chippie777 Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 Ik ben een tevreden Niro rijder maar ik heb een vraag waar ik met de handleiding niet helemaal uitkom. Ik maak gebruik van de Tomtom services via een wifi hotspot op mijn smartphone. Dat werkt. Maar, maakt de navigatie nu zelf een andere route wanneer er files zijn op de oorspronkelijke route? Ik heb namelijk het idee dat je dat zelf moet doen. Op mijn vorige auto zat een veel eenvoudiger/kleiner navigatie systeem maar die maakte wel een andere route wanneer die sneller was dan de oorspronkelijke. Het is mij niet duidelijk of dat bij de Niro ook gebeurt. 1 Quote
Ron Penguin Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 11 minuten geleden zei chippie777: Ik ben een tevreden Niro rijder maar ik heb een vraag waar ik met de handleiding niet helemaal uitkom. Ik maak gebruik van de Tomtom services via een wifi hotspot op mijn smartphone. Dat werkt. Maar, maakt de navigatie nu zelf een andere route wanneer er files zijn op de oorspronkelijke route? Ik heb namelijk het idee dat je dat zelf moet doen. Op mijn vorige auto zat een veel eenvoudiger/kleiner navigatie systeem maar die maakte wel een andere route wanneer die sneller was dan de oorspronkelijke. Het is mij niet duidelijk of dat bij de Niro ook gebeurt. Vandaag tijdens de vakantie nog in Oostenrijk meegemaakt. Hij komt met de melding, in dit geval, dat er een weg was afgesloten. Vervolgens vraagt ie of je een alternatieve route wilt. Vaak geeft hij daarbij aan hoeveel tijdswinst dat gaat opleveren. Vervolgens kan je dan ja of nee zeggen. Bij nee, dan stuurt hij mij in dit geval richting de afgesloten weg, maar normaal zal dat vaak de file in zijn. En bij ja past hij de route aan en stuurt hij je via de alternatieve route. Je houdt dus wel zelf de keuze, maar hij berekent zelf het alternatief. 1 Quote
Guest jossmitklm Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 Als er een file staat vraagt hij of je een alternatieve route wil ja of nee. Hij geeft daarbij aan hoeveel km en het extra is en hoeveel tijd het scheelt. Bij mij werkt het ten minste op deze manier. Quote
P4pp1ll0n Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 Zo werkte het onlangs bij ons ook! 1 uur geleden zei Ron Penguin: Vandaag tijdens de vakantie nog in Oostenrijk meegemaakt. Hij komt met de melding, in dit geval, dat er een weg was afgesloten. Vervolgens vraagt ie of je een alternatieve route wilt. Vaak geeft hij daarbij aan hoeveel tijdswinst dat gaat opleveren. Vervolgens kan je dan ja of nee zeggen. Bij nee, dan stuurt hij mij in dit geval richting de afgesloten weg, maar normaal zal dat vaak de file in zijn. En bij ja past hij de route aan en stuurt hij je via de alternatieve route. Je houdt dus wel zelf de keuze, maar hij berekent zelf het alternatief. 1 Quote
Ronald Soumo Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 Hallo. Volgens mij gebruikt de navigatie van de Niro 3G netwerk en geen data.... Groet R. Quote
HenkM Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 Ook zonder TomTom services kan de Niro alternatieven voorstellen. De data komt via een radio signaal: RDS / TMC. Quote
Asqr9 Posted July 21, 2017 Posted July 21, 2017 19 uur geleden zei Ronald Soumo: Hallo. Volgens mij gebruikt de navigatie van de Niro 3G netwerk en geen data.... Groet R. volgens mij gebruikt mijn strijkbout een stopcontact maar geen stroom. (was maar een grapje) 1 Quote
BvE Posted July 21, 2017 Posted July 21, 2017 1 uur geleden zei Asqr9: volgens mij gebruikt mijn strijkbout een stopcontact maar geen stroom. (was maar een grapje) Er zijn er ook die gas gebruiken 1 Quote
