Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben van plan om een data sim in een mifi router te stoppen om de tomtom steeds met internet te laten verbinden.

Dit omdat ik een iPhone heb, en dus steeds de hotspot moet activeren.

Wie heeft er een idee wat het verbruik ik qua data?

Website tomtom staat 7mb per maand.

Lijkt me erg weinig

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Posted

Per maand lijkt me dat wel wat weinig. Maar het gaat ook om een paar mb omdat de kaarten al offline zijn. Gaat dan puur om verkeersinfo, etc.

Posted

Die 7 mb per maand kan best wel kloppen hoor. Het zijn slechts tekstjes die verstuurd worden en dat neemt niet zo veel.

• Like 1
Posted
Per maand lijkt me dat wel wat weinig. Maar het gaat ook om een paar mb omdat de kaarten al offline zijn. Gaat dan puur om verkeersinfo, etc.

Ja het gaat puur om de verkeersinfo

Posted
Die 7 mb per maand kan best wel kloppen hoor. Het zijn slechts tekstjes die verstuurd worden en dat neemt niet zo veel.

Oké. Duidelijk.

Dan ga ik voor een Vodafone prepaid. Zet er 20€ op. Kan ik vollopig vooruit met 0.10cent per mb

Posted
25 minuten geleden zei De-bouwer:

Oké. Duidelijk.

Dan ga ik voor een Vodafone prepaid. Zet er 20€ op. Kan ik vollopig vooruit met 0.10cent per mb emoji23.png

Ter info: ik heb de afgelopen 13 dagen 7 Mb gebruikt aan data tbv navigatie. Als je vaker kleine ritten maakt en opnieuw opstart haalt het systeem telkens weer de benodigde data op.  Voor een lange rit is een gebruik van 2 Mb niet ongewoon.

Posted

Mss een rare vraag maar zou de usb/navi ook functioneren met een internet dongel (lekker retro ;) )

Posted

Het verbruik zal iets hoger zijn dan de standaard verkeersinfo, aangezien er ook andere info meekomt zoals weer en flitsers. Meer je loopt er zeker niet op leeg. Als je wilt testen hoeveel kun je je huidige dataverbruik op nul zetten, waarna je je iPhone aansluit. Kijk na de rit hoeveel erbij gekomen is en je hebt een indicatie.

Posted

Wanneer je iPhone een recente iOS draait kun je in de instellingen zien wat het verbruik per app/functie is.
Ook voor Hotspot.
Dus kijken voor koppeling en na gebruik geeft al een indicatie van het verbruik in een rit.

Ik heb zelf een losse TomTom met ingebouwde SIM.
Deze haalt verkeersinformatie op via de SIM, maar updates via WiFi (thuis, werk, hotspot).
Een update voor enkel flitsers komt minimaal eens per week en is al bijna 5MB, dus het hangt heel erg af van WAT dat inbouwsysteem binnenhaalt via de dataverbinding.

De suggestie van de dongle gaat IMHO niet werken wegens ontbreken van drivers. Een Witson oid kan dat bijv. wel, maar alleen op een specifieke poort en met een ZEER select aantal dongles, omdat daarvoor de drivers zijn ingebouwd...

• Like 1
Posted

69Mb gebruikt, de laatste 30 dagen, en ik zet bijna altijd verkeersinfo aan naar kantoor, dus zeg maar 1,5 uur per werkdag. Verder gebruik in weinig data, omdat ik meestal wel WIFI in de buurt heb.

Posted
6 uur geleden zei Rox:

Mss een rare vraag maar zou de usb/navi ook functioneren met een internet dongel (lekker retro ;) )

Dat werkt zeker, mits die dongel ook wifi ondersteunt. De Huawei E5220 zou goed moeten werken.

Posted
Dat werkt zeker, mits die dongel ook wifi ondersteunt. De Huawei E5220 zou goed moeten werken.

