Ga naar inhoud

Schurende remmen??


Hannus1986

Aanbevolen Berichten

6 minuten geleden zei Murcielaygo:

Even voor mijn beeldvorming; "kruipt" een Niro? Ik zou dat van een hybride namelijk niet verwachten; stilstaan = verbrandingsmotor uit, optrekken op electromotor en dan verbranding bijschakelen indien nodig. Toch?
Dan hoef je in stilstand ook de rem niet aan te houden, net als bij een handgeschakelde auto.

Dit is een automaat, en die wil door M
Dus voet op de rem, als je voor een stoplicht staat ... :balloon_17:

Link naar reactie
Delen op andere sites


We missen de optie net als in de VW van Automatische Hill-Hold control. Dan druk je de rem in en blijft de auto stilstaan totdat je weer gas geeft...
Dus bij lang wachten N gebruiken of P als je niet helemaal recht staat....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uur geleden zei HenkM:

Het kruipen staat los van hybride of niet en is inherent aan een automaat (ik ken er geen die niet kruipt).

Mijn Smart for two. Die blijft en bleef gewoon stil staan. Nu ook op de sloop :) 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit is een automaat, en die wil door

Dat het een conventionele automaat is verbaast me dan nog meer eigenlijk; hybrides horen zuinig te zijn en koppelomvormers kosten alleen maar energie/vermogen.
Ik had een gerobotiseerde bak verwacht...
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uur geleden zei Wimis on:

Dan blijf je lekker die knerpende remmen aannemen of je probeert wat ik zeg..........
Veel plezier ermee BvE, :santa:

 

Ik heb daar tot op heden geen last van :no:, dus ik blijf het op mijn manier doen Wimis :-)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden zei Murcielaygo:


Dat het een conventionele automaat is verbaast me dan nog meer eigenlijk; hybrides horen zuinig te zijn en koppelomvormers kosten alleen maar energie/vermogen.
Ik had een gerobotiseerde bak verwacht...

De Niro heeft zeker geen conventionele automaat met een energieslurpende koppelomvormer maar inderdaad een high-tec DSG  (dubbele gerobotiseerde versnellingsbak) automaat. De verbrandingsmotor draait doorgaans niet bij stilstand (alleen soms als de accu bijgeladen moet worden). En als je op de rem trapt, staat de elektromotor vast via de gesloten koppeling vast aan de aandrijflijn en dan “trekt” de elektromotor echt niet. Dat zou alleen maar een onnodig energieverbruik en een warme elektromotor opleveren). Maar zodra je de rem loslaat dan gaat de elektromotor pas licht draaien wat als “trekken” wordt ervaren. Dit wordt allemaal geregeld door de computer die zo door Kia geprogrammeerd is.

. Waarschijnlijk om de hybride Niro een no “normaal” mogelijk te laten lijken. Het ontwerp is redelijk “normaal” en niet ruimtevaartachtig en ook het gevoel in de Niro ia als een “gewone” automaat. Je rijdt de Niro dus ook normaal zonder ze zorgen te hoeven maken dat het een hybride is. Het is de kracht van de Niro en een keuze van Kia om het zo te doen.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites


Even nog voor mijn beleving: Als je de auto in N zet bij een stoplicht of spoorwegovergang en je wilt weer weg rijden, moet je volgens de handleiding:
"Trap altijd het rempedaal in als u vanuit stand N (neutraal) een versnelling inschakelt."
Maar volgens mij is dat alleen bedoeld zodat je niet ongecontroleerd weg vliegt. Niet om schade aan de motor te voorkomen. Dus je kunt vanuit N zo naar D schakelen en dan gas geven zonder de rem weer in te drukken?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 minuut geleden zei wimkia:

Even nog voor mijn beleving: Als je de auto in N zet bij een stoplicht of spoorwegovergang en je wilt weer weg rijden, moet je volgens de handleiding:
"Trap altijd het rempedaal in als u vanuit stand N (neutraal) een versnelling inschakelt."
Maar volgens mij is dat alleen bedoeld zodat je niet ongecontroleerd weg vliegt. Niet om schade aan de motor te voorkomen. Dus je kunt vanuit N zo naar D schakelen en dan gas geven zonder de rem weer in te drukken?

Klopt, dat kan gewoon van N naar D als je dan mag rijden en je voorganger dat ook vindt :)

Je hoeft niet op de rem te trappen om dat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Dit is voor mij het 2de minpunt(je) van de Niro.
En zo te lezen zijn er meerdere berijders met dezelfde klachten.

1. De CC. Ik ben altijd een fervent CC rijder geweest, maar bij de Niro wil ik'm niet meer gebruiken.
    Plots harder rijden, plots terugschakelen (nergens voor nodig) en nog meer dingen wat mij mateloos ergert.
2. Idd. Ook de knarsende/Knisperrende (Chips?)/schurende voorremmen geeft mij en medepassagiers ergenis.
    Al 4 auto's met automaat gehad, wel premium sorry, maar daar absoluut nooit iets van gehoord.
    Denk dat het ook met constructie met ophanging cq bevestiging van voortrein te maken heeft.
    Moet wel een verschil zijn als er met 2 stabilisatoren of 4 zijn.
    En dat mede forumbezoekers schrijven dat je'm dan maar in N moet zetten ............... Dat is gewoon het mankement onder de mat stoppen.

