MCZ Geplaatst 15 Juni, 2018 Geplaatst 15 Juni, 2018 Hallo Kia Niro rijders. Ben 12 jaar met Toyota Aventis naar Italie gereden (Gardameer) over de Fernpas en de Brennerpas. geen problemen met trekken gehad. diesel 2.2 motor. Maar wel in Oostenrijk de 98 diesel getankt, wat zeer merkbaar is, als je 1300 kg extra moet trekken. mijn voorstel is dus: Als ik met de Kia Niro naar Garda rijd, wil ik de 98 of 102 benzine tanken. deze benzine heeft hogere octaan gehalte, en verwacht dan wat meer trekkracht uit de Niro. zijn er Kia Niro rijders die dit al toegepast hebben met caravan ? Quote
HansG Geplaatst 15 Juni, 2018 Geplaatst 15 Juni, 2018 Je zal er misschien iets van merken maar niet al te veel. Het grootste deel van de koppel komt van de elektromotor. Daarnaast wordt een deel van de energie van de verbrandingsmotor omgezet in elektrische energie via de hybride starter-generator. Deze wordt door de motor aangedreven. Quote
Brat Pit Geplaatst 15 Juni, 2018 Geplaatst 15 Juni, 2018 Ik zou de benzine tanken die in het boekje of tankdop voorgeschreven wordt. Quote
HenkM Geplaatst 15 Juni, 2018 Geplaatst 15 Juni, 2018 (aangepast) Een hoog octaan gehalte wil niet perse zeggen dat de energetische waarde hoger is, ergo meer vermogen. Extra vermogen uit bv V-power e.d. brandstoffen wordt eigenlijk alleen door fors getunede motoren gehaald (en dan nog marginaal). De Niro heeft een lean-burn (Atkinson) motor, is alles behalve getuned op vermogen maar juist op zuinigheid. Ik zou dus idd het advies van Brat volgen. 15 Juni, 2018 aangepast door HenkM Quote
MCZ Geplaatst 17 Juni, 2018 Topic Starter Geplaatst 17 Juni, 2018 Heren, mijn dank voor jullie goede uitleg. we gaan met de normale benzine rijden 95. we gaan het zien, als ik over 14 dagen de auto kan ophalen. en 14 dagen later met de caravan naar Italy ga. aan de garage gevraagd, of we de auto nog moeten inrijden. Voor we met de caravan op stap gaan. is niet meer nodig melde zij. wat vinden jullie er van? Ik heb het idee, kan geen kwaad toch? Quote
HenkM Geplaatst 17 Juni, 2018 Geplaatst 17 Juni, 2018 (aangepast) Dit zegt het instructie boekje: INRIJPROCEDURE U hoeft de auto niet gedurende een bepaalde periode in te rijden. U kunt echter door het opvolgen van een paar eenvoudige aanwijzingen gedurende de eerste 1.000 km de prestaties, het brandstofverbruik en de levensduur van uw auto in positieve zin beïnvloeden. • Voer het toerental van de motor niet te hoog op. • Zorg ervoor dat het toerental van de motor (omw/min of omwentelingen per minuut) tijdens het rijden niet hoger wordt dan 3.000 omw/min. • Rijd niet gedurende langere tijd met een constante snelheid. Om de motor goed in te rijden, moet het motortoerental worden gevarieerd. • Vermijd plotseling afremmen, behalve in noodgevallen, om de onderdelen van het remsysteem de gelegenheid te geven op elkaar in te lopen. • Trek gedurende de eerste 2.000 km met uw auto geen aanhanger. Geen goed plan lijkt me om een nieuwe auto direct zo zwaar te belasten. 17 Juni, 2018 aangepast door HenkM Quote
Kevo Geplaatst 18 Juni, 2018 Geplaatst 18 Juni, 2018 On 6/17/2018 at 11:28 AM, HenkM said: Dit zegt het instructie boekje: INRIJPROCEDURE • Zorg ervoor dat het toerental van de motor (omw/min of omwentelingen per minuut) tijdens het rijden niet hoger wordt dan 3.000 omw/min. En hoe doe je dat in een auto met een automaat en zonder toerenteller? Wat betreft de brandstof: dit is geen raceauto. Gewoon de goedkoopste zooi er in... Op die halve pk meer zal het echt niet aankomen. Quote