Maar dan koppel je de navi via WiFi aan de stick?
En de stick maakt via 3/4G verbinding met internet?
Dan kun je toch net zo goed een MiFi oid gebruiken, want USB is dan enkel de stroombron.
Volgens mij was het idee de dataverbinding via USB aan de navi aan te bieden, toch?
Posted

Ik heb wel een nadeel ontdekt bij de Kia Hotspot. Hij staat op automatisch verbinden, wat erg makkelijk is (android) maar als ik weer uit de auto ga, dan blijft de telefoon op het netwerk staan en gaat niet automatisch naar wifi. Dus heb ik automatisch verbinden uitgezet.

Posted
Op 24-4-2018 om 14:48 zei De-bouwer:

Oké. Duidelijk.

Dan ga ik voor een Vodafone prepaid. Zet er 20€ op. Kan ik vollopig vooruit met 0.10cent per mb emoji23.png

Dat lijkt betaalbaar. Had een data verdeler van T-Mobile maar dat gaat niet meer ism de Go abonnementen

In de periode dat ik dit ook verkend heb als vervanger was het bedrag maar 1 maand geldig. Dan kom je toch op 20€ per maand 
Best kostbaar voor enkel MB's. 

Posted

Blijkbaar is het recent veranderd :) Wordt het toch weer interesant.

https://www.vodafone.nl/support/prepaid/tegoed-opwaarderen.shtml#bellen-smsen

Goed nieuws!

Vanaf 19 maart 2018 blijven je tegoed en nummer onbeperkt geldig als je het tegoed minimaal 1x in de 6 maanden gebruikt. Pleeg een belletje, stuur een sms'je (naar een betaald nummer) of ga het internet op via ons mobiele netwerk (niet via wifi). Je tegoed opwaarden kan ook. Fijn nieuws dus, want je hoeft niet meer 1x per jaar op te waarderen terwijl je misschien nog genoeg tegoed hebt.

Posted
7 uur geleden zei KiaNiro:

Het infotainment systeem van de Niro zal 'n USB 3g dongel, rechtsstreeks aangesloten op een van z'n USB poorten, niet herkennen.
Om zo'n dongel werkend te krijgen, moeten de drivers geladen worden. Maar op het infotainment systeem kan door een gebruiker niets geïnstalleerd worden.

De mifi oplossing is dus de meest voor de hand liggende. De Huawei's zijn hiervoor een goede keuze. Wel zit er volgens mij 'n heel klein nadeeltje aan, je moet ze na gebruik wel loskoppelen van de USB voeding en uitzetten, anders zouden ze je accu leeg kunnen trekken. 

Ik gebruik een Huawei Mifi met de usb aansluiting in de armsteun. Als je de Niro uitzet valt ook de stroom weg van de usb aansluiting. Ik heb derhalve ook niet meegemaakt dat de accu werd leeggetrokken. Werkt al ruim een jaar zonder problemen.

• Like 1
Posted

Blijkbaar is het recent veranderd  Wordt het toch weer interesant.

https://www.vodafone.nl/support/prepaid/tegoed-opwaarderen.shtml#bellen-smsen

Goed nieuws!

Vanaf 19 maart 2018 blijven je tegoed en nummer onbeperkt geldig als je het tegoed minimaal 1x in de 6 maanden gebruikt. Pleeg een belletje, stuur een sms'je (naar een betaald nummer) of ga het internet op via ons mobiele netwerk (niet via wifi). Je tegoed opwaarden kan ook. Fijn nieuws dus, want je hoeft niet meer 1x per jaar op te waarderen terwijl je misschien nog genoeg tegoed hebt.

Ja dat had ik ook gezien.

Mijn simkaart komt morgen binnen met 5€ tegoed.

Gaan wel ff zien hoe lang ik daar mee doe.

Posted
10 minuten geleden zei KiaNiro:

Dat is erg goed om te horen! Gaat de Huawei Mifi ook vanzelf uit wanneer daar niets meer aan gekoppeld is?

De Huawei heeft een eigen voeding maar die is redelijk beperkt. Maar bij het starten van de Niro is de MiFi in een fractie van een seconde weer  actief.  De Mifi ligt in de armsteun dus ik kijk daar nooit naar en koppel deze ook nooi los.

