Jump to content
  • Sign Up
De-bouwer

Verbruik is raar

Recommended Posts

Ik zag gisteren voordat ik ging tanken mijn verbruik staan op 1:15,8

Ik vond dit al aan de hoge kant, maar goed het is kouder en dacht misschien is dit wel mogelijk.

Na het tanken de meters gereset , maar plonk.

Staat er weer 1:15,8

Ookal heb ik na het tanken de eerste 500m elektrisch gereden.

Er veranderd ook niks verder .

Iemand dit al meer meegemaakt?

Mvg

Dennis Bouter 57bbc1bba56b50609f8f45631a83d0dc.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deze indicatie geeft het verbruik aan over langere periode.

Als je in de cockpit gaat naar verbruik, zie je daar een aantal km staan. Dat is de afstand waarover dit verbruik gemeten is, het is dus cumulatief.

Als je de 'OK' knop op het stuur ingedrukt houd (als je in dit 'tabje' in de cockpit staat)  reset je deze waarde en begint hij overnieuw te rekenen.

Als je je contact uit zet zie je overigens in deze cockpit staan wat het gemiddelde van die rit was.

Ik vind 1:15,8 gemiddeld overigens best wel slecht .... Wij zitten momenteel op 20,1, ik moet alleen nog even zien over wat voor afstand dit gemeten is (we hebben hem nog niet zo lang, 2de-hands), toen we hem net hadden stond deze op 18,4.

Deze indicatie geeft het verbruik aan over langere periode.
Als je in de cockpit gaat naar verbruik, zie je daar een aantal km staan. Dat is de afstand waarover dit verbruik gemeten is, het is dus cumulatief.
Als je de 'OK' knop op het stuur ingedrukt houd (als je in dit 'tabje' in de cockpit staat)  reset je deze waarde en begint hij overnieuw te rekenen.
Als je je contact uit zet zie je overigens in deze cockpit staan wat het gemiddelde van die rit was.

Ik vind 1:15,8 gemiddeld overigens best wel slecht .... Wij zitten momenteel op 20,1, ik moet alleen nog even zien over wat voor afstand dit gemeten is (we hebben hem nog niet zo lang, 2de-hands), toen we hem net hadden stond deze op 18,4.

Ja ik heb de meters dus gereset na het tanken.
Het rare is na de reset staat er natuurlijk niks. Maar als je een paar honderd meter rijd komt het verbruik.
En deze schiet steeds naar de 1:15,8

Verbruik zit normaal gesproken inderdaad tegen de 1:20 aan.

3 minuten geleden, De-bouwer zei:

Ja ik heb de meters dus gereset na het tanken.
Het rare is na de reset staat er natuurlijk niks. Maar als je een paar honderd meter rijd komt het verbruik.
En deze schiet steeds naar de 1:15,8

Verbruik zit normaal gesproken inderdaad tegen de 1:20 aan.

De dagtellers A/B of de verbruiksmeter gereset?

De dagtellers A/B of de verbruiksmeter gereset?

Alles
Heb de auto al even dus het resetten van dag teller en verbruiksmonitor heb ik al een aantal keren gedaan.

Vind het raar dat hij steeds naar 1:15,8 schiet

Dat is dan raar inderdaad...

• Like 1

Bij mij staat hij ook op 15,8. Komt volgens mij (in mijn geval) door het gebruik van de kachel. Gebruik van de kachel jaagt je verbruik omhoog, want hij laat er apart de motor voor draaien, en de kachel is verder waardeloos want echt warm wordt hij niet. Lijkt mij een ontwerpfout. Tesla heeft toch ook een kachel die elektrisch werkt. 

1 uur terug, Johan64 zei:

en de kachel is verder waardeloos want echt warm wordt hij niet.

Hier lijkt iets echt mis, mijn Niro is verbazingwekkend snel warm en kan warmer stoken als me lief is. Staat dus gewoon op 21°C auto.

Ritje naar de dealer lijkt me op zijn plaats.

• Like 1

Vandaag langs dealer gereden.
Konden niks raars vinden.
12 december gaan ze hem even " ontleden"

Kijken ze ook de cruise control na.
Want die houd geen snelheid+_ 5km verschil schommelt hij tussen.

Op dit moment verschuilen ze zich achter het fijt dat het kouder wordt en het verbruik dus ook.

Vind zelf een verschil van 15,8 tegenover 1:19 a 1:20 wel erg groot.

Ze kijken ook naar het probleem dat ik vind dat de niro pas erg laat op schakelt.
Een gevoel van in z'n 3 100kmh willen rijden.

Moet dan echt even het gaspedaal diep indrukken en dan loslaten voordat hij toeren minderd.

Geef eens aan over hoeveel Km je dit verbruik meet?

Als ik een ritje via 8 stoplichten door de stad maak, met koude motor, kom ik ook op dit soort verbruik uit. 

Hier een Kia optima hybrid 2014 model 

Verbruik zomer 7.5 op 100

Verbruik nu het kouder wordt 8.5 op 100

Schiet mij maar lek vind het beide geen top prestatie.

47 minuten geleden, Bellatorfortis zei:

Hier een Kia optima hybrid 2014 model 

Verbruik zomer 7.5 op 100

Verbruik nu het kouder wordt 8.5 op 100

Schiet mij maar lek vind het beide geen top prestatie.

Ik ken de optima helemaal niet, of zijn specs, maar dat lijk mij niet echt goed.