Ron Penguin Posted July 21, 2017 Posted July 21, 2017 Wel weer jammer om iemand die met zijn eerste post een positieve bijdrage wil leveren zo wordt afgebrand. Hadden ook een toelichting kunnen vragen hoe hij dit bedoelde..... 2 Quote
MetBril Posted July 22, 2017 Posted July 22, 2017 12 uur geleden zei Ron Penguin: Wel weer jammer om iemand die met zijn eerste post een positieve bijdrage wil leveren zo wordt afgebrand. Hadden ook een toelichting kunnen vragen hoe hij dit bedoelde..... Inderdaad. Vervang 'netwerk' door WiFi en het leest toch anders. Dan is de opmerking wél te plaatsen. Quote
HenkM Posted July 22, 2017 Posted July 22, 2017 Ik ging er van uit dat Ronald alternatieve routes kreeg zonder verbinding met een GSM (en daarom dacht aan 3G zonder GSM), vandaar mijn opmerking over TMC. Mocht er toch een verbinding zijn dan gebruikt hij wel degelijk data uit je GSM bundel (al heb ik geen idee of dit veel is). Wel weet ik dat wanneer ik van mijn GSM de WiFi hotspot aan laat staan de accu (van de GSM) beduidend sneller leegraakt (Iphone SE). Quote
chippie777 Posted July 22, 2017 Author Posted July 22, 2017 Dank voor de antwoorden. JE hebt dus de keuze. Uiteraard weet ik dat wanneer er geen telefoon is aangesloten die een hotspot aanmaakt het systeem eventueel TA kan gebruiken. Dat is de data die wordt verstuurd via de radio stations. Ben benieuwd wanneer dit ook aanstaat welke hij dan gebruikt, tomtom of ta. Quote
Derrek Posted July 22, 2017 Posted July 22, 2017 4 uur geleden zei HenkM: Wel weet ik dat wanneer ik van mijn GSM de WiFi hotspot aan laat staan de accu (van de GSM) beduidend sneller leegraakt (Iphone SE). Je kunt er over denken om een MiFi router vast in je Niro te plaatsen. Quote
HenkM Posted July 22, 2017 Posted July 22, 2017 36 minuten geleden zei Derrek: Je kunt er over denken om een MiFi router vast in je Niro te plaatsen. Als ik zakelijk zou rijden zou ik het zeker overwegen. Om voor een enkele keer nog een SIM kaart (pre-paid of abbo) aan te schaffen gaat me wat ver. Vooralsnog heeft TMC prima geholpen. Quote
Specialmade Posted July 22, 2017 Posted July 22, 2017 5 uur geleden zei HenkM: Ik ging er van uit dat Ronald alternatieve routes kreeg zonder verbinding met een GSM (en daarom dacht aan 3G zonder GSM), vandaar mijn opmerking over TMC. Mocht er toch een verbinding zijn dan gebruikt hij wel degelijk data uit je GSM bundel (al heb ik geen idee of dit veel is). Wel weet ik dat wanneer ik van mijn GSM de WiFi hotspot aan laat staan de accu (van de GSM) beduidend sneller leegraakt (Iphone SE). Met een hele dag rijden gebruik je ongeveer 1 Mb. Dit heb ik zowel in de stad als op de grote weg en met lange afstanden. Quote
Specialmade Posted July 22, 2017 Posted July 22, 2017 41 minuten geleden zei HenkM: Als ik zakelijk zou rijden zou ik het zeker overwegen. Om voor een enkele keer nog een SIM kaart (pre-paid of abbo) aan te schaffen gaat me wat ver. Vooralsnog heeft TMC prima geholpen. Bij een aantal providers kun je een twee simkaart aanvragen. Deze is dan gekoppeld aan de eerste simkaart maar kan uitstekend gebruikt worden voor b.v. de mifi router zoals door Derrek genoemd. Quote
HansG Posted July 22, 2017 Posted July 22, 2017 3 uur geleden zei chippie777: Dank voor de antwoorden. JE hebt dus de keuze. Uiteraard weet ik dat wanneer er geen telefoon is aangesloten die een hotspot aanmaakt het systeem eventueel TA kan gebruiken. Dat is de data die wordt verstuurd via de radio stations. Ben benieuwd wanneer dit ook aanstaat welke hij dan gebruikt, tomtom of ta. Als de hotspot van de telefoon aanstaat maakt het systeem daar verbinding meen en wordt deze ook gebruikt. Tomtom levert veel meer informatie dan TA. TA geeft alleen maar informatie van Rijkswaterstaat door. Dat zijn alleen de rijkswegen. De dekking van Tomtom is veel groter zelfs de afsluiting bij je in de straat neemt deze mee. Ze geven zelf aan dat ze een dekking hebben van meer dan 99%. Daarnaast worden Flitsers meegenomen, een uitgebreide lijst van PIO en het weer wordt gemeld. Dat laatste is wellicht wat minder interessant . Quote