Posted
4 minuten geleden zei KiaNiro:

In verband met het gebruiksgemak, gaat ie vanzelf aan bij het starten en uit bij het uitschakelen van de auto?
Maak namelijk niet uit je epistels niet op of je de router met de hand aan en uit moet zetten, vandaar deze precieze nieuwsgierige vragen :wink: 

Ik had mijn voorgaande post net aangevuld. :-)  De router gaat vanzelf uit en/of aan. Bij het verlaten van de Niro zal de router nog een tijdje actief zijn op basis van de eigen voeding. Op het moment dat ik de Niro weer start komt de router echt in een fractie van een seconde weer op.  Ik kom daar nooit aan want hij ligt in de armsteun. 

• Like 1
Posted
5 minuten geleden zei KiaNiro:

Zou je voor mij eens willen controleren hoelang jouw mifi router nog aanblijft?
Ik hoop niet dat ie pas uitgaat wanneer ie zijn eigen batterij helemaal leeg getrokken heeft.
Dat doet de mijne namelijk wel, en de batterij is al behoorlijk uitgeput, gaat nog maar een minuut of 15 mee zonder verdere voeding.
Maar wellicht gaat de jouwe automatisch uit wanneer ie een tijdje idle is.

Volgens mij trekt die MiFi de batterij gewoon leeg en gaat niet voortijdig idle. Dat zou ik moeten checken. Mijn Niro staat op dit moment bij de garage voor een kleine reparatie maar als hij terug is zal ik wel kijken hoelang de MiFi idle blijft.

Posted

Mijn Huawei blijft enkele minuten actief en gaat dan in een soort stand by modus gezien er geen aangesloten toestel op zit. Bij het starten van de auto gaat de wifi van de auto op zoek naar een wifi punt. dan komt de Huawei weer uit stand-by

Posted
Op 25-4-2018 om 10:28 zei Murcielaygo:

Maar dan koppel je de navi via WiFi aan de stick?
En de stick maakt via 3/4G verbinding met internet?
Dan kun je toch net zo goed een MiFi oid gebruiken, want USB is dan enkel de stroombron.
Volgens mij was het idee de dataverbinding via USB aan de navi aan te bieden, toch?

Niet helemaal. De data verbinding G3/4 haalt de verkeersinfo op. Wifi koppelt de stick of mifi router aan de entertainment unit. USB zorgt alleen voor de stroom, daarom kun je de usb van de middenconsole gebruiken.

Uitgebreide info voor de Duits sprekenden staat hier:

https://www.niro-forum.de/index.php?thread/347-wifi-via-iphone-connect-and-re-connect-automatically/

Posted
22 uur geleden zei De-bouwer:

Mijn simkaart komt morgen binnen met 5€ tegoed.

Ben wel benieuwd wat je bij de kaart voor eeninfo krijgt voor de houdbaarheid. Heb nog eens rond gesnuffeld en kom geen eenduidige info tegen over de houdbaarheid van het prepaid tegoed. Op andere plekken lees ik weer dat je maandelijks moet bijstorten 

Posted
Ben wel benieuwd wat je bij de kaart voor eeninfo krijgt voor de houdbaarheid. Heb nog eens rond gesnuffeld en kom geen eenduidige info tegen over de houdbaarheid van het prepaid tegoed. Op andere plekken lees ik weer dat je maandelijks moet bijstorten 

Tegoed is onbeperkt houdbaar.
Mits je maar minimaal 1 keer per half jaar verbinding maakt met het Vodafone netwerk.

Die 5 euro die ik er op heb staan gebruik ik om " prepaid" data te gebruiken.
Dat kost me dan 0,10cent per mb.

Dus voor die 5 euro heb ik 50mb.

Even kijken hoe lang ik daar mee doe.

Is iedergeval beter dan elke maand " goedkoopste sim only van simpel a 2,50.
Als ik er teminste langer dan 2 maanden mee doe.
Dat ga ik dus testen.

• Thanks 1