Toonvkr Geplaatst 28 Juni, 2018 Geplaatst 28 Juni, 2018 Inmiddels ruim drie weken op pad in Frankrijk en Spanje met caravan. Gewicht geladen caravan ongeveer 1200 kg. Aanvankelijk benzine getankt met een octaangehalte van 98, maar naar aanleiding van dit topic toch weer op 95 overgestapt. Ik merk geen verschil. Ook naar aanleiding van deze site en allerlei tips gereden in de sportstand van de auto. Veel trekkracht bergopwaarts. Soms op handmatig overgeschakeld als de motor begon te brommen en de snelheid zakte. Op een camping in de Pyreneeën kwam een bestuurder met Niro en caravan langs ons staan. Toen ik enthousiast vertelde dat de sportstand zoveel trekkracht gaf, vertelde hij me dat hij die nog niet gebruikt had. Immers de automaat is veel slimmer dan de mens, en schakelt op zijn best was zijn stelling. Onze volgende ritten geen sportstand of handmatige stand meer gebruikt, maar alleen de D, dus volautomaat. Dit rijdt inderdaad wat rustiger, soms daalt de snelheid iets meer maar dat kan je ook accepteren. Door wat extra gas te geven schakelt de automaat wat sneller terug, bergopwaarts. Benzineverbruik daalde, en het rijden was rustiger. De cruisecontrol gebruik ik niet; de automaat doet dan te veel zijn best om die snelheid vast te houden, ook bergopwaarts. Al met al een hele fijne auto om mee te reizen, heel ontspannen. Snelheid op de tolwegen op de teller 94 km per uur, in werkelijkheid is dit 90 km per uur. Benzineverbruik is dan 1 op 12. Een keer gas geven om in te halen gaat vlot, meteen op de 100 km per uur, en de combinatie voelt dan nog stabiel aan. Mijn vrouw overigens niet. s Morgens als we al vroeg van een camping vertrekken, heel rustig rijden, dan trekt de auto de caravan volledig elektrisch, dus niemand wordt wakker. Al elders vermeld dat de constante massa van mijn trekhaak niet werkt, dus de koelkast in de caravan werkt niet tijdens het rijden. Hiervoor contact opgenomen met de Kia dienst, die me naar een garage in Spanje doorverwees. Daar wilde men de auto een halve dag in de garage hebben, waar we van afgezien hebben. De Kia eigenaar die we in de Pyreneeën ontmoetten, had dezelfde problemen gehad. Wist inmiddels alles van constante massa, geschakelde constante massa etc. Laten we nakijken als we in NL zijn. 1 Quote
PeterD Geplaatst 29 Juni, 2018 Geplaatst 29 Juni, 2018 Dank voor dit duidelijke verhaal. Wij gaan dit weekend van Ommen naar huis en zal dat dan ook gaan doen zonder sportstand en cc. En straks ga ik mijn voltmetertje even aan de Jaeger contactdoos hangen om te zien of mijn constante en geschakelde spanningen goed zijn aangesloten Ennuh, nog veel plezier daar in Frankrijk. Quote
Roland2017 Geplaatst 29 Juni, 2018 Geplaatst 29 Juni, 2018 Dank voor het uitgebreid verslag. Wij zijn een tijdje terug met de Niro + Caravan naar Kroatië geweest. Ik heb veel in S stand gereden en bij klimmen handmatig geschakeld. Verbruik kwam op 1/10 Als we weer met de caravan op pad gaan, dan ga ik zeker de Eco stand uitproberen. Quote
frogman Geplaatst 1 Juli, 2018 Geplaatst 1 Juli, 2018 Op 28-6-2018 om 23:22 zei Toonvkr: Inmiddels ruim drie weken op pad in Frankrijk en Spanje met caravan. Gewicht geladen caravan ongeveer 1200 kg. Aanvankelijk benzine getankt met een octaangehalte van 98, maar naar aanleiding van dit topic toch weer op 95 overgestapt. Ik merk geen verschil. Ook naar aanleiding van deze site en allerlei tips gereden in de sportstand van de auto. Veel trekkracht bergopwaarts. Soms op handmatig overgeschakeld als de motor begon te brommen en de snelheid zakte. Op een camping in de Pyreneeën kwam een bestuurder met Niro en caravan