lijf gejaagd met dit truukje, haha !

Niks aan de hand dus.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uur geleden zei bigwade:

Knerpen.

Mooi woord.

Klinkt het als knerpen ?

Dan is het helemaal goed.

Remmateriaal heeft een bepaalde hardheid en bij remmen is de snelheid van de remmen veel te groot om uberhaupt maar iets te horen tenzij

er zand bij de blokken zit.

Bij het stoplicht en het rustig op laten komen van de rem kan er een "knerp geluidje" komen, denk aan kurk en fles.

Ik heb 20 jr amerikaans gereden en heb mijn kinderen de stuipen op het lijf gejaagd met dit truukje, haha !

Niks aan de hand dus.

Dat is niet netjes de kinderen te plagen :-):-)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb een Mercedes C automaat gereden en die had ook een soort schurend geluid bij langzaam loslaten van de rem. Klonk wel iest anders dan bij de Niro. Ik neem aan dat het komt door het trekken van een automaat en bij de Niro versterkt door het regeneratiesysteem die de remenergie verdeeld over de dynamo en de schijfremmen. Wellicht trekt het weg als de remmen wat ingeslepen zijn, al duurt dat bij een hybride wel langer. Ik maak me er in ieder gevel geen zorgen over.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb sinds 3 weken een Kia Niro en ben er ook al mee op reis naar Frankrijk geweest. Inmiddels al bijna 3.000 kilometer op de teler.

Ik vind de auto uitermate lekker rijden en ben vooral zeer enthousiast over de automaat in de auto. Ook mij is het opgevallen dat de rem

soms een schurend geluid maakt, vooral als je deze voorzichtig los laat. Ik hoop dat Kia hier een passende oplossing voor heeft.  

Voor de rest een prima auto, ruim, veel opties, rijdt comfortabel, een echte aanrader!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Probeer eens:

de versnelling in N te ztten als je op een Stoplicht afgaat/aanrijd........
Ik vind die knerpende remmen ook irri :shit:

Doe dit dan wel, naar N, als je zo goed als stil staat. En niet als je in volle vaart, toch ziet dat je moet stoppen.
Voor dat oranje/rode licht.

 

Ik herken het probleem, met deze Niro!

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei Wimis on:

Probeer eens:

de versnelling in N te ztten als je op een Stoplicht afgaat/aanrijd........
Ik vind die knerpende remmen ook irri :shit:

Doe dit dan wel, naar N, als je zo goed als stil staat. En niet als je in volle vaart, toch ziet dat je moet stoppen.
Voor dat oranje/rode licht.

 

Ik herken het probleem, met deze Niro!

Ik vind dit nogal omslachtig, het zal best irritant zijn maar de dealer zal dit volgens mij moeten oplossen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Vroeger zat er vervelend materiaal in remblokken (asbest?)
Dat mag niet meer.
Dealer gaat en kan dit waarschijnlijk niet oplossen.
Rijstijl veranderen helpt wel.
Rem geheel loslaten of niet en dan ben je het kwijt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


5 minuten geleden zei BvE:

Ik vind dit nogal omslachtig, het zal best irritant zijn maar de dealer zal dit volgens mij moeten oplossen.

Kun je wel vinden maar, niets is irritanter dan je rem iets loslaten - nog even wachten, op het groene licht - dan maar beter de automaat in N zetten en wachten tot die weer in D mag ! Het 'knerpen' heb je dan niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 minuut geleden zei bigwade:

Vroeger zat er vervelend materiaal in remblokken (asbest?)
Dat mag niet meer.
Dealer gaat en kan dit waarschijnlijk niet oplossen.
Rijstijl veranderen helpt wel.
Rem geheel loslaten of niet en dan ben je het kwijt.

Dus even in N zetten !

Link naar reactie
Delen op andere sites


39 minuten geleden zei Wimis on:

Dus even in N zetten !

Er zit niet voor niks een automaat in de auto, dus ik blijf het omslachtig vinden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


13 minuten geleden zei BvE:

Er zit niet voor niks een automaat in de auto, dus ik blijf het omslachtig vinden.

Dan blijf je lekker die knerpende remmen aannemen of je probeert wat ik zeg..........
Veel plezier ermee BvE, :santa:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Even voor mijn beeldvorming; "kruipt" een Niro? Ik zou dat van een hybride namelijk niet verwachten; stilstaan = verbrandingsmotor uit, optrekken op electromotor en dan verbranding bijschakelen indien nodig. Toch?
Dan hoef je in stilstand ook de rem niet aan te houden, net als bij een handgeschakelde auto.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...