Is het een mild-hybrid ofzo?

ik weet dat er ergens een temperatuur meter voor de motor moet zijn , maar met de beste wil van de wereld kan ik hem niet vinden ???( sorry voor het offtopic )

17 uren geleden, HenkM zei:

Hier lijkt iets echt mis, mijn Niro is verbazingwekkend snel warm en kan warmer stoken als me lief is. Staat dus gewoon op 21°C auto.

Ritje naar de dealer lijkt me op zijn plaats.

Hier ook niks mis met de kachel, anders had ik vrouwlief wel al gehoord.

Lekker hoor climate control (hiervoor hadden we handmatige airco), redelijk continue temperatuur in de auto.

Van de week had vrouwlief een ritje van 1:12,5,  maar dat is niet erg als je weet hoe het komt, koud en een kort ritje. :roll:
IN het begin dachten we even dat we niet verder zouden komen dan 18,4 maar ondertussen met ritjes van 1:22 / 1:23 meer dan tevreden!!

Edited by dropje

5 uren geleden, bert111bel zei:

ik weet dat er ergens een temperatuur meter voor de motor moet zijn , maar met de beste wil van de wereld kan ik hem niet vinden ???( sorry voor het offtopic )

Druk een paar keer op het rechter knopje op je stuur waarop een “pagina/blz” staat afgebeeld net zo lang tot dat je het steeksleuteltje op je LCD display hebt geselecteerd. Ga nu met de "op en neer" (pijltjes) knop aan de rechter kant van je stuur net zolang op en neer totdat je de  motor temperatuur ziet. JE hebt hier 3 keuzes: Motor temperatuur, bandendruk en volgende onderhoudsbeurt.

Edited by chippie777
typo

dank chippie777

Een (nieuwe) Kia Niro in gebruik sinds januari 2018. Bij een volle tank gaf het scherm een verwachte km afstand aan van 830, en inderdaad hij reed tussen de 1/19 en 1/20, soms zelf 1/21. Prachtig!

Echter met de software update van november - de eerste onderhoudsbeurt - werden de getallen 730 en 1/17. De garage had geen bevredigend antwoord op het hogere verbruik, uitsluitend de aanbeveling voor een reset van de software. Dat hielp natuurlijk niet.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring na een software update?

1 uur geleden, GJB zei:

Een (nieuwe) Kia Niro in gebruik sinds januari 2018. Bij een volle tank gaf het scherm een verwachte km afstand aan van 830, en inderdaad hij reed tussen de 1/19 en 1/20, soms zelf 1/21. Prachtig!

Echter met de software update van november - de eerste onderhoudsbeurt - werden de getallen 730 en 1/17. De garage had geen bevredigend antwoord op het hogere verbruik, uitsluitend de aanbeveling voor een reset van de software. Dat hielp natuurlijk niet.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring na een software update?

Winterbanden geplaatst misschien?

Hier doet het verbruik ook wel eens een beetje raar. Paar weken terug de auto nogal vaak gebruikt voor hele korte ritjes in stad, dat is echt killing voor het verbruik, desastreus eigenlijk.
Toen ook alles gereset, tellers in menu en verbruiksmeter in navigatiescherm. Het gemiddelde verbruik in het navigatiescherm komt toch niet echt lekker terug, blijft nu een beetje zweven rond de 1:18, waar we in het najaar nog 1:20 haalden.
Zodoende ben ik heel erg benieuwd wat hij doet als het weer wat warmer wordt.

Dit was ook wel even een rare gewaarwording,  ik denk dat hij niet verder kan dan 99,9  ;-)

IMG-20181208-WA0004.jpg

(gisteren) De combinatie van koude en doorrijden (140) op de snelweg, is er ook niet 1 die het verbruik ook niet echt ten goede komt....

Het verbruik van mijn Niro is erg afhankelijk van de bestuurder.
Rijden vrouwlief of dochterlief dan wordt er kennelijk meer gas gegeven (en rijden ze eerlijkheidshalve ook kortere stukjes)
want dan is mijn met moeite opgespaarde verbruik van gemiddeld  rond de 1:18 zo maar 1:12
maar ik rijdt altijd warme kilometers en langere ritten (enkele reis 70 KM op de snelweg tegen maximaal 130 op de begrenzer)
De adaptieve cruise control is voor mij totaal onbruikbaar op de trajecten die ik rijdt, kom je met 130 aan zeilen dan gooit ene medeweggebruiker
fijn zijn auto naar links en sta jij zowat op je mistlampen op het asfalt en wegens totaal ontbreken van de file assistent op deze versie heb je er in de file ook geen bal aan.

Verbruik is bij mij dus sterk afhankelijk van de omstandigheden. Ik heb ook dat ik bij regelmaat naar Amersfoort moet vanuit de kop de kop van Noord Holland en dan alles netjes
wat je mag rijden dan haal ik zo maar 1:22 bij normaal weer, 's winters echter (stoel/stuur verwarming) tsja... 1:16 en dan mag je in je handjes knijpen...

1 uur geleden, dropje zei:

(gisteren) De combinatie van koude en doorrijden (140) op de snelweg, is er ook niet 1 die het verbruik ook niet echt ten goede komt....

Op hoeveel zat je ?

36 minuten geleden, bert111bel zei:

Op hoeveel zat je ?

1:14,7..

Zat een Megane "achterna", na stoplichten en op opritten effe de "S" aangetikt

Edited by dropje

28 minuten geleden, henk smit zei:

de mijne geeft aan 6. per liter 

6 wat?

Ik denk dat je 6 liter per 100 km bedoelt?   1 liter op 16,67 km dan dus