Jump to content
  • Sign Up
De-bouwer

Verbruik is raar

Recommended Posts

Op 17-1-2019 om 12:49, GJB zei:

Een (nieuwe) Kia Niro in gebruik sinds januari 2018. Bij een volle tank gaf het scherm een verwachte km afstand aan van 830, en inderdaad hij reed tussen de 1/19 en 1/20, soms zelf 1/21. Prachtig!

Echter met de software update van november - de eerste onderhoudsbeurt - werden de getallen 730 en 1/17. De garage had geen bevredigend antwoord op het hogere verbruik, uitsluitend de aanbeveling voor een reset van de software. Dat hielp natuurlijk niet.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring na een software update?

Herkenbaar, na laatste bezoek eind oktober (bandenwissel en software update) zelfde ervaring.

rijstijl etc niet wezenlijk anders, maar wel hoger verbruik, en dus lagere actieradius.

over een paar weken is de auto precies 1 jaar en staat de teller op 30.000 eens kijken wat mijn garage dan heeft te melden hierover.

5 uur geleden, Gast68 zei:

Herkenbaar, na laatste bezoek eind oktober (bandenwissel en software update) zelfde ervaring.

rijstijl etc niet wezenlijk anders, maar wel hoger verbruik, en dus lagere actieradius.

over een paar weken is de auto precies 1 jaar en staat de teller op 30.000 eens kijken wat mijn garage dan heeft te melden hierover.

Elke auto (dus ook de Niro) heeft in de koudere periodes een hoger brandstof verbruikt.
Ook de accu vindt de lagere temperaturen niet fijn.
Wordt allemaal weer beter als de temperaturen weer gaan stijgen en we de barbecue weer gaan aansteken, dus weer wachten op beter weer ... ;-)

19 uur geleden, dropje zei:

6 wat?

Ik denk dat je 6 liter per 100 km bedoelt?   1 liter op 16,67 km dan dus

Ik had julie beiden begrepen hoor :grin:

20 uur geleden, Hop Sing zei:

Elke auto (dus ook de Niro) heeft in de koudere periodes een hoger brandstof verbruikt.
Ook de accu vindt de lagere temperaturen niet fijn.
Wordt allemaal weer beter als de temperaturen weer gaan stijgen en we de barbecue weer gaan aansteken, dus weer wachten op beter weer ... ;-)

Allemaal waar, maar in oktober was het nog zomer en ook in de winter maanden van begin 2018 waren de verbruikscijfers veel beter.

Het wijzigde vrijwel van het ene op het andere moment. Zoals GJB ook opmerkte direct na een software update.

Heb mijn Niro nu 3 weken en met de eerste 400 km haalde ik een gemiddeld verbruik van 1 op 18.8 km

Nu we alle vrienden en kennissen  hebben gehad die doorgaans wat verder weg wonen en weer de wat kortere afstanden rijden, vliegt het verbruik ineens omhoog naar 1 op 8.5 km.

Na de koude start verbruik ik dan op een traject van 6 km 1 liter op 7.5 km.

Op de terugweg verbruik ik dan over dat zelfde traject 1 op 9.5 km, waarschijnlijk omdat de motor nog niet helemaal is terug afgekoeld.

Ik rijdt dan zonder airco en  op de driver only functie.

Als dit dus mijn gemiddelde ritjes zijn op een dag, met hier en daar een keer een boodschapje erbij, had ik misschien beter weer voor een volledige benzine auto kunnen kiezen.

Inmiddels contact gehad met de dealer, hij gaat mij terug bellen.

Ben benieuwd ! 

19 uur geleden, Niro 24C zei:

Heb mijn Niro nu 3 weken en met de eerste 400 km haalde ik een gemiddeld verbruik van 1 op 18.8 km

Nu we alle vrienden en kennissen  hebben gehad die doorgaans wat verder weg wonen en weer de wat kortere afstanden rijden, vliegt het verbruik ineens omhoog naar 1 op 8.5 km.

Na de koude start verbruik ik dan op een traject van 6 km 1 liter op 7.5 km.

Op de terugweg verbruik ik dan over dat zelfde traject 1 op 9.5 km, waarschijnlijk omdat de motor nog niet helemaal is terug afgekoeld.

Ik rijdt dan zonder airco en  op de driver only functie.

Als dit dus mijn gemiddelde ritjes zijn op een dag, met hier en daar een keer een boodschapje erbij, had ik misschien beter weer voor een volledige benzine auto kunnen kiezen.

Inmiddels contact gehad met de dealer, hij gaat mij terug bellen.

Ben benieuwd ! 

Als je veel korte stukken gaat rijden, is de truc om de verwarming uit (of op 16 graden) te zetten. De motor zal met dit koude weer staat de motor altijd aan om het interieur te verwarmen. Op korte stukjes gaat dit toch niet lukken, dus kun je beter de verwarming uitzetten. Je kunt dit makkelijk checken of de motor aan blijft op de gehele rit. 

Op 22-1-2019 om 20:19, Gast68 zei:

Allemaal waar, maar in oktober was het nog zomer en ook in de winter maanden van begin 2018 waren de verbruikscijfers veel beter.

Het wijzigde vrijwel van het ene op het andere moment. Zoals GJB ook opmerkte direct na een software update.

Ik heb hetzelfde ,demo Niro in november 2017 gekocht met 3000 km op de teller.Verbruik gemiddeld 1 op 18 a 19.

in september na de eerste beurt 9600 km bleken voorbanden versleten ! Heb na wat gesteggel 2 Continental banden gekregen. Verbruik hierna aanzienlijk gestegen,bij gemiddelde ritjes met moeite 1 op 15 op een lange rit 1 op 18 heel rustig rijden.

weet niet of ze een software update hebben gedaan!

Vorige week een update laten geven bij dealer.na wat kortere ritten getankt 1: 15,6 . Vandaag naar Friesland heen en terug 225km BC geeft aan 1:15,1 gewoon pittig gereden grootste gdeeelte op cruisecontrole.

vorig jaar tot 1: 21 .vorige week rit Oosterhout ongeveer 200 km zeer rustig gereden 1 op 17,8  Snap er niets van .

temparatuur vandaag 9 Gr .dus verschil in temparatuur maakt niet zoveel uit.

wat moet ik verder doen .Ford Fiesta reed nog zuiniger.

De gegeven waarden, komen die vsn de BC, of zelf berekend?
Die laatste is de enige betrouwbare methode in mijn ervaring. De BC maakt er maar een potje van...

Eerste rit zelf gemeten 2de BC .mijn ervaring is dat zelf gemeten en BC niet ver uit elkaar liggen.

Krijg toch het idee dat er iets met laatste updates mis is !!

Afgelopen weekend een graad of 9, 4x enkele reis een km of 27, en het verbruik is weer gedaald naar 1:19,4 en 1:21 (deze wind mee)

Daar kan ik wel mee leven. We krijgen weer moed dat het met de lente in aantocht weer helemaal goed gaat komen met het verbruik.

Edit: overigens pasgeleden ook de bandendruk iets hoger gezet, was 2.3 en nu 2.7 (all-seasons). Lastig meten of dat ook nog wat doet

Edited by dropje

9 uur geleden, Girdi zei:

Eerste rit zelf gemeten 2de BC .mijn ervaring is dat zelf gemeten en BC niet ver uit elkaar liggen.

Krijg toch het idee dat er iets met laatste updates mis is !!

Ik moet ook zeggen dat de bc dicht in de buurt komt van de werkelijke gemeten waardes. Je zou het nog even aan de tank kunnen meten om zeker te zijn. En dan terug naar de garage. Ik vind je vebruik verschill van voor en na de update wel zorgelijk. I

het minste dat ik reeds gezien heb is 4.2 l/ 100 km , het meeste dat ik gezien heb is 6.6 l /100 km

6,6 liter op 100 is 1 : 15,15  ik zit nog ongunstiger vaak 1 : 14,5 

Hoe verander je trouwens de stand van 1 op zoveel km in verbruik per 100 km?

3 uur geleden, Girdi zei:

Hoe verander je trouwens de stand van 1 op zoveel km in verbruik per 100 km?

Kun je in het menu veranderen. 

Ja dat zal wel,maar hoe?

6 uur geleden, Girdi zei:

Ja dat zal wel,maar hoe?

Menu overige functie: • Fuel Economy Unit (Eenheid
brandstofverbruik) : Kies de eenheid
voor het brandstofverbruik (km/l,
l/100).

1 uur terug, henk smit zei:

een demo dat scheelt wel een paar duizend euro. zo als je zei dat de voor banden al na 8500 km versleten waren.

dat komt dat ieder een er proef rit mee maak daar wort vlink mee gecrost.  

Waar antwoord je nou op?  

Als mij iets wel tegenvalt aan de Niro is het het brandstofverbruik in de winter. Ik snap dat het o.a. door de kachel komt maar ik kom al weken rond de 1:10. En ja ik rij kortere stukken, maar dan nog. Ik ga niet in de kou zitten. Zelf zou ik nooit meer een Niro kopen, want er zitten wel meer nadelen aan maar het brandstofverbruik is een grote ergernis. Evenals de penlite batterij die als accu moet werken. Dat ding is ook ver onderbemeten. Wat wel bevalt, is de ruimte. Die is prima. 

Het gemiddelde gebruik zit op circa 1 op 17 aan de pomp gemeten via vele lease rijders die echt niet allemaal opletten hoe zuinig het allemaal kan. Dus als je 1 op 10 rijdt, dan zou je je kunnen afvragen of je rijstijl wel bij deze auto past ofwel met de auto is iets niet goed. Het gaat natuurlijk niet vanzelf. 

1 uur terug, Brat Pit zei:

Het gemiddelde gebruik zit op circa 1 op 17 aan de pomp gemeten via vele lease rijders die echt niet allemaal opletten hoe zuinig het allemaal kan. Dus als je 1 op 10 rijdt, dan zou je je kunnen afvragen of je rijstijl wel bij deze auto past ofwel met de auto is iets niet goed. Het gaat natuurlijk niet vanzelf. 

In de zomer reed ik gemakkelijk zuiniger dan 1:20. In de stad. Zelfs tot 1:25. Ik rij namelijk vrijwel alleen stadsverkeer. De Niro in de winter is bijna de meest onzuinige auto die ik ooit heb gereden. En als 50-plusser heb ik de tijd dat ik de stenen uit de straat wilde trekken met de auto wel gehad. Ik weet echt wel dat in deze tijd de kachel de boosdoener is. Zet ik de kachel uit, gaat de motor uit en het verbruik daalt als een dolle naar eenvoudig 1:15. Maar ik heb geen auto om zonder kachel te rijden in de winter. Ze hadden er gewoon een elektrische kachel in moeten bouwen zoals bij iedere volledig elektrische auto. Dan had je dit hele gezeur niet gehad. Is naar mijn mening echt een fout ontwerp. 

Binnenkort ga ik heen en weer naar Bonn, 300 km enkele reis. Ben benieuwd wat het verbruik dan is. Hopelijk laat de Niro zich dan weer eens van de betere kant zien qua verbruik. Het is duidelijk geen stadsauto. 

Had je de versie met stoel/stuur verwarming moeten nemen.

14 uur geleden, Johan64 zei:

Binnenkort ga ik heen en weer naar Bonn, 300 km enkele reis. Ben benieuwd wat het verbruik dan is. Hopelijk laat de Niro zich dan weer eens van de betere kant zien qua verbruik. Het is duidelijk geen stadsauto. 

Ben het niet eens dat de Niro geen stads auto is. Hybride doet het juist goed in de stad. 

Er even van uit dat de motor warm is. Dan haal ik in de zomer soms 1 op 25 in de stad. In de winter verschilt het tussen de 1 op 18 en 20 maar soms ook hoger. 

Op de snelweg als je rond de 100 rijd moet 1 op 20 mogelijk zijn. Ik heb dat regelmatig gehaald in de winter. Je motor moet dan wel warm zijn 

Als je 120 of 130 gaat rijden is het over dan zak je zo naar de 1 op 17. 

Toch even naar je rijstijl kijken of even langs gaan bij de dealer.