langs ons staan. Toen ik enthousiast vertelde dat de sportstand zoveel trekkracht gaf, vertelde hij me dat hij die nog niet gebruikt had. Immers de automaat is veel slimmer dan de mens, en schakelt op zijn best was zijn stelling. Onze volgende ritten geen sportstand of handmatige stand meer gebruikt, maar alleen de D, dus volautomaat. Dit rijdt inderdaad wat rustiger, soms daalt de snelheid iets meer maar dat kan je ook accepteren. Door wat extra gas te geven schakelt de automaat wat sneller terug, bergopwaarts. Benzineverbruik daalde, en het rijden was rustiger. De cruisecontrol gebruik ik niet; de automaat doet dan te veel zijn best om die snelheid vast te houden, ook bergopwaarts. Al met al een hele fijne auto om mee te reizen, heel ontspannen. Snelheid op de tolwegen op de teller 94 km per uur, in werkelijkheid is dit 90 km per uur. Benzineverbruik is dan 1 op 12. Een keer gas geven om in te halen gaat vlot, meteen op de 100 km per uur, en de combinatie voelt dan nog stabiel aan. Mijn vrouw overigens niet. s Morgens als we al vroeg van een camping vertrekken, heel rustig rijden, dan trekt de auto de caravan volledig elektrisch, dus niemand wordt wakker. Al elders vermeld dat de constante massa van mijn trekhaak niet werkt, dus de koelkast in de caravan werkt niet tijdens het rijden. Hiervoor contact opgenomen met de Kia dienst, die me naar een garage in Spanje doorverwees. Daar wilde men de auto een halve dag in de garage hebben, waar we van afgezien hebben. De Kia eigenaar die we in de Pyreneeën ontmoetten, had dezelfde problemen gehad. Wist inmiddels alles van constante massa, geschakelde constante massa etc. Laten we nakijken als we in NL zijn. Dank voor het opbeurend verhaal, wij rijden zelf met een klassieke caravan (SMV) achter de Niro, schitterende combinatie die onderweg veel geïnteresseerden en vragen op roept, alleen nog in Nederland hiermee gereden en dit beviel super goed (verbruik 1:13 a 14, gewoon op automaat bij ± 95 km op cruisecontrol ), de combinatie loopt als een trein, eind augustus gaan we het proberen in bergen en heuvels. gezien het ergonomische model en gewicht rekenen wij op een probleemloze vakantie. caravan gewicht max. 850 kg 380 X 208 cm (opbouw) in de auto 2 passagiers (± 165 kg) hond (± 55 kg) en zware dingen uit de caravan zoals voortenten/luifel. Quote
Toonvkr Geplaatst 3 Juli, 2018 Geplaatst 3 Juli, 2018 Dat moet makkelijk gaan, Frogman. Op de overnachtingscamping in Noord Frankrijk stonden gisteren, behalve de onze, nog twee Kia Niro's. Eén met caravan en één met vouwwagen. Ook beiden waren enthousiast. Benzineverbruik verhalen zijn wisselend en heeft toch ook veel te maken met snelheid, hoogteverschillen, tegenwind, gewicht van de combinatie etc. Wij hebben met de caravan van 1200 kg 3800 km gereden in Frankrijk en Spanje, verbruik was 1 : 10,5 over de hele rit. Uitschieters naar beneden en naar boven gehad, wat ook te maken had met rijstijl. Als we niet zo'n grote afstand te overbruggen hadden, heb je minder haast en leidt rustig rijden tot lager verbruik. Maar er zijn ook dagen dat je wat meer wilt doorrijden. (hogere snelheid, sneller optrekken) Quote