    Maar toch, hoop dat KIA dat kan oplossen. Maar als ik kijk naar de CC waar ik ook al 2x terug voor ben geweest heb ik er een zwaar hoofd in.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


16 uur geleden zei PeterSelie:

Dit is voor mij het 2de minpunt(je) van de Niro.
En zo te lezen zijn er meerdere berijders met dezelfde klachten.

1. De CC. Ik ben altijd een fervent CC rijder geweest, maar bij de Niro wil ik'm niet meer gebruiken.
    Plots harder rijden, plots terugschakelen (nergens voor nodig) en nog meer dingen wat mij mateloos ergert.
2. Idd. Ook de knarsende/Knisperrende (Chips?)/schurende voorremmen geeft mij en medepassagiers ergenis.
    Al 4 auto's met automaat gehad, wel premium sorry, maar daar absoluut nooit iets van gehoord.
    Denk dat het ook met constructie met ophanging cq bevestiging van voortrein te maken heeft.
    Moet wel een verschil zijn als er met 2 stabilisatoren of 4 zijn.
    En dat mede forumbezoekers schrijven dat je'm dan maar in N moet zetten ............... Dat is gewoon het mankement onder de mat stoppen.

    Maar toch, hoop dat KIA dat kan oplossen. Maar als ik kijk naar de CC waar ik ook al 2x terug voor ben geweest heb ik er een zwaar hoofd in.

 

Ik neem zo maar aan dat de andere automaten geen hybrides waren, want daar zit een groot verschil. Een hybride heeft namelijk brake by wire. Daarbij heb je dus geen rechtstreekse verbinding tussen pedaal en remmen alleen bij een noodstop(dat is wettelijk verplicht)

Het is dan ook heel lastig om een natuurlijk remgevoel te krijgen. Dat is bij de Niro echter best goed gelukt. Een bijkomend nadeel is dat je bij het loslaten van de rem ook alleen maar de schakelaar los laat. De auto wil vooruit maar de rem is nog niet helemaal los. Dat geeft dat knerpend geluid. Mij stoort het niet(het komt niet in alle situaties voor) en ik zie het meer als product eigenschap. 

De CC: Bij mij is het verschil tussen de hoogste en de laagste snelheid als ik de cc indruk 3 kilometer. Het verdient niet de schoonheidsprijs maar er valt mee te leven.

De andere eigenschappen van de CC die jij noemt zijn ook typisch hybride. De CC is ingesteld om zo weinig mogelijk brandstof te gebruiken en stuurt daar op en niet op het vasthouden van de snelheid. Mijn Civic Hybride reageerde op een vergelijkbare manier. 

Het is het compromis om een auto te maken die zon zuinig mogelijk met de brandstof omspringt. Een andere Cross- over die en gemiddeld 1 op 20 rijdt en daarnaast ook nog 1300 kilo kan trekken in deze prijsklasse is er simpelweg niet. Daardoor heeft de Niro zijn eigen Niche gecreëerd en is op dit moment een verkooptopper. 

Kortom: buiten de fluctuatie in snelheid van de cc bij inschakelen zie ik geen echte verbeterpunten voor de Niro. Maar dat is zoals ik als ervaringsdeskundige(4 jaar Civic Hybride) er naar kijk.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...

Ik heb sinds juli een Kia Niro. En ik heb ook last van de schurende remmen. Weet iemand of Kia Nederland mss al een oplossing voor dit probleem heeft gevonden. Ik vind het zelf namelijk een vervelend geluid. De Kia dealer in Amsterdam heeft er iig geen oplossing voor. Ik heb gisteren in de Kia soul volledig elektrisch gereden en die heefft er geen last van. Heel ander systeem dat snap ik. Maar wel fijn, nu zit ik er steeds op te letten.

Ook had ik nog een tweede vraag. Mijn stuur staat niet helemaal recht. De dealer heeft hem de Niro uitgelijnd. Maar als ik op de snelweg rijdt en mijn stuur precies in het midden zet gaat mn auto naar rechts. Kan dit verholpen worden?

Bedankt alvast voor een reatie

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden zei Brannie:

Maar als ik op de snelweg rijdt en mijn stuur precies in het midden zet gaat mn auto naar rechts. Kan dit verholpen worden?

Ja, wederom uitlijnen. Uitlijnen zorgt ervoor dat de auto mooi in het "spoor" blijft als je het stuur loslaat. Hierdoor hoef je bij rechtdoor rijden niet te corrigeren (erg vervelend op lange stukken).