chippie777 Posted July 23, 2017 Author Posted July 23, 2017 Op 22-7-2017 om 19:35 zei HansG: Als de hotspot van de telefoon aanstaat maakt het systeem daar verbinding meen en wordt deze ook gebruikt. Tomtom levert veel meer informatie dan TA. TA geeft alleen maar informatie van Rijkswaterstaat door. Dat zijn alleen de rijkswegen. De dekking van Tomtom is veel groter zelfs de afsluiting bij je in de straat neemt deze mee. Ze geven zelf aan dat ze een dekking hebben van meer dan 99%. Daarnaast worden Flitsers meegenomen, een uitgebreide lijst van PIO en het weer wordt gemeld. Dat laatste is wellicht wat minder interessant . Ik weet dat tomtom vele male nauwkeuriger is dan de TA informatie via de radio. Maar ben wel benieuwd wat er gebeurt wanneer je beide hebt aanstaan. Kan de navigatie met beide werken? Of moet je TA uitzetten om optimaal van tomtom gebruik te kunnen maken? UPATE: Vandaag had ik een zeer kleine file die niet door TA werd gemeld maar wel degelijk door tomtom. Dus het lijkt erop dat het niet uitmaakt of TA aanstaat of niet, zodra de verbinding er is met je hotspot doet de tomtom services het. Quote
Derrek Posted July 23, 2017 Posted July 23, 2017 Op 22-7-2017 om 16:53 zei Specialmade: Bij een aantal providers kun je een twee simkaart aanvragen. Deze is dan gekoppeld aan de eerste simkaart maar kan uitstekend gebruikt worden voor b.v. de mifi router zoals door Derrek genoemd. Inderdaad, bij de meeste providers is een extra data-simkaartje gratis of een eenmalig klein bedrag (T-Mobile 2,50). Een extra abonnement is dus niet nodig en je maakt dan gebruik van de databundel van je bestaande abonnement. Dezelfde databundel dus als je je telefoon als hotspot gebruikt. Quote
HenkM Posted July 23, 2017 Posted July 23, 2017 Citaat bij de meeste providers Helaas is alleen bij de 3 grote jongens (KPN, Vodafoon en T-Mobile) particulier een 2e simkaart mogelijk. Vaak mag dan ook maar van een van de 2 sim's het apparaat aan staan. Quote
Derrek Posted July 24, 2017 Posted July 24, 2017 Ik gebruik van T-Mobile de beide simkaartjes gelijktijdig. Wel is het zo dat het 2e simkaartje een datakaartje is. Die kun je dus alleen gebruiken in een iPad, Tablet en de MiFi Router. Je kunt met het 2e simkaartje dus niet bellen. Quote
HenkM Posted July 25, 2017 Posted July 25, 2017 Klopt bij T-mobile qua samen "actief". Beide kaarten leveren data en uitgaande zaken. T-mobile geeft echter duidelijk aan dat maar 1 van de 2 kaarten aangemeld mag zijn. Als echter de mifi kaart het eerst op het netwerk aangemeld wordt krijg je op je GSM geen meldingen meer of andersom. Heb jaren dual sim van T-mobile gehad. Kon er geen hout van bakken welke sim "dominant" was. Quote
Guest wil51 Posted July 25, 2017 Posted July 25, 2017 Als je klant bent bij xs4all is simkaart voor mobiel gebruik gratis met 500 Mb data per maand. Ik gebruik deze simcard in de Huawei mifi. De hotspot op de iPhone moest ik iedere keer opnieuw aanmelden. Met de mifi gebeurd dat automatisch. Krijg je andere route vanwege file of wegafsluitingen alleen als je een route geprogrameerd hebt? Als ik geen route heb ingevoerd zie ik wel een waarschuwing op scherm dat weg is afgesloten of een file. Quote
Recommended Posts