frogman Geplaatst 3 Juli, 2018 Geplaatst 3 Juli, 2018 20 minuten geleden zei Toonvkr: Dat moet makkelijk gaan, Frogman. Op de overnachtingscamping in Noord Frankrijk stonden gisteren, behalve de onze, nog twee Kia Niro's. Eén met caravan en één met vouwwagen. Ook beiden waren enthousiast. Benzineverbruik verhalen zijn wisselend en heeft toch ook veel te maken met snelheid, hoogteverschillen, tegenwind, gewicht van de combinatie etc. Wij hebben met de caravan van 1200 kg 3800 km gereden in Frankrijk en Spanje, verbruik was 1 : 10,5 over de hele rit. Uitschieters naar beneden en naar boven gehad, wat ook te maken had met rijstijl. Als we niet zo'n grote afstand te overbruggen hadden, heb je minder haast en leidt rustig rijden tot lager verbruik. Maar er zijn ook dagen dat je wat meer wilt doorrijden. (hogere snelheid, sneller optrekken) 20 minuten geleden zei Toonvkr: Dat moet makkelijk gaan, Frogman. Op de overnachtingscamping in Noord Frankrijk stonden gisteren, behalve de onze, nog twee Kia Niro's. Eén met caravan en één met vouwwagen. Ook beiden waren enthousiast. Benzineverbruik verhalen zijn wisselend en heeft toch ook veel te maken met snelheid, hoogteverschillen, tegenwind, gewicht van de combinatie etc. Wij hebben met de caravan van 1200 kg 3800 km gereden in Frankrijk en Spanje, verbruik was 1 : 10,5 over de hele rit. Uitschieters naar beneden en naar boven gehad, wat ook te maken had met rijstijl. Als we niet zo'n grote afstand te overbruggen hadden, heb je minder haast en leidt rustig rijden tot lager verbruik. Maar er zijn ook dagen dat je wat meer wilt doorrijden. (hogere snelheid, sneller optrekken) Thxs Quote
Toonvkr Geplaatst 6 Juli, 2018 Geplaatst 6 Juli, 2018 Nog even terugkomen over mijn eerdere melding dat de koelkast in mijn caravan tijdens de rit niet werkte; In de 13 polige stekker moet op punt 10 de geschakelde stroom zitten en op punt 9 de permanente stroom. De koelkast gebruikt de geschakelde stroomaansluiting; als je de motor tijdens een pauze uitzet, gaat er geen stroom naar de koelkast en loopt de accu niet leeg. De waterkraantjes, binnenverlichting en toilet spoeling werken op de permanente stroomafsluiting, dus ook als je stil staat. De kabelset welke van fabriekswegen in mijn Kia Niro, model connect, is gezet, had niet de extra kabels voor de geschakelde stroom of permanente stroom. Maakt niet uit als je alleen een aanhangwagen of fietsendrager hebt, maar is wel nodig voor de caravan. Inmiddels heeft mijn dealer, Kia Content garage in Den Bosch deze extra kabelset ingebouwd. Er werden geen kosten doorberekend. 2 Quote
PeterD Geplaatst 7 Juli, 2018 Geplaatst 7 Juli, 2018 (aangepast) Maandag ga ik ook even langs bij de dealer, want ook bij mij blijken er geen spanningen op de geschakelde en constante stroomdraden te staan. Rijden van Ommen naar Huizen ging perfect. Heb de sportstand niet meer gebruikt en ambachtelijk (dus zonder CC) gereden. Verbruik was 9,7 liter per 100 km. Eind augustus komt de echte vuurdoop als we naar Neurenberg gaan. Maar gezien de ervaringen op dit forum heb ik er wel vertrouwen in. 7 Juli, 2018 aangepast door PeterD Tiepvaudje Quote
Hen E Geplaatst 7 Juli, 2018 Geplaatst 7 Juli, 2018 Toch vreemd dat twee verschillende dealers terwijl je een 13 polige besteld dan maar de twee spanningsdraden gewoon vergeten. Quote
Toonvkr Geplaatst 7 Juli, 2018 Geplaatst 7 Juli, 2018 De Kia Niro Connect was een aktiemodel eind 2017. Er was van fabriekswege een trekhaak op aanwezig, incl de 13 polige stekker. Kennelijk heeft de fabriek gekozen voor de goedkoopste kabelboom en geen rekening gehouden met caravanbezitters. Quote
Hen E Geplaatst 7 Juli, 2018 Geplaatst 7 Juli, 2018 Dan heeft KIA Nederland de draden maar vergeten, daar werden de trekhaken gemonteerd bij dit model. Quote
PeterD Geplaatst 9 Juli, 2018 Geplaatst 9 Juli, 2018 Mijn Niro is van september vorig jaar. Ik had een vaste wiebel trekhaak die na goed overleg is vervangen door een Mobis afneembare haak. Waarschijnlijk is er toen iets fout gegaan. Inmiddels contact met de dealer gezocht en we hebben afgesproken dat het tijdens de komende oliebeurt opgelost gaat worden. Quote