Tijdens het uitlijnen moet het stuur exact recht gefixeerd worden anders staat op rechte weg het stuur inderdaad wat scheef.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gaat de auto naar rechts met je stuur recht of trekt deze naar rechts zodra je het stuur op de snelweg los laat?

In het eerste geval is de Niro niet goed uitgelijnd. Echter in het tweede geval hoeft het niet abnormaal te zijn. Een snelweg loopt nl. nogal af om het eventuele regenwater af te voeren om aquaplanning tegen te gaan. Dit kan wel 1 meter schelen (links rechts) en dat kan tot iets naar rechts trekken van auto's ten gevolge hebben. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je wagen direct de bocht om gaat bij het loslaten van het stuur.....

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden zei Brannie:

Als ik mijn stuur helemaal recht zet gaat mijn auto een beetje naar rechts. Dus betekent het toch dat de auto niet goed is uitgelijnd?

Hij moet inderdaad opnieuw uitgelijnd worden om de auto rechtdoor te laten lopen als je stuur recht staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
Op 1-4-2017 om 10:02 zei zoef40:

Onzin. Ik heb dit ook met mijn Niro, maar kom van een handgeschakelde bak af. Dit kost gewoon wat gewenning, en ik ben vooral benieuwd of ook de duurdere merken dit met hun automaten hebben. Ik denk het niet, want ik heb regelmatig met iemand in een mercedes automaat gezeten, en daar speelt het echt niet. Het gaat dus vooral om het slepend remmen. als je dat volhoud totdat de auto helemaal stilstaat krijg je dus dat rot geluid.

Heb ook Mercedes automaat gehad en die deed het ook wel.Maar dat is ook niet vreemd met automaat vind ik.Als je de rem half los laat gaat de auto rijden.Dan zul je de rem toch horen "schuren".

Probeer maar eens met handgeschakelde bak.Rij langzaam en druk iets op de rem.

Zul je hetzelfde effekt krijgen.

Denk dat de samenstelling van het materiaal waarvan de remblok is gemaakt ook invloed heeft op dit geluid.Vandaar dat het bij het ene merk/type niet hoort en bij andere wel.

 

Gr Jan 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Op 6/10/2017 om 13:30 zei HansG:

Ik neem zo maar aan dat de andere automaten geen hybrides waren, want daar zit een groot verschil. Een hybride heeft namelijk brake by wire. Daarbij heb je dus geen rechtstreekse verbinding tussen pedaal en remmen alleen bij een noodstop(dat is wettelijk verplicht)

Het is dan ook heel lastig om een natuurlijk remgevoel te krijgen. Dat is bij de Niro echter best goed gelukt. Een bijkomend nadeel is dat je bij het loslaten van de rem ook alleen maar de schakelaar los laat. De auto wil vooruit maar de rem is nog niet helemaal los. Dat geeft dat knerpend geluid. Mij stoort het niet(het komt niet in alle situaties voor) en ik zie het meer als product eigenschap. 

De CC: Bij mij is het verschil tussen de hoogste en de laagste snelheid als ik de cc indruk 3 kilometer. Het verdient niet de schoonheidsprijs maar er valt mee te leven.

De andere eigenschappen van de CC die jij noemt zijn ook typisch hybride. De CC is ingesteld om zo weinig mogelijk brandstof te gebruiken en stuurt daar op en niet op het vasthouden van de snelheid. Mijn Civic Hybride reageerde op een vergelijkbare manier. 

Het is het compromis om een auto te maken die zon zuinig mogelijk met de brandstof omspringt. Een andere Cross- over die en gemiddeld 1 op 20 rijdt en daarnaast ook nog 1300 kilo kan trekken in deze prijsklasse is er simpelweg niet. Daardoor heeft de Niro zijn eigen Niche gecreëerd en is op dit moment een verkooptopper. 

Kortom: buiten de fluctuatie in snelheid van de cc bij inschakelen zie ik geen echte verbeterpunten voor de Niro. Maar dat is zoals ik als ervaringsdeskundige(4 jaar Civic Hybride) er naar kijk.

 

Mijn CC is geupdate en ik merk dat als ik hem inschakel, dat de verbruiksmeter meer aangeeft dan als ik met dezelfde snelheid zonder CC rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 9-4-2017 om 08:55 zei Murcielaygo:


Dat het een conventionele automaat is verbaast me dan nog meer eigenlijk; hybrides horen zuinig te zijn en koppelomvormers kosten alleen maar energie/vermogen.
Ik had een gerobotiseerde bak verwacht...

Had u zich voor de aankoop dan niet op de hoogte gesteld van de auto?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Ik heb dit ook (Niro december 2018). Hij rijd als een trein, lekker spoepel, weinig geluid, de remmen hoor je ook af en toe snerpen net als in de trein en bij elektrisch optrekken hoor je ook dat trein geluid.

Maar we zijn nu wat verder in de tijd en ik ben benieuwd of de diverse dealers het al opgelost hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...