Johan64 Geplaatst 17 Februari, 2019 Geplaatst 17 Februari, 2019 18 uur geleden, Brat Pit zei: Had je de versie met stoel/stuur verwarming moeten nemen. Zonder je teleur te stellen: ik heb stoel- en stuurverwarming. Ik zie ook niet in wat dat aan het verbruik verbetert, maar dat terzijde. Quote
Johan64 Geplaatst 17 Februari, 2019 Geplaatst 17 Februari, 2019 5 uur geleden, casper zei: Ben het niet eens dat de Niro geen stads auto is. Hybride doet het juist goed in de stad. Er even van uit dat de motor warm is. Dan haal ik in de zomer soms 1 op 25 in de stad. In de winter verschilt het tussen de 1 op 18 en 20 maar soms ook hoger. Op de snelweg als je rond de 100 rijd moet 1 op 20 mogelijk zijn. Ik heb dat regelmatig gehaald in de winter. Je motor moet dan wel warm zijn Als je 120 of 130 gaat rijden is het over dan zak je zo naar de 1 op 17. Toch even naar je rijstijl kijken of even langs gaan bij de dealer. Volgens de Niro zelf rijd ik gemiddeld 90% eco. Denk dus niet dat het probleem mijn rechtervoet is. Zoals ik al eerder heb uitgelegd is het probleem de kachel, en het feit dat de motor niet warm wordt tijdens mijn ritjes. De dagelijkse ritjes zijn tussen de 4 en 15 kilometer. Gewoon tekort voor die motor. Quote
casper Geplaatst 17 Februari, 2019 Geplaatst 17 Februari, 2019 14 minuten geleden, Johan64 zei: Volgens de Niro zelf rijd ik gemiddeld 90% eco. Denk dus niet dat het probleem mijn rechtervoet is. Zoals ik al eerder heb uitgelegd is het probleem de kachel, en het feit dat de motor niet warm wordt tijdens mijn ritjes. De dagelijkse ritjes zijn tussen de 4 en 15 kilometer. Gewoon tekort voor die motor. Die korte ritjes verklaren het wel ja. Als ik de kids naar school breng (5km) dan verbruikt hij bij mij ook 1 op 15 of lager. Ik laat ze daarom ook meestal met de fiets gaan . Ik moet wel zeggen dat ik op de hele kortje ritjes de verwarming maar uit laat Meestal wordt het pas warm als ik er al ben en heeft alleen maar benzine verstookt. Quote
Vince Geplaatst 17 Februari, 2019 Geplaatst 17 Februari, 2019 8 uur geleden, Johan64 zei: De dagelijkse ritjes zijn tussen de 4 en 15 kilometer. Gewoon tekort voor die motor. Inderdaad! En als de koelvloeistofmeter eindelijk 85 graden aangeeft, en je kachel goed warm wordt, zit de motorolie pas op 3/4 van zijn ideale werktemperatuur. Pas als de motorolie goed op temperatuur is zal de motor efficiënter (lees: zuiniger) gaan draaien. Wat dat betreft zou je in feite dus ook een olietemperatuurmeter moeten hebben. Quote
Johan64 Geplaatst 18 Februari, 2019 Geplaatst 18 Februari, 2019 22 uur geleden, casper zei: Ben het niet eens dat de Niro geen stads auto is. Hybride doet het juist goed in de stad. Er even van uit dat de motor warm is. Dan haal ik in de zomer soms 1 op 25 in de stad. In de winter verschilt het tussen de 1 op 18 en 20 maar soms ook hoger. Op de snelweg als je rond de 100 rijd moet 1 op 20 mogelijk zijn. Ik heb dat regelmatig gehaald in de winter. Je motor moet dan wel warm zijn Als je 120 of 130 gaat rijden is het over dan zak je zo naar de 1 op 17. Toch even naar je rijstijl kijken of even langs gaan bij de dealer. Volgens de Niro zelf rijd ik gemiddeld 90% eco. Denk dus niet dat het probleem mijn rechtervoet is. Zoals ik al eerder heb uitgelegd is het probleem de kachel, en het feit dat de motor niet warm wordt tijdens mijn ritjes. De dagelijkse ritjes zijn tussen de 4 en 15 kilometer. Gewoon tekort voor die motor. Quote
Johan64 Geplaatst 18 Februari, 2019 Geplaatst 18 Februari, 2019 Om het onderwerp van mijn kant af te ronden, vanochtend exact dezelfde routineritjes gereden maar nu zonder kachel. Het verbruik nu 1:19. Oftewel de auto heeft 90% zuiniger gereden omdat de kachel uit stond. Ik verwijs naar mijn eerdere conclusie, dit is echt een ontwerpfout. Ze hadden er gewoon een elektrische kachel in moeten zetten. 90% zuiniger omdat je de kachel uitzet is gewoon belachelijk! Een andere conclusie is dat ik beter af was geweest met een volledig elektrische auto, maar aangezien in mijn buurt geen laadpaal staat was dat geen optie. We hebben er wel naar gekeken. Dus we gaan maar verder met de Niro, inclusief zijn fouten. Quote
dropje Geplaatst 18 Februari, 2019 Geplaatst 18 Februari, 2019 Goed beschouwd heeft de kachel aan zetten op die korte ritjes ook niet echt veel nut, eer dat het interieur goed op temperatuur is, stap je al weer uit. Mijn mening is dat het an sich echt wel een zuinige auto is, echter hebben koude en korte ritjes erg veel (negatieve) invloed. Ik denk dan ook dat er bij mensen die echt bizar slechte verbruiks-cijfers halen er iets aan de hand is, dat ze bijvoorbeeld inderdaad veel hele korte stukjes doen, of er is echt software-matig iets aan de hand, Het gemiddelde verbruik op verbruiks-monitoren ondersteunen dit denk ik wel. Quote
Vince Geplaatst 22 Februari, 2019 Geplaatst 22 Februari, 2019 Op 16-2-2019 om 18:46, Johan64 zei: Zelf zou ik nooit meer een Niro kopen, want er zitten wel meer nadelen aan maar het brandstofverbruik is een grote ergernis. Evenals de penlite batterij die als accu moet werken. Dat ding is ook ver onderbemeten. Ik ben het met je eens, maar je wist toch ook vóór dat je de Niro aanschafte dat hij maar een 1,56 kWh lithium-ion batterij gebruikt. Dat houdt de prijs natuurlijk ook laag. De huidige productieprijs van een lithium-ion batterij per 1kWh bedraagt ongeveer 500 euro. Met een grotere batterij van bijv. 5 of 6 kWh zou de Niro te duur geworden zijn. En natuurlijk ook een stuk zwaarder. KIA wilde destijds een betaalbare hybride op de markt brengen en daar kleven altijd weer nadelen aan, zoals een kleine penlite batterij. Quote
BarneyRubble Geplaatst 22 Februari, 2019 Geplaatst 22 Februari, 2019 (aangepast) Die van mij doet het steeds beter, nu net met 11 graden 31km binnenwegen gereden en een keurig verbruik van de NIRO. 22 Februari, 2019 aangepast door Eric-H Quote
Vince Geplaatst 22 Februari, 2019 Geplaatst 22 Februari, 2019 27 minuten geleden, Eric-H zei: Die van mij doet het steeds beter, nu net met 11 graden 31km binnenwegen gereden en een keurig verbruik van de NIRO. Dat is netjes. Kun je nagaan als het over enige tijd 20 of 25 graden is!! Quote
BarneyRubble Geplaatst 23 Februari, 2019 Geplaatst 23 Februari, 2019 Ja, klopt, afgelopen zomer soms 28 km/L gehaald. Quote
Vince Geplaatst 24 Februari, 2019 Geplaatst 24 Februari, 2019 8 uur geleden, Eric-H zei: Ja, klopt, afgelopen zomer soms 28 km/L gehaald. Dat is heel mooi. Ik bleef steken bij een 'magere' 1op 25. Dit was wel een gemiddelde van een hele week rijden, dus een mix van snelweg, 80 km wegen en bebouwde kom. Welke 'trucs' gebruik jij om zo zuinig te rijden, behalve natuurlijk een fluwelen rechtervoet? Quote
Girdi Geplaatst 24 Februari, 2019 Geplaatst 24 Februari, 2019 Ik heb gisteren 30 km gereden bi 12 graden eindelijk 1: 17,8 hoera Quote