Hen E Geplaatst 9 Juli, 2018 Geplaatst 9 Juli, 2018 Dan heeft de wiebel trekhaak ook al de draden niet gehad, want die hebben ze vast niet vervangen. Quote
PeterD Geplaatst 9 Juli, 2018 Geplaatst 9 Juli, 2018 1 uur geleden zei Hen E: Dan heeft de wiebel trekhaak ook al de draden niet gehad, want die hebben ze vast niet vervangen. Zou zomaar kunnen. Quote
MCZ Geplaatst 12 Juli, 2018 Topic Starter Geplaatst 12 Juli, 2018 Op 17-6-2018 om 11:28 zei HenkM: Dit zegt het instructie boekje: INRIJPROCEDURE U hoeft de auto niet gedurende een bepaalde periode in te rijden. U kunt echter door het opvolgen van een paar eenvoudige aanwijzingen gedurende de eerste 1.000 km de prestaties, het brandstofverbruik en de levensduur van uw auto in positieve zin beïnvloeden. • Voer het toerental van de motor niet te hoog op. • Zorg ervoor dat het toerental van de motor (omw/min of omwentelingen per minuut) tijdens het rijden niet hoger wordt dan 3.000 omw/min. • Rijd niet gedurende langere tijd met een constante snelheid. Om de motor goed in te rijden, moet het motortoerental worden gevarieerd. • Vermijd plotseling afremmen, behalve in noodgevallen, om de onderdelen van het remsysteem de gelegenheid te geven op elkaar in te lopen. • Trek gedurende de eerste 2.000 km met uw auto geen aanhanger. Geen goed plan lijkt me om een nieuwe auto direct zo zwaar te belasten. Henk, mijn dank voor je goed advies. Ben nu met de nieuwe Niro km aan het maken. en heb er al 1500 km op zitten, om er zeker van te zijn. dat de motor goed is ingereden, wat ook van mij uit het beste is zonder risico. Quote
Chr Geplaatst 20 Maart, 2021 Geplaatst 20 Maart, 2021 Hallo allemaal, Hoe is het met de trekkracht als je de bergen in gaat (10%) en wordt de accu ook bijgeladen tijdens de klim. Of ga je met 105 pk de berg op zonder electro motor. Quote
gjcvro Geplaatst 21 Maart, 2021 Geplaatst 21 Maart, 2021 De accu wordt alleen bijgeladen als er een overschot is aan energie zoals bij het remmen of stationair draaien of als de software denkt dat de motor niet optimaal benut wordt. Ga je bergop, dan zal hij niet bijladen, maar juist de elektromotor gebruiken als ondersteuning van de benzine motor, dus dan heb je (zolang de accu niet leeg is) 140 PK. Bergaf kun je vervolgens weer gebruiken om de accu weer vol te krijgen. Wel is het slim om vooraf al de sportstand in te schakelen, dan wordt de accu wat voller geladen. 1 Quote
Chr Geplaatst 23 Maart, 2021 Geplaatst 23 Maart, 2021 Op 21-3-2021 om 18:58, gjcvro zei: De accu wordt alleen bijgeladen als er een overschot is aan energie zoals bij het remmen of stationair draaien of als de software denkt dat de motor niet optimaal benut wordt. Ga je bergop, dan zal hij niet bijladen, maar juist de elektromotor gebruiken als ondersteuning van de benzine motor, dus dan heb je (zolang de accu niet leeg is) 140 PK. Bergaf kun je vervolgens weer gebruiken om de accu weer vol te krijgen. Wel is het slim om vooraf al de sportstand in te schakelen, dan wordt de accu wat voller geladen. Harte dank voor uw antwoord. Maar ik vraag mij dus af, als ik 300 km op de snelweg heb gereden met de caravan er achter, heb ik dan nog wel voldoende batterij om een 10% stijging te doen met die 140 pk. Want als dan de accu leeg of bijna leeg is heb je maar 105 pk. En dat wordt dan wel heel spannend om boven te komen op redelijke manier. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.