casper Geplaatst 24 Februari, 2019 Geplaatst 24 Februari, 2019 1 op 20 is met dit weekend al gelukt Ik heb de excecutive line uitvoering met 18” wielen en alle mogelijke opties. Dus ik verwacht geen 1 op 25 zoals sommige hier halen. Maar in de winter is mijn gemiddelde 1 op 18 en in de zomer 1 op 21 a 22. Ik ben hier erg tevreden mee. heb wel gemerkt dat je anders moet rijden met een hybride auto. Je haalt veel voordeel uit het uit laten rollen van de auto. Dit geeft naast geen benize vebruiken ook het voordeel dat de auto oplaad. Ik kijk regelmatig hoe vol de batterij is en probeer daar gebruik van je maken. Als hij meer dan 50% vol zit kan je all snel electrisch rijden (afhankelijk van de snelheid). Hoe voller hoe langer en bij hogere snelheid je gebruik kan maken van de electro motor. laat het gas maar eens los tot je 2 km in snelheid gezakt bent en cruise dan verder op deze snelheid. Dan rijd ik vaak de accu bijna leeg. Om deze daarna weer te laden. Dit is nu dan ook het princiepe van hybride. Op ritjes in de stad en 80 km wegen haal ik soms 1 op 24 of hoger (in de zomer) 1 op 17,8 is al een stuk beter maar ik denk dat het nog beter kan Quote
Vince Geplaatst 24 Februari, 2019 Geplaatst 24 Februari, 2019 1 uur geleden, casper zei: Dan rijd ik vaak de accu bijna leeg. 1 op 20 is al heel mooi! Je zegt dat je de accu bijna leeg rijdt. Hoe leeg is dat dan? Tot de nulstand, of nog 2 of 3 blokjes? Ik pas datzelfde trucje van 'even het gas loslaten' ook toe, maar er blijven toch altijd minimaal 6 of 7 blokjes staan op het moment dat de benzinemotor weer bijspringt. Leger gaat hij niet. Ik ben daarom benieuwd hoeveel blokjes er bij jou blijven staan? Quote
casper Geplaatst 24 Februari, 2019 Geplaatst 24 Februari, 2019 (aangepast) 55 minuten geleden, Vince zei: 1 op 20 is al heel mooi! Je zegt dat je de accu bijna leeg rijdt. Hoe leeg is dat dan? Tot de nulstand, of nog 2 of 3 blokjes? Ik pas datzelfde trucje van 'even het gas loslaten' ook toe, maar er blijven toch altijd minimaal 6 of 7 blokjes staan op het moment dat de benzinemotor weer bijspringt. Leger gaat hij niet. Ik ben daarom benieuwd hoeveel blokjes er bij jou blijven staan? 3 tot 4 blokjes lukt vaak wel. Heb hem nooit lager gezien. Het is erg snelheid afhankelijk. Op hogere snelheden is het moelijker om ev te rijden en hem leeg te rijden. Als ik van de snelweg naar huis rijd (60 km/u) dan trek ik hem vaak tot 3 a 4 blokjes. De grootse fout die ik bij andere mensen zie die in mijn auto rijden. Of ik met hun mee is dat het het gas erop naar de kruising of stoplicht rijden en dan op het laatst hard remmen. Dit is iets wat ik erg veel mensen zie doen. Dan mis je dus erg veel laad momenten. Uiteindelijk draaidt het om laden en gebruiken. Wat me ook opvalt. (En ik toch wel soms als nadeel zie) is dat onregelmatig rijden zuiniger is dan constant op cruise. Mede vanwege het laden en ev gebruiken. Ik heb op de route naar mijn werk veel uitgeprobeert. En met mijn oude auto was contact op cruise het zuinigst. Maar de Niro vindt het fijn om als je wat onregelmatiger rijd. Door wat meer te wisselen van snelheid tijdens de rit kwam bij mij zuiniger uit. Nog even over de accu. Ik probeer bij het 12e vakje de auto te dwingen om naar EV te gaan. Want het lijkt erop dat hij daarna toch niet veel verder meer laad. Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen. 24 Februari, 2019 aangepast door casper Quote
Vince Geplaatst 24 Februari, 2019 Geplaatst 24 Februari, 2019 2 uur geleden, casper zei: Als ik van de snelweg naar huis rijd (60 km/u) dan trek ik hem vaak tot 3 a 4 blokjes. Het het gas erop naar de kruising of stoplicht rijden en dan op het laatst hard remmen. Dit is iets wat ik erg veel mensen zie doen. Dan mis je dus erg veel laad momenten. Wat me ook opvalt. (En ik toch wel soms als nadeel zie) is dat onregelmatig rijden zuiniger is dan constant op cruise. Maar de Niro vindt het fijn om als je wat onregelmatiger rijd. Door wat meer te wisselen van snelheid tijdens de rit kwam bij mij zuiniger uit. Nog even over de accu. Ik probeer bij het 12e vakje de auto te dwingen om naar EV te gaan. Tja.. zo heeft iedereen zijn eigen rijstijl. Ik rol ook altijd uit voor een stoplicht en wordt dan ook links en rechts ingehaald. Uiteindelijk sta je met diezelfde auto's naast je op het groene licht te wachten!? 3 à 4 blokjes? Wat een verschil met mijn 6 à 7 blokjes. Dat is vreemd want volgens mij bepaalt de software tot hoe ver de batterij ontladen wordt. Ik heb me er altijd al over verbaasd dat de batterij bij ontlading niet verder zakt dan die 6 à 7 blokjes. Heeft iemand dezelfde ervaring? Als ik met 100 km/u cruise laadt de batterij meestal op tot 10 à 11 blokjes. Een uitzondering had ik laatst 's ochtends met koude motor bij -1 graad. De benzinemotor bleef draaien tot er 15 blokjes stonden. De verwarming was uit dus dat was niet de oorzaak. Dit is maar één voorgekomen. Zijn er meer mensen met deze ervaring? Quote
Girdi Geplaatst 24 Februari, 2019 Geplaatst 24 Februari, 2019 Ik rijd ook de executive line, vorig jaar had ik het zelfde verbruik als Casper.Na de update was het verbruik 1:15 . Die acculading heb ik trouwens nooit lager als 6 A 7 streepjes gezien, laat m ook meestal uitrollen,dat van die 2 km terug laten vallen ga ik proberen. over het verbruik heb ik de monteur in Hoofddorp gesproken en die zou het uitzoeken,ben benieuwd!!! Quote
dropje Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 Dat uitrollen is inderdaad wel iets waar je een beetje op moet oefenen. Je kunt tijdig van het gas af om hem uit te laten rollen, maar ik wil ook weer niet (ook met het oog op overige verkeer) bij wijze van spreken 250 meter voor het stoplicht voort kruipen met 20 km/h. Afgelopen weekend zaten we weer op 21,4 op een ritje van 25 km 80km/h-weg. Lekker hoor. Quote
Vince Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 10 minuten geleden, dropje zei: Je kunt tijdig van het gas af om hem uit te laten rollen, maar ik wil ook weer niet (ook met het oog op overige verkeer) bij wijze van spreken 250 meter voor het stoplicht voort kruipen met 20 km/h. Klopt! Het moet wel realistisch blijven, dus min of meer mee met de flow, maar wel op je eigen manier. Voor je het weet schieten er allerlei lui geïrriteerd voor je en dat is ook niet de bedoeling. Als ik toevallig als eerste bij een stoplicht op de linkerbaan beland ben gebruik ik de Sportstand voor de eerste 50 meter. Zo houdt je het verkeer achter je niet op en je ervaart weer eens dat die 1400 kg zware Niro behoorlijk snel kan accelereren 1 Quote
JeroenV Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 Gisteren 2x een goeie 90 km gereden, voornamelijk snelweg. Heen eerst een kilometer of 30 zo'n 120 km/u, daarna 100 op de adaptive cruise; verbruik 5.6L/100 Terug mocht je praktisch overal 130, en een heel stuk heb ik ook tussen de 150 en 160 gereden ; verbruik 7L/100 Verschil valt me nog mee om eerlijk te zijn. Quote
casper Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 5 uur geleden, JeroenV zei: Gisteren 2x een goeie 90 km gereden, voornamelijk snelweg. Heen eerst een kilometer of 30 zo'n 120 km/u, daarna 100 op de adaptive cruise; verbruik 5.6L/100 Terug mocht je praktisch overal 130, en een heel stuk heb ik ook tussen de 150 en 160 gereden ; verbruik 7L/100 Verschil valt me nog mee om eerlijk te zijn. Mijn ervaring is dat het boven de 110 erg hard gaat met het vebruik. Ik merk het verschil goed. Als ik naar me werk ga probeer ik onder de 110 te blijven. En dat lukt meestal wel door het drukke verkeer. Terug ga ik vaak pas na 19.00 terug en dan mag je op veel wegen 130. Tja dan kan ik het niet laten om dan ook met 130+ naar huis te gaan Dus mijn heen reis is meestal gunstiger dan terug. Quote
casper Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 (aangepast) 31 minuten geleden, henk smit zei: mij Kia niro. als ik 120 rijd gebruik die 4,8 de liter op 100 km En hoe heb je dat gemeten? Want ik zou erg blij zijn als mijn dat doet 25 Februari, 2019 aangepast door casper Quote
BarneyRubble Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 (aangepast) Op 24-2-2019 om 09:17, Vince zei: Dat is heel mooi. Ik bleef steken bij een 'magere' 1op 25. Dit was wel een gemiddelde van een hele week rijden, dus een mix van snelweg, 80 km wegen en bebouwde kom. Welke 'trucs' gebruik jij om zo zuinig te rijden, behalve natuurlijk een fluwelen rechtervoet? Om te beginnen zet ik het hybride rijden scherm in beeld, daarin kan ik precies zien wanneer hij aan het opladen is, wanneer hij met benzine en electro rijdt en wanneer ik volledig Elektrisch rijd. Om te beginnen zorg ik er eerst voor dat hij zoveel mogelijk aan het opladen is mocht hij tot aan de helft of er zelfs onder aan elektra capaciteit hebben, ik doe dit voornamelijk met uitrollen en zachtjes bijremmen, zodra ik zie dat de accu driekwart vol is dan rijdt ik 3 kilometer harder in en buiten de bebouwde kom dan wat is aangegeven en zak daarna dan 3 kilometer snelheid terug, op deze manier zal hij bij mij daarna direct volledig Elektrisch gaan rijden, ik probeer me voet dan zo vast mogelijk te houden zodat ik de dan huidige snelheid precies aanhoud. Uiteraard zie ik zodra de benzinemotor ook moet bijspringen dat de accu dan ook opgeladen wordt en wacht dan ook tot hij weer driekwart geladen is en begint het weer van voor af aan. Ik heb dan regelmatig alles van de kachel uit staan en alleen de ventilator op standje 2 en de temperatuur zo tussen de 18 en 20 graden, ligt aan de buitentemperatuur natuurlijk, zo nu en dan en zeker bij vochtig weer heb ik dan de climatcontrole aan staan en wat betreft de radio, die staat gewoon altijd aan. Rustig accelereren en de NIRO op tijd laten overschakelen, ook dit kan je zelf bepalen door het moment dat jij denkt dat het tijd is om door te schakelen het gas heel even iets los te laten bij de geschikte snelheid, dan voel je dat hij op dat moment doorschakelt, en dan niet veel toeren meer maakt en dus eerder weer op elektrisch rijden overschakelt, ook dit helpt zeker mee om het verbruik te verminderen. 25 Februari, 2019 aangepast door Eric-H Quote
Vince Geplaatst 26 Februari, 2019 Geplaatst 26 Februari, 2019 9 uur geleden, Eric-H zei: Om te beginnen zet ik het hybride rijden scherm in beeld, daarin kan ik precies zien wanneer hij aan het opladen is, wanneer hij met benzine en electro rijdt en wanneer ik volledig Elektrisch rijd. Zo te lezen heb je er een complete wetenschap van gemaakt, maar veel trucjes herken ik. Bijvoorbeeld het gas even loslaten om hem over te laten schakelen. Het blijft een beetje subtiel spelen met het gas, daar komt het in feite op